AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Lang historie kort. Barnefar og barnemor har i dag 50/50. Samarbeidet er dårlig/ikkeeksisterende. Barnemor jobber turnus som sykepleier og besøker mye kjæresten som bor 12 timer unna, så far har barnet litt mer i perioder. Når det ble slutt jobbet barnefar på sjøen og hadde barnet periodevis når han var hjemme(de var gode venner og enkelt å samarbeide). Barnefar ble så gift, sluttet med skiftordning og startet ny familie. Da barnefar fikk seg ny dame, ble barnemor sjalu og forbanna og slik har det vært siden. Det var til orientering barnemor som gjorde det slutt, men tror ikke at hun forventet at han faktisk skulle gå videre 🤷♀️. Barnet er 12 år. Nå er barnefar kommet i den posisjonen at han må jobbe turnus i en periode (mandag-torsdag) fra oktober av. Altså da kan han bare ha barnet fra torsdag - mandag annenhver uke: levere på skole mandag og hente torsdag. Det blir 3 netter mer enn i dag på mor hver 14 dg. Det foreligger en signert samværsavtale som sier at om far må jobbe turnus igjen skal barnet være hos mor når han er bortreist og far skal betale barnebidrag til mor. Barnemor vil ikke ha barnet mer enn hun allerede har og nekter dermed dette. Far står i en vanskelig posisjon da han er pålagt dette av arbeidsgiver (bytte jobb er ikke aktuelt). Kona hans har ikke kapasitet til å ha barnet ekstra, med 3 egne barn hjemme hvorav 2 av barna er vanskeligstilte(autisme og tilleggsdiagnoser uten av jeg vet nøyaktig hvilke). Konas familie bor ikke i nærheten og far har ikke familie. Hva gjør far? Han vil gjerne ha barnet så mye som mulig men kan ikke nå i denne perioden. Kan mor pålegge barnefar samvær? Høres forferdelig ut men. Barnet selv har full forståelse for at han må jobbe og har ingen problemer med å være mer hos mor. Barnet er mitt tantebarn, barnemor er min søster 😊 jeg er ganske close med barnefar da vår familie har fungert som en familie for han i over 16 år. Anonymkode: befff...327
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Kanskje litt avlastning fra barnevernet kan være en ide? bufdir.no Anonymkode: 6b0c6...a92 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje litt avlastning fra barnevernet kan være en ide? bufdir.no Anonymkode: 6b0c6...a92 Barnevernet stiller ikke med barnepass fordi foreldrene må jobbe og ikke tilpasser seg livet som forelder Anonymkode: 9b68d...b0d 45
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 De skjerper seg og finner en løsning sammen. Alternativt : Mor må ha ungen mer enn hun gidder. Far må betale mer i bidrag og risikere å se ungen mindre permanent. Anonymkode: 36465...d16 6
Luckie Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Herregud, hvilken mamma nekter å ha barnet sitt mer?! Kanskje du ts kan ha barnet de dagene det er snakk om? 25
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Vel, mor jobber jo også turnus, jeg vil tro den er tilpasset slik at hun får det til å gå opp den uka hun har barnet. Det er ikke bare bare å få endret turnuser heller...🤷♀️ Om far bare er samværsforelder, så kan han teknisk tvinge mor, men det er neppe det smarteste. Anonymkode: aeb6e...94b 11
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Luckie skrev (1 minutt siden): Herregud, hvilken mamma nekter å ha barnet sitt mer?! Kanskje du ts kan ha barnet de dagene det er snakk om? En mamma som også jobber turnus, ifølge TS, og som muligens forventer at far velger barnet foran ny jobb når den nye jobben gjør at han må velge bort tid med barnet. Anonymkode: 9b68d...b0d 5
Luckie Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En mamma som også jobber turnus, ifølge TS, og som muligens forventer at far velger barnet foran ny jobb når den nye jobben gjør at han må velge bort tid med barnet. Anonymkode: 9b68d...b0d En 12 åring klarer vel å være alene mens mor er på jobb. Hun jobber vel ikke kveld hver dag heller. 11
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Luckie skrev (Akkurat nå): En 12 åring klarer vel å være alene mens mor er på jobb. Hun jobber vel ikke kveld hver dag heller. Vet ikke om hun jobber dag, kveld eller natt. Vet du? Det vi vet er at far forventer at mor legger til rette. Det er faktisk far som i sin tid med barnet som må legge til rette. Det er hans ansvar. Og går det ikke får han hyre inn TS, som er mors søster, som barnepass de dagene han ikke kan ha barnet. Anonymkode: 9b68d...b0d 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 Far bør gi arbeidsgiver melding om at det ikke er mulig å jobbe skift. Barn kommer før jobb uansett. Anonymkode: d7e5e...bc0 8
powerpuffen Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 (endret) *Slettet* grunnet at jeg ikke leste godt nok. Endret 16. september 2021 av Lacuna
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 Lacuna skrev (2 minutter siden): Sjokkerer meg ikke at friske barn blir tilsidesatt til fordel for de som krever litt ekstra. Her må mor faenmeg skjerpe seg. Det foreligger jo skriftlig i samværsavtale? Har kun kapasitet til 3 har kun kapasitet til 4. Det er snakk om en liten uke ekstra hver måned for en periode. Hun må prioritere barna framfor kjæresten som bor milevis unna. Det er ikke mor som har tre til, det er fars nye kone som har tre. Anonymkode: 77abd...d6f 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 Perioden det gjelder er fra oktober - januar/februar. Jeg har tilbydd meg å ha barnet ett par dager i måneden, men med jobb og egne barn har jeg ikke kapasitet til mer enn dette. Det er heller ikke mitt ansvar, jeg prøver bare å finne en bedre løsning. Far har barnet i mammauken når hun jobber senvakt/nattevakt, så selv om de har 50/50 på papiret har far barnet mer. Han har alltid tilpasset seg henne ift jobb og kjæresteturene. Hun har ikke fått lagt opp turnus ift ukene hun har barnet desverre. Jeg har også hatt barnet noen kvelder når mor jobber sent. Far hadde nok forventet litt forståelse fra mor når han i alle år har lagt tilrette for henne. Synes det er ganske mange dømmende og stygge svar her inne (ikke alle). De er gode foreldre begge to, bare ulike synspunkt og meninger.. Kanskje det er noen som har tips å komme med som faktisk er hjelpsomme i situasjonen til far? -ts Anonymkode: befff...327 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #16 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Perioden det gjelder er fra oktober - januar/februar. Jeg har tilbydd meg å ha barnet ett par dager i måneden, men med jobb og egne barn har jeg ikke kapasitet til mer enn dette. Det er heller ikke mitt ansvar, jeg prøver bare å finne en bedre løsning. Far har barnet i mammauken når hun jobber senvakt/nattevakt, så selv om de har 50/50 på papiret har far barnet mer. Han har alltid tilpasset seg henne ift jobb og kjæresteturene. Hun har ikke fått lagt opp turnus ift ukene hun har barnet desverre. Jeg har også hatt barnet noen kvelder når mor jobber sent. Far hadde nok forventet litt forståelse fra mor når han i alle år har lagt tilrette for henne. Synes det er ganske mange dømmende og stygge svar her inne (ikke alle). De er gode foreldre begge to, bare ulike synspunkt og meninger.. Kanskje det er noen som har tips å komme med som faktisk er hjelpsomme i situasjonen til far? -ts Anonymkode: befff...327 Konkrete tips: Far takker nei til jobb som innebærer at han ikke kan ha barnet. Far ordner barnepass for de aktuelle dagene han er borte. Anonymkode: 9b68d...b0d 15
Gjest theTitanic Skrevet 16. september 2021 #17 Skrevet 16. september 2021 Jeg syntes både barnemor og stemor viser seg lite fleksible. Stakkars barn.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #18 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Konkrete tips: Far takker nei til jobb som innebærer at han ikke kan ha barnet. Far ordner barnepass for de aktuelle dagene han er borte. Anonymkode: 9b68d...b0d Da mener du vel at barnemor også skal si opp jobben, siden den innebærer at hun ikke kan ha barnet? Anonymkode: befff...327 10
powerpuffen Skrevet 16. september 2021 #19 Skrevet 16. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke mor som har tre til, det er fars nye kone som har tre. Anonymkode: 77abd...d6f MY BAD!!! Men likevel, bør ikke mor kunne innrette seg avtalen? Endret 16. september 2021 av Lacuna 2
solmåneogstjerner Skrevet 16. september 2021 #20 Skrevet 16. september 2021 Du trenger ikke å lage flere tråder om akkurat det samme. Jeg får litt vondt av barnet som har tre voksenpersoner i livet sitt og ingen av dem klarer å tilpasse seg. Men som hovedregel: den som ønsker å endre eksisterende opplegg er jo den som må ordne barnevakt/ordne med jobben. Om ingen av de andre kan. 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå