AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Jeg føler at jeg må gå glipp av noe her. Nesten alle jeg har snakket med, hyper det som en flott funksjon. Når jeg hører folk snakke om sine drømmehjem, ser det ut til at å ha parkett er en selvfølgelighet. Og folk nevner det hele tiden i filmer/tv når de viser huset sitt. Hva er greia? Anonymkode: 7e180...570 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Det kommer jo ann på hva man sammenligner med og livssituasjon, vi har parkett - med barn og hunder er det skikkelig dårlig ide egentlig da den fort blir merket av bruken her i huset, det er nå 10 år siden vi fikk lagt nytt gulv og det er slik at jeg ser det er slitt nå og det irriterer meg.. Det er riktignok mulig å slipe ned og stelle opp igjen men hvem gidder det egentlig når det er tidssparende å bare bytte det ut? Dessuten er laminat like pent å se på, nesten like behagelig og lunt å gå på og betydelig mer slitesterkt.. Fliser krever gulvvarme og er hardere - tepper samler møkk.. Anonymkode: 20af8...0af 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Det er jo noe som koster ganske mye penger hvis en kjøper av de dyrere kvalitetene, 700-1000,- m2..sikkert derfor folk nevner det, og så synes jo fine gulv godt, som en del av utseendet av rommet. Et kjipt laminatgulv trekker ned inntrykket av noe som ellers kanskje er greit, kalde å gå på er de også siden overflatene er så glatte. Litt matte tregulv får litt isolasjon imellom fibrene på overflaten. Anonymkode: aec40...3cf 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 Det er jo noe som koster ganske mye penger hvis en kjøper av de dyrere kvalitetene, 700-1000,- m2..sikkert derfor folk nevner det, og så synes jo fine gulv godt, som en del av utseendet av rommet. Et kjipt ( et billig et) laminatgulv trekker ned inntrykket av noe som ellers kanskje er greit, kalde å gå på er de også siden overflatene er så glatte. Litt matte tregulv får litt isolasjon imellom fibrene på overflaten. Anonymkode: aec40...3cf 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kommer jo ann på hva man sammenligner med og livssituasjon, vi har parkett - med barn og hunder er det skikkelig dårlig ide egentlig da den fort blir merket av bruken her i huset, det er nå 10 år siden vi fikk lagt nytt gulv og det er slik at jeg ser det er slitt nå og det irriterer meg.. Det er riktignok mulig å slipe ned og stelle opp igjen men hvem gidder det egentlig når det er tidssparende å bare bytte det ut? Dessuten er laminat like pent å se på, nesten like behagelig og lunt å gå på og betydelig mer slitesterkt.. Fliser krever gulvvarme og er hardere - tepper samler møkk.. Anonymkode: 20af8...0af Helt enig. Jeg kunne aldri hatt parkett her, har lagt laminat i hele huset (har hund). Foreldrene mine la parkett for noen år siden (de har også hund) og den har allerede blitt så jævlig og ripete, at de må bytte den på nytt. Så så lenge jeg har dyr, så går jeg for laminat. Anonymkode: f8f28...548
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 Jeg har parkett, og ble "påtvunget" det, siden det er nybygg. Var fremmet som en av toppkvalitetene. Hadde jeg kunne velge selv, ville jeg valgt venyl i en god og pen kvalitet. Finnes mye venylgulv som ser "ekte" ut. Det går sikkert an på et eller annet tidspunkt å legge dette på toppen av nåværende gulv, f eks i gangen. Anonymkode: 7cbfa...b4d 1
Kalevala Skrevet 17. september 2021 #7 Skrevet 17. september 2021 Jeg synes tregulv er finest rett og slett. Liker både parkett og andre typer gulv i tre. 9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #8 Skrevet 17. september 2021 Jeg liker materiale fra naturen, liker ikke tanken på å være omringet av plast. Så jeg går for parkett any day. Anonymkode: 73de8...5d5 16
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #9 Skrevet 17. september 2021 Naturmaterialer er mer eksklusivt og lunt og øker verdien på huset. Jeg ville aldri hatt noe annet Anonymkode: 02323...a8b 10
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #10 Skrevet 17. september 2021 Vi har valgt laminat ettersom vi har små barn, men jeg synes parkett eller tregulv er mye lunere og bedre. Det gjør noe med hele romfølelsen når materialene er ordentlige, ikke bare plast. Anonymkode: b9ce3...1fc 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #11 Skrevet 17. september 2021 laminat som tåler mye, har små barn og dyr og ofte går det fort i svingene - greit å unngå hakk og riper, vannskader o.l. Holder seg pent uansett hvor mye man mister eller søler på det. Anonymkode: 86439...305 1
Gjest theTitanic Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg føler at jeg må gå glipp av noe her. Nesten alle jeg har snakket med, hyper det som en flott funksjon. Når jeg hører folk snakke om sine drømmehjem, ser det ut til at å ha parkett er en selvfølgelighet. Og folk nevner det hele tiden i filmer/tv når de viser huset sitt. Hva er greia? Anonymkode: 7e180...570 De som selger gulvbelegg sider dette er nåtidens parkett.. det er mange fine gulvbelegg på markedet, de er slitesterke, kjapt å legge og isolerende. Parkett er også et fint gulv; det er varmere enn laminat og lett å holde rent. Ulempen er om man har dyr for tre er bløtt materiale og lar seg ripe. Det kan slipes og lakkes på nytt men skal du ha noen til å gjøre det så er det like dyrt som å legge nytt. Laminat er noe dritt. Det er kaldt, tåler vann dårlig, og mister du noe hardt så går det av skall som blir umulig å få pent igjen. Fordelen er at det er billig og lett å legge. Jeg er ikke noe begeistret for fliser; det er hardt, mister du noe i gulvet går det raskt i tusen knas. Hvor mange ipader, telefoner og glass har vel ikke blitt knust på fliser? Og knuser en flis er det ikke bare bare å bytte den. Vil du bytte gulvet er det et mareritt, og dyrt, å pigge opp. Stein er også for hardt og det er eigen bare bare å bytte ut. Så er det heltegumv i forskjellige tresorter; det myke furugulvet som lett kan få skader, og hardtresorter som holder litt mer. Heltregulv er isolerende og varme, men trenger litt tlc. Det er også veldig dyrt. Det er heller ikke noe for deg med hund.
Gjest theTitanic Skrevet 17. september 2021 #13 Skrevet 17. september 2021 Ville gått for parkett eller gulvbelegg. Fordi det er lett å bytte når man blir lei. Har hatt alle sortene med gulv.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #14 Skrevet 17. september 2021 Parkett er fint og varmer opp et rom, finere enn fliser osv. med mindre det er bad/gang. Pusser opp nå, vurderte laminat for vi planlegger barn. Men laminat er så stygt, man kan se det for lett at det er falskt. Anonymkode: 6b803...da4 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #15 Skrevet 17. september 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer jo ann på hva man sammenligner med og livssituasjon, vi har parkett - med barn og hunder er det skikkelig dårlig ide egentlig da den fort blir merket av bruken her i huset, det er nå 10 år siden vi fikk lagt nytt gulv og det er slik at jeg ser det er slitt nå og det irriterer meg.. Det er riktignok mulig å slipe ned og stelle opp igjen men hvem gidder det egentlig når det er tidssparende å bare bytte det ut? Dessuten er laminat like pent å se på, nesten like behagelig og lunt å gå på og betydelig mer slitesterkt.. Fliser krever gulvvarme og er hardere - tepper samler møkk.. Anonymkode: 20af8...0af Fordi det er mer miljøvennlig å bruke det man allerede har. Tregulv er naturlig materiale som puster, og de kan holde i mange, mange år. Vårt tregulv er 90 år gammelt, og er god som ny etter at vi slipte det. Vet det er stort pluss når vi skal selge at det er originalgulv. Anonymkode: 1b39c...9be 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #16 Skrevet 17. september 2021 Jeg syns parkett er finest, det er veldig deilig å gå barbeint på og det er lunt. Parketten min er fra 2013 og har kun fått et lite hakk, ellers er den like fin som da jeg flyttet inn. Anonymkode: abd2b...f30 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #17 Skrevet 17. september 2021 I forrige huset hadde vi sånt dyrt hel limt tregulv - men forrige eiere la det 20 år tidligere, eik. Skikkelig dyrt, og ja, det kunne slippes, men det så jo ikke ut som det var. Og store gliper mellom bordene, skadet av vann og at tidligere eiere hadde en hund, jeg kan virkelig ikke se for meg at det gulvet kan bli fint igjen. Og vi hadde selv små barn og katter, så det ble ikke akkurat bedre, på de årene vi bodde der. Vi flyttet og i nye huset la vi laminat, av dyrere type men ikke veldig dyr, Pergo sin living expression. Og varmematter under. Elsker det gulvet og på tre år med samme barn og katter, ser gulvet fortsatt helt strøkent ut.😅 Så jeg tviler på at jeg personlig kommer til å investere i tregulv, mitt utrykk at det er bare tull, sånn egentlig. Anonymkode: 974f0...2ae 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #18 Skrevet 17. september 2021 Det er behagelig å gå på. Det er god nok grunn for meg. Fliser og laminatgulv er altfor hardt. Anonymkode: ed079...b68
Blålilla Skrevet 18. september 2021 #19 Skrevet 18. september 2021 Tregulv demper lyd og gir en fin klang. Laminat er hardt, kaldt og bråkete. Vinyl har jeg ikke erfaring med. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #20 Skrevet 18. september 2021 Vår parkett ser helt jævlig ut etter 3 år! Vi har to barn, men er relativt strenge på hvor mye man får herje inne. Allikevel ser gulvet rasert ut. Det er riper og hakk overalt. Jeg skal ALDRI ha parkett igjen! Har hatt laminat i alle år tidligere, ikke opplevd hverken riper, hakk, at det er kaldt, hardt eller gir dårlig lyd i rommet. Tregulv er oppskrytt! Anonymkode: 9c86c...c4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå