AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #21 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor skulle de være bedre? Har aldri hørt at det å få barn skulle påvirke hvordan eggene eldres eller når man kommer i overgangsalderen, så tror ikke det er noen stor effekt der. Men i det minste vet du at du ikke har noen andre utfordringer som gjør at du ikke kan få barn overhodet. For vanlige, friske par i fruktbar alder er det ca 15-20% sjanse for å bli gravid i en gitt syklus, om man treffer eggløsning osv. Over 40 har denne sjansen sunket til ca 5%. Det er jo ikke umulige odds -- ca 40% vil lykkes med å bli gravide etter et års prøving, kontra over 80% for yngre par. (Så er det høyere sjanse for spontanabort også, så mange av disse graviditetene vil ikke føre til barn.) Men 5% er et gjennomsnittstall. Man er i praksis steril ca 10 år før man kommer i overgangsalderen, så for noen kvinner på 40 er det for sent, mens for andre kan det gå lettere. Alle kjenner noen som fikk barn etter 40, men de som prøvde og ikke fikk det til er ikke like synlige. Anonymkode: 15b82...148 Det jeg lurer på er om denne 5% sjansen er allmenngyldig for oss som er 40? Hva med de som skriver at de bare hadde en glipp med prevensjon, og så ble de gravide - som 40-åringer.., eller 41, 42. Det kan jo indikere at det finnes unntak, at noen blir lettere gravide selv når de er 40? At for noen i den alderen, er sjansen hver syklus mye høyere enn 5%? Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #22 Del Skrevet 17. september 2021 Jeg er 38 år, og ble gravid etter å ha prøvd i 6 måneder. Har vært å tatt NIPT test denne uka som skal sjekke for kromosomfeil, gruer meg til å få svar. Angrer på en måte at jeg ikke begynte å prøve før, men jeg har rett og slett ikke vært klar for det før nå i det siste. Men jeg er veldig takknemlig for at jeg ble gravid såpass fort, og slipper å gå igjennom hele prosessen med IVF. Jeg kjenner også på frykten for at det skal være noe feil, jeg vil selvfølgelig ha et friskt barn når jeg først har bestemt meg for å få et Anonymkode: 276ee...c13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #23 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er 38 år, og ble gravid etter å ha prøvd i 6 måneder. Har vært å tatt NIPT test denne uka som skal sjekke for kromosomfeil, gruer meg til å få svar. Angrer på en måte at jeg ikke begynte å prøve før, men jeg har rett og slett ikke vært klar for det før nå i det siste. Men jeg er veldig takknemlig for at jeg ble gravid såpass fort, og slipper å gå igjennom hele prosessen med IVF. Jeg kjenner også på frykten for at det skal være noe feil, jeg vil selvfølgelig ha et friskt barn når jeg først har bestemt meg for å få et Anonymkode: 276ee...c13 Gratulerer, og lykke til. Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #24 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er 38 år, og ble gravid etter å ha prøvd i 6 måneder. Har vært å tatt NIPT test denne uka som skal sjekke for kromosomfeil, gruer meg til å få svar. Angrer på en måte at jeg ikke begynte å prøve før, men jeg har rett og slett ikke vært klar for det før nå i det siste. Men jeg er veldig takknemlig for at jeg ble gravid såpass fort, og slipper å gå igjennom hele prosessen med IVF. Jeg kjenner også på frykten for at det skal være noe feil, jeg vil selvfølgelig ha et friskt barn når jeg først har bestemt meg for å få et Anonymkode: 276ee...c13 PS: Hvor fikk du tatt NIPT, og i hvilken uke? Og kostet det deg mye? Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #25 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det jeg lurer på er om denne 5% sjansen er allmenngyldig for oss som er 40? Hva med de som skriver at de bare hadde en glipp med prevensjon, og så ble de gravide - som 40-åringer.., eller 41, 42. Det kan jo indikere at det finnes unntak, at noen blir lettere gravide selv når de er 40? At for noen i den alderen, er sjansen hver syklus mye høyere enn 5%? Anonymkode: 359d4...9bb Ja, selvfølgelig er det sånn. Sannsynligheten er jo et snitt for alle.... Anonymkode: ff085...d1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #26 Del Skrevet 17. september 2021 selv om de fleste over 40 har dårlig eggkvalitet, så vil jo noen 40åringer likevel ha en ganske god kvalitet. På samme måte som noen 30åringer allerede har dårligere kvalitet... Alle disse tallene om fertilitet er jo et snitt... Anonymkode: ff085...d1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #27 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det jeg lurer på er om denne 5% sjansen er allmenngyldig for oss som er 40? Hva med de som skriver at de bare hadde en glipp med prevensjon, og så ble de gravide - som 40-åringer.., eller 41, 42. Det kan jo indikere at det finnes unntak, at noen blir lettere gravide selv når de er 40? At for noen i den alderen, er sjansen hver syklus mye høyere enn 5%? Anonymkode: 359d4...9bb Det kan variere ja, noen på 40 blir lettere gravid enn andre på 40. Jeg kjenner en, hun hadde ikke egg igjen da hun var 36 feks. så det er individuelt. Anonymkode: a8200...cfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #28 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): PS: Hvor fikk du tatt NIPT, og i hvilken uke? Og kostet det deg mye? Anonymkode: 359d4...9bb Jordmor sendte en henvisning til rikshospitalet, og de ringte meg dagen etterpå. Fikk time på mandag (og de ringte på fredag). Litt usikker når det er vanlig å ta NIPT test, kanskje jeg fikk time så fort pga. at jeg jeg så langt på vei, litt usikker. Jeg var da i uke 14+2. Var først på ultralyd, også fikk jeg adressen til hvor jeg skulle ta NIPT testen etterpå. Den tok jeg i nærheten av forskningsparken. Det kostet meg ingenting siden jeg er over 38 år, er tydeligvis ei grense der Anonymkode: 276ee...c13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #29 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): selv om de fleste over 40 har dårlig eggkvalitet, så vil jo noen 40åringer likevel ha en ganske god kvalitet. På samme måte som noen 30åringer allerede har dårligere kvalitet... Alle disse tallene om fertilitet er jo et snitt... Anonymkode: ff085...d1f Ja, det er jo en trøst. Men kan det variere så mye? Det er vel sjeldent at en på 40 har flere gode egg enn en på 30? Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #30 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er jo en trøst. Men kan det variere så mye? Det er vel sjeldent at en på 40 har flere gode egg enn en på 30? Anonymkode: 359d4...9bb Det er sjeldent ja. Anonymkode: a8200...cfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #31 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan variere ja, noen på 40 blir lettere gravid enn andre på 40. Jeg kjenner en, hun hadde ikke egg igjen da hun var 36 feks. så det er individuelt. Anonymkode: a8200...cfc Finnes store individuelle forskjeller ja. Jeg har vært til gynekolog, og fikk beskjed om at mine eggstokker og eggreserver så "veldig fine" ut - men det handlet om eggreserver, altså at jeg har mange egg igjen. Målte ikke kvaliteten. Men når noen er 40, som meg, og har fremdeles mange egg igjen, så kanskje det tyder på at jeg har mange gode egg? Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #32 Del Skrevet 17. september 2021 Du vill heller ha downs enn en unge med bipolar. Hilsen en mor til begge Skjerp deg! Anonymkode: b8d33...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #33 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jordmor sendte en henvisning til rikshospitalet, og de ringte meg dagen etterpå. Fikk time på mandag (og de ringte på fredag). Litt usikker når det er vanlig å ta NIPT test, kanskje jeg fikk time så fort pga. at jeg jeg så langt på vei, litt usikker. Jeg var da i uke 14+2. Var først på ultralyd, også fikk jeg adressen til hvor jeg skulle ta NIPT testen etterpå. Den tok jeg i nærheten av forskningsparken. Det kostet meg ingenting siden jeg er over 38 år, er tydeligvis ei grense der Anonymkode: 276ee...c13 Så fint at det gikk fort når du først fikk henvisning. Jeg trodde NIPT ble tatt tidligere, siden grensen for selvbestemt abort er 12 uker og mange velger abort om det blir påvist avvik som f.eks. downs syndrom. Men spurte du om NIPT sent, er det derfor du ikke før i uke 14? Tidlig ultralyd kan vel også si noe om downs syndrom, men da må man vel ha det tidligere enn i uke 14, heller rundt uke 11-12? Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #34 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vill heller ha downs enn en unge med bipolar. Hilsen en mor til begge Skjerp deg! Anonymkode: b8d33...741 Jeg vil helst ha et barn som er friskt ja, det vil vel de fleste. Anonymkode: 359d4...9bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #35 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nettopp, dystre tall. Men om man har vært gravid og fått barn tidligere, er vel sjansene noe bedre? Anonymkode: 359d4...9bb Ikke egentlig. Jeg ble gravid som 32 åring etter 7 pp, begynte prøving på søsken ved 35-39. Forsøkte alt gjennom hele mølla, måtte kaste inn håndkleet av andre grunner. Anonymkode: dc52c...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #36 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så fint at det gikk fort når du først fikk henvisning. Jeg trodde NIPT ble tatt tidligere, siden grensen for selvbestemt abort er 12 uker og mange velger abort om det blir påvist avvik som f.eks. downs syndrom. Men spurte du om NIPT sent, er det derfor du ikke før i uke 14? Tidlig ultralyd kan vel også si noe om downs syndrom, men da må man vel ha det tidligere enn i uke 14, heller rundt uke 11-12? Anonymkode: 359d4...9bb Jeg var til legen i uke 12, og han spurte om jeg ville ta NIPT test og det sa jeg ja til. Men jeg hørte ikke noe mer, så jeg vet ikke om han glemte det eller om det ble en misforståelse. Er derfor det ble tatt så seint Jeg ble så usikker på om det var noe jeg hadde misforstått, eller om jeg ikke hadde vært tydelig nok. Er ikke så greit å vite når man ikke har vært igjennom det før, og det er mye ny informasjon å sette seg inn i Anonymkode: 276ee...c13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #37 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var til legen i uke 12, og han spurte om jeg ville ta NIPT test og det sa jeg ja til. Men jeg hørte ikke noe mer, så jeg vet ikke om han glemte det eller om det ble en misforståelse. Er derfor det ble tatt så seint Jeg ble så usikker på om det var noe jeg hadde misforstått, eller om jeg ikke hadde vært tydelig nok. Er ikke så greit å vite når man ikke har vært igjennom det før, og det er mye ny informasjon å sette seg inn i Anonymkode: 276ee...c13 Er masse å sette seg inn i ja, men du er heldig som er blitt gravid. Håper du får et friskt, normalt barn. Og håper at jeg også blir gravid i høst en gang. Tror kanskje man må insisterte på NIPT og tidlig ultralyd selv? Siden legen din ikke gjorde noe med det mener jeg. Anonymkode: 359d4...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #38 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er masse å sette seg inn i ja, men du er heldig som er blitt gravid. Håper du får et friskt, normalt barn. Og håper at jeg også blir gravid i høst en gang. Tror kanskje man må insisterte på NIPT og tidlig ultralyd selv? Siden legen din ikke gjorde noe med det mener jeg. Anonymkode: 359d4...9bb Det kan godt hende at jeg var for uklar, hadde aldri møtt legen før heller, for han var vikar. Sikkert noe kommunikasjonssvikt der. Men jeg håper det går bra, skulle få svar på NIPT testen innen 7-10 dager, så det blir neste uke Har du prøvd lenge, og er du også over 38 år som meg? Jeg krysser fingrene for deg, og håper at det skjer noe i høst 🥰 Anonymkode: 276ee...c13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #39 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja, det er jo en trøst. Men kan det variere så mye? Det er vel sjeldent at en på 40 har flere gode egg enn en på 30? Anonymkode: 359d4...9bb Jeg lurer så innmari på HVA som gjør eggene dårlige jeg.. Det kan jo ikke utelukkende være alder, for da hadde jo ALLE 40-åringer hatt dårlige egg. Så vet jeg selvsagt at det er individuelt, men det må jo være noe som gjør at noen har dårligere egg enn andre? Jeg er selv snart 40, og kjenner ei på 46 som nettopp var til GU. Hun fikk beskjed av legen om å passe på å bruke prevensjon hvis hun ikke ville bli gravid, for hun hadde masse egg og full aktivitet der nede. Anonymkode: a381a...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #40 Del Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg lurer så innmari på HVA som gjør eggene dårlige jeg.. Det kan jo ikke utelukkende være alder, for da hadde jo ALLE 40-åringer hatt dårlige egg. Så vet jeg selvsagt at det er individuelt, men det må jo være noe som gjør at noen har dårligere egg enn andre? Jeg er selv snart 40, og kjenner ei på 46 som nettopp var til GU. Hun fikk beskjed av legen om å passe på å bruke prevensjon hvis hun ikke ville bli gravid, for hun hadde masse egg og full aktivitet der nede. Anonymkode: a381a...909 Nå eldes jo ikke alle i samme tempo... Anonymkode: ff085...d1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå