AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Jeg er utdannet i helse, men jeg føler jeg trenger et avbrekk fra det. Jeg syns det høres fristende ut å jobbe på fabrikk, med f.eks tapping om det er på meieri, eller pakking, etikett på setting (ja det er maskiner, men man må jo styre de/passe på). Jeg er veldig glad i sånn sortering og logistikk egentlig. Det er noe jeg er god på/syns er behagelig å drive med, litt sånn tilfredstillende. Er det mulig å få en sånn jobb i f.eks Tine, Mills, Qmeieriet, Freia, Tuborg, eller what ever uten utdannelse innenfor feltet ? Og hva er lønnen da eventuelt ? (Det er viktig, kan ikke tjene mindre enn i helse) og er det nattarbeid på sånne fabrikker? Veldig glad i nattarbeid. Anonymkode: 742fc...839
Cordelia Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Jada, men du blir ufaglært, og det har jo påvirkning på lønna. Tror lønna varierer ganske mye mellom type industri. Noen fabrikker har nattarbeid.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Ja, mange fabrikker ansetter ufaglærte. Men de fleste foretrekker at ansatte har fagbrev innen næringsmiddel eller andre relevante fagbrev. Bedriften vår pleier å tilby ansatte å ta voksenopplæring i fagbrev. Hos oss er grunnlønna 199 for ufaglærte. Intillegg kommer det ulike tillegg dersom man arbeider skift, natt, helg etc. Sikkert en del variasjoner på lønn innen bransje og om de er tariffbundet. Anonymkode: 0d2f6...94b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, mange fabrikker ansetter ufaglærte. Men de fleste foretrekker at ansatte har fagbrev innen næringsmiddel eller andre relevante fagbrev. Bedriften vår pleier å tilby ansatte å ta voksenopplæring i fagbrev. Hos oss er grunnlønna 199 for ufaglærte. Intillegg kommer det ulike tillegg dersom man arbeider skift, natt, helg etc. Sikkert en del variasjoner på lønn innen bransje og om de er tariffbundet. Anonymkode: 0d2f6...94b Hvordan fungerer voksenopplæring i fagbrev ? hva er lønna for en nyutdannet med fagbrev ? Hva slags fabrikk jobber du på hvis du vil si det. Jeg har en venninne som jobber på en fabrikk et stykke opp i Norge og hun er ufaglært og tjener 212 kroner i timen mener jeg hun sa. Jeg bor jo i Oslo og lønna er jo høyere her. Anonymkode: 742fc...839
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvordan fungerer voksenopplæring i fagbrev ? hva er lønna for en nyutdannet med fagbrev ? Hva slags fabrikk jobber du på hvis du vil si det. Jeg har en venninne som jobber på en fabrikk et stykke opp i Norge og hun er ufaglært og tjener 212 kroner i timen mener jeg hun sa. Jeg bor jo i Oslo og lønna er jo høyere her. Anonymkode: 742fc...839 Lønna går 14,5 kr opp, men hos oss får ansatte 225 kr i timen som minstelønn med fagbrev. I tillegg kommer det som sagt en del tillegg. Dette avhenger sikkert veldig på fagbrev. Men man må ha jobbet minimum noen år, deretter tar man et teorikurs, så går man opp til fagprøven. Jeg arbeider ikke selv på fabrikk, men i et firma som har mange fabrikker innen matvareproduksjon. Anonymkode: 0d2f6...94b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 Jobb på fabrikk er slitsomt, spesielt i næringsmiddelindustrien. Om det er å pakke, sortere eller hva som helst, så tærer det på kroppen. Du må isåfall ha veldig god fysikk, selv da vil du kjenne det på kroppen. Jeg jobbet i Nortura med pakking og sortering, og det var en av den verste jobbopplevelsen jeg hadde. Tarifflønn, minst 185 kr. Anonymkode: bb027...0dc
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jobb på fabrikk er slitsomt, spesielt i næringsmiddelindustrien. Om det er å pakke, sortere eller hva som helst, så tærer det på kroppen. Du må isåfall ha veldig god fysikk, selv da vil du kjenne det på kroppen. Jeg jobbet i Nortura med pakking og sortering, og det var en av den verste jobbopplevelsen jeg hadde. Tarifflønn, minst 185 kr. Anonymkode: bb027...0dc Høres ikke ut som min venn, og hun har ikke veldig god fysikk. Jeg trener ihvertfall, det gjør ikke hun og hun trives veldig, 100% stilling. Å ha 30 sykehjemspasienter alene på natta skal jeg også love deg at er veldig tungt. Skifte bleier i seng på personer som veier over 100 kilo, bytte sengetøy imens pasienten ligget i seng fordi avføring er klint i hele sengen, i munn og ører på pasienten. Hjelpe opp skjøre folk som har ramla, kle på dem osv osv. Jeg tror jeg skulle klart lagerarbeid ganske bra. For meg høres det chill ut i forhold. Anonymkode: 742fc...839 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 ^ og ikke minst alle luktene, stomiposer om må tømmes som gjør at du brekker deg på 20 meters avstand, blodig urin fra blærer med kreft som lukter lang vei må tømmes fra kateter. Skifte bandasjer på sår med nekrose og fistler og også stelle lik og oppleve å ha terminale pasienter man må passe på alene på natt sammen med alle de andre 29 pasientene. Anonymkode: 742fc...839
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #9 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Høres ikke ut som min venn, og hun har ikke veldig god fysikk. Jeg trener ihvertfall, det gjør ikke hun og hun trives veldig, 100% stilling. Å ha 30 sykehjemspasienter alene på natta skal jeg også love deg at er veldig tungt. Skifte bleier i seng på personer som veier over 100 kilo, bytte sengetøy imens pasienten ligget i seng fordi avføring er klint i hele sengen, i munn og ører på pasienten. Hjelpe opp skjøre folk som har ramla, kle på dem osv osv. Jeg tror jeg skulle klart lagerarbeid ganske bra. For meg høres det chill ut i forhold. Anonymkode: 742fc...839 Jeg har prøvd begge deler - både sykehjem og arbeid på slakteri, som jo er en form for fabrikk, med noe tilsvarende et samlebånd, mange maskiner, mye støy etc. Slakteriet var MYE mer krevende rent fysisk, og man kan ikke forestille seg hvordan det er å jobbe i et konstant høyt tempo hele dagen, mye støy og stå på betonggulv hele dagen før man har prøvd. Ikke undervurder hvor tungt det kan være å «jobbe på gølvet», både fysisk og mentalt. Det kommer selvsagt an på hvor man jobber, ikke alle fabrikkjobber er like tunge. Men hvis man har en ufaglært jobb på fabrikk er man sårbar for effektivisering og nedbemanning som følge av det. Jobbsikkerhet er verdt å ha i bakhodet. Anonymkode: 1080c...2ae 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #10 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Høres ikke ut som min venn, og hun har ikke veldig god fysikk. Jeg trener ihvertfall, det gjør ikke hun og hun trives veldig, 100% stilling. Å ha 30 sykehjemspasienter alene på natta skal jeg også love deg at er veldig tungt. Skifte bleier i seng på personer som veier over 100 kilo, bytte sengetøy imens pasienten ligget i seng fordi avføring er klint i hele sengen, i munn og ører på pasienten. Hjelpe opp skjøre folk som har ramla, kle på dem osv osv. Jeg tror jeg skulle klart lagerarbeid ganske bra. For meg høres det chill ut i forhold. Anonymkode: 742fc...839 Skjønner det kan være tungt på sykehjem. Men er alle 30 pasientene våkne om natta samtidig? Isåfall tror jeg ikke det kan sammenlignes med å fylle opp grindpaller med 20 kgs kjøttblokker i 8 timer. Det er aldri stille der. Man setter seg og tar en pause kun når kan har lunsj. To på jobben min fikk seneskader, en skada ryggen, en mistet en finger da han fikk en pall på 600 kg over den. Høres veldig chill ut. ja. Anonymkode: bb027...0dc
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #11 Skrevet 17. september 2021 Jeg jobber som ufaglært, men har en del erfaring. Har 255,- timen nå, hadde 156,- i sommerjobb for 6 år siden... Lønningene varierer VELDIG mellom fabrikkene! Selv med erfaring ble det lagt opp til to måneders opplæring på etikett-maskin, man skal passe på de, kvalitetssikre etikettene ned på millimeter, man skal kunne stille inn programmer, omprogrammere fotoceller, man skal kunne bytte deler alt fra små skruer til større deler. Man skal kunne vite hvilken smørning som skal brukes på hvilke deler/maskiner. Man står/går store deler av dagen, og bruker vernesko, det er mye løfting og ikke alltid like gunstige arbeidsstilling for å gjøre justeringer på maskiner, så god fysisk helse er viktig. Fabrikken jeg jobber på nå har kun dagskift. Jobbet for Ringnes tidligere, der gikk vi dag/kveld, på Nortura var det kun dag, Nidar var dag/kveld/natt. Anonymkode: c3243...5f1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 Glemte si: som ufaglært bør du satse på vikarstillinger, der er det størst sjanse komme inn. Jeg kom inn som vikar på fabrikken jeg er nå, og fikk fast etterhvert. 90% av de faste har fagbrev, men de aller fleste har tatt fagbrevet her. Som noen sier kan det være fysisk krevende og slitsomt. Enkelte fabrikker er det veldig mye renhold, oppmot 30% av arbeidstiden... Jeg kjører mye truck, og aldri en dag under 10 000 skritt i tillegg... Men samtidig tømmer jeg telefonen for strøm hver eneste dag fordi jeg har så mye tid til å surfe/spille... vi har veldig varierende tempo, så noen dager blir man svett og må løfte mye og tungt, andre dager drikker vi mye kaffe og folk kan sitte å lese/strikke. De fleste på nåværende arbeidsplass har vært her i mange mange år. Jeg har selv utdanning innenfor mat, men ikke "riktig område" derfor jobber jeg som ufaglært, men jeg digger jobben min. Sliten og vondt i beina når jeg kommer hjem, men ser også tydelig at jeg har fått strammere kropp enn da jeg jobbet på kontor! Elsker å kunne høre på musikk/lydbok store deler sv dagen, og ellers skravle med kolleger i alle aldre. Anonymkode: c3243...5f1
Loff77 Skrevet 17. september 2021 #13 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er utdannet i helse, men jeg føler jeg trenger et avbrekk fra det. Jeg syns det høres fristende ut å jobbe på fabrikk, med f.eks tapping om det er på meieri, eller pakking, etikett på setting (ja det er maskiner, men man må jo styre de/passe på). Jeg er veldig glad i sånn sortering og logistikk egentlig. Det er noe jeg er god på/syns er behagelig å drive med, litt sånn tilfredstillende. Er det mulig å få en sånn jobb i f.eks Tine, Mills, Qmeieriet, Freia, Tuborg, eller what ever uten utdannelse innenfor feltet ? Og hva er lønnen da eventuelt ? (Det er viktig, kan ikke tjene mindre enn i helse) og er det nattarbeid på sånne fabrikker? Veldig glad i nattarbeid. Anonymkode: 742fc...839 Klart du kan, kan jobbe på lager hos de store speditørene hvis du vil og tjene 5-600k med skift helt uten utdanning. Er mange muligheter
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #14 Skrevet 17. september 2021 Jeg jobbet på meieri som ufaglært vikar mens jeg tok utdanningen min. En del av de jeg jobbet sammen med ble værende og fikk fast stilling som ufaglærte. I akkurat den bedriften er det ganske vanlig å ta fagbrev i arbeid, så du trenger ikke utdanning på forhånd. Dersom jeg skulle blitt værende (noe jeg godt kunne tenkt meg. Det var fysisk belastende, men trivelig miljø og høyt tempo) kunne jeg godt tenkt meg å ta fagbrev på sikt, men inngangsbilletten de fleste steder tror jeg er gjennom vikariat. Med fagbrev får du høyere lønn og mer ansvar. Dersom du ønsker å gjøre noe for å få bedre sjanser for å få jobb, bør du vurdere truckførerbevis foran fagbrev. På mitt arbeidssted var det kveldsskift og dagskift. Jeg jobbet kun kveld, men jeg tror egentlig de ønsker at fast ansatte følger vanlig skiftordning. Det er en enklere kabal å legge når det er likt for alle. Samtidig er det alltids flere som vil jobbe dag enn kveld. Anonymkode: 6b891...248
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #15 Skrevet 17. september 2021 Å jobbe på samlebånd er vel noe av det det trues med om du IKKE gjør leksene dine? Ansennitet regnes for hvor mange år du har jobbet, ikke hvor mange år man har innen det feltet man bytter til. Så en på 30 som har jobbet i ti år, får mer enn han på 21 som begynte samme dag. Anonymkode: c0557...e1b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #16 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Å jobbe på samlebånd er vel noe av det det trues med om du IKKE gjør leksene dine? Ansennitet regnes for hvor mange år du har jobbet, ikke hvor mange år man har innen det feltet man bytter til. Så en på 30 som har jobbet i ti år, får mer enn han på 21 som begynte samme dag. Anonymkode: c0557...e1b Så hvis jeg har 10 års anisinitet i helse, så gjelder ansinniteten på fabrikk også ? Anonymkode: 742fc...839
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #17 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skjønner det kan være tungt på sykehjem. Men er alle 30 pasientene våkne om natta samtidig? Isåfall tror jeg ikke det kan sammenlignes med å fylle opp grindpaller med 20 kgs kjøttblokker i 8 timer. Det er aldri stille der. Man setter seg og tar en pause kun når kan har lunsj. To på jobben min fikk seneskader, en skada ryggen, en mistet en finger da han fikk en pall på 600 kg over den. Høres veldig chill ut. ja. Anonymkode: bb027...0dc Jepp. Har jobbet på slakteri hvor matpausen var 2*14 minutter. Disse 14 minuttene var *inkludert* tiden man brukte på å gå gjennom slusen begge veier (noe som inkluderer grundig håndvask og bytte av klær/sko begge veier). Begynne på jobb klokka fire om natta er også topp. Anonymkode: 1080c...2ae
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #18 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvis jeg har 10 års anisinitet i helse, så gjelder ansinniteten på fabrikk også ? Anonymkode: 742fc...839 Det kommer an på bedriften. Jeg fikk kun uttelling for tilsvarende jobber. Jeg fikk kun ansiennitet for annen næringsmiddelproduksjon. Tidligere jobber i restaurant/hotell/sykehus ble ikke telt med. Anonymkode: c3243...5f1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #19 Skrevet 18. september 2021 Jeg jobber på fabrikk med matlaging nå, minstelønn som ufaglært er på 194 kr timen nå. Veldig grei lønn i grunn, men mye fysisk arbeid og konstant ståing, dårlig arbeidsmiljø (høy arbeidsmengde og lite folk, dårlig leder ift planlegging), så trives bare bob bob. Anonymkode: c260e...3ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå