Gå til innhold

Prøver rundt 40

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 40, blir 41 neste år, og prøver å bli gravid. Har lest noen tråder om samme tema, altså prøvere rundt min alder som lurer på sjansene for å bli gravide. Vet at sjansen er mindre enn hos en på 30.

Men, det som flere ganger holder meg våken deler av nettene, er at jeg bekymrer meg for misdannelser, downs syndrom o.l.

Har lest at sjansen for downs syndrom når mor er 40, er 1 av 100....Så det er jo en ganske betydelig sjanse for at barnet, om jeg blir gravid, har downs syndrom. Er det noen andre faktorer som gjør sjansen mindre, eller betyr alder alt? F.eks. helsetilstand, allerede fødte barn som er friske? Påvirker noe av dette hvor små/store sjansene for downs syndrom er?

Stresser veldig med disse tankene, og tenker på at om jeg blir gravid så vil jeg ønske å vite så fort som mulig om fosteret er friskt. Hvor tidlig kan jeg få utført f.eks. fostervannsprøve? Det er vel den ene testen som gir 100% korrekt svar?

Anonymkode: 359d4...9bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"

Fosterdiagnostiske undersøkelser i forhold til Downs syndrom inkluderer oftest tidlig ultralydundersøkelse (uke 11–14) og blodprøve av mor før det eventuelt gjøres fostervannsprøve eller morkakeprøve. Diagnosen Downs syndrom stilles ved kromosomanalyse. En kromosomanalyse kan gjøres ved hjelp av prøve fra fostervannet eller morkaken.

Dersom diagnosen Downs syndrom blir stilt i svangerskapet, viser beregninger fra Medisinsk fødselsregister at omtrent 90 prosent av foreldrene velger å avbryte svangerskapet."

Kilde: https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/fakta-om-down-syndrom/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downs er lett å teste om fosteret har. Men umulig å teste om barnet har f.eks. alvorlig hemmende autisme eller andre ting man ikke kan teste for/mot.

Anonymkode: e7394...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39 og prøver på søsken. Tenker ikke så mye på det med downs. Dersom jeg blir gravid vil jeg bestemme meg for hva jeg gjør om jeg finner ut at barnet har downs. Vil jeg beholde? Da tar jeg ikke testene. Vil jeg ikke beholde -Da tar jeg testene. Beslutningen vil jeg ikke ta før jeg ER gravid.

Jeg lener nok mest mot å beholde, og ikke ta testene. 

Uansett. Vi får hjelp med ivf. Håper vi kan gi søsken til barnet vårt, selv om jeg er snart 40.

Lykke til med prøvingen 😊

Anonymkode: 47295...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er 39 og prøver på søsken. Tenker ikke så mye på det med downs. Dersom jeg blir gravid vil jeg bestemme meg for hva jeg gjør om jeg finner ut at barnet har downs. Vil jeg beholde? Da tar jeg ikke testene. Vil jeg ikke beholde -Da tar jeg testene. Beslutningen vil jeg ikke ta før jeg ER gravid.

Jeg lener nok mest mot å beholde, og ikke ta testene. 

Uansett. Vi får hjelp med ivf. Håper vi kan gi søsken til barnet vårt, selv om jeg er snart 40.

Lykke til med prøvingen 😊

Anonymkode: 47295...c3b

Lykke til du også. :) Klarer nok ikke være så avslappet som deg, for jeg vet at jeg ikke vil beholde om jeg blir gravid og fosteret har downs.

Ble du gravid via ivf med barnet du allerede har også? Aner jo ikke ennå om vi evt. må gå den veien også.  Hvorr lenge prøvde dere før ivf ble aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alder som er hovedproblemet ja, mer spesifikt at gamle egg er mer utsatt for kromosomfeil. Som både gjør at sjansen til å bli gravid en gitt syklus er lavere, og sjansen for spontanabort er høyere selv om man blir gravid. Om du først klarer å bli gravid med en spire som sitter, så er det fremdeles 99% sjanse for et friskt barn, og du får uansett fosterdiagnostikk på grunn av alderen. Sånn sett ville jeg bekymret meg mer om jeg faktisk kan bli gravid, enn om misdannelser. 

Anonymkode: 15b82...148

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er alder som er hovedproblemet ja, mer spesifikt at gamle egg er mer utsatt for kromosomfeil. Som både gjør at sjansen til å bli gravid en gitt syklus er lavere, og sjansen for spontanabort er høyere selv om man blir gravid. Om du først klarer å bli gravid med en spire som sitter, så er det fremdeles 99% sjanse for et friskt barn, og du får uansett fosterdiagnostikk på grunn av alderen. Sånn sett ville jeg bekymret meg mer om jeg faktisk kan bli gravid, enn om misdannelser. 

Dessverre ja, vet at oddsene er mot meg. Bestevenninna mi er fylt 40, og er gravid med termin senere i år. Så har et lite håp. I tillegg har jeg flere i slekten som fikk barn da de var rundt 40, men vet det ikke behøver bety at jeg kan. Gir meg litt håp i alle fall.

99% sjanse for at det går bra om jeg blir gravid med en spire som sitter, er jo en trøst også.

Leste på et nettsted at det er ca. 6% sjanse for å bli gravid per syklus når man er 40. Stemmer det? Er det i så fall noe jeg må forvente, altså at det kan ta et år eller to med prøving, eller er det individuelt og at den 6% er et gjennomsnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dessverre ja, vet at oddsene er mot meg. Bestevenninna mi er fylt 40, og er gravid med termin senere i år. Så har et lite håp. I tillegg har jeg flere i slekten som fikk barn da de var rundt 40, men vet det ikke behøver bety at jeg kan. Gir meg litt håp i alle fall.

99% sjanse for at det går bra om jeg blir gravid med en spire som sitter, er jo en trøst også.

Leste på et nettsted at det er ca. 6% sjanse for å bli gravid per syklus når man er 40. Stemmer det? Er det i så fall noe jeg må forvente, altså at det kan ta et år eller to med prøving, eller er det individuelt og at den 6% er et gjennomsnitt?

Jeg blir 40 neste år og prøver å bli gravid nå. Er det bare 6% sjans?!?😳

Anonymkode: a381a...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg googlet det og fikk opp det, men håper det er feil. Er det kanskje et gjennomsnitt av alle på 40 som har vært i kontakt med gynekolog eller annet for å utredes eller få hjelp? Jeg vet jo om folk som har blitt lett gravide i denne alderen, men lett at det kan bli anekdoter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å prøve på nr 2 da jeg var 37, er 40 nå. Har ikke hatt noe hell, også prøvd en runde med IVF. Vet ikke hvor lenge du har prøvd, men anbefaler å tenke på IVF ganske fort om det ikke går, for den prosessen kan også være ganske tidkrevende.

Anonymkode: 0d977...80a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg begynte å prøve på nr 2 da jeg var 37, er 40 nå. Har ikke hatt noe hell, også prøvd en runde med IVF. Vet ikke hvor lenge du har prøvd, men anbefaler å tenke på IVF ganske fort om det ikke går, for den prosessen kan også være ganske tidkrevende.

Gikk det greit å få nummer 1? Har prøvd i to sykluser nå. Blir den tredje neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gikk det greit å få nummer 1? Har prøvd i to sykluser nå. Blir den tredje neste uke.

Nummer 1 kom etter første måneds prøving, men da var jeg 34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

By age 40, an average healthy woman has only a 5% chance of getting pregnant per cycle.

At the same time, the likelihood of miscarriage climbs with your age. A typical 40-year-old has about a 40% chance of losing the pregnancy. That compares to less than 15% for someone in their 20s. 

By the time you’re over 45, the American College of Obstetricians and Gynecologists says getting pregna

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

By age 40, an average healthy woman has only a 5% chance of getting pregnant per cycle.

At the same time, the likelihood of miscarriage climbs with your age. A typical 40-year-old has about a 40% chance of losing the pregnancy. That compares to less than 15% for someone in their 20s. 

By the time you’re over 45, the American College of Obstetricians and Gynecologists says getting pregna

Nettopp, dystre tall. Men om man har vært gravid og fått barn tidligere, er vel sjansene noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nettopp, dystre tall. Men om man har vært gravid og fått barn tidligere, er vel sjansene noe bedre?

Håper det! Ikkenoe hell foreløpig, men jeg fortsetter å håpe på nr 2, og håper det ordner seg for dere andre også ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så jeg som ikke har fått barn tidligere og snart er 40 har mye dårligere odds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men, det som flere ganger holder meg våken deler av nettene, er at jeg bekymrer meg for misdannelser, downs syndrom o.l.

Vent med den bekymringen til du er gravid. Risikoen for at du ikke blir det, og for at du spontanaborterer, er mye høyere enn at du føder et barn med kromosomavvik. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har lest at sjansen for downs syndrom når mor er 40, er 1 av 100....Så det er jo en ganske betydelig sjanse for at barnet, om jeg blir gravid, har downs syndrom.

Synes du langt over 90% er dårlige odds for at det skal gå bra? Hvis du blir gravid, er det bare ca. 67% sjanse for at du ikke spontanaborterer. 

Husk at alt dette er statistikk. Det finnes mye statistikk (om f.eks. trafikkulykker og sykdommer) som ikke er så festlig lesning, men som vi likevel ikke bekymrer oss over daglig. 

Lykke til fra en som fikk barn nr. to (etter mange års "slit") like før 40-årsdagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baldrian skrev (18 minutter siden):

Vent med den bekymringen til du er gravid. Risikoen for at du ikke blir det, og for at du spontanaborterer, er mye høyere enn at du føder et barn med kromosomavvik. 

Synes du langt over 90% er dårlige odds for at det skal gå bra? Hvis du blir gravid, er det bare ca. 67% sjanse for at du ikke spontanaborterer. 

Husk at alt dette er statistikk. Det finnes mye statistikk (om f.eks. trafikkulykker og sykdommer) som ikke er så festlig lesning, men som vi likevel ikke bekymrer oss over daglig. 

Lykke til fra en som fikk barn nr. to (etter mange års "slit") like før 40-årsdagen

Takk for reality check. :)  Vet det er ganske dårlige odds, men når man møter drømmemannen senere enn det som er ideelt, vil jeg jo prøve for jeg gir opp. Håper jeg er like heldig som deg. Gratulerer. :)  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så jeg som ikke har fått barn tidligere og snart er 40 har mye dårligere odds?

Det kan jo godt hende at du får det til lettere enn meg. Det er vel ganske individuelt. Kanskje jeg ikke klarer det, selv om jeg har barn fra før. Håper det lykkes for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle de være bedre? Har aldri hørt at det å få barn skulle påvirke hvordan eggene eldres eller når man kommer i overgangsalderen, så tror ikke det er noen stor effekt der. Men i det minste vet du at du ikke har noen andre utfordringer som gjør at du ikke kan få barn overhodet. 

12 hours ago, AnonymBruker said:

For vanlige, friske par i fruktbar alder er det ca 15-20% sjanse for å bli gravid i en gitt syklus, om man treffer eggløsning osv. Over 40 har denne sjansen sunket til ca 5%. Det er jo ikke umulige odds -- ca 40% vil lykkes med å bli gravide etter et års prøving, kontra over 80% for yngre par. (Så er det høyere sjanse for spontanabort også, så mange av disse graviditetene vil ikke føre til barn.) Men 5% er et gjennomsnittstall. Man er i praksis steril ca 10 år før man kommer i overgangsalderen, så for noen kvinner på 40 er det for sent, mens for andre kan det gå lettere. Alle kjenner noen som fikk barn etter 40, men de som prøvde og ikke fikk det til er ikke like synlige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...