AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Hei! Jeg har møte med nav og lege om ett par uker, men er veldig spent, så må spørre her og. Har forøvrig også prøvd å Google meg litt frem, men er litt forvirrende. Jeg har vært sykemeldt, 50%, i snart ett år. Jeg hadde håpet å kunne gå tilbake til 100% nå, etter ett år med masse behandling for psyk sykdom. Er dessverre ikke helt på plass ennå- men mye nærmere enn for ett år siden. Legen min har derfor anbefalt meg aap. Jeg føler 50% er for mye aap, og kunne ønske jeg kunne ha jobbet mer. Men dersom det blir for mye stress, er det store sjanser for tilbakefall av angst og depresjon. Har slitt siden jeg var tenåring, er nå 43. vel- det jeg lurer på, har jeg forstått det rett, at for å få rett til aap- må en ha det i 50%? Målet mitt er altså å klare å komme tilbake 100% jobb. Men kunne tenkt meg å trappe opp fra 50% jobb- til 100% over tid. Er redd at dersom jeg går til 100% jobb nå, mister jeg alle rettigheter, dersom jeg ikke søker aap. Samtidig er jeg altså redd 100% jobb blir mye pr i dag. Oppsummert spørsmål: Kan en søke aap om feks 3 mnd, om en finner ut at 100% jobb ikke går, eller går det toget om jeg ikke søker nå? Har tydeligvis ikke rett på sykepenger før om 26 uker. kan en få aap i mindre % enn 50? Anonymkode: 65917...168
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Inngangsvilkåret for AAP er at du må ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%, så du kan ikke jobbe over det når du søker og (ev) får det innvilget. Etterpå kan du jobbe opptil 60% uten å miste de siste 40% som du da får som AAP. Man kan også få et opptrappingsvedtak hvor man kan jobbe opptil 80%. Men det kan kun gis en gang og i maks ett år. Om det da ikke går å jobbe så mye, så må man tilbake til sitt opprinnelige vedtak og da vil du ikke kunne få opptrappingsvedtak på nytt. Du kan jobbe null og få alt i AAP. Du kan søke AAP nå eller om tre mnd. Men om du jobber 100% når, så må du da blir sykmeldt i minimum 50% før du søker. Anonymkode: a0bfd...a77
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Inngangsvilkåret for AAP er at du må ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%, så du kan ikke jobbe over det når du søker og (ev) får det innvilget. Etterpå kan du jobbe opptil 60% uten å miste de siste 40% som du da får som AAP. Man kan også få et opptrappingsvedtak hvor man kan jobbe opptil 80%. Men det kan kun gis en gang og i maks ett år. Om det da ikke går å jobbe så mye, så må man tilbake til sitt opprinnelige vedtak og da vil du ikke kunne få opptrappingsvedtak på nytt. Du kan jobbe null og få alt i AAP. Du kan søke AAP nå eller om tre mnd. Men om du jobber 100% når, så må du da blir sykmeldt i minimum 50% før du søker. Anonymkode: a0bfd...a77 Tusen takk fort oppklarende svar☺️ Anonymkode: 65917...168
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå