Gå til innhold

Ungdommene som henger på "klubben"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om ungdommer som henger på den lokale fritidsklubben? Dette er gjerne ungdom som ikke deltar på organiserte/regelstyrte aktiviteter som fotball, håndball, korps, tennis, friidrett, skitrening, turn, osv. Mange sier at fritidsklubber regnes som organisert aktivitet, men jeg vil si at det ikke er helt riktig. På en fritidsklubb er det vanlig at ungdommene selv bestemmer hva de skal gjøre og når de skal gjøre det, når de skal være tilstede i lokalene, hvem de skal være sammen med, osv. Dessuten er det vanlig at de også henger utendørs eller utafor/inne på butikkene i tillegg til at de også er på selve klubben. Mange finner gjerne på sporadiske aktiviteter utendørs også. De ansatte sitter som oftest på kontoret og drikker kaffe, men de legger ingen planer og og tydelige klokkeslett for hva ungdommene skal finne på. Så jeg vil egentlig si at fritidsklubb i seg selv er ganske uorganisert og lite fast struktur. 

Selv synes jeg det er positivt med barn og unge som ikke deltar på alt for mange organiserte tilbud og aktiviteter. "Free Range Parenting" er noe jeg støtter 100% :) Det er bra at barn og ungdom kan bestemme mye selv over sitt eget liv uten at voksenpersoner skal dominere alt. I fotballen er det jo sånn at det er masse fastsatte regler og rutiner, samtidig som at alt er veldig voksenstyrt. 

Anonymkode: f0c23...ab7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan da fint gjøre begge deler, både gå på fotballtrening og henge på klubben :) Fritidsklubben her er et flott tiltak ihvertfall, fint for ungdommene å ha en plass å henge i fred. 

Anonymkode: 670bf...9fe

• Liker 3
Skrevet

Vel, jeg tenker at ungdom har godt av å bare være litt. Være tilstede med venner. 

Dumt at de få voksenpersonene der sitter på kontoret og drikker kaffe. Har ikke inntrykk av at det er sånn her. 

Anonymkode: e5e73...645

• Liker 3
Skrevet

Er spørsmålet ditt egentlig om fritidsklubber skal regnes som organisert aktivitet eller ikke?

Anonymkode: cc283...87b

Skrevet

Jeg hang både på klubben og var aktiv håndballspiller. Det ene utelukker ikke det andre. 
Jeg tenker at det er bedre at ungdommer henger på klubben enn utenfor Oslo City eller gjør ugang andre steder. 

Husker klubben som ett flott fristed. Voksne ledere som alltid hadde tid til en prat eller spille spill, gjøre noe hobby, danse osv. Savner den tiden ❤️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva tenker dere om ungdommer som henger på den lokale fritidsklubben? Dette er gjerne ungdom som ikke deltar på organiserte/regelstyrte aktiviteter som fotball, håndball, korps, tennis, friidrett, skitrening, turn, osv. Mange sier at fritidsklubber regnes som organisert aktivitet, men jeg vil si at det ikke er helt riktig. På en fritidsklubb er det vanlig at ungdommene selv bestemmer hva de skal gjøre og når de skal gjøre det, når de skal være tilstede i lokalene, hvem de skal være sammen med, osv. Dessuten er det vanlig at de også henger utendørs eller utafor/inne på butikkene i tillegg til at de også er på selve klubben. Mange finner gjerne på sporadiske aktiviteter utendørs også. De ansatte sitter som oftest på kontoret og drikker kaffe, men de legger ingen planer og og tydelige klokkeslett for hva ungdommene skal finne på. Så jeg vil egentlig si at fritidsklubb i seg selv er ganske uorganisert og lite fast struktur. 

Selv synes jeg det er positivt med barn og unge som ikke deltar på alt for mange organiserte tilbud og aktiviteter. "Free Range Parenting" er noe jeg støtter 100% :) Det er bra at barn og ungdom kan bestemme mye selv over sitt eget liv uten at voksenpersoner skal dominere alt. I fotballen er det jo sånn at det er masse fastsatte regler og rutiner, samtidig som at alt er veldig voksenstyrt. 

De har hatt dette i mange år. Og det er veldig greit. Da har alle en plass å treffes i trygge omgivelser!! En del får ikke ha med seg venner hjem. Og da er dette perfekt!

Anonymkode: fea3d...410

• Liker 1
Skrevet

Nå er dette som du sier, ungdommer. Jeg var på ungdomsklubb, men da gikk jeg på ungdomsskolen. Ikke mange gikk på fritidsaktivitet eller drev med idrett da, utenom de som kom fra aktive familier og har holdt på med noe hele livet. Klubben var et sted hvor vi fikk bruke pc/Internett, som jeg ikke hadde hjemme, vi fikk spille biljard, spille/lage musikk, fordi musikk er viktig for ungdommen. Et sted å henge med venner, men i påsyn av voksne. Synes ikke det er noe negativt. Ungdommer må jo henge et eller annet sted..

Anonymkode: f31bb...174

Skrevet

Variasjon er livets krydder. Gjennomorganiserte og mindre organiserte aktiviteter går hånd i hånd. For ungdom som ønsker å løsrive seg mer fra hjemmet og henge med venner uten foreldre i naborommet er det fint å ha et trygt sted å være. Der det er rammer, men valgfrihet - på en helt annen måte enn alle andre steder.

Anonymkode: 8ec25...89e

Skrevet
Delfin82 skrev (4 timer siden):

Jeg hang både på klubben og var aktiv håndballspiller. Det ene utelukker ikke det andre. 
Jeg tenker at det er bedre at ungdommer henger på klubben enn utenfor Oslo City eller gjør ugang andre steder. 

Husker klubben som ett flott fristed. Voksne ledere som alltid hadde tid til en prat eller spille spill, gjøre noe hobby, danse osv. Savner den tiden ❤️

Bra poeng.

Her har fritidsklubben vært stengt under hele coronaperioden, noe som gjør at ungdommene i stedet har begynt å henge i skolegården hvit de drikker øl og røyker hasj.

Det er jo et faktum at "fritidsklubbungdommer" ofte er typen som henger mye rundt, gjerne uten noen gode fritidsaktiviteter, og som ofte er av typen kule og populære, som ofte kan havne  i et dårlig miljø uten fritidsklubber

Anonymkode: 48c60...8ba

Skrevet

Det er et flott tilbud for ungdom å være på. Det er da utrolig mye bedre at de er der enn at de henger rundt på bussterminalen eller på et kjøpesenter.

Alle byer skulle hatt en fritidsklubb for ungdom så de har et sted å møte venner.

• Liker 1
Skrevet

Tenker ikke noe spesielt om dem som gruppe.

Kjenner meg heller overhodet ikke igjen i din beskrivelse av en fritidsklubb. "De voksne sitter som oftest på kontoret og drikker kaffe"? Really? 

Anonymkode: 44d05...677

• Liker 2
Skrevet

Her finnes det knapt noen fritidsklubb så ikke mye å finne på for de som ikke driver med idrett.  Ikke har vi ordentlig kjøpesenter eller kafe heller…. Er det mørkt finnes det ingen steder å møtes. 

Anonymkode: ff290...2b8

Skrevet

Hos oss så er det de som kommer fra ikke så "ok" hjem som går der og ofte er oppførselen tilsvarende så her er det faktisk flere barn mine inkludert som ikke får/vil gå der siden det er så mye tull og feil folk samles der.

Anonymkode: b0f5f...6d9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min erfaring at disse blir stort sett gjengmedlemmer og sosiale tapere.

Anonymkode: 6c3ba...039

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos oss så er det de som kommer fra ikke så "ok" hjem som går der og ofte er oppførselen tilsvarende så her er det faktisk flere barn mine inkludert som ikke får/vil gå der siden det er så mye tull og feil folk samles der.

Samme opplegget der hvor jeg bor (i Oslo). De som er på klubben, er mye ungdommer der foreldrene ikke har råd til å betale for aktiviteter. Er ganske mye brål der. Veldig høy minoritetsandel, og mest gutter.

Anonymkode: 6c3ba...039

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

I alle dager? Har du vært på en fritidsklubb i det siste? Og hvorfor i alle dager er det dårligere å være med  venner på en fritidsklubb enn å plage folk med korpsmusikk eller ville bli den neste Petter Northug? 

Anonymkode: 683d0...b27

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Wow. 

Anonymkode: 683d0...b27

Skrevet

Så bra at ungdom har en ungdomsklubb, tenker jeg. Vi hadde ungdomsklubb da jeg vokste opp også. Faktisk den lokale mc-klubben som holdt åpent for oss noen dager i uka. Billiard, diskotek osv. Og der fant du ungdom fra ulike miljø, som også hadde ulike fritidsaktiviteter utenom. Men det er klart, om man driver med organisert idrett på et visst nivå, krever jo det en del treninger i uka og kamper i helgene. I tillegg skal det hviles. Så da begrenser det seg med aktiviteter utenom.

Anonymkode: 8cf75...a0a

• Liker 1
Skrevet

Min samboer jobber på «klubben». De har masse ulike aktiviteter og konkurranser, lager god mat og prater med ungdommene. Mye er kulturorientert som musikk, sying og sånn. 

Det stemmer at det er en del av de som går der som ikke driver så mye med organisert idrett og sånn, men det stemmer ikke at det bare er en oppholdsplass, i alle fall ikke der han jobber. I feriene arrangerer de masse greier, rib-turer, slalom, LAN osv. Jeg blir faktisk imponert over hva de gjør for ungdommen. 

Anonymkode: c021e...91a

• Liker 2
Skrevet

TS her: 

Jeg vet at mange av de som er på den lokale fritidsklubben gjerne kommer fra familier med fattigdom og/eller fraværende foreldre. Disse ungdommene er gjerne upopulære og ensomme både på skolen og ellers i fritida, så de har ikke så mange å være sammen med. Det blir derfor et negativt miljø på klubben med mye krangling mellom folk som sliter fra før av. Folk smugdrikker utafor lokalet og andre steder, har sex overalt og røyker mye, noe som egentlig er verken sunt eller trygt. Drikker masse energidrikke/brus og spiser mye godteri også. Alt dette gjør at fritidsklubben får et dårlig rykte på seg og folk kvier seg med å komme dit. Og de ungdommene som er der blir derfor enda mer utstøtt fra samfunnet. Mange av dem oppfører seg gjerne stygt i tillegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...