AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Vi har alltid vært en stor sammensveiset familie. Barna mine har kusiner og fettere både fra min familie og mannens familie som vi har hatt mye besøk av. Vi drar også til dem. Vi voksne synes det er koselig, og ungene våre er alle på samme alder. Ingen store alders forskjeller. Men nå har mine barn gått lei, de vil ikke ha besøk mer og det er sure miner og krangling når de først er her. I høstferien hadde vi tenkt å leie oss hytte sammen, men nå begynte faktisk min eldste datter på 11 år å grine da hun hørte det. Det var helt uaktuelt og totalt ødeleggende for hele ferien hennes, broren hennes var helt enig. De var "teite " , "dumme" og "masete". Begge to ville helst være hjemme og spille hele høstferien (helt uaktuelt selvfølgelig). Når vi spør hva som er galt og hvorfor de ikke vil være med dem, så før jeg bare høre at de er "dumme" og "teite'. Synes det er kjempevanskelig, hvor mye hadde dere latt ungene bestemme i dette tilfellet? Hadde dere gitt etter for ungene eller ikke? Hva tenker dere? Anonymkode: 27be2...8a6 1
visp Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Jeg hadde tvunget det igjennom, men jeg husker veldig godt hvor vanskelig jeg følte det som barn da de voksne prakket noen på oss og regnet med at det var greit kun fordi vi var i samme alder. Følte like sterkt på det da som jeg gjør nå som jeg er voksen. Man finner sine personligheter man trives med. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Nope. De bestemmer ikke Anonymkode: f55b4...393 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har alltid vært en stor sammensveiset familie. Barna mine har kusiner og fettere både fra min familie og mannens familie som vi har hatt mye besøk av. Vi drar også til dem. Vi voksne synes det er koselig, og ungene våre er alle på samme alder. Ingen store alders forskjeller. Men nå har mine barn gått lei, de vil ikke ha besøk mer og det er sure miner og krangling når de først er her. I høstferien hadde vi tenkt å leie oss hytte sammen, men nå begynte faktisk min eldste datter på 11 år å grine da hun hørte det. Det var helt uaktuelt og totalt ødeleggende for hele ferien hennes, broren hennes var helt enig. De var "teite " , "dumme" og "masete". Begge to ville helst være hjemme og spille hele høstferien (helt uaktuelt selvfølgelig). Når vi spør hva som er galt og hvorfor de ikke vil være med dem, så før jeg bare høre at de er "dumme" og "teite'. Synes det er kjempevanskelig, hvor mye hadde dere latt ungene bestemme i dette tilfellet? Hadde dere gitt etter for ungene eller ikke? Hva tenker dere? Anonymkode: 27be2...8a6 Jeg ville krevd å vite hvorfor de er dumme og teite , det er ikke en god unnskyldning og ingen skal kalles for dumme og teite. Høres ut som noe må ha skjedd da it fra reaksjon. Og så etter å ha funnet ut av hva dom har skjedd, kanskje tatt et par dager med kusiner og fettere for deretter gjøre noe hyggelig sammen bare dere som familie? 😊 Anonymkode: ae1e4...2b2 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Er du sikker på at det er søskenbarna som er problemet og ikke bare unnskyldning for å få viljen sin og spille. Mine barn kan også få seg noen urealistiske forventninger om ferier, så kanskje nøste oppi hvorfor de trodde de bare kunne spille og så gå til bunns om hva motviljen mot søskenbarna Anonymkode: 5437d...46d 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 Kanskje de vin gjøre noe alene med dere foreldre? Anonymkode: 5f4fa...e84 4
Minya Skrevet 17. september 2021 #7 Skrevet 17. september 2021 Jeg er oppvokst med en latterlig stor storfamilie, med både søskenbarn, tremenninger og firkløvere i samme aldersgruppe. Noen ganger gikk vi greit i lag når foreldrene skulle besøke hverandre og ha med hele ungeflokken, andre ganger var det det kjipeste som fantes. Hvis dere "bare" samles fordi det "er så greit at ungene er i samme alder", så er det litt dust av dere. Men hvis dere samles fordi dere voksne vil møtes, så får ungene bare suck it up og slutte å klage. Det må de faktisk bare tåle. På den annen side så kan det faktisk hende at ungene deres er litt mer introverte enn dere voksne er, slik at det blir uhorvelig slitsomt med besøk flere ganger i uka, eller til og med bare en gang i uka. 7
MissPierce Skrevet 17. september 2021 #8 Skrevet 17. september 2021 Når datteren din faktisk begynner å gråte. Så ligger det nok mer bak enn at de bare er dumme, teite og masete. Så ville satt meg ned og tatt en skikkelig prat med de. Har selv vokst opp sånn, og selv om vi kranglet som hund og katt til tider, så gikk det aldri så langt som at vi ikke ville møtes. 9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #9 Skrevet 17. september 2021 Kan dere ikke møtes på halvveien da? Behøver ikke å være på hytta hele ferien? La de få én hel dag på begynnelsen og på slutten av ferien til gaming, også blir resten av tiden på hytta. Pass også på at dere på hytta gjør noen aktiviteten kun dere som en familie uten å henge oppå de andre. Anonymkode: d9cc7...142 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #10 Skrevet 17. september 2021 Åh, nå kommer de grusomme minnene tilbake fra barndommen. Hvor foreldrene tvang oss med på hytteturer, når vi barn heller ville være hjemme og slappe av, spille spill, etc. Anonymkode: 904bc...be6 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #11 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Åh, nå kommer de grusomme minnene tilbake fra barndommen. Hvor foreldrene tvang oss med på hytteturer, når vi barn heller ville være hjemme og slappe av, spille spill, etc. Anonymkode: 904bc...be6 Du kan gjøre akkurat det samme på hytteturer. Anonymkode: cc683...309 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 Hvorfor tvinge barn til noe de ikke liker? Hva om søskenbarna behandler dem dårlig? Det er jo en grunn til at datteren din begynte å grine. Jeg HATER mine kusiner, særlig hun ene som mobbet meg GROVT som barn og kom med stygge kommentarer om mitt utseende. Hun låste meg inne på et rom og gjorde mye stygt mot meg. Moren min prøvde å ta det opp flere ganger med hennes mor uten å lykkes. Endte opp med at vi ikke har kontakt med hverandre, og det er jeg glad for. Hadde moren min tvunget meg til å være med på en hyttetur med henne, ville jeg aldri tilgitt det. Ha litt forståelse for dine barn. La dem velge selv hvem de vil henge med. Anonymkode: 3c50f...996 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #13 Skrevet 17. september 2021 Jeg tenker at dette handler om respekt. Ofte lønner det seg å late som om en av de voksne i familien gjør dette. Så forestill deg at din mann kommer og sier "jeg har invitert Mette og Harald på hytta i høstferien". Og forestill deg så at "Mette og Harald" er to av hans venner som du synes er høyrøstede, slitsomme og rett og slett bare til bry. dette er to du omgås utelukkende fordi du er glad i mannen din og vil at han skal kose seg. Men han VET jo dette, selvsagt. Slik du vet at barna dine ikke liker søskenbarna. Dersom din mann hadde respektert deg så lite at han inviterte vennene hele ferien uten å ta hensyn til deg ville du trolig satt ned foten. Så da kommer vi til respekt. Barn lærer respekt ved å bli vist respekt. Jeg trenger ikke å konkludere. Det klarer dere som familie å gjøre selv, sammen. Anonymkode: a1ef6...32b 9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #14 Skrevet 17. september 2021 Ungene i den alderen begynner å forme sine sosiale preferanser. De legger merke til hvem de trives med, hvem som overkjører dem og hvem som er rett og slett kjedelige osv. Jeg hadde tatt hensyn til barna mine. Besøk en dag av og til måtte de tålt men hytteturer og ferier ellers skulle de slippet. Da viser jeg de to ting, at de av og til må tilpasse seg (det må man som voksen i jobb feks) og at man ikke skal godta å la seg overkjøre eller tvinge seg til å være sosial som venner med hvem som helst. Anonymkode: 78e40...f84 5
Mooza Skrevet 17. september 2021 #15 Skrevet 17. september 2021 Ja, jeg ville lyttet til ungene. Det er deres ferie også. Det kan hende at de trenger ro og fred? Hvis de ikke går godt overens med søskenbarn, så er det litt dumt å presse dem til en hel ferie med dem. Jeg ville prøvd med et kompromiss, og ikke tvunget ungene til noe de ikke ønsket. Man skal ha respekt for hva folk trenger. Skolehverdag kan være tøft nok det, og barna trenger ferie. Så kan du jo si at det er uaktuelt å sitte og spille hele ferien...noe de sikkert er klar over. 7
Hactar Skrevet 17. september 2021 #16 Skrevet 17. september 2021 Er det kommet klart frem om det er søskenbarna eller hytteturen som er problemet? Hva tenker de om å reise på hyttetur som kjernefamilie i stedet for? Jeg tenker vel at dere foreldre har styringsrett i så måte at høstferien også skal inneholde annet enn spilling, men ville tatt hensyn til at barna ikke ønsker å være tett i tett med storfamilien. Kanskje ønsker de seg ordentlig tid med dere foreldre, fremfor å skulle være en del av en større ungeflokk hele ferien. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #17 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan gjøre akkurat det samme på hytteturer. Anonymkode: cc683...309 Håhå😂 Tror du vi fikk lov å ta med tv eller dataspill på hytten? Anonymkode: 904bc...be6 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #18 Skrevet 17. september 2021 Jeg hadde sagt det er helt greit, da reiser vi på hyttetur alene. Så gjør dere akkurat det samme som dere ville gjort med besøk, også ser du om det var hyttetur som var tortur, eller om det var familien. Det kan jo være at det er spilling vs hyttetur som er problemet, og ikke selve barna. Anonymkode: 4e676...f2b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #19 Skrevet 18. september 2021 Da jeg var yngre opplevde jeg d samme.bare her var jeg barnet som ikle ville ha besøk eller besøke fettere. Årsaken var at ene fetteren min forgrep seg på meg , fra eg var rundt 10. eg sa aldri noe til foreldrene mine, men protesterte sterkt da det kom opp forslag om å tilbringe tid med den delen av familien. Forhåpentligvis ligger d ikke noe så skremmende bak dine barns protest..men synes alikvel dem fortjener å bli hørt .Gi dem muligheten og hjelpen til å forklare årsaken. Anonymkode: 5b20d...e61 2
Lønnesirup01 Skrevet 18. september 2021 #20 Skrevet 18. september 2021 I utgangspunktet synes jeg ikke barna bestemmer slikt. De må fortelle hva som er årsaken, og de må innrette seg. Når det er sagt så synes jeg slike familieferier der alle går oppå hverandre i en hel uke, er vanvittig slitsomt. Jeg syntes det som barn, og synes det fortsatt som voksen. Mannen min har noen ganger et slikt opplegg med sin familie og sine barn, og jeg vet at det handler litt om at det er praktisk for de voksne også. Barna får sosial stimulans, du handler og arrangerer måltider sammen, og hvis eldre foreldre er med så får du krysset av noen punkter på "kvoten" og sett familien. Spesielt skilte foreldre merker jeg er ivrigere på dette, da to voksne og fire barn iblant er lettere enn én voksen med to barn. Normen slik jeg ser det, er å ha noen dagers overlapping, og eller et par dager hver på hytta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå