Gå til innhold

Hva er det med folk som sier "ikke stress"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har jeg opplevd selv flere ganger og jeg har opplevd andre få samme kommentaren. 

Det kan f.eks være hvis jeg har invitert til middag. Jeg står å holder på med maten, tenner lys +++. Kan få kommentarer som "ikke stress, ikke noe hastverk", "ta det rolig, vi har god tid" osv. Jeg er ikke en stresset person, tar det rolig, men klart man går et par ganger frem og tilbake for å hente noe ol. Av og til får jeg inntrykk av at personene som sier "ikke stress" blir stresset selv og legger det over på andre. Eller bare for å kommentere noe? Synes det er fryktelig irriterende. Hjelper ikke å si "jeg stresser ikke, har full kontroll og liker å gjøre i stand". 

Anonymkode: 3db9b...5f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke bokstavelig ment som at de syns du stresser og ber deg la være.

Er bare et uttrykk for at det haster ikke, vi har god tid. Det er ikke så viktig at du trenger å stresse/gå i sjettegir. Ingen som mener det som en kommando, bare et utrykk.

Samme som null stress betyr «ikke noe problem».

Anonymkode: 5f353...2d9

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stressende når man kommer på middag hos noen og så har de ikke tid til å sette seg ned å prate, men styrer og steller med mat og pynting i stedet. Hvorfor invitere folk i det hele tatt hvis det er så mye styr at gjestene blir nedprioritert til fordel for å "gjøre i stand"?

Anonymkode: 9df33...6e7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det fordi jeg selv blir stresset i situasjoner hvor jeg kanskje blir forsinket. Så ja, det er en form for projeksjon - ved å si "du trenge ikke stresse" prøver jeg å sympatisere - og berolige personen om at det er helt greit å være f.eks forsinket. Det er absolutt ikke negativt ment. 

Hvorfor irriterer det deg? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt si det til folk. Det betyr ikke at jeg synes de ser stresset ut, men det er et hint om at vi har god tid, og at jeg ikke er storforlangende. At det er godt nok på en måte.. 

for du har også de som sitter der og venter på oppvartning og løper rett på KG etterpå for å klage over dårlig vertinne 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja. 

alle vil vel at ting skal skje i akkurat deres tempo. Er som i trafikken. Alle blir rasende over at andre ikke holder deres ‘fortreffelige’ fart, som jo er den aller beste. 

Det kommer an på innfallsvinkelen. Det er bare en tolkning av virkeligheten, og de har vel behov for å poengtere, egentlig mest for seg selv, men altfor mange tror at beskjeder som egentlig skal foregå inni dem er interessant for andre. For hva hjelper egentlig den setningen? Han/hun kunne like gjerne sagt, ikke vær trist, ikke vær glad, ikke vær sur, ikke vær lei deg, egentlig, ikke vær noe som helst, for da er det kun plass til meg og ingen plass til deg, og da trives jeg best. Du får sikkert lov til å gi han/henne 100.000 kr da, det er du heldig nok som får lov til. Fullstendig logisk og normalt. 

folk sier så mye piss, er bare sånn det er. 

Anonymkode: ea22d...b92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er jo stressende når man kommer på middag hos noen og så har de ikke tid til å sette seg ned å prate, men styrer og steller med mat og pynting i stedet. Hvorfor invitere folk i det hele tatt hvis det er så mye styr at gjestene blir nedprioritert til fordel for å "gjøre i stand"?

Anonymkode: 9df33...6e7

Er ikke alltid middagen bare kan stå i en gryte eller i ovnen å klargjøre seg. Noe krever å følges med på og gjøre i stand. F.eks å la kjøtt hvile for så å kjære opp etter 15min. 

Anonymkode: 3db9b...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kollega ringer å sier de blir forsinka f.eks så pleier jeg å si "det går helt fint, ikke stress". Jeg vil jo ikke at de skal krasje eller noe, og mange blir litt febrilske når de er for sent ute inkludert meg selv. 

Anonymkode: 87654...d30

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det for at verten skal skjønne at vi er enkle mennesker som er lett å glede, så ikke stress med verken maten, pynten, vask av hus eller noe annet. Vi koser oss uansett. 

Anonymkode: a9c81...646

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sier det for at verten skal skjønne at vi er enkle mennesker som er lett å glede, så ikke stress med verken maten, pynten, vask av hus eller noe annet. Vi koser oss uansett. 

Anonymkode: a9c81...646

Støtter denne!! Jeg er en av dem og har ALDRI tenkt at det er noe noen kunne tatt seg nær av.. det er bare hyggelig ment.

Anonymkode: 4a0b0...ed4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnys skrev (2 timer siden):

men det er et hint om at vi har god tid, og at jeg ikke er storforlangende. At det er godt nok på en måte

Kjente meg igjen i den.. har ikke tenkt over det før, men er nok det jeg mener når jeg sier det til noen...

For eks. venninne: Jeg har lyst du skal komme på besøk, men jeg har ikke ryddet 😬

meg: «Null stress..» eller «Ikke stress med det, det går helt fint.» 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stresset av folk som styrer mye og trenger ikke så mye for å gledes.

Anonymkode: 945cd...1c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt normal ting å si. Null stress er en kommentar folk bruker for å berolige den det gjelder med at det faktisk ikke er noe som er strengt nødvendig eller ikke haster så forferdelig for deres del.

- Sorry, jeg blir et kvarter forsinket!

- Null stress, jeg sitter her og koser meg med kaffen så lenge! Kom når du kommer!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker når folk sier "null stress". Det betyr at det er ok at jeg kommer for sent feks, eller at man ikke trenger  bruke masse energi på å varte dem opp etter alle kunstens regler. At de er fornøyd uansett. Når du blir irritert over dette ts. Kan det være du "kaver" litt mye? Eller har for høye krav til deg selv? Når folk sier det til deg er det jo fordi de opplever at du stresser, og det er slitsomt å være gjest med en stresset vertinne. 

Anonymkode: 82e50...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...