Gå til innhold

Tar du grep over strømforbruk nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det spås 5 dobling av strømpriser fremover. 1.oktober kobler Norge seg på utenlandskabler som koster flesk. Vi vanlige og dødelige må betale. Folk kan få regninger opp mot 15-20 000 mnd. 

Jeg har skrudd av all varme i hus, minus badet. Der er kabler på svak varme. Har ikke tørketrommel. Jeg skal vaske klær 1 dag pr uke og dusje maks 2-3 ganger i uken. Så skal jeg fyre i peisen hver eneste dag og spise mindre varm mat. Håper dette hjelper slik at regningen blir maks 4000 som er mitt kritiske punkt.

Tenker også å avlyse julen. Ber ingen kjøpe gave til meg. Og jeg kjøper ikke til noen. Slik må det bli når staten er så pengegriske. 

Anonymkode: 1b23c...ea6

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i høyblokk. 4etg. 70kvm. Fikk strømregning rett under kr. 700. Null stress.

Anonymkode: 529c7...479

• Liker 4
Skrevet

Har ordnet fastprisavtale på strømmen, mens strømmen fortsatt var fornuftig priset. Det er nok det viktigste tiltaket jeg har gjort. 

Anonymkode: 6e6c1...400

• Liker 3
Skrevet

Vi kommer ikke til å få strømregning på 15-20K uansett tror mye vi hadde prøvd

Anonymkode: aadc4...b35

• Liker 12
Skrevet

Har ikke noe mer å knipe inn på, men ber ungene dusje på trening og etter gym så det blir færre dusjer hjemme.

Anonymkode: a87d7...b9e

• Liker 2
Skrevet

Har ikke tatt noen grep, men bruker veldig lite strøm til vanlig. Blir nok å starte vedfyringen litt tidligere enn tidligere år hvis prisene fortsetter galoppen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det spås 5 dobling av strømpriser fremover. 1.oktober kobler Norge seg på utenlandskabler som koster flesk. Vi vanlige og dødelige må betale. Folk kan få regninger opp mot 15-20 000 mnd. 

Jeg har skrudd av all varme i hus, minus badet. Der er kabler på svak varme. Har ikke tørketrommel. Jeg skal vaske klær 1 dag pr uke og dusje maks 2-3 ganger i uken. Så skal jeg fyre i peisen hver eneste dag og spise mindre varm mat. Håper dette hjelper slik at regningen blir maks 4000 som er mitt kritiske punkt.

Tenker også å avlyse julen. Ber ingen kjøpe gave til meg. Og jeg kjøper ikke til noen. Slik må det bli når staten er så pengegriske. 

Anonymkode: 1b23c...ea6

Så det er slik urealistisk panikk ser ut.. Kjekt å vite. Stresser ikke noe med det. Tar det som det kommer og det har alltids ordnet seg.

• Liker 5
Skrevet

Nei, jeg bruker ikke mye strøm.

Anonymkode: dddda...723

Skrevet

Jeg bor i en gammel og veldig dårlig isolert leilighet. Her trekker fra både vinduer, vegger og ytterdør.

Har vært plaget med veldig høye strømregninger tidligere.

Borettslaget skal renovere og etterisolere, men det kan bli mange år til.
Tiltak jeg har gjort tidligere vintere:
- Kun varme på i stua og bad.
- Temperatur i stua ca 17-18 g
- Skru ned temperatur på varmtvann
- Bruker flere lag med ull på inne for ikke å fryse
- Ledpærer overalt. Kun nødvendig lys på.
- Skru av varmen om natta
- Trene på morgenen for å få varmen i meg
- Dusje i kaldt vann
- Gå lange turer ute i raskt tempo for å holde meg varm

Vet ikke hva mer jeg kan gjøre.

• Liker 3
Skrevet
L'Eau D'Issey skrev (11 minutter siden):

Så det er slik urealistisk panikk ser ut.. Kjekt å vite. Stresser ikke noe med det. Tar det som det kommer og det har alltids ordnet seg.

Ja, akkurat slik tenker jeg og.

Lever som vanlig. Går ikke å fryser, lukter vondt og spiser kald mat....

Anonymkode: aadc4...b35

• Liker 3
Skrevet

Nei. Vi bruker ikke så mye strøm fra før, og dessuten er strømmen inkludert i husleia så det er ikke vårt problem uansett. 

Anonymkode: dd9b8...8f0

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal klare meg likevel. Jeg bor i blokk med radiatorer med fjernvarme til oppvarming. Varmtvannet kommer også fra ekstern kilde, så det varmer jeg ikke opp med eget strømforbruk.

Siste strømregning nå i september (for august-forbruket) var på 650,- kr.

Har varmekabler på badet, men de må nesten stå på ellers blir det ubehagelig å dusje. Ellers synes jeg at jeg har blitt flinkere til å slå av lys der det ikke er noen i rommet osv. Selv om alle LED pærene jeg har trekker minimalt med strøm. Det er nok varmekablene på badet som drar mest. 

Skrevet

Nei. Er vant med å ikke sløse det grann med strøm etter å ha bodd i utlandet. 

De som har bestemt dette kan brenne i helvete. 

Anonymkode: fdc9b...a26

• Liker 3
Skrevet

Tenk om man hadde hatt en egen kilde til strøm <_<  Solceller på taket eller noe slikt. 

• Liker 3
Skrevet
male32 skrev (9 minutter siden):

Jeg bor i en gammel og veldig dårlig isolert leilighet. Her trekker fra både vinduer, vegger og ytterdør.

- Dusje i kaldt vann

Vær forsiktig med å skru temperaturen på varmtvannsberederen for langt ned. Har du hørt om legionella bakterier? Det er farlig.

"temperatur: bakterien vokser best ved temperaturer mellom 20 og 50°C. Ved temperatur under 20°C er formeringen begrenset. I vannsystemer hvor temperaturen er > 60°C vil legionellabakterier ikke etablere seg eller vokse."

• Liker 10
Skrevet

Jeg har bodd årevis i utlandet. Har aldri betalt så lite for strøm som da jeg bodde i Norge. Så nei, det bekymrer ikke.

Justert for kjøpekraft har Norge Europas desidert billigste strøm, sett bort i fra skatteparadis mini-puttstater som Luxembourg og Liecthenstein.

Anonymkode: 39ed9...903

• Liker 6
Skrevet
Peanut skrev (Akkurat nå):

Tenk om man hadde hatt en egen kilde til strøm <_<  Solceller på taket eller noe slikt. 

Solcellepanel er fint i land der solen skinner hver dag. Ikke så bra i høstmørke og regnfylt norsk høstvær og grå vintere.

• Liker 3
Skrevet

her var det mange som ikke har grunn til bekymring. Hadde vært interessant med innspill fra folk som betaler en del allerede, og har grunn til bekymring. Selv bor jeg i en liten enebolig, så det er ingen drahjelp fra andre, og vi har kun panelovner. Slå av lyset hjelper minimalt, så utover å bruke mindre varmtvann, vet jeg ikke helt hva vi kan gjøre av ting som gjør en forskjell.

• Liker 3
Skrevet
Peanut skrev (2 minutter siden):

det vurderte vi seriøst i fjor, men slo det fra oss, fordi taket skråner feil vei, så det var svært lite å hente iflg beregninger, og erfaringen til nærmeste nabo, som har identisk hus. Men jeg kjenner andre som produserer mer enn de bruker i deler av året.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, male32 said:

- Dusje i kaldt vann

Du kan legge på ekstra gummilister rundt vinduet for å tette igjen, og henge opp gardiner i tungt og tett stoff. Det isolerer faktisk en god del. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...