Gå til innhold

Har jeg rett på noen form for støtte - studielån men kan ikke ta det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har falt såppass langt bakpå med studiene pga sykdom at jeg ikke kan få studielån. Har iherdig prøvd å ta noen fag dette semesteret for å igjen kunne ta lån, men har måttet jobbe mye mer enn forutsatt (dette pga utfordringer internt på jobben, ikke økonomisk). Hvis jeg skulle si opp jobben, har jeg etterhvert rett på noe støtte? Eller må jeg leve på sparepengene mine? (ikke at det er så mye..)

Anonymkode: d0e7b...e05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel kun ligge 30 studiepoeng bak? Dersom du har fått utbetalt lån for mere enn ett semester hvor du ikke har tatt eksamen så vil du ikke få mere støtte før du har betalt ned eller tatt tilsvarende studiepoeng.

Anonymkode: fd0ed...330

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan vel kun ligge 30 studiepoeng bak? Dersom du har fått utbetalt lån for mere enn ett semester hvor du ikke har tatt eksamen så vil du ikke få mere støtte før du har betalt ned eller tatt tilsvarende studiepoeng.

Anonymkode: fd0ed...330

Man kan ligge 60 stp bak 

Anonymkode: d47d9...fc2

Skrevet

Nei, du har ikke rett på noe mer støtte før du har bestått noen fag slik at du ikke ligger så mange studiepoeng bakpå.

Til og med hvis du hadde strøket for 20 år siden, ville du ikke fått støtte i dag: https://www.tv2.no/a/11552563/

Anonymkode: 30846...e48

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du har ikke rett på noe mer støtte før du har bestått noen fag slik at du ikke ligger så mange studiepoeng bakpå.

Til og med hvis du hadde strøket for 20 år siden, ville du ikke fått støtte i dag: https://www.tv2.no/a/11552563/

Anonymkode: 30846...e48

Ja, men er det mulig å få noe støtte fra nav el.l.?

Skrevet

Jeg fikk støtte selv om jeg var 80 sp etter, med dokumentasjon fra lege.

Anonymkode: 3998f...eee

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei. Studenter får generelt sett ikke støtte fra nav, det er enkelte unntak som feks hvis man går på aap og har fått godkjent utdanning som aktivitet 

Anonymkode: d471f...bfd

• Liker 4
Skrevet

«Unntak fra hovedregelen om forsinkelse

Hvis du blir forsinket på grunn av sykdom, fødsel eller nedsatt funksjonsevne, regnes du ikke som faglig forsinket.  Hvis du har blitt forsinket på grunn av koronapandemien, kan dette også regnes som et unntak fra hovedregelen. Da kan du få lån og stipend, selv om du er forsinket med mer enn 60 studiepoeng.

Du må dokumentere årsaken til at du ble forsinket, for eksempel med legeerklæring. Hvis forsinkelsen skyldes koronapandemien, må du sende inn dokumentasjon som viser at det var koronapandemien som var årsaken til at du ble mer enn 60 studiepoeng forsinket.»

Kilde: https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/forsinkelse-avbrudd-og-endring-i-utdanningen/faglig-forsinkelse/

Anonymkode: 68f48...21f

Skrevet

Hvis legen kan dokumentere at forsinkelse eller avbrudd av studier skyldes helse, så send den til lånekassen. Det tar riktignok noen uker men da kan det være du får lån og stipend/Barnestipend mm 

Anonymkode: abeb3...0d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt får du ikke stønad fordi du frivillig velger å si opp jobben for å studere. 

Anonymkode: e26d8...4e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...