Nitha Skrevet 7. oktober 2002 #1 Skrevet 7. oktober 2002 Fant ikke noe passende forum for husdyr, så jeg prøver her. Er det noen som har en innekatt? Vi bor i en stor leilighet i borettslag midt i byen, og tenker på å få oss en katt som iallefall er mest innendørs. Lurer litt på erfaringer fra andre om feks. hvilke kattetyper som passer best. Hvilke tips har folk for å få innekatter til å trives og ikke kjede seg? osv. Jeg bare spør.... Nitha
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2002 #2 Skrevet 7. oktober 2002 Jeg har hørt det at rasekatter er de som er mest høvelig å ha innendørs. Men om det stemmer, vet jeg ikke.... Bare å høre med dyrleger e.l. så sjekker du
Linsi Skrevet 7. oktober 2002 #3 Skrevet 7. oktober 2002 Jeg har ikke erfaring med innekatter selv, men har også hørt at det er en rasekatt du bør anskaffe deg da. Tror det er viktig at når den først er inne, så er den inne... Altså ikke ha mest innekatt, men ha den ute av og til. Ha den bare inne! Da vet den liksom ikke om noe annet liv. Ellers er det viktig å aktivisere katten. Gi den først og fremst et skikkelig kloremøbel/stativ. Og masse leker den kan aktivisere seg med. De selvlagde er ofte de morsomste
Gjest Duchess Skrevet 7. oktober 2002 #4 Skrevet 7. oktober 2002 Jeg hadde en innekatt en gang. Stakkar. Han ble sprø. Han var en ukastrert hannkatt som så absolutt skulle hatt behov for å være ute, og ikke være innestengt på et lite rom. Skal du ha innekatt (noe jeg ikke syns noe om for kattens skyld, alle dyr trenger frisk luft og gress å løpe på), så må du iallefall ha bra med plass han kan bevege seg på.
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2002 #5 Skrevet 7. oktober 2002 Hvem som helst blir vel sprø av å bli stengt inne på et lite rom?!
Gjest Diva Skrevet 8. oktober 2002 #6 Skrevet 8. oktober 2002 Hvis dere kikker på andre tråder om innekatter her på forumet, ser dere at erfaringer viser at flere innekatter har et fullstendig normalt og godt liv innomhus! Det kommer an på kattungen fra den er liten. Har den aldri vært ute, tror jeg ikke den savner det noe særlig. Det gjelder å aktivisere dyret og ta godt vare på det. Lønner seg også å bruke myyyye tid på katten. Spesielt rasekatter skal helst være inne (hvorfor, vet jeg ikke. Men har hørt det stadig vekk). Det er tydelig at noen innekatter blir smårare og i ekstreme tilfeller gale. Da vil jeg tro at det er en spesiell grunn til det og ikke bare det at den "har vært inne". (: Duchess : sier ikke noe mht din katt du hadde inne,- jeg vet ikke hvordan den hadde det ellers.) Sålenge hannkatter er kastrerte tror jeg det pleier å gå bra. Det er ikke alle utekatter som har det bra heller!!! Kattepus
Padmee Skrevet 8. oktober 2002 #7 Skrevet 8. oktober 2002 Jeg har ingen erfaring med innekatter akkurat, men har masse erfaring med katter. Mine katter pleier å ligge inne hele dagen, mens de er ute om natten. Det er det som fungerer best for oss, men så bor de på landet også da. Med tanke på innekatter tror jeg nok at jeg ville kjøpt en rasekatt, f.eks. perser, da disse faktisk egner seg bedre som innekatter enn vanlige huskatter gjør. Dette har noe med temperamentet og gjøre + at disse rasene faktisk er avlet frem nettopp for den grunn å være innekatt. Ellers så er det veldig viktig å ha ting som kan aktivisere katten som det er sagt tidligere. En klorestolpe/klatrestolpe er veldig viktig. Ellers så er det viktig å ha en høy plass hvor katten kan sove fordi katter liker å sove/ligge på en plass hvor de har oversikt. Hvis dere har plass til det er det og fint å ha et rom hvor katten kan trekke seg tilbake hvis den vil ha fred. Katter blir lei av selskap på en helt annen måte en det hunder blir. Ellers så er det viktig å ha noen leker til katten, og hjemmelagede er like gode som kjøpte. Ellers så går det også ant å spørre i en dyrebutikk hva som trengst, men ikke kjøp mer enn nødvendig, mye kan en lage selv. Dessuten vet jo oppdretteren masse om hva som trengst til akkurat den rasen som dere bestemmer dere for å kjøpe. Lykke til med katt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå