Gå til innhold

Når har man rett til fast stilling etter §14-9(2b)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ansatt som lærer på vgs. August 2018 ble jeg ansatt i et 100% årsvikariat til og med 31.07.2019.

Jeg fikk nå arbeidsavtale hvor stillingen min fra august 2019 ville være 60% fast stilling og 40% midlertidig, altså etter §14-9 (2b). Hvor den faste andelen var gjeldende for ett skoleår.

Denne stillingsprosenten og inndelingen i fast og vikariat/midlertidig ble fornyet igjen i august 2020, og igjen nå i august 2021. Hvor den midlertidige/vikariatdelen av stillingen utløper 31.07.22.

Jeg spurte avdelingsleder om når de 40% evt. kan gjøres fast, om det er riktig at det gjelder treårs-regelen om at man har rett til fast stilling etter 3 år i samme stilling. Han sa nei, og forklarte på en veldig kompleks måte, men gikk ut på at siden jeg er ansatt etter 2b-delen, så gjelder ikke regelen om at man har rett til fast ansettelse etter tre år i samme stilling.

Stemmer dette? Er det i så fall 4 år? Spurte om det også, men det ble avfeid.

Når vi kommer til juli 2022, har jeg altså vært ansatt i hele tre år i denne stillingen jeg har nå. Men jeg har altså ikke rett til å få utvidet stillingen til 100% fast?

Noen som har peiling og kan noe om jussen her? Usikker på om jeg skulle poste dette på karriere, utdanning, men bare flytt den om den passer bedre der.

Takknemlig for svar. :)

Anonymkode: cb780...32d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ansatt som lærer på vgs. August 2018 ble jeg ansatt i et 100% årsvikariat til og med 31.07.2019.

Jeg fikk nå arbeidsavtale hvor stillingen min fra august 2019 ville være 60% fast stilling og 40% midlertidig, altså etter §14-9 (2b). Hvor den midlertidige andelen var gjeldende for ett skoleår.

Denne stillingsprosenten og inndelingen i fast og vikariat/midlertidig ble fornyet igjen i august 2020, og igjen nå i august 2021. Hvor den midlertidige/vikariatdelen av stillingen utløper 31.07.22.

Jeg spurte avdelingsleder om når de 40% evt. kan gjøres fast, om det er riktig at det gjelder treårs-regelen om at man har rett til fast stilling etter 3 år i samme stilling. Han sa nei, og forklarte på en veldig kompleks måte, men gikk ut på at siden jeg er ansatt etter 2b-delen, så gjelder ikke regelen om at man har rett til fast ansettelse etter tre år i samme stilling.

Stemmer dette? Er det i så fall 4 år? Spurte om det også, men det ble avfeid.

Når vi kommer til juli 2022, har jeg altså vært ansatt i hele tre år i denne stillingen jeg har nå. Men jeg har altså ikke rett til å få utvidet stillingen til 100% fast?

Noen som har peiling og kan noe om jussen her? Usikker på om jeg skulle poste dette på karriere, utdanning, men bare flytt den om den passer bedre der.

Takknemlig for svar. :)

Liten feil snek seg inn; mente selvsagt at den midlertidige andelen var gjeldende for ett skoleår av gangen.

Skrevet

Du har rett og jeg kjenner flere i lignende situasjon, men de velger å holde kjeft og beholde jobben. 

Anonymkode: 4be16...b81

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har rett og jeg kjenner flere i lignende situasjon, men de velger å holde kjeft og beholde jobben. 

Mener du at de har rett, men kommer til å få sparken om de insisterer på å få hva de har krav på? Høres jo helt horribelt ut om det stemmer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du at de har rett, men kommer til å få sparken om de insisterer på å få hva de har krav på? Høres jo helt horribelt ut om det stemmer.

De er redd for å få sparken, ja. En av dem har jobbet sånn i over 7 år. Vikariat som bare forlenges og forlenges...

Skrevet

De er redd for å få sparken, ja. En av dem har jobbet sånn i over 7 år. Vikariat som bare forlenges og forlenges...

Har de tatt det opp med ledelsen?

Skrevet

Har de tatt det opp med ledelsen?

Ja, og ledelsen reagerer med å «klikke» eller true med oppsigelse. Fryktkultur er helt vanlig der. 

Skrevet

Ja, og ledelsen reagerer med å «klikke» eller true med oppsigelse. Fryktkultur er helt vanlig der. 

Er det en skole???

Skrevet

Det smarte er å ikke ta det opp med leder før etter 3 (alt. 4) år er gått, da tenker de som regel ikke på det før det er for sent. Nektes man fast ansettelse da, tar man det bare til fagorganisasjonen.  

Anonymkode: df2c4...4c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det smarte er å ikke ta det opp med leder før etter 3 (alt. 4) år er gått, da tenker de som regel ikke på det før det er for sent. Nektes man fast ansettelse da, tar man det bare til fagorganisasjonen.  

Anonymkode: df2c4...4c0

Akkurat. Har tenkt denne tanken også, jeg planlegger også graviditet, men lurer på om jeg burde utsette det litt. Man har vel ikke lov til å velge bort en gravid ansatt, men redd for at det i praksis kan være litt annerledes.

Skrevet

Dette er en av grunnene til at det er lurt å være fagorganisert. Sekretariatene i de ulike foreningene er gode på jussen i arbeidslivet. 

Anonymkode: c9703...a2d

Skrevet

AML 14-9: 7) Arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år etter andre ledd bokstav a eller i mer enn tre år etter andre ledd bokstav b og f, skal anses som fast ansatt slik at reglene om oppsigelse av arbeidsforhold kommer til anvendelse. Det samme gjelder for arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn tre år etter andre ledd bokstav a, b eller f i kombinasjon. Ved beregning av ansettelsestid skal det ikke gjøres fradrag for arbeidstakers fravær.

Anonymkode: ba916...df5

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

AML 14-9: 7) Arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år etter andre ledd bokstav a eller i mer enn tre år etter andre ledd bokstav b og f, skal anses som fast ansatt slik at reglene om oppsigelse av arbeidsforhold kommer til anvendelse. Det samme gjelder for arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn tre år etter andre ledd bokstav a, b eller f i kombinasjon. Ved beregning av ansettelsestid skal det ikke gjøres fradrag for arbeidstakers fravær.

Anonymkode: ba916...df5

Tør du å vise / fortelle dette til sjefen? Det gjør ikke kompisene mine. Bedre å ha midlertidig jobb og lønn enn å vise dette til en psycho sjef og miste jobben. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...