Gå til innhold

Hvordan vasker jeg en strikket jakke av 100% akryl?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg vasket en strikket jakke av 100% akryl tidligere med andre klær. Brukte vanlig vaskemiddel og tøymykner, men den føltes helt stiv og jeg så at det var mange nupper overalt. Har aldri vasket den tidligere, og før var den helt fin og myk. Nå har jeg lagt den i vann med tøymykner i 10 min og hengt den opp til tørk, men er litt usikker. Hvordan kan jeg gjøre for å fikse den slik at den blir myk igjen? Og fikse garnet som har fått mange nupper/ullklumper?

Edit: Takk for svar! Vil oppdatere med at jeg fikset det. Lå jakken i en bøtte med vann og tøymykner i 10 min, vrengte den og hengte den opp. Nå er den myk igjen og ser bedre ut. Klipper av nuppene. 100% akryl ser ikke like bra ut etter første vask, men man trenger ikke hive den. Tøymykner gjorde trikset 😉

Endret av pop_korni
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke, fordi akryl er dritt. Det blir ødelagt etter en vask. Kjøp aldri akryl. 

Anonymkode: 8caea...7f8

• Liker 6
Skrevet

Akryl nupper uansett, så det kan fu ikke unngå.

Stivheten løses rask opp ved bruk.

Anonymkode: d4c4f...9b4

• Liker 2
Skrevet
pop_korni skrev (2 minutter siden):

Hei! Jeg vasket en strikket jakke av 100% akryl tidligere med andre klær. Brukte vanlig vaskemiddel og tøymykner, men den føltes helt stiv og jeg så at det var mange nupper overalt. Har aldri vasket den tidligere, og før var den helt fin og myk. Nå har jeg lagt den i vann med tøymykner i 10 min og hengt den opp til tørk, men er litt usikker. Hvordan kan jeg gjøre for å fikse den slik at den blir myk igjen? Og fikse garnet som har fått mange nupper/ullklumper?

Det funker ikke om den er blitt stiv. 

Det har nok vært kjemikalier i som gjør den myk i butikk, og som forsvinner ved vask.

Veldig vanlig på billig sengetøy også. 

Anonymkode: cb2cb...83c

• Liker 2
Skrevet

Du kan kjøpe en nuppeshaver som tar vekk de :) jeg ville vasket den på et mix program (altså ikke bomull og ikke ull). Akryl er plastikk. Lukt setter seg fort, og man blir statisk av å bruke det. 

Anonymkode: f75d6...e22

• Liker 1
Skrevet

Du vasker det ikke, du hiver den. Og kjøper aldri plagg av syntetisk materiale igjen. 

Anonymkode: 66fff...e73

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av pop_korni
Skrevet

Husk å bruke en stor vaskepose, det øker holdbarheten.

Anonymkode: 39788...929

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...