Gå til innhold

Hyperemesis, vil jeg klare tildlig UL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er konstant kvalm og kaster opp om noe kommer bort i magen min, er så redd for å ikke klare å komme meg til ultralyden.

Trykker de veldig hard på magen?

Anonymkode: 9265f...019

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor tidlig er ultralyden? Veldig mange får innvendig UL før uke 12 for å i det hele tatt se noe. Da var det for min del ingen trykking på magen. Kun ultralyd staven. 

Har også hørt det varierer fra sted til sted. Men uansett ville jeg tatt med meg pose eller noe tilfelle, da er du trygg på at du ikke spyr ut kontoret. Spis og drikk på en slik måte at du er minst mulig kvalm, prøv å få en god natts søvn i forkant. Og kjære deg, hvis dette er ett stort problem for deg så håper jeg du snakker med legen. Mange forskjellige ting du kan få som kan hjelpe på kvalmen, i det minste kanskje lette den litt. Du skal ikke trenge å lide deg gjennom det hvis det oppleves skikkelig ille❤️ Lykke til🥰

Anonymkode: 03128...a44

• Liker 2
Skrevet

Jeg har blitt tatt innvendig ultralyd på tidlig ultralyd så kjente ikke på magen da, men når jeg har  hatt utvendig ultralyd så klemmer de mye på magen. 

Du må jo bare fortelle om utfordringene dine. 

Anonymkode: 1c739...32c

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar jeg drar i uke 12-13, kan jeg be om innvendig ultralyd da? Eller tar det ikke det så "sent" da det er mulig med utvendig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor tidlig er ultralyden? Veldig mange får innvendig UL før uke 12 for å i det hele tatt se noe. Da var det for min del ingen trykking på magen. Kun ultralyd staven. 

Har også hørt det varierer fra sted til sted. Men uansett ville jeg tatt med meg pose eller noe tilfelle, da er du trygg på at du ikke spyr ut kontoret. Spis og drikk på en slik måte at du er minst mulig kvalm, prøv å få en god natts søvn i forkant. Og kjære deg, hvis dette er ett stort problem for deg så håper jeg du snakker med legen. Mange forskjellige ting du kan få som kan hjelpe på kvalmen, i det minste kanskje lette den litt. Du skal ikke trenge å lide deg gjennom det hvis det oppleves skikkelig ille❤️ Lykke til🥰

Anonymkode: 03128...a44

Tusen takk<3 Jeg håper virkelig det gir seg snart, det er helt forferdelig 😕

Skrevet

Hvilken uke er du i nå ?  

Anonymkode: f0894...3e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar jeg drar i uke 12-13, kan jeg be om innvendig ultralyd da? Eller tar det ikke det så "sent" da det er mulig med utvendig?

Kontakt klinikken du skal til på forhånd for å høre for sikkerhets skyld, men det er vanlig at de har apparater tilbbåde innvendig og utvendig UL tilgjengelig :) Jeg er helt sikker på at dersom du forteller om dine utfordringer så vil du kunne benytte innvendig UL på deg så sent, selv om det kanskje ikke er standarden. Det bør ikke være noe problem:)

Anonymkode: 4e959...fd5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilken uke er du i nå ?  

Anonymkode: f0894...3e8

10+1, så man sier vel uke 11.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er gjerne da kvalmen er på det verste før det gradvis avtar, krysser fingrene for deg at du snart blir bedre ❤️ Du kan fint ta innvendig ultralyd når du er så tidlig på vei, da klemmer de ikke på magen i det hele tatt. 

Anonymkode: 8a1af...4e5

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i uke 11, var fremdeles veldig dårlig. Selve undersøkelsen (utvendig ultralyd) gjorde meg ikke dårligere, men jeg har ikke blitt så påvirket av om noe kommer borti magen da. Syntes det presset mindre enn å ha på bukse.. Ved senere ultralyder har jeg kjent mye press på magen.

Men opplys når du kommer inn at du er redd press på magen vil fremprovosere oppkast, så kan de vurdere om innvendig er bedre, eller i det minste ha klar en pose. Jeg har hele svangerskapet gått med pose i veska. 

Hadde med samboer for å greie "utflukten", med både kjøring, finne frem på sykehuset og bistand om jeg fikk behov for noe underveis. Kan anbefale å ha med partner om du har mulighet. 

Lykke til, håper kvalmen har lettet litt innen tidlig ultralyd 😊

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, i Norge sier man uke 10 når man er 10+0 til 10+6 og uke 11 når man er 11+0 til 11+6 :) 

Anonymkode: 1c739...32c

Skrevet

Jeg hadde med pose, og forklarte situasjonen. Det var i uke 12, og både innvendig og utvendig ultralyd (jeg kunne sikker valgt bort en av de, det var fordi man så noe best ved utvendig og annet best ved innvendig, fikk jeg forklart).  Jeg var forberedt på å avbryte hvis jeg bare spydde og spydde. Men kastet ikke opp under selve undersøkelsen. Lukter og bilkjøring var verre for meg enn å bli trykket på magen, så jeg slet med turen til og fra og på venterommet. Mannen kunne heldigvis være med, jeg rakk ikke å kjøre til side når jeg måtte kaste opp hvis jeg kjørte bilen selv i den perioden. 

Det er helt forferdelig, så masse god bedring, håper den verste kvalmen gir seg snart for deg!

Anonymkode: 031b8...e0b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...