Kakaopulver Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Hei! I barnehage til ungene mine har det vært mye sykdom i det siste og mangel på vikarer. I dag fikk vi beskjed at barnehagen stengte 1,5 timer før tiden på grunn av manglende personale. Har de lov til å stenge barnehagen på kort varsel?
solmåneogstjerner Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 De må jo stenge om de ikke har et forsvarlig tilbud. Men det kan du kreve prisavslag for. Og så ville jeg vurdert å bytte barnehage... 14
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Hva er alternativet? La barna være igjen alene i barnehagen? Hente inn tilfeldig fremmede på gaten? Anonymkode: 59e8d...457 22
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 Ja, hva tenker du er alternativet i grunn? Anonymkode: 5b5cb...2a0 13
MissPierce Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 Det er desverre ett problem i ganske mange bhg om dagen. Hos oss har det vært minimalt med sykefravær tidligere, men har folk som ikke har vært syke på mange år, fått en skikkelig runde med forkjølelse og ligger rett ut. Så vi har måtte åpne og stenge for hverandre på tvers av avdelinger. Ikke bare å få tak i vikarer heller, så bare flaks at vi har kunne holdt åpent som vanlig. Man må hele tiden tenke på sikkerhet, og er det ikke forsvarlig å holde åpent. Så må man stenge. 10
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, hva tenker du er alternativet i grunn? Anonymkode: 5b5cb...2a0 Å pålegge de å ta inn vikar. Det er sannsynligvis økonomiske årsaker til at de ikke tok inn vikar. Anonymkode: 247e3...836
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #7 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Å pålegge de å ta inn vikar. Det er sannsynligvis økonomiske årsaker til at de ikke tok inn vikar. Anonymkode: 247e3...836 I barnehagen jeg jobber sliter vi med å få inn vikarer. Vi må faktisk stenge tidligere hvis ikke det er nok bemanning til at det er trygt for barna å være der. Det er mye sykdom for tida også. Det hadde hjulpet om ikke barna blir sendt syke i barnehagen. Anonymkode: da8d2...e27 16
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #8 Skrevet 17. september 2021 Hvis de gjør det istedenfor å hente inn vikarer er det ikke greit. Har de forsøkt å få tak i vikarer men alle er opptatt, da er det jo ikke noe annet å gjøre. Men de bør ha prøvd absolutt alt annet først. Anonymkode: fbb95...500 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #9 Skrevet 17. september 2021 Jeg skjønner du blir frustrert. I gamle barnehagen til min datter ble vi bedt om å hente klokken 15 en dag, vi alle gjorde det, og det viste seg å være på grunn av at hun som var pedagogisk leder ville feire bursdagen sin 😛 Men, det har vært særlig vanskelig for barnehageansatte nå i koronatiden, kanskje det er smitteutbrudd på skolen/barnehagen til barna til de ansatte og de må hente med en gang eller noen plutselig får symptomer osv.. Vikarer hjelper ikke når det gjelder åpningstider fordi en ny eller ukjent person skal ikke åpne/stenge eller være alene med barna. Det er også utfordrende å få tak i noen utover dagen som bare kan komme og være der en time eller to. Jeg synes det er innenfor å be foreldrene om hjelp når det ikke går opp men om det skjer veldig ofte kanskje be om et møte for å drøfte mulige andre løsninger. Anonymkode: 849f0...42b 4
Ulrikke Skrevet 17. september 2021 #10 Skrevet 17. september 2021 Det har skjedd noen ganger der jeg jobber ja, særlig etter korona. Det er like kjipt hver gang, tro meg.... Er det ikke forsvarlig, hva er alternativet? Du snakker om økonomi, bhg har også budsjett, og det er ikke uendelig..... Andre ganger har vi ekstremt få folk igjen, så det har hendt at vi har bedt dem som har mulighet hente innen et visst klokkeslett... Det har ikke skjedd mange ganger, men når det har skjedd har det kanskje vært to ganger samme uka (fordi det er da folk er syke/har symptomer/barn er syke). Men det er IKKE noe vi gjør med lett hjerte! 8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #11 Skrevet 17. september 2021 Det er jo også slikt at det ikke har vært lov å ha barna på tvers av avdelingene på grunn av smittevernhensyn, noe vi gjorde mye før korona dersom det var sykdom. Anonymkode: 849f0...42b 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 Kakaopulver skrev (8 timer siden): Hei! I barnehage til ungene mine har det vært mye sykdom i det siste og mangel på vikarer. I dag fikk vi beskjed at barnehagen stengte 1,5 timer før tiden på grunn av manglende personale. Har de lov til å stenge barnehagen på kort varsel? Selvfølgelig har de lov til det. Forrige uke fikk vi plutselig melding om å hente innen klokken 14, tre timer tid enn åpningstiden. Slikt skjer. Anonymkode: a737b...052 4
Kakaopulver Skrevet 17. september 2021 Forfatter #13 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, hva tenker du er alternativet i grunn? Anonymkode: 5b5cb...2a0 Jeg skjønner at det er vanskelig å få vikarer osv. Og det er bra at sikkerheten til ungene kommer først. Men hva er alternativet for foreldre som pendler og har jobber som de ikke kan stikke ifra på kort varsel? Det er ikke alle som har hjemmekontor eller fleksible jobber dessverre.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #14 Skrevet 17. september 2021 Kakaopulver skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner at det er vanskelig å få vikarer osv. Og det er bra at sikkerheten til ungene kommer først. Men hva er alternativet for foreldre som pendler og har jobber som de ikke kan stikke ifra på kort varsel? Det er ikke alle som har hjemmekontor eller fleksible jobber dessverre. Hva gjør du visst ungen blir akutt syk og nå hentes? Anonymkode: a737b...052 14
Kakaopulver Skrevet 17. september 2021 Forfatter #15 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva gjør du visst ungen blir akutt syk og nå hentes? Anonymkode: a737b...052 Hvis ungen min blir akutt syk (bank i bordet at det ikke skjer) må jeg uansett avslutte jobben og bruke transportmiddel så er ikke i barnehagen før tidligest etter 1,5 til 2 timer. Men det er uansett noe annet enn at barnehagen ikke har ett tilbud som en planlegger dagen sin utifra. Og det er ikke alle sjefer og kollegaer som er like forståelsesfulle når en må dra midt i jobben på grunn av barnehagen. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #16 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo også slikt at det ikke har vært lov å ha barna på tvers av avdelingene på grunn av smittevernhensyn, noe vi gjorde mye før korona dersom det var sykdom. Anonymkode: 849f0...42b Det er vel grønt nivå nå, i allefall de fleste plasser, så nå bør det da være lov. Anonymkode: 094c3...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #17 Skrevet 17. september 2021 Kakaopulver skrev (17 minutter siden): Hvis ungen min blir akutt syk (bank i bordet at det ikke skjer) må jeg uansett avslutte jobben og bruke transportmiddel så er ikke i barnehagen før tidligest etter 1,5 til 2 timer. Men det er uansett noe annet enn at barnehagen ikke har ett tilbud som en planlegger dagen sin utifra. Og det er ikke alle sjefer og kollegaer som er like forståelsesfulle når en må dra midt i jobben på grunn av barnehagen. Så hvis ungen din blir akutt syk, så kan du ikke være der før etter 2 timer? Det er passe sykt og trist. Anonymkode: a737b...052 18
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #18 Skrevet 17. september 2021 Bedre at de er ærlige da. Måtte hente 2 og 4 åringen tidligere i uka, fikk beskjed om at de hadde feber og var syke. Begge var i toppform med masse energi og ikke feber - mistenker at det var pga mye forkjølelse hos ansatte. Vi dro på hytta så slipper de tenke på mine men føler de bør være bedre forberedt på sykdom hos ansatte. Anonymkode: 264ba...b5d
Kakaopulver Skrevet 17. september 2021 Forfatter #19 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så hvis ungen din blir akutt syk, så kan du ikke være der før etter 2 timer? Det er passe sykt og trist. Anonymkode: a737b...052 Ja, det er passe sykt og trist at folk må jobbe og pendle til jobben. 😉 4
Kakaopulver Skrevet 17. september 2021 Forfatter #20 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bedre at de er ærlige da. Måtte hente 2 og 4 åringen tidligere i uka, fikk beskjed om at de hadde feber og var syke. Begge var i toppform med masse energi og ikke feber - mistenker at det var pga mye forkjølelse hos ansatte. Vi dro på hytta så slipper de tenke på mine men føler de bør være bedre forberedt på sykdom hos ansatte. Anonymkode: 264ba...b5d Det er dårlig gjort ja! Bedre å si det som det er ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå