AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Jeg har en sønn på 2,5 år. Jeg føler at han sover alt for lite. Selv om jeg i lange perioder har prøvd å legge både klokka 18, 18.30 og 19, så sovner han aldri før halv ni. Med mindre jeg legger senere enn klokka 19, da kan han være våken til både ni og ti. Jeg sitter inne hos ham, noe som sikkert er feil. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal avvenne det. Han begynner bare å leke hvis jeg går ut døra. Har prøvd å kutte ut dagdupp over lengre tid, uten at det hjelper. Har innført den igjen så han skal få sove litt mer. Våkner vanligvis halv seks. Altså blir det omtrent ni timer søvn til en på 2,5 år? Det må jo være for lite? Hvor går grensen for å kontakte fagpersoner her? Hver gang jeg snakker med andre mødre får jeg bare høre at det er helt normalt, men er det det? Jeg gjør sikkert noe feil her, men som trøtt og sliten mamma som er bekymret for gutten sin, så setter jeg mest pris på konstruktiv kritikk som er fint formulert ❤ Anonymkode: fb5df...59d
Luckie Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Virker det som han får for lite søvn da? Noen trenger mindre uten at det er unormalt. Hvor lenge sover han på dagen?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har en sønn på 2,5 år. Jeg føler at han sover alt for lite. Selv om jeg i lange perioder har prøvd å legge både klokka 18, 18.30 og 19, så sovner han aldri før halv ni. Med mindre jeg legger senere enn klokka 19, da kan han være våken til både ni og ti. Jeg sitter inne hos ham, noe som sikkert er feil. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal avvenne det. Han begynner bare å leke hvis jeg går ut døra. Har prøvd å kutte ut dagdupp over lengre tid, uten at det hjelper. Har innført den igjen så han skal få sove litt mer. Våkner vanligvis halv seks. Altså blir det omtrent ni timer søvn til en på 2,5 år? Det må jo være for lite? Hvor går grensen for å kontakte fagpersoner her? Hver gang jeg snakker med andre mødre får jeg bare høre at det er helt normalt, men er det det? Jeg gjør sikkert noe feil her, men som trøtt og sliten mamma som er bekymret for gutten sin, så setter jeg mest pris på konstruktiv kritikk som er fint formulert ❤ Anonymkode: fb5df...59d Kontakte fagpersoner? Kutt dagluren og problemet er løst. Ærlig talt. Anonymkode: b61a4...cc9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 Luckie skrev (4 minutter siden): Virker det som han får for lite søvn da? Noen trenger mindre uten at det er unormalt. Hvor lenge sover han på dagen? Tja, jeg vet ikke? Han er blå under øynene, og så leser jeg jo stadig vekk hvor mange timer små barn bør sove. Jeg føler jo jeg skulle hatt 9 timer selv av og til 😅 Sover 1 times tid på dagtid. Anonymkode: fb5df...59d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kontakte fagpersoner? Kutt dagluren og problemet er løst. Ærlig talt. Anonymkode: b61a4...cc9 Jeg har jo prøvd det, leste du innlegget? Anonymkode: fb5df...59d
Luckie Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja, jeg vet ikke? Han er blå under øynene, og så leser jeg jo stadig vekk hvor mange timer små barn bør sove. Jeg føler jo jeg skulle hatt 9 timer selv av og til 😅 Sover 1 times tid på dagtid. Anonymkode: fb5df...59d Så rundt 10 timer da? Det er jo ikke veldig lite, men hvis han virker plaget, så skjønner jeg jo at du er bekymret. Min yngste måtte lære seg å sove og det tok tid😅 De i bhg sleit med å få han til å sove og han sov altfor lite om natten i tillegg. Han var konstant trøtt, sliten og sint/sur. Vi har tviholdt på rutiner og det har løsnet etter hvert. Nå er han 4 år og sover rundt 11 timer. Noen ganger mer andre ganger mindre, men han takler det mye bedre nå som han er eldre.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Luckie skrev (4 minutter siden): Så rundt 10 timer da? Det er jo ikke veldig lite, men hvis han virker plaget, så skjønner jeg jo at du er bekymret. Min yngste måtte lære seg å sove og det tok tid😅 De i bhg sleit med å få han til å sove og han sov altfor lite om natten i tillegg. Han var konstant trøtt, sliten og sint/sur. Vi har tviholdt på rutiner og det har løsnet etter hvert. Nå er han 4 år og sover rundt 11 timer. Noen ganger mer andre ganger mindre, men han takler det mye bedre nå som han er eldre. Takk, godt å høre det kan løses 😀 Leser jo flust av artikler om hvilke katastrofale følger det kan få for barn som sover for lite. Må slutte med det tror jeg 😄 Anonymkode: fb5df...59d
Luckie Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk, godt å høre det kan løses 😀 Leser jo flust av artikler om hvilke katastrofale følger det kan få for barn som sover for lite. Må slutte med det tror jeg 😄 Anonymkode: fb5df...59d Det gjorde jeg også🙈 Det løser seg som regel. Etter hvert😊 Vanskelig å få små unger til å skjønner at de må sove mer😆
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har jo prøvd det, leste du innlegget? Anonymkode: fb5df...59d Ja, du har PRØVD. Men du har ikke gjort det? Løsningen ER å kutte ut dagluren. Vi hadde samme utfordring med vårt barn, sov for lite. Sov mye mer da daglur ble kuttet. Anonymkode: b61a4...cc9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, du har PRØVD. Men du har ikke gjort det? Løsningen ER å kutte ut dagluren. Vi hadde samme utfordring med vårt barn, sov for lite. Sov mye mer da daglur ble kuttet. Anonymkode: b61a4...cc9 Ja, hvis flere måneder uten dagdupp er å prøve så mener jeg at jeg har prøvd. Resultatet var en trøttere unge. Anonymkode: fb5df...59d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Luckie skrev (12 minutter siden): Det gjorde jeg også🙈 Det løser seg som regel. Etter hvert😊 Vanskelig å få små unger til å skjønner at de må sove mer😆 Ja, det er jo umulig å prate til min i hvert fall 😄 Anonymkode: fb5df...59d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 Vår gutt i samme alder sover 10 timer om natta, ingen daglur. Altså ca 20:30-06:30 er alt han sover. Han har sldri sovet mye.. Såvidt sovet korte daglurer.. så vi er i alle fall flere 😅 Anonymkode: 85e06...13f
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 Vårt barn har kun sovet 10 timer fra 1 års alder frem til 3. så om det er totalen er det ingenting å stresse med Anonymkode: b61a4...cc9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, du har PRØVD. Men du har ikke gjort det? Løsningen ER å kutte ut dagluren. Vi hadde samme utfordring med vårt barn, sov for lite. Sov mye mer da daglur ble kuttet. Anonymkode: b61a4...cc9 Jepp, det er sånn verden fungerer, det funket sånn for ditt barn så da er dette fasiten for alle barn, takk for infoen. Til ts, jeg har en på 2,5 som sover fra ca 22-07.30, altså 9,5t. Har snakket med barnehagen og de synes ikke han virker trøttere enn andre barn, så helsesøster mente at da trenger han nok ikke mer. Veldig lite voksentid da, skulle gjerne sett at han sov en time til. Anonymkode: 3cd51...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 En 2-åring, dvs et 24 mnd gammelt barn er neppe klart for å kutte ut dagsoving. Men et 2,5 år gammelt barn kan nok være det. Jo nærmere 32 mnd jo større sannsynlighet for det. Han var kanskje ikke klar sist, men er det nå? Er typisk hvis han ikke er trøtt på kvelden mer. Anonymkode: d9f2a...e56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå