Gå til innhold

Nei, du har ikke krav på å høre om mine helseopplysninger!

Pingvinboogie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan du ikke bare si at du ikke tåler vaksinen og at du har blitt frarådet av legene, men at du ikke vil snakke mer om det?

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke bare si at du ikke tåler vaksinen og at du har blitt frarådet av legene, men at du ikke vil snakke mer om det?

En trenger ikke å unnskylde eller si noe som helst. Den er frivillig ferdig snakka!!

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinboogie skrev (27 minutter siden):

Pandemien har virkelig bragt ut det verste i folk. Jeg trodde nabokjerringene og nabogubbene som sniker bak gardinene sine og blander seg i absolutt alt var en sjelden rase, men nå viser det seg at de er overalt.

Jeg kan ikke ta vaksinen. Dette er, og bør være, en privatsak. Det er mine helseopplysninger og jeg skal ikke være nødt til å forklare meg for folk. Men folk spør. Og det er ikke nok å si at jeg ikke kan ta den. Nei, de skal ha en forklaring på hvorfor. Og når de får den forklaringen skal de fortelle om kusinen til mannen til datteren til hunden til kollegaen som også hadde akkurat samme problem, men likevel tok vaksinen. Så hvorfor kan ikke jeg ta den? Det som burde ha vært over etter «nei, jeg kan ikke ta den» har nå utviklet seg til en lang diskusjon om mine spesifikke helseutfordringer. Nøyaktig hva som har ført til anafylaktisk sjokk tidligere. Hvilke leger som har anbefalt meg å ikke ta vaksinen. Hvilke ord de brukte. Om jeg ikke er redd for å havne i respirator og dø en grusom død. De skal fortelle meg om alle (og det er alltid mange) de kjenner som har fått long covid. Er det ikke verdt å ta sjansen på vaksine for å unngå det?

Jeg gjør det veldig klart at jeg ikke vil ha diskusjonen, men kanskje jeg er for høflig, kanskje jeg egentlig burde be dem holde kjeft og passe sine egne saker. 

Jeg måtte bare ta denne utblåsningen et sted, for jeg er så lei! :bond: 

Vi har startet en sak på dette på vår jobb. Blir spennende å se utfallet. Be dem passe sine egne saker.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gjenferdet said:

Du ville blitt overrasket over hvor mange som da automatisk tror jeg er antivaxxer og at jeg lyver eller gudene vet hva. Folk mener virkelig at det er helt greit å spørre og grave, og mistenkelig å ikke ville utbrodere alle detaljer.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, zemer said:

Vi har startet en sak på dette på vår jobb. Blir spennende å se utfallet. Be dem passe sine egne saker.

Ja, det høres interessant ut. Noen har jo mistet alle sosiale antenner.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (10 minutter siden):

En trenger ikke å unnskylde eller si noe som helst. Den er frivillig ferdig snakka!!

Det er den. Frivillig, men anbefalt. Den er også frivillig fordi mange nok velger å benytte seg av tilbudet. Det ser ut til at det vil være nok i Norge, mest trolig.

Jeg ser ingen grunn til å ikke si at man ikke har tatt pga. helse. Om man er vaksinert eller ikke har jo tross alt noe å si for hvilke forholdsregler man bør ta i hverdagen, og hvilken risiko man utgjør for andre. Uvaksinerte bør I grunn holde seg unna steder hvor det samles mange mennesker med svekket immunforsvar osv. slik situasjonen er akkurat nå.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig, men hun kan vel si at hun ikke vil snakke om det? Bare sånn at folk skjønner at de ikke skal grave?

Endret av Gjenferdet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har jo tørnet helt under pandemien. Helt hysteriske, og skal vite hva legen sa?! Hadde ikke orket, det er fullt lov å unngå de som unngås kan 😂

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example said:

Det er den. Frivillig, men anbefalt. Den er også frivillig fordi mange nok velger å benytte seg av tilbudet. Det ser ut til at det vil være nok i Norge, mest trolig.

Jeg ser ingen grunn til å ikke si at man ikke har tatt pga. helse. Om man er vaksinert eller ikke har jo tross alt noe å si for hvilke forholdsregler man bør ta i hverdagen, og hvilken risiko man utgjør for andre. Uvaksinerte bør I grunn holde seg unna steder hvor det samles mange mennesker med svekket immunforsvar osv. slik situasjonen er akkurat nå.

De som spør og graver er fullvaksinerte. De utgjør med andre ord en større risiko for meg enn jeg gjør for dem. Risikoen blir heller ikke høyere eller lavere av å vite nøyaktig hvorfor jeg ikke er vaksinert.

Og holde seg unna steder hvor det samles mange mennesker med svekket immunforsvar? Det er ikke slik at jeg får disse kommentarene etter å ha kommet valsende inn på landstreff for organtransplanterte.

Jeg jobber ikke engang i helsesektoren.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinboogie skrev (1 time siden):

eg måtte bare ta denne utblåsningen et sted, for jeg er så lei! :bond: 

Du har min fulle sympati!

Jeg skjønner hvorfor du opplever dette, det er en naturlig utvikling basert på den typen konspirasjonsteori- og antivax utvikling vi har sett de siste par år, men jeg skjønner at å være på mottakersiden av denne formen for nærmest trakassering, er slitsomt.

Så bare blås ut, og du kan godt la de høre det; det er ingen akseptabel grunn til å forhåndsdømme noen du ikke kjenner historien til.

Jeg var ikke egentlig fokusert på vaksinen selv, hvis jeg ikke hadde behov for en tur til London i høst. Vaksinen er frivillig, selv om samfunnsmessig bør vi nå en signifikant prosent.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (45 minutter siden):

Njaa. Den er frivillig, fra et juridisk ståsted i vårt demokratiske land. Men vi er også et dugnadsland der de som takket ja til vaksinen først gjerne er de som har vært villige til å ta størst del av dugnaden. Ihvertfall sin del. Og i den dugnadsånden innebærer det å ta vaksinen.

Vi er helt avhengige av at alle bidrar på et generelt samfunnsnivå. Det er sånn velferdsstaten er bygd opp. Alle bidrar, alle får. Og det gjelder også i pandemien. Alle bidrar, alle kan leve normalt igjen. Så lenge noen bidrar mindre enn andre svir det for alle. Hvis ingen bidrar får ingen. Derfor føler folk at de har rett på en forklaring. Og kanskje ikke hele, men noe som gir ca mening. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske trøtt for et par dager siden, jeg hadde sovet veldig dårlig og var stille på jobb - og alle gikk rett på at det var bivirkning fra andre dose. «Jeg var også sliten etter dose 2». «Er det pga vaksinen?». Hvis man ikke har truffet noen på lenge, er tema om vaksine på agendaen. Jeg syns at (u)kulturen som har vokst frem under pandemien, hvor vi snakker om det i alle mulige sammenhenger er ganske slitsom. Kan vi begynne og snakke om noe annet? Jeg må innrømme at jeg er ferdig med hvordan vaksinedose en eller to var for deg, hvor annerledes det var for naboen, eller hvor sjokkerende det er med uvaksinerte. Jeg har derfor bare begynt og si at det er et tema som er privat, nettopp fordi det er ikke slik at alle kan ta vaksinen, og om vi kan bytte tema (og jeg er vaksinert, men da får de som er så masete bare lure og lære noe). :) 

Endret av HelloMindy
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pingvinboogie skrev (7 timer siden):

De som spør og graver er fullvaksinerte. De utgjør med andre ord en større risiko for meg enn jeg gjør for dem. Risikoen blir heller ikke høyere eller lavere av å vite nøyaktig hvorfor jeg ikke er vaksinert.

Og holde seg unna steder hvor det samles mange mennesker med svekket immunforsvar? Det er ikke slik at jeg får disse kommentarene etter å ha kommet valsende inn på landstreff for organtransplanterte.

Jeg jobber ikke engang i helsesektoren.

Nei, risikoen er den samme. Problemet er i grunn de som nekter å ta vaksinen uten medisinsk grunn. Mitt inntrykk er at folk har forståelse for at noen har grunner som gjør at de ikke kan ta den av medisinsk art, mens de andre ses på som slags svikere i en krise.

Personlig ville jeg vært ganske oppgitt på disse dersom jeg ikke kunne tatt vaksinen selv, da de faktisk gjør at sånne som deg mest trolig vil få korona.

Jeg har dog fortsatt til gode å få spørsmål fra andre om jeg har tatt vaksinen utenom nær familie, og de visste jeg skulle ta den, og var mer opptatt av når jeg faktisk skulle få den (sent prioritert i et utsatt yrke i en kommune med mye smitte).

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (10 timer siden):

Her er vi uenige, med mindre du faktisk mener en samling for kun syke mennesker.

Mennesker som vet at de har et dårlig immunforsvar av diverse årsaker er de som bør ta hensyn til egen helse, og holde seg unna store folkemengder. Ikke bare i frykt for coronavirus, men for alle mulige virus som potensielt kan ta livet av de.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pingvinboogie skrev (11 timer siden):

Pandemien har virkelig bragt ut det verste i folk. Jeg trodde nabokjerringene og nabogubbene som sniker bak gardinene sine og blander seg i absolutt alt var en sjelden rase, men nå viser det seg at de er overalt.

Jeg kan ikke ta vaksinen. Dette er, og bør være, en privatsak. Det er mine helseopplysninger og jeg skal ikke være nødt til å forklare meg for folk. Men folk spør. Og det er ikke nok å si at jeg ikke kan ta den. Nei, de skal ha en forklaring på hvorfor. Og når de får den forklaringen skal de fortelle om kusinen til mannen til datteren til hunden til kollegaen som også hadde akkurat samme problem, men likevel tok vaksinen. Så hvorfor kan ikke jeg ta den? Det som burde ha vært over etter «nei, jeg kan ikke ta den» har nå utviklet seg til en lang diskusjon om mine spesifikke helseutfordringer. Nøyaktig hva som har ført til anafylaktisk sjokk tidligere. Hvilke leger som har anbefalt meg å ikke ta vaksinen. Hvilke ord de brukte. Om jeg ikke er redd for å havne i respirator og dø en grusom død. De skal fortelle meg om alle (og det er alltid mange) de kjenner som har fått long covid. Er det ikke verdt å ta sjansen på vaksine for å unngå det?

Jeg gjør det veldig klart at jeg ikke vil ha diskusjonen, men kanskje jeg er for høflig, kanskje jeg egentlig burde be dem holde kjeft og passe sine egne saker. 

Jeg måtte bare ta denne utblåsningen et sted, for jeg er så lei! :bond: 

Jeg kan heller ikke vaksinere meg grunnet anafylaktisk reaksjon på vaksine i barndommen. Måtte få motgift  , da jeg var døden nær - bokstavelig.  Reagert på narkose / bedøvelse i voksen alder også, med pusteproblematikk og allergiske reaksjoner. 

Jeg skulle ønske  jeg KUNNE ta vaksine ,- men kan ikke/ tør ikke.  Har et barn i risikosonen og har levd så isolert vi klarer siden pandemien startet. Hun skal nå vaksineres . Heldigvis 🙂 

Jeg tenker at fornuft og erfaring må trumfe irritasjon og nysgjerrighet.  Vi står av stormen og satser på at det går bra ❣ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

acna skrev (2 timer siden):

Her er vi uenige, med mindre du faktisk mener en samling for kun syke mennesker.

Mennesker som vet at de har et dårlig immunforsvar av diverse årsaker er de som bør ta hensyn til egen helse, og holde seg unna store folkemengder. Ikke bare i frykt for coronavirus, men for alle mulige virus som potensielt kan ta livet av de.

Jeg tenker for eksempel å besøke sykehjem osv.

Uvaksinerte bør også ta andre hensyn med å unngå å oppsøke større samlinger av mennesker generelt. De fleste av dem har tatt et bevisst valg på at de heller vil bli smittet enn å ta vaksine, og da bør en handle deretter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, jegerenenhjørning said:

vi er også et dugnadsland der de som takket ja til vaksinen først gjerne er de som har vært villige til å ta størst del av dugnaden

Jeg tenkte det var de eldste og alle i risiko-grupper som tok vaksinen først, for sin egen bekyttelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...