AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Jeg prøver å kjøpe mest mulig økologisk mat pga. dyrevelferd, miljø og helse (Unngå sprøytemiddelrester i maten). Men opplever at det er veldig dårlig utvalg på butikkene. Håper med denne tråden å få tips til hvor og hvilke butikker som er best på dette. Så langt er min erfaring: * Coop Extra er best her jeg bor og har en del under Englamark-serien, her finner jeg mye frukt og grønt og tørrvarer +++ * Rema 1000 har en del under Kolonihagen-merket * Kiwi veldig lite, men litt frukt og grønt og en del hermetiske varer * Meny har en del, også melvarer * Helsekostbutikk, bra utvalg av tørrvarer * Reko-ringen: bor på et sted der det er varierende hvor mange som kommer og selger, men kjøper kjøtt og grønnsaker fra bønder direkte når det er mulig Så er det noen som har gode erfaringer hvor det er best å gå, hjelper det å spørre i butikkene om å ta inn mer økologisk? Anonymkode: d10be...4b6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Det kommer jo an på hvor man bor, så det er umulig å si noe generelt som gjelder for alle. Jeg bor i Bergen, og handler økologisk først og fremst på Reindyrka (økologisk dagligvare, alle varer er økologiske, jeg kjøper frukt/grønt, lokalprodusert kjøtt, kaffe og div. tørrvarer og hermetikk), Slakt (alt ferskt kjøtt er lokalprodusert og økologisk), Meny (mel, pasta etc). Anonymkode: 31428...65a 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Takk for svar. Ja, er nok en del lettere om en bor i en av de større byene. Bra det er butikker som satser på dette. Ser det er en del nettbutikker også. Er det noen som har erfaring med de? Anonymkode: d10be...4b6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 Da jeg ble interessert i dette lærte jeg raskt at økologisk ikke nødvendigvis betyr dyrevelferd. Og etter å ha satt meg mer og mer inn i temaet sluttet jeg helt å kjøpe kjøttprodukter og fisk fra dagligvaren. Jeg handler vilt fra lokale jaktlag, særlig om du bor usentralt som du gjør er det mange som selger fra jaktlag/gård. Jeg kjøper en del lam i sesong, også det fra bønder i nærområdet som driver dyrevennlig, og slakter på gård. Noe okse og svin, også fra dyr som har gått ute, blitt behandlet bra, og er slaktet på gård. Kjøttet vi spiser er altså en kombinasjon av jaktlag, rett fra bonde, bestilling på nett (mange som leverer rundt omkring i Norge), og ikke minst Reko. Selv om din lokale Reko har variert utvalg kan du alltid sende en mail direkte til bonde og forhøre deg om produkter. Kjøper også mye skalldyr og fisk rett fra båt, noe jeg før trodde du måtte i butikk for å kjøpe. Facebook har vært en fantastisk kilde til informasjon. Det samme er jaktlag og bønder som er genuint opptatt av dette, de henviser deg alltid videre om de ikke har det du ønsker. Jeg har blant annet allerede bestilt både pinnekjøtt, kalkun og pålegg til jula, fra produsenter jeg stoler på. Anonymkode: be530...2f1 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 Hva dyrevelferd angår sluttet jeg å kjøpe dyreprodukter punktum. Eller handler jeg mye frukt og grønt fra rekoringen,lokale grønnsaksbønder,drar på selvplukk etc. Når det kommer til tørrvarer velger økologisk der det lar seg gjøre på butikken eller så kjøper jeg på nett eller hos lokale produsenter Anonymkode: d7612...334 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 Må innrømme at jeg er litt unøytral som selv driver konvensjonell kjøttproduksjon, men kan ikke helt skjønne at dyrevelferden er bedre bare det er økologisk. Blir nesten fornermet av at folk mener jeg steller dyra mine dårligere enn de som driver økologisk. Anonymkode: 1054e...777
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #7 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Må innrømme at jeg er litt unøytral som selv driver konvensjonell kjøttproduksjon, men kan ikke helt skjønne at dyrevelferden er bedre bare det er økologisk. Blir nesten fornermet av at folk mener jeg steller dyra mine dårligere enn de som driver økologisk. Anonymkode: 1054e...777 Er klar over at det er mange bønder som gjør en strålende jobb og som tar godt vare på dyrene sine. Problemet er at det er stadig avsløringer om at ikke alle gjør det, og når en kjøper kjøtt på butikken har jeg ingen mulighet til å vite dette. Økologisk drift har strengere krav til hvordan en behandler dyrene og hva de skal spise. De som ikke klarer å drive bra søker gjerne ikke om å få økologisk merke (?). Så min enkle logikk er at det er større sannsynlighet for at de som driver økologisk også har bedre dyrevelferd. Men merk at jeg ikke tror det gjelder motsatt, at alle som driver konvensjonelt ikke har god dyrevelferd. Men mulig jeg tenker for enkelt her? Holder på å sette meg inn i det, så tar gjerne imot innspill hvordan en som forbruker kan være med på å støtte god dyrevelferd. Om du kan vise til god dyrevelferd skulle jeg gjerne kjøpt fra deg selv om du ikke driver økologisk. Anonymkode: d10be...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #8 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Da jeg ble interessert i dette lærte jeg raskt at økologisk ikke nødvendigvis betyr dyrevelferd. Og etter å ha satt meg mer og mer inn i temaet sluttet jeg helt å kjøpe kjøttprodukter og fisk fra dagligvaren. Jeg handler vilt fra lokale jaktlag, særlig om du bor usentralt som du gjør er det mange som selger fra jaktlag/gård. Jeg kjøper en del lam i sesong, også det fra bønder i nærområdet som driver dyrevennlig, og slakter på gård. Noe okse og svin, også fra dyr som har gått ute, blitt behandlet bra, og er slaktet på gård. Kjøttet vi spiser er altså en kombinasjon av jaktlag, rett fra bonde, bestilling på nett (mange som leverer rundt omkring i Norge), og ikke minst Reko. Selv om din lokale Reko har variert utvalg kan du alltid sende en mail direkte til bonde og forhøre deg om produkter. Kjøper også mye skalldyr og fisk rett fra båt, noe jeg før trodde du måtte i butikk for å kjøpe. Facebook har vært en fantastisk kilde til informasjon. Det samme er jaktlag og bønder som er genuint opptatt av dette, de henviser deg alltid videre om de ikke har det du ønsker. Jeg har blant annet allerede bestilt både pinnekjøtt, kalkun og pålegg til jula, fra produsenter jeg stoler på. Anonymkode: be530...2f1 Takk for utfyllende svar! Mulig det er beste løsning, kjøpe stort fra Rekoringen de gangene produsenter med god velferd kommer og kjøpe fra jaktlag og direkte fra gårder. Har funnet noen bønder i området som ser ut til å ha veldig godt dyrehold. Samtidig tenker jeg at å påvirke butikker til å ta inn varer gjerne kommer flere til gode også og vil gjøre det lettere for flere å velge økologisk. Anonymkode: d10be...4b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå