Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg slettet jobbmail-appen fra både mobilen og min private iPad. Selv om arbeidsgiver nok ikke egentlig krever at jeg leser og svarer på mail på fritiden, så har det blitt slik at jeg sjekker den støtt og stadig, og jobbrelaterte saker blir liggende å gnage når jeg egentlig skal ha fri. Folk sender meg mailer både seint og tidlig.. I ferd med å bli utbrent, og helt nødvendig å ta noen grep. Heretter skal jeg kun lese og svare på mailer ved arbeidsdagens begynnelse og slutt (fra jobb-pc).

Tips til flere grep man kan ta for å skille jobb og fritid?

Anonymkode: 608a3...367

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra gjort! 👍

Anonymkode: 24d61...fd0

• Liker 5
Skrevet

Lurt av deg. Om ikke har du aldri fri. Håper du har skrevet timer med gaffel for de mail du har lest på fritiden. 

Anonymkode: b8c38...1ef

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurt av deg. Om ikke har du aldri fri. Håper du har skrevet timer med gaffel for de mail du har lest på fritiden. 

Anonymkode: b8c38...1ef

Nei, det har jeg ikke gjort. Burde selvsagt gjort det. Men bare å slette de appene føles så langt fantastisk..

• Liker 2
Skrevet

Dette burde være en selvfølge for alle som ikke har en særlig uavhengig stilling, og som lønnes deretter. 

Anonymkode: 4508a...d0b

• Liker 5
Skrevet

Sett grenser for deg selv. Ikke si ja til å "bare fikse en liten ting", være seg mail eller andre ting, det må få vente til neste dag. For det kan nesten alltid vente. Enkelte folk er sånn at gir du lillefingeren, så ta de hele hånda. Du vil ikke jobbe deg frampå ved å si ja til sånt, du vil få flere forespørsler jo mer du gjør. 

Anonymkode: 7d68f...78c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette burde være en selvfølge for alle som ikke har en særlig uavhengig stilling, og som lønnes deretter. 

Anonymkode: 4508a...d0b

Enig med deg i det. Problemet ligger mest hos meg selv, siden jeg jo sjekker mail hele tiden.. antakelig pga stress og generelt høyt arbeidspress i jobben. Men ledere (og andre) som sender ut mailer på kveldstid - det er en uting.

Skrevet

Jeg har slått av synkronisering mellom 16 og 8. I denne perioden vises det ingen tegn på uleste mail etc på telefonen. Så digg 🤩

Anonymkode: a91b8...5e2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men ledere (og andre) som sender ut mailer på kveldstid - det er en uting.

Nja.. Undersåttene får jo sikkert lest de når de kommer på jobb, så jeg ser ikke helt problemet.
Om det ikke er sånn at de krever respons umiddelbart. Men det kan de jo ikke..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sett grenser for deg selv. Ikke si ja til å "bare fikse en liten ting", være seg mail eller andre ting, det må få vente til neste dag. For det kan nesten alltid vente. Enkelte folk er sånn at gir du lillefingeren, så ta de hele hånda. Du vil ikke jobbe deg frampå ved å si ja til sånt, du vil få flere forespørsler jo mer du gjør. 

Anonymkode: 7d68f...78c

Du har helt rett. Denne uka har jeg prøvd å bli flinkere til å si nei til alle de som bare vil at jeg skal gjøre ditt og datt for dem. Nå plages jeg av dårlig samvittighet for å ha sagt til nei til folk jeg egentlig så så gjerne skulle sagt ja til. Så blir det liggende å gnage. Synes virkelig det er vanskelig å sette de grensene.

Skrevet

Jeg har slått av synkronisering mellom 16 og 8. I denne perioden vises det ingen tegn på uleste mail etc på telefonen. Så digg 🤩

Anonymkode: a91b8...5e2

Prøvde meg først med å slå av varsler. Men det hjalp ikke. Gikk jo inn og leste mail uansett 😦 Så måtte slette appene helt.

Skrevet

Bra gjort av deg. Ønsker å gjøre akkurat det samme, men føler jeg ikke kan siden jeg er leder. Men på en annen side burde man forvente at folk ringer dersom det er svært viktig.

Jeg sender ofte mail utenom arbeidstid for å få unna litt arbeid, men legger inn en tidsinnstilling slik at mailen ikke sendes før arbeidsdagen starter. Jeg skulle virkelig ønske flere tok i bruk denne funksjonen. 

Anonymkode: 8e53f...018

• Liker 5
Skrevet

Du må bli flinkere til å skille jobb og fritid. Det er ingen som forventer at du skal jobbe hele døgnet. Jeg har kolleger over hele verden og får mail hele døgnet. Senest for ca en time siden skrev en kollega i USA til meg på whatsapp og lurte på hvor han fant den funksjonen jeg hadde nevnt i forrige mail. Dette kan jeg jo i hodet, så jeg svarte "andre fane, nesten nederst på den siden". Det tok meg jo bare noen sekunder og han trengte det. Mailvarslene ser jeg bare kjapt over (avsender og mailtittel), og så fjerner jeg den varselen hvis det ikke er noe jeg vil lese nå. Så ligger mailen fortsatt som ulest til jeg kommer på jobb. Er det noe viktig, så sender de SMS/whatsapp/messenger. Er det noe som haster, så ringer de.

Anonymkode: 97195...16a

Skrevet

En av mine tidligere sjefer sendte mail og sms både sent og tidlig… i helger også. Sa at hun ikke forventet svar i helgen, men det gjorde hun. Jeg tok det opp med henne, og det var ikke populært! Hun måtte sende mailer når hun jobbet, samme om det var lørdag kveld liksom. Jeg slo av varsler på mail etterhvert. Problemet var at hun sendte sms eller ringte om hun ikke fikk svar. Helt håpløst. Jobben min var ikke av en slik karakter at det var behov for at jeg var tilgjengelig utenom arbeidstid heller. 

Min nåværende sjef pleier å skrive mailer og stille dem inn slik at de blir sendt kl. 08 om morgenen i ukedager. Tydelig skille mellom jobb og fritid. 

Anonymkode: d6535...4ab

• Liker 2
Skrevet

Du må bli flinkere til å skille jobb og fritid. Det er ingen som forventer at du skal jobbe hele døgnet. Jeg har kolleger over hele verden og får mail hele døgnet. Senest for ca en time siden skrev en kollega i USA til meg på whatsapp og lurte på hvor han fant den funksjonen jeg hadde nevnt i forrige mail. Dette kan jeg jo i hodet, så jeg svarte "andre fane, nesten nederst på den siden". Det tok meg jo bare noen sekunder og han trengte det. Mailvarslene ser jeg bare kjapt over (avsender og mailtittel), og så fjerner jeg den varselen hvis det ikke er noe jeg vil lese nå. Så ligger mailen fortsatt som ulest til jeg kommer på jobb. Er det noe viktig, så sender de SMS/whatsapp/messenger. Er det noe som haster, så ringer de.

Anonymkode: 97195...16a

Det å lese mailene, så markere dem som ulest for å svare på dem neste dag, funker ikke for meg. Innholdet i dem blir liggende å gnage. Jeg tenker på jobb i dusjen, i bilen, på tur med hundene, ja hele tiden. Det går ikke lenger. Derfor måtte mailappene rett og slett vekk. Enig i at jeg må bli flinkere til å skille jobb og fritid. Ønsker derfor flere tips for å få til akkurat det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det å lese mailene, så markere dem som ulest for å svare på dem neste dag, funker ikke for meg. Innholdet i dem blir liggende å gnage. Jeg tenker på jobb i dusjen, i bilen, på tur med hundene, ja hele tiden. Det går ikke lenger. Derfor måtte mailappene rett og slett vekk. Enig i at jeg må bli flinkere til å skille jobb og fritid. Ønsker derfor flere tips for å få til akkurat det.

Å slette mailappene er et godt tiltak. Les bare mail i arbeidstiden. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dere som har ledere som direkte eller indirekte forventer at dere skal lese mail, forberede dere til møter med å lese sakslister som kommer  klokka 1 om natta 7 timer før møtet, som tenker at "det har vel alle lest" når man møtes til morgenmøte klokka 08.30 og bør ha lest et styringsdokument som kom på mail tolv timer før, eller som tar kontakt i andre kanaler når dere har fri og de ikke får svar på jobbmail: Dette må dere slutte med. For det første er dette den ultimate måten å pulverisere alt som heter arbeidstid på, det er gratisarbeid, det er ikke bra for dere, og det synliggjør heller ikke jobben dere gjør på samme måte. Vi er vel alle fleksible en gang i blant, men mange ganger blir det dessverre til en vane. 

Hvis lederen vil sende ting når hun jobber klokka 23.30 på søndagskveld, så må hun tenke at hun må jobbe "forskuddsvis". Hun må rett og slett disponere tida si bedre, slik at ansatte hun har ansvar for, ikke får dette dilemmaet, hvis hun trenger et svar på slike tidspunkt. Hvis hun ikke alltid klarer dette (forståelig) så må hun også skjønne at svaret kommer når det er arbeidstid.

Organisatoriske forhold som dette, er en av vår tids største arbeidsmiljøutfordringer. Og ingen skal tro at det er greit og påregnelig å ha det sånn at man leser mail gjennom hele kvelden.

Samtidig går dette to veier, man må tolerere å få mail til alle døgnets tider uten å lese dem.  

En ting er "Ok, det passer på fredag". En annen ting er hardere konsentrasjonsarbeid, som jeg vet mange også driver med på mail. 

Endret av Søgni
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å slette mailappene er et godt tiltak. Les bare mail i arbeidstiden. 

Ble bedt om å laste ned mailapp til mobilen da jeg startet i jobben. Men denne har jeg altså nå slettet. Selv om jeg har jobbmobil, så kan det jo ikke forventes at jeg skal inn å lese/svare på mail utenom arbeidstiden, tenker jeg da. Vurderer å skaffe meg en mobil til som er privat og legge jobbmobilen igjen på jobben. Men det er vanskelig pga covid, plutselig må man jobbe hjemmefra en dag om man er litt snufsete og ikke ordentlig syk. Og da er det jo litt upraktisk om jobbmobilen ligger igjen på kontoret, liksom. Tikker inn sms`er på den også - tidlig og seint..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja.. Undersåttene får jo sikkert lest de når de kommer på jobb, så jeg ser ikke helt problemet.
Om det ikke er sånn at de krever respons umiddelbart. Men det kan de jo ikke..

Jeg hadde en sjef som pleide å sende mail til meg om kvelden og natta for så å stå på kontoret mitt fem minutter etter at arbeidsdagen hadde startet og be om svar på mailene.

Jeg fant meg en annen jobb hvor det ikke er forventet at jeg har mail på mobilen.

Anonymkode: 05e9e...774

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med deg i det. Problemet ligger mest hos meg selv, siden jeg jo sjekker mail hele tiden.. antakelig pga stress og generelt høyt arbeidspress i jobben. Men ledere (og andre) som sender ut mailer på kveldstid - det er en uting.

Når jeg sitter i møter hele dagen (det er den nye arbeidshverdagen for oss ledere under covid), så må jeg bruke kveld på å ta unna mail. Mine ansatte vet dette, og jeg har også sagt tydelig fra at jeg ikke forventer svar før ordinær arbeidstid. Hvis noe haster så sender jeg sms eller ringer, det vet de også (og hos oss kan hastesituasjoner oppstå pga rigide frister hos tredjepart). Jeg er fullt klar over muligheten til å legge inn tidsforsinkelse på mailen, men folk må ærlig talt ta litt ansvar selv når det er tydelig kommunisert at jeg ikke forventer å få svar umiddelbart.

Anonymkode: 82851...fe6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...