AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Har familie i Iran som er veldig blakk. Det er en tante og mann, og 2 barn som har lite med penger, og bor for tiden i anneksen hos familien de jobber for. Dama er vaskehjelp i huset til den rike familien hun jobber for, og mannen passer på hester og dyr/steller de. Blir veldig lei meg, og de spør aldri om penger, men sliter. De har funnet et hus de vil leie, og har ikke råd til depositum. Leiligheten de har nå er dårlig, råtten og dårlig luft. Depositum i norske penger blir 2000kr, og det skal jeg sende. Månedlig leie blir 500 norske kroner for de. Syns dere det er bra/dumt å hjelpe de med 500kr i mnd? Jeg har råd, Jeg hadde også kunne valgt å spare de 500kronene hver måned, men jeg vil gjerne hjelpe. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 3b9ff...3a2
moroklompen Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har familie i Iran som er veldig blakk. Det er en tante og mann, og 2 barn som har lite med penger, og bor for tiden i anneksen hos familien de jobber for. Dama er vaskehjelp i huset til den rike familien hun jobber for, og mannen passer på hester og dyr/steller de. Blir veldig lei meg, og de spør aldri om penger, men sliter. De har funnet et hus de vil leie, og har ikke råd til depositum. Leiligheten de har nå er dårlig, råtten og dårlig luft. Depositum i norske penger blir 2000kr, og det skal jeg sende. Månedlig leie blir 500 norske kroner for de. Syns dere det er bra/dumt å hjelpe de med 500kr i mnd? Jeg har råd, Jeg hadde også kunne valgt å spare de 500kronene hver måned, men jeg vil gjerne hjelpe. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 3b9ff...3a2 Betalt de 500 kr med glede. Som du sier, så har du råd til det. 500 kr er «ingenting» om man har ok med penger men utgjør nok en stor forskjell for familien din. 10
Aureka Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Jeg hadde selvfølgelig hjulpet hvis jeg hadde hatt mulighet til det. 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 Gjør det som føles riktig ut for deg. Har du fortsatt mulighet til å spare litt i tillegg til å hjelpe de så er jo det det beste😊men hvis du ikke har mulighet til å spare litt fordi du hjelper de ville jeg nok tenkt en gang til. Til syvende og sist er det ditt valg. Anonymkode: 48ba2...53c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjør det som føles riktig ut for deg. Har du fortsatt mulighet til å spare litt i tillegg til å hjelpe de så er jo det det beste😊men hvis du ikke har mulighet til å spare litt fordi du hjelper de ville jeg nok tenkt en gang til. Til syvende og sist er det ditt valg. Anonymkode: 48ba2...53c Jeg klarer å spare flere tusen i mnd, jeg er ikke rik, men jeg er ikke lutfattig heller. Bor for tiden hjemme hos foreldre; så betaler ingen leie. Da gjør jeg dette hver mnd. Og om foreldrene mine vil splitte, kan jeg betale 250kr per mnd. 250 fra meg og 250 fra min mor. Det ugjør mye for de. Anonymkode: 3b9ff...3a2 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 Så lenge du fint kan avse de pengene, så synes jeg det er en fin ting. Anonymkode: a1182...280 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Det kommer jo helt an på din egen økonomi, hvis du jobber og tjener dine egne penger er det vel helt greit men hvis du mottar noen form for stønad fra det offentlige er det ikke greit. Anonymkode: 241a6...775 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer jo helt an på din egen økonomi, hvis du jobber og tjener dine egne penger er det vel helt greit men hvis du mottar noen form for stønad fra det offentlige er det ikke greit. Anonymkode: 241a6...775 Haha, 250kr fra offentlig stønad så er det helt ulovlig? Wow, så grådig du høres ut Anonymkode: 3b9ff...3a2 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 Ja, det synes jeg er fint. Det betyr jo mye for de. Anonymkode: 05a36...fc5 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Generelt er jeg ikke fan av å sende penger ut av Norge. Tjener du dine egne penger er det okay, går du på trygd eller andre stønader så er det overhodet ikke greit. Anonymkode: 8792b...a39 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha, 250kr fra offentlig stønad så er det helt ulovlig? Wow, så grådig du høres ut Anonymkode: 3b9ff...3a2 Hvor har jeg skrevet at det er ulovlig?. Hvis du mottar økonomiske ytelser fra det offentlige og du har penger til å sende ut av landet så er det tydelig at du mottar for mye penger fra oss skattebetalere. Ytelser fra NAV er ment for å brukes i Norge, ikke som sosialytelser til mennesker i andre land. Anonymkode: 241a6...775 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor har jeg skrevet at det er ulovlig?. Hvis du mottar økonomiske ytelser fra det offentlige og du har penger til å sende ut av landet så er det tydelig at du mottar for mye penger fra oss skattebetalere. Ytelser fra NAV er ment for å brukes i Norge, ikke som sosialytelser til mennesker i andre land. Anonymkode: 241a6...775 Åhh bare hold kjeft. Tjener mine egne penger. *hodepine* Anonymkode: 3b9ff...3a2 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor har jeg skrevet at det er ulovlig?. Hvis du mottar økonomiske ytelser fra det offentlige og du har penger til å sende ut av landet så er det tydelig at du mottar for mye penger fra oss skattebetalere. Ytelser fra NAV er ment for å brukes i Norge, ikke som sosialytelser til mennesker i andre land. Anonymkode: 241a6...775 *hodepine* Anonymkode: 3b9ff...3a2 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 Har dessverre sett mange eksempler i nærmeste krets på at gir man lillefingeren, kan man risikere å få revet av hele armen. Blir spurt om mer og mer, man for én gangs skyld sier nei, og blir dermed kalt gjerrig og demonisert for hele hjemplassen. Men stoler du virkelig på at disse folka er ydmyke, fornuftige og takknemmelige personer, synes jeg du bør hjelpe dem. Anonymkode: a5612...56b 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #16 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dessverre sett mange eksempler i nærmeste krets på at gir man lillefingeren, kan man risikere å få revet av hele armen. Blir spurt om mer og mer, man for én gangs skyld sier nei, og blir dermed kalt gjerrig og demonisert for hele hjemplassen. Men stoler du virkelig på at disse folka er ydmyke, fornuftige og takknemmelige personer, synes jeg du bør hjelpe dem. Anonymkode: a5612...56b De er snille. De krever aldri noe som helst. Og uansett, hadde noen spurt om mer og mer hadde jeg bare sagt nei rett ut Anonymkode: 3b9ff...3a2 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #17 Skrevet 18. september 2021 For meg er 500 kr så lite, at det hadde jeg med glede sponset familie i den situasjonen med. Til dere som sier at dette ikke er greit hvis personen som sender pengene går på trygd: nivået på trygdeytelsen endrer seg ikke ut fra hva pengene brukes til. Hvis trygdemottakeren velger å prioritere dette framfor andre ting, så gjør da det ingen forskjell for noen andre enn trygdemottakeren og vedkommendes familie i utlandet. Hvorfor kan ikke trygdemottakeren selv få disponere sine penger? Anonymkode: 6055f...f6c 7
ops2 Skrevet 18. september 2021 #18 Skrevet 18. september 2021 Jeg er motstander av å sende penger til utlandet i visse situasjoner. Spesielt når familien har barn i Norge som lever dårlig fordi foreldrene sender penger til utlandet. For eksempel at de lar barna gå i tøysko som blir våte og kalde om vinteren, og sender pengene ut av landet istedenfor å kjøpe vanntette og varme sko til barna. Slike foreldre mener jeg har skylden for at så mange innvandrerbarn lever under fattigdomgrensen, og jeg mener at det må komme lover og overvåkning av hva som blir sendt ut av Norge. MEN dette gjelder ikke deg. Så du skal gjøre hva du vil med dine penger. Det er ikke annerledes enn å betale til SOS Barnebyer, slik jeg gjør hver måned. Du virker moden og voksen når du sier at du ikke vil la deg bli utnyttet. On 9/16/2021 at 6:40 PM, AnonymBruker said: De er snille. De krever aldri noe som helst. Og uansett, hadde noen spurt om mer og mer hadde jeg bare sagt nei rett ut Anonymkode: 3b9ff...3a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå