Gå til innhold

Realiteten med lekser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så, jeg har egentlig tenkt så mye over dette med lekser, fordi det "alltid bare har vært sånn". Jeg har ikke problemer med å hjelpe barnet mitt med lekser i utgangspunktet, men nå har jeg altså fått en 5.klassing. Jeg klarer ikke hjelpe barnet mitt med basic matte! Matte har vært det største problemet gjennom hele barneskolen, og mye fordi de bruker ipad/pc, og programmer med figurer, som ikke gir noe mening for meg. Vi hadde liksom bare en rutebok, en oppgavebok, og skrev alt med blyant..

Jeg er selv voksen student nå, og må ta opp matte for å få fagbrev, og jeg det er jo helt annen type matte. Men tall generelt er vanskelig for meg. Jeg klarer ikke hjelpe barnet mitt på en god måte.

Er det ikke bedre at de som faktisk HAR kompetanse, som lærere, tar seg av dette? Hjemmeskole under korona var et mareritt, fordi jeg også har et barn som ikke er glad i lekser og som trenger at jeg er der HELE veien til det er gjort, og enda verre når jeg selv må lese meg opp på ting for å forstå hvorfor de gjør som de gjør i de ulike fagene. Hva skal til for å få leksefri skole egentlig? Er jo så mange som ønsker det.

Anonymkode: 251ca...725

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lurt på hvorfor de har så mye tull og vås- dager på skolen. Det er film stadig vekk, og turer hit og dit.

Siste uken før juleferie og sommerferie er verst. De har knapt nok en time undervisning. Det er også tull og tøys før de andre feriene, men ikke så mye.

Jeg tror at hadde barna fått velge, så ville de valgt bort kosedagene, mot å slippe lekser. Det er tid nok til å gå gjennom pensum uten lekser, hvis skolen var skole hele tiden. Og så hadde barna fått fri om kvelden.

Barna er pålagt å gå på skolen, selv om det ikke er vanlig undervisning. Hadde voksne måttet brukt arbeidsdagen på meningsløst vås, for så å sette seg til å gjøre unna arbeidet på kvelden, så hadde de skjønt problemet.

• Liker 9
Skrevet

Helt enig. Jeg selv var god på skolen og lekser gikk lett. Men nå med egne barn så er lekser bare slit. Han klarer det ikke alene så det må tas på ettermiddag/jobb, jeg jobber til kl 16 så er det enten lekser før eller etter middag. Han er sliten og frustrert og det er bare dårlig stemning. Jeg anser meg som en person som liker lekser, men barnet mitt er jo ikke en kloning av meg. 

Anonymkode: 0a4d5...03b

Skrevet

Lekser er tungt noen ganger. Min 13 åring sliter litt i matte. Når han gjør mattelekser og jeg hjem til blir det alltid frustrasjon og tårer. Veldig tungt når jeg ikke kan hjelpe han på en måte som han skjønner 

Anonymkode: 41f4a...5bd

Skrevet

Folk er veldig forskjellige. Her prøver jeg å engasjere meg i barnas lekser, men de har stort sett alltid gjort dem ferdig før jeg kommer hjem og gidder ikke å ta de frem bare for at jeg skal se.

De gangene jeg får sitte ved siden av mens 6.klassingen gjør mattelekser, så tenker han så mye raskere enn meg at han har løst oppgaven før jeg har rukket å begynne. Han sender inn svaret lynkjapt, og det er alltid riktig, og jeg sitter der og føler meg overflødig og akterutseilt🤣 Han trenger i alle fall ikke noe hjelp fra meg.

Anonymkode: 7b5f7...f70

Skrevet

Leksehjelp har dere det på skolen deres ? her starter det i 3 klasse , helt supert.  

Anonymkode: 6d7c3...e6f

Skrevet

Hvis det er en trøst, jeg er mattelærer og synes av og til det kan være vanskelig å forstå hva man skal gjøre i barneskolematten 🙈 det er fordi de i enkelte emner jobber på en måte jeg ikke er vant med fordi de skal bygge opp en matematisk forståelse. 
Til spørsmålet ditt: det er vel flere som jobber for en leksefri skole. For de minste barna innebærer det lengre skoledager(fulle dager) med lærer. Det vil si at skolen trenger flere lærere, noe som koster penger. 
Nå er mine elever ca 16 år +, men jeg har hvertfall den innstillingen at lekser skal elevene klare(å prøve på) på egenhånd, i matematikk gir jeg oppgaver i ulik vanskegrad fordi både svake og sterkere elever trenger mer mengdetrening enn vi får tid til i timene.

Generelt må jeg gi lekser fordi vi ikke har nok tid i timene til både gjennomgang og mengdetrening i matematikk, og både jobbing felles og individuelt, teoretisk og praktisk, i andre fag.

Anonymkode: 06bf1...1f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 9.35):

Så, jeg har egentlig tenkt så mye over dette med lekser, fordi det "alltid bare har vært sånn". Jeg har ikke problemer med å hjelpe barnet mitt med lekser i utgangspunktet, men nå har jeg altså fått en 5.klassing. Jeg klarer ikke hjelpe barnet mitt med basic matte! Matte har vært det største problemet gjennom hele barneskolen, og mye fordi de bruker ipad/pc, og programmer med figurer, som ikke gir noe mening for meg. Vi hadde liksom bare en rutebok, en oppgavebok, og skrev alt med blyant..

Jeg er selv voksen student nå, og må ta opp matte for å få fagbrev, og jeg det er jo helt annen type matte. Men tall generelt er vanskelig for meg. Jeg klarer ikke hjelpe barnet mitt på en god måte.

Er det ikke bedre at de som faktisk HAR kompetanse, som lærere, tar seg av dette? Hjemmeskole under korona var et mareritt, fordi jeg også har et barn som ikke er glad i lekser og som trenger at jeg er der HELE veien til det er gjort, og enda verre når jeg selv må lese meg opp på ting for å forstå hvorfor de gjør som de gjør i de ulike fagene. Hva skal til for å få leksefri skole egentlig? Er jo så mange som ønsker det.

Jeg kan ikke hjelpe noen barn med matte fra 5 kl og oppover. Matte er mitt svakeste felt og alt gjøres helt anerledes enn før. Mattelekser må være repetisjon og ingenting annet, ellers så blir matte noe for de med høyt utdannede foreldre. Jeg er ganske gjennomsnittlig så kan ikke tenke meg at jeg er i et mindretall. 

Anonymkode: ef449...dc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 9.35):

Jobber som lærer på ungdomsskolen og jeg gir ikke elevene mine lekser. All den tid jeg har jobbet som lærer, så ser jeg ikke poenget med å gi masse sider de skal lese osv. hjemme hvor jeg ikke kan gi de læringsstøtte. Det hjemmearbeidet mine elever får er å øve til prøver, ferdigstille presentasjoner eller innleveringer - og alt dette har vi brukt mye tid på i timen på forhånd for å øve inn god studieteknikk. På skolen jeg jobber på er det bred enighet om dette. Opplever at flere skoler gjør det samme. 

Anonymkode: 7785c...83b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...