mammaemma Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 (endret) Altså, jeg syntes alltid avføringen hans har sett sånn ut.. Hva teller som løs avføring? Er det normalt/unormalt at noen 3-åringer er litt løse i magen? Skal det liksom ligge en klump med avføring? Han byttet akkurat avdeling over til «storbarn» og på «småbarn» kommenterte de aldri noe angående avføringen hans. Pedleder maser om at vi skal prøve å kutte ut melk. Er det verdt det? Han ELSKER melk, smør og mange meieriprodukter. Hva skal jeg gjøre? Er det noen som har hatt bhg barn med kronisk litt løs avføring uten at det er noen spesiell grunn? Endret 16. september 2021 av mammaemma
Myml1 Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Avføringen til en 3åring skal være lik som en voksens 20
mammaemma Skrevet 16. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2021 Myml1 skrev (Akkurat nå): Avføringen til en 3åring skal være lik som en voksens Men den blir jo «skvist» i bleia? Da er det vanskelig å se.. 1
Realverdien Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 3 åringene skal ha bæsj som "voksne". Kan være dårlig for fysikken hans om han har løs avføring over tid. Prøv å kutt melk. Pedledere vet ofte hva de prater om på rent volum av unger de ser, samt kunnskapskultur i bransjen. Skader ikke å prøve. 20
Myml1 Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 mammaemma skrev (3 minutter siden): Men den blir jo «skvist» i bleia? Da er det vanskelig å se.. Egentlig ikke vanskelig å se, den blir skvist ja, men skal være litt kittaktig allikevel. Ikke en smørje. Kanskje prøve å få han på fo i stede for i bleie, da ser du det bedre 6
mammaemma Skrevet 16. september 2021 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2021 Myml1 skrev (Akkurat nå): Egentlig ikke vanskelig å se, den blir skvist ja, men skal være litt kittaktig allikevel. Ikke en smørje. Kanskje prøve å få han på fo i stede for i bleie, da ser du det bedre Prøver, men han nekter do. Broren hans var ferdig med bleie før han var 2! Yngste er 0 interessert! Får prøve å kutte ut melk..
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Dra heller til legen enn å høre på en pedleder som innbiller seg at hun er lege. Et barn skal ikke ha løs avføring. Anonymkode: 29495...15b 38
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Gå til lege før dere kutter noe som helst. Det er dumt å fjerne ting fra kosten til et barn uten å vite om barnet faktisk har f.eks melkeallergi. Anonymkode: d1fc4...de7 28
mammaemma Skrevet 16. september 2021 Forfatter #9 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gå til lege før dere kutter noe som helst. Det er dumt å fjerne ting fra kosten til et barn uten å vite om barnet faktisk har f.eks melkeallergi. Anonymkode: d1fc4...de7 Jeg har hørt at det ikke er vits i å kontakte lege for de sier bare «prøv å kutte ut melk først.» 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gå til lege før dere kutter noe som helst. Det er dumt å fjerne ting fra kosten til et barn uten å vite om barnet faktisk har f.eks melkeallergi. Anonymkode: d1fc4...de7 Enig. Helt merkelig av ped leder å foreslår noe slikt. Anonymkode: 902c7...7fa 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Jeg har mye løs mage. Sliter mye med mage og tarm problemer. Også når jeg er nervøs og urolig så er avføringen også løs. Nå fungerer magen min mye bedre og avføring er fast og fin 🥴slik den skal. Måtte endre diett osv, samt kosttilskudd (har en del vitaminmangel). Nå føler jeg både fysisk og psykisk i bedre form. Jeg syns det er bra pedleder følger med, mageproblemer over lengre periode kan indikere at noe er galt. Best å gå til legen ja Anonymkode: d2466...826 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 Dra til legen du, de kan teste for laktose/melkeprotein eventuelt foreslå diett for å utelukke intoleranser/allergier. Anonymkode: a4998...5df 4
Marvelous Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 mammaemma skrev (43 minutter siden): Men den blir jo «skvist» i bleia? Da er det vanskelig å se.. Nei, det er faktisk veldig lett å se. Den skal ikke være løs selvom den er skvist men fast. 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 mammaemma skrev (46 minutter siden): Altså, jeg syntes alltid avføringen hans har sett sånn ut.. Hva teller som løs avføring? Er det normalt/unormalt at noen 3-åringer er litt løse i magen? Skal det liksom ligge en klump med avføring? Han byttet akkurat avdeling over til «storbarn» og på «småbarn» kommenterte de aldri noe angående avføringen hans. Pedleder maser om at vi skal prøve å kutte ut melk. Er det verdt det? Han ELSKER melk, smør og mange meieriprodukter. Hva skal jeg gjøre? Er det noen som har hatt bhg barn med kronisk litt løs avføring uten at det er noen spesiell grunn? Vårt barn har kronisk løs avføring, og han er allergisk mot to matvarer han unngår, så han skulle ha vært utredet for en allergi til. Dog har barnelegen sagt at løs avføring er helt vanlig frem til 4-års alder. Det er fargen som er mer avgjørende. Grønn? Kutt ut melk. Svart? Kan være annen allergi. Oransje? Maten går for fort gjennom systemet. Brun? Null stress enda. Pedleder er ikke lege. Så å kutte ut melk er helt uaktuelt uten å snakke med lege først. Anonymkode: 90112...29a 8
Elumi Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 mammaemma skrev (35 minutter siden): Jeg har hørt at det ikke er vits i å kontakte lege for de sier bare «prøv å kutte ut melk først.» ELLER så bestiller lege blodprøver som ikke viser noe, og er da bastant på at det da ikke er allergi. Selv om slike blodprøver sjelden er riktige. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #16 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oransje? Maten går for fort gjennom systemet. Anonymkode: 90112...29a Eller så har barnet spist gulrot. Anonymkode: 45668...462
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #17 Skrevet 16. september 2021 mammaemma skrev (55 minutter siden): Altså, jeg syntes alltid avføringen hans har sett sånn ut.. Hva teller som løs avføring? Er det normalt/unormalt at noen 3-åringer er litt løse i magen? Skal det liksom ligge en klump med avføring? Han byttet akkurat avdeling over til «storbarn» og på «småbarn» kommenterte de aldri noe angående avføringen hans. Pedleder maser om at vi skal prøve å kutte ut melk. Er det verdt det? Han ELSKER melk, smør og mange meieriprodukter. Hva skal jeg gjøre? Er det noen som har hatt bhg barn med kronisk litt løs avføring uten at det er noen spesiell grunn? Det kan absolutt være noe i det som pedleder kommer med der. Selv om 3åringen bruker bleie så skal det likevel være klumper slik som på din egen bæsj. Se i do så skal du se hva du kan vente (bortsett fra sikkert bedre duft siden de verken drikker kaffe, brus eller alt det andre rare vi voksne putter i oss. At eg barn elsker produkter med kumelkproteiner i er en ting men hvis det er noe i det så prøver hun faktisk å hjelpe barnet ditt. Det er forresten ikke vits i å bestille blodprøve fordi det finnes to versjoner av melkeallergi, en som slår ut på prøver og en som ikke gjør det. Eller.. Vits og vits, men du kan ikke legge all din lit til blodprøvene siden det bare slår ut på den varianten av kumelkproteinallergi som er IgE-mediert allergi. Anonymkode: c028a...df8 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #18 Skrevet 16. september 2021 Jeg har en 4-åring og huset fullt av andres barn i samme alder. Må si det er store forskjeller i avføringen til disse små. Ungen min har klumpete voksenbæsj uten særlig lukt. Til gjengjeld spiser vi mye fiberrik kost, frukt og grønnsaker. Enkelte av nabobarna som jeg vet kommer fra hjem med avslappa forhold til kosthold har mye løsere avføring som lukter død og fordervelse. Det burde ikke være noen overraskelse at kosthold og evt allergier merkes på avføringen.. Anonymkode: 85ced...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #19 Skrevet 16. september 2021 mammaemma skrev (47 minutter siden): Jeg har hørt at det ikke er vits i å kontakte lege for de sier bare «prøv å kutte ut melk først.» Det stemmer ikke. Melkeproteinallergi kan enkelt påvises med en blodprøve, og ved mild melkeproteinallergi kan man faktisk innta litt melk. Hvis han ikke er kvalm eller har magesmerter, er ikke det noe jeg ville ha tenkt med en gang er årsaken heller. Jeg har selv melkeproteinallergi og blir ekstremt kvalm av spesielt oppvarmet melk som grøt eller kakao. Det tar ca 10 minutt fra jeg spiser det til jeg blir superkvalm. Anonymkode: d1fc4...de7
Mitral Skrevet 16. september 2021 #20 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Gå til lege før dere kutter noe som helst. Det er dumt å fjerne ting fra kosten til et barn uten å vite om barnet faktisk har f.eks melkeallergi. Anonymkode: d1fc4...de7 Dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå