AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Hei! Jeg har en jente på åtte år som bor fast hos meg og er hos pappaen sin annenhver helg. I 2017 ringte barnevernet og sa at det hadde vært en voldsepisode hos far og hans da- (og nå-) værende samboer og de opprettet sak (politiet hadde sendt bekymringsmelding). Jeg var med på møter, innhenting av informasjon (også om meg som ikke var involvert sånn sett), hjemmebesøk osv. Jeg tilbakeholdte datteren min fra samvær hos far inntil barnevernet sa at det var trygt for henne å være der. Nå nylig har det samme skjedd igjen, samme opplegg som sist. Jeg kjenner jeg blir sint at jeg må blandes inn i dette og at jeg skal granskes når jeg ikke har gjort noe. Det skal også sies at heldigvis har ikke jenta mi vært der da episodene skal ha skjedd. Barnevernet henlegger nå denne saken og sier at de ikke kan fortelle meg noe så jeg vet ikke om det er greit å sende henne dit eller ei. Hva tenker dere om saken? Anonymkode: 0843c...a03
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Du er part i sak og har innsynsrett. De henlegger, så da er det vel ikke bekymring. Du involveres vel fordi du er mammaen...? Anonymkode: 3b1df...5f6 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Som part i saken har du innsynsrett i alle opplysninger, bortsett fra opplysninger av sensitiv karakter (som helseopplysninger). Og som hovedomsorgsgiver skal du ha innsyn i henleggelsen og du har rett til å påklage den. Hilsen barnevernskonsulent Anonymkode: 57879...10b 5
Tillukka Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 (endret) J Endret 16. september 2021 av Tillukka
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Tenker advokat asap! Anonymkode: 52447...c35 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 Tillukka skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner jo at jeg skal involveres såklart men hvorfor de trenger å hente inn opplysninger om meg fra fastlegen min og politiet skjønner jeg ikke.. Noen tjenester gjør dessverre det nærmest på automatikk uten å forholde seg til lovteksten i barnevernlovens 4-3. Jeg vil anbefale deg å kontakte barneverntjenesten på nytt. Be om innsyn og at du forventer kopi av henleggelsesvedtaket Anonymkode: 57879...10b 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Har vært i samme situasjon. Følte at de brukte mer tid og ressurser på å snakke med meg, og ha møter med meg, enn far, som var den skyldige her. Han selv reiste bort og lekte opptatt, slik at han slapp å fysisk være på møter. Det var enormt slitsomt psykisk for meg, og hadde masse fravær fra jobb pga. møter og det hele pågikk i 1,5år, uten noe nevneverdig resultat når det gjelder far. Han sonet riktignok en dom for det, men bv oppnådde lite. Nå har det gått noen år, og vi sliter igjen, med andre ting. Kunne trengt hjelp fra dem, men orker ikke sette i gang systemet igjen, når jeg vet hvordan det er. Føles håpløst. Når det er sagt, så sender du ikke barnet ditt dit, hvis du mistenker at det skal skje barnet ditt noe. Det er ganske enkelt. Men å holde igjen samvær pga. mistanke, kan jo videre igjen føre til at bv blir koblet inn uansett. Men om mistanken er reell, må du bare gjøre det du synes er best. Anonymkode: bd6e6...6f0 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker advokat asap! Anonymkode: 52447...c35 Hun trenger ikke advokat. Hun kan klage til statsforvalteren om hun opplever å ikke få sine lovsfestede rettigheter. Hun kan også, som hovedomsorgsgiver, klage på vegne av barnet Anonymkode: 57879...10b 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har vært i samme situasjon. Følte at de brukte mer tid og ressurser på å snakke med meg, og ha møter med meg, enn far, som var den skyldige her. Han selv reiste bort og lekte opptatt, slik at han slapp å fysisk være på møter. Det var enormt slitsomt psykisk for meg, og hadde masse fravær fra jobb pga. møter og det hele pågikk i 1,5år, uten noe nevneverdig resultat når det gjelder far. Han sonet riktignok en dom for det, men bv oppnådde lite. Nå har det gått noen år, og vi sliter igjen, med andre ting. Kunne trengt hjelp fra dem, men orker ikke sette i gang systemet igjen, når jeg vet hvordan det er. Føles håpløst. Når det er sagt, så sender du ikke barnet ditt dit, hvis du mistenker at det skal skje barnet ditt noe. Det er ganske enkelt. Men å holde igjen samvær pga. mistanke, kan jo videre igjen føre til at bv blir koblet inn uansett. Men om mistanken er reell, må du bare gjøre det du synes er best. Anonymkode: bd6e6...6f0 Litt på siden: Har dere tilbud om tverrfaglig drøfting, «tidlig inn» eller andre tverrfaglige fora gjennom skolen eller helsestasjonen i din kommune? Det kan være en vei å gå for å få raskere hjelp? Da slipper dere veien om oss i barnevernet dersom dere vet konkret hva dere ønsker og det kanskje kan løses på et mer lavterskel nivå. Anonymkode: 57879...10b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt på siden: Har dere tilbud om tverrfaglig drøfting, «tidlig inn» eller andre tverrfaglige fora gjennom skolen eller helsestasjonen i din kommune? Det kan være en vei å gå for å få raskere hjelp? Da slipper dere veien om oss i barnevernet dersom dere vet konkret hva dere ønsker og det kanskje kan løses på et mer lavterskel nivå. Anonymkode: 57879...10b Men det kan ikke løses. Jeg bare vet at bv er rette instans for de problemene vi har nå, ift. mislighold av samvær, psyk. mishandling av barnet osv. Men sist holdt vi på i 1,5 år, og den eneste som fikk noe ut av det, var meg. Mens han som trengte råd og veiledning mest, var ikke tilstede og finnes ikke mottakelig for noe som helst. Synes de var tafatte. Vet ikke om vi har sånn ordning som du beskriver, men jeg har helsesøster på skolen involvert, slik at vi har en voksenperson "utenfra", som kan støtte oss eller ta ting videre, når det trengs. Lettere når ikke alt står å faller på bare meg. Anonymkode: bd6e6...6f0
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det kan ikke løses. Jeg bare vet at bv er rette instans for de problemene vi har nå, ift. mislighold av samvær, psyk. mishandling av barnet osv. Men sist holdt vi på i 1,5 år, og den eneste som fikk noe ut av det, var meg. Mens han som trengte råd og veiledning mest, var ikke tilstede og finnes ikke mottakelig for noe som helst. Synes de var tafatte. Vet ikke om vi har sånn ordning som du beskriver, men jeg har helsesøster på skolen involvert, slik at vi har en voksenperson "utenfra", som kan støtte oss eller ta ting videre, når det trengs. Lettere når ikke alt står å faller på bare meg. Anonymkode: bd6e6...6f0 Skjønner. Kan du snakke med helsesykepleier og at dere sammen tar kontakt? At foreldre unndrar seg undersøkelse er ikke uvanlig. Det er trasig, men vi har ikke hjemmel for å bruke makt når det gjelder samværsforeldre. Det skal selvsagt ikke gå utover deg, men vi undersøker hele barnets omsorgssituasjon (slik vi er pålagt å gjøre) og der kommer du likevel inn. Men vi skal aldri gripe mer inn enn nødvendig. Nå ble dette en avsporing fra TS sitt problem. Beklager. Men snakk litt med helsesykepleier og kanskje dere sammen kan finne ut hva som vil være lurt å gjøre, han/hun kan støtte deg i samtale og i kontakt med barnevernet. Du har uansett rett på å ha med en støtteperson i alle møter. Og barnet kan ha med seg en tillittsperson, om barnet ønsker det. Håper det ordner seg for dere til slutt. Lykke til:) Anonymkode: 57879...10b 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 Gå rettens vei? Anonymkode: 3b1df...5f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå