Gå til innhold

Hvorfor bryr folk seg så mye om å ha tregulv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tenkt å skaffe parkett igjen. Her har vi tjukt heltregulv, og det føles mye mer naturlig og slitesterkt. Gulvet her har ligget i 25 år, blitt slipt én gang og holder seg godt.

Anonymkode: 0e4f7...b93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vår parkett ser helt jævlig ut etter 3 år! Vi har to barn, men er relativt strenge på hvor mye man får herje inne. Allikevel ser gulvet rasert ut. Det er riper og hakk overalt. Jeg skal ALDRI ha parkett igjen! Har hatt laminat i alle år tidligere, ikke opplevd hverken riper, hakk, at det er kaldt, hardt eller gir dårlig lyd i rommet. Tregulv er oppskrytt!

Anonymkode: 9c86c...c4c

Heltre gulv tåler så mye mer enn parkett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg føler at jeg må gå glipp av noe her. Nesten alle jeg har snakket med, hyper det som en flott funksjon. Når jeg hører folk snakke om sine drømmehjem, ser det ut til at å ha parkett er en selvfølgelighet. Og folk nevner det hele tiden i filmer/tv når de viser huset sitt. Hva er greia?

Anonymkode: 7e180...570

Parkett og tregulv er to forskjellige ting. Parkett består av flere lag og som regel staver på toppen limt sammen. Disse kan slipes en eller tre ganger vanligvis. 

Parkett og tregulv er mer miljøvennlig, oppleves mye varmere å ha føttene på og bedre innemiljø. Tidligere var laminat dårlig og billig. Ble fort slitt og stygt. Samt veldig kalde, harde og laget mye lyd.

Men det har jo vært en utvikling her, så mange laminatgulv produseres miljøvennlig, og har sjukt bra slitestyrke uten lyd og føles ikke kaldt. Akkurat nå har jeg billig og dårlig laminat, som om en stund sannsynlig blir byttet ut med en pergo laminat. 

Så tidligere var tregulv det mest slitesterke og lettest å gjøre noe med, dersom man fikk skader. Og laminaten var så dårlig og fikk et dårlig rykte. Forøvrig finnes det fortsatt dårlig laminat kvaliteter å få kjøpt. Men man får også sjukt bra typer. Så selv foretrekker jeg laminat av høy kvalitet 

Anonymkode: 471f7...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vår parkett ser helt jævlig ut etter 3 år! Vi har to barn, men er relativt strenge på hvor mye man får herje inne. Allikevel ser gulvet rasert ut. Det er riper og hakk overalt. Jeg skal ALDRI ha parkett igjen! Har hatt laminat i alle år tidligere, ikke opplevd hverken riper, hakk, at det er kaldt, hardt eller gir dårlig lyd i rommet. Tregulv er oppskrytt!

Anonymkode: 9c86c...c4c

Da må det komme an på kvaliteten og hvordan parketten har blitt behandlet, vi har parkett som vi slipte og fikk behandlet med olje for 6 år siden. Vi har hund og to barn og er ikke strenge på herjing inne, men gulvet er allikevel like fint som det var når vi slipte det for 6 år siden. 

Anonymkode: bc58d...f83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må det komme an på kvaliteten og hvordan parketten har blitt behandlet, vi har parkett som vi slipte og fikk behandlet med olje for 6 år siden. Vi har hund og to barn og er ikke strenge på herjing inne, men gulvet er allikevel like fint som det var når vi slipte det for 6 år siden. 

Anonymkode: bc58d...f83

Det er fordi det ble oljet og ikke lakkert, rett og slett. Det med lakk gjør vel parketten mer sårbar for slitasje, mens olje føler jeg gir treverket mer fleksibelitet og styrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dessuten er laminat like pent å se på, nesten like behagelig og lunt å gå på og betydelig mer slitesterkt

Det er en smaksak, jeg synes på ingen måte den er like pen. I stedet for noen få riper som i parkett får den massevis av skrapemerker i overflaten.  Selv med hund foretrekker jeg parkett. Heller et slitt gulv i tre fremfor etterligning. Ville heller hatt skikkelig plastgulv hvis jeg ikke skulle ha tre. Noe slikt er veldig behagelig for hunden:https://www.teppeabo.no/artigo-classic-g805-gummifliser_126p.html?gclid=EAIaIQobChMI99WuqPWH8wIVj9iyCh1qxAs8EAQYAiABEgK5A_D_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor forskjell på heltregulv og parkett. Parkett tåler maks 2-3 gode slipinger, før det ikke er mer sjikt å slipe på. Heltregulv kan derimot slipes betraktelig oftere. 

Og angående debatten oljet gulv mot lakkert. Slitestyrken på lakk er mye høyere enn på et oljet gulv. Olje trekker ned i porene til treverket, og er da fortsatt sårbar for slitasje. Lakk legger seg som en herdet hinne på toppen av porene, og gir større slitesjikt. 

Per nå er det dog mer miljøvennlig med laminat kontra tregulv. De fleste leverandører av laminat i Norge jobber mot nullutslipp på fabrikkene sine, og flere av leverandørene er farlig nære å være på målet nullutslipp. Fra et tre plantes til at det kan brukes til gulv tar det 120 år ca. I norske hjem ligger gulv i snitt 8 år fra de legges til de byttes ut. Med den statistikken er faktisk laminat mer miljøvennlig. 

Laminat idag produseres gjerne også med mer struktur i overflaten enn tidligere, som da gjør at det blir kuldegroper i overflaten. Derfor oppleves laminat i en høyere prisklasse varmere enn de første variantene av laminat som ble produsert. 

Men fortsatt regnes heltregulv og parkett som mer eksklusivt enn laminat, til tross for de store variablene i slitestyrke. 

Her legges det laminat i alle rom under totalrenovering. Ikke på grunn av pris, men fordi er både barn og hund i hus. 

Anonymkode: e1c0d...fb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater parketten min. Den er alt for glatt til å trene på. Bytter gulv om jeg får råd.

Anonymkode: 9aae2...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Helt enig. Jeg kunne aldri hatt parkett her, har lagt laminat i hele huset (har hund). 

Foreldrene mine la parkett for noen år siden (de har også hund) og den har allerede blitt så jævlig og ripete, at de må bytte den på nytt. 

Så så lenge jeg har dyr, så går jeg for laminat. :)

Anonymkode: f8f28...548

Jeg har oljet, litt ru eikeparkett som er like fin etter 10 år med to hunder. 

Anonymkode: 647c9...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det bare parkett som gjelder.

Har enda ikke sett en fin laminat. Kan se ok ut i butikken, men ikke på gulvflater. Uansett hvor dyrt gulvet er så er det begrenset med variasjon mellom plankene og da ser man at de samme plankene gjentar seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...