Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi går på julegaveshopping sammen, hele familien.❤️🎄

Barna får 250 pr person de skal gi til i kjernefamilien, også spiser vi en god lunsj på restaurant etterpå.

Det er en veldig koselig tradisjon 😊

Anonymkode: 8129d...c74

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare jeg får kjoler så blir jeg takknemlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Blir uvel av alt gavestyret til jul. Skulle ønske jula handlet mer om å ta vare på hverandre og ha det fint sammen.

Anonymkode: 9952e...042

Enig. Skulle ønske vi kunne bagatellisert julegavene. Altså kjøpt hverandre et par sokker, et skjerf, noe godtesnop, en blomster o.l. til 60-100 kr hver. 

Dagens ønskeliste og direkte og indirekte krav henger ikke på greip lenger. Man må jo alltid være så overrasket og tilfreds med alt..

Synes det er helt horribelt at jeg må svi av 7 000,- på gaver til jul. 

Min søster og samboer med to barn får gaver tilsvarende 3 000,- (julegaver og bursdager) mens jeg får gaver tilsvarende 800,- tilbake iløpet av året siden jeg er kun én. 

Anonymkode: 4052f...1d1

• Liker 7
Skrevet

Vi pleier å få tredagers kort i skibakken til alle 5, både av mine foreldre og av svigers. Det sette vi stor pris på! Vi trenger ikke så mye ting. 

Anonymkode: 59044...a1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig. Skulle ønske vi kunne bagatellisert julegavene. Altså kjøpt hverandre et par sokker, et skjerf, noe godtesnop, en blomster o.l. til 60-100 kr hver. 

Dagens ønskeliste og direkte og indirekte krav henger ikke på greip lenger. Man må jo alltid være så overrasket og tilfreds med alt..

Synes det er helt horribelt at jeg må svi av 7 000,- på gaver til jul. 

Min søster og samboer med to barn får gaver tilsvarende 3 000,- (julegaver og bursdager) mens jeg får gaver tilsvarende 800,- tilbake iløpet av året siden jeg er kun én. 

Hvem er det som har bestemt at du MÅ svi av 7000kr? 🤷‍♀️

jeg kjøper julegaver utifra hva som passer min økonomi. I min familie og vennekrets så gjør alle det samme. Så om jeg kjøper en julegave verdt 50kr så kan jeg få julegave fra den personen som er verdt 500kr. Og omvendt. 

• Liker 8
Skrevet
Wenda skrev (23 minutter siden):

Hvem er det som har bestemt at du MÅ svi av 7000kr? 🤷‍♀️

jeg kjøper julegaver utifra hva som passer min økonomi. I min familie og vennekrets så gjør alle det samme. Så om jeg kjøper en julegave verdt 50kr så kan jeg få julegave fra den personen som er verdt 500kr. Og omvendt. 

Det handler om å innfri krav og forventninger, iallefall til barna. 

Og nei, jeg kunne aldri gitt noen en gave til 50 kr. 

Det handler også om min egen komfort. Jeg må føle meg tilfreds på julaften rundt at andre åpner mine gaver. Jeg skal liksom ikke sitter der med en klump i magen og grue meg til min "dårlige" gave blir åpnet av folk rundt meg. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det handler også om min egen komfort. Jeg må føle meg tilfreds på julaften rundt at andre åpner mine gaver. Jeg skal liksom ikke sitter der med en klump i magen og grue meg til min "dårlige" gave blir åpnet av folk rundt meg. 

Men hvorfor skal du gi til foreldrene i tillegg? Du får jo kun én gave fra en familie. Da burde du kunne kjøpe en faniliegave tilbake også. Snakk med broren/søstra di

Anonymkode: 89988...5e4

• Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker meg ingenting. Har alt jeg trenger, og det har alle andre også. Er dritt lei av alt julegavestyret. Er som en annen her også singel og barnløs, med en flokk tantebarn. Så julegaver blir fort dyrt selv om jeg ikke kjøper særlig dyre julegaver, og så får jeg veldig lite tilbake. F.eks bruker jeg 2000 kr på gaver til min bror med familie, og får noe tilbake for 2-300 kr fordi jeg bare er én. Når dette skjer år etter år, blir man lei. 

Anonymkode: 7f735...b93

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kjøpte en gang en leke til 80 kr til nevøen min, mens alle andre kjøpte for rundt 1000 kr. Gjett hva han lekte med hele kvelden, de neste dagene pluss til og med sov sammen med.

Anonymkode: 2b36f...f04

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsker meg ingenting. Har alt jeg trenger, og det har alle andre også. Er dritt lei av alt julegavestyret. Er som en annen her også singel og barnløs, med en flokk tantebarn. Så julegaver blir fort dyrt selv om jeg ikke kjøper særlig dyre julegaver, og så får jeg veldig lite tilbake. F.eks bruker jeg 2000 kr på gaver til min bror med familie, og får noe tilbake for 2-300 kr fordi jeg bare er én. Når dette skjer år etter år, blir man lei. 

Anonymkode: 7f735...b93

Hvorfor snakker dere ikke med familiene deres? Jeg gir alltid mer til søstrene mine, fordi jeg har fast god inntekt. Ville aldri forventet for samme summen tilbake!

Gir dere gaver til barna deres, burde dere slippe å go til de voksne også! Og de voksne burde ordne med ordentlig gave tilbake! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvorfor skal du gi til foreldrene i tillegg? Du får jo kun én gave fra en familie. Da burde du kunne kjøpe en faniliegave tilbake også. Snakk med broren/søstra di

Er det slik dere bruker å gjøre det? En "familiegave" til en husstand på 4-5? 

Her skal barn prioriteres, uansett hva. Med enkeltgaver, herav hver sin ønskeliste som ikke akkurat er human. Og man kjøper jo også gaver oss søsken imellom. Noe annet er jo bare fjernt, egentlig, iallefall for meg/oss. 

Men du har rett. Jeg får én gave fra dem til jul, de får 4-5 gaver fra meg. Samme med bursdag. Og så er det barndåp og konfirmasjoner annenhvert år, som kommer i tillegg.  Jeg holder på å ruineres.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøpte en gang en leke til 80 kr til nevøen min, mens alle andre kjøpte for rundt 1000 kr. Gjett hva han lekte med hele kvelden, de neste dagene pluss til og med sov sammen med.

Anonymkode: 2b36f...f04

Haha, ja den er fin! Men da har du vært ekstrasmart! Jeg er ikke så kreativ, og må nok ty til en av disse listene deres. 

Skrevet

Ønsker meg penger så jeg får betalt strømregningene som kommer.

Anonymkode: 5320c...7fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men da kan du heller ikke klage over at du bruker så mye penger. Du velger det helt selv

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det slik dere bruker å gjøre det? En "familiegave" til en husstand på 4-5? 

Her skal barn prioriteres, uansett hva. Med enkeltgaver, herav hver sin ønskeliste som ikke akkurat er human. Og man kjøper jo også gaver oss søsken imellom. Noe annet er jo bare fjernt, egentlig, iallefall for meg/oss. 

Men du har rett. Jeg får én gave fra dem til jul, de får 4-5 gaver fra meg. Samme med bursdag. Og så er det barndåp og konfirmasjoner annenhvert år, som kommer i tillegg.  Jeg holder på å ruineres.

Nei, men ingen av oss har barn heller. Så det blir mer jevnt/rettferdig. Men jeg gir dyrere gaver til mine søsken, fordi jeg har råd til det. Forventer ikke like mye tilbake

Skrevet

Jeg blir glad for alt samme hva, hadde ikke trengt å få noe i det hele tatt for min del, men noen i familien ønsker å gi uansett :)  Så da ønskes enkle ting til hjemmet som sengetøy, håndklær, telys, hjemmestrikkede sokker.

Vi gir til nærmeste familie og alle barn. Vet ikke hva folk ønsker seg ennå.

Skrevet
Wenda skrev (57 minutter siden):

Men da kan du heller ikke klage over at du bruker så mye penger. Du velger det helt selv

Jeg kaller det indirekte tvang. Å kjøpe julegaver eller ikke noe man kan velge sånn helt uten videre.

Hva i all verden tenker du at jeg skal kjøpe til 50 kr for min nevø på 8 år? Kom gjerne med forslag og inspirasjon, slik at jeg får vurdere det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg kaller det indirekte tvang. Å kjøpe julegaver eller ikke noe man kan velge sånn helt uten videre.

Hva i all verden tenker du at jeg skal kjøpe til 50 kr for min nevø på 8 år? Kom gjerne med forslag og inspirasjon, slik at jeg får vurdere det.

Kortstokk, yatzy, en bok. Man finner mye brukt også 🙂 kanskje nærmere 100 lappen dette da

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ab kom med noen tips. I tillegg så kan man kjøpe julegaver hele året slik at man kan finne superbillige leker osv på tilbud, opphørssalg osv. Jeg kjøpte et par kjempefine vinterstøvler til ene nevøen min for 75:- på salg et år. De kjøpte jeg vel etter påske en gang. 
Man må være litt kreativ, følge med på tilbud etc 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Blir uvel av alt gavestyret til jul. Skulle ønske jula handlet mer om å ta vare på hverandre og ha det fint sammen.

Anonymkode: 9952e...042

Det ene utelukker ikke det andre. Her i huset er vi glade i gaver, og vi sørger likevel for å ha masse kvalitetstid med både familie og venner. Går an å ha flere tanker i hodet på en gang.

Anonymkode: 7e5ae...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...