AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Hei! Vi har vært prøvere siden i vinter, jeg er 39 år, mannen min 38. Han har barn fra før, jeg ikke. Har tatt blodprøver og verdiene er fine, men gynekologen syns progesteronnivået var litt lavt og mener derfor jeg ikke har eggløsning. Jeg har fortalt henne at jeg har veldig korte sykluser, på mellom 20-23 dager. Jeg får positive el-tester, og temper også, og tempen stiger som regel 0.3-0,5 grader etter at testen har blitt negativ. Jeg tror derfor selv at jeg har eggløsning, men at jeg har for kort lutealfase. Og der er gynekologen helt steil. Hun mener at det ikke er noe som heter kort lutealfase, og at det ALLTID er 14 dager mellom eggløsning og mens. Derfor er hun ikke interessert i å høre om dette, ei heller å skrive ut noe som kan hjelpe meg å få lengre lutealfase. Hun fokuserer kun på den "manglende" eggløsningen. Derfor spør jeg dere: Har dere opplevd noe lignende? Hva bør jeg gjøre? Er litt rådvill her.. Er som sagt 39 år, og har ingen tid å miste. Anonymkode: a0c27...578
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Du har rett på henvisning til prøverør. For lenge siden. Så be om det. Om det er lutealfasen som er problemet kaster du uansett bort verdifull tid ved å prøve ut ulik medisinering i din alder. Anonymkode: 70028...41b 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Tror jeg ville gått til en annen gynekolog/ lege. Jeg tester selv med el tester og ser jo når den blir positivt, så jeg vet at det ikke alltid er 14 dager mellom el og mens. Rart hun er så steil på det- det stemmer jo ikke. Finn en annen som vil høre på det du sier 😊 Anonymkode: 1bf4b...062 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har rett på henvisning til prøverør. For lenge siden. Så be om det. Om det er lutealfasen som er problemet kaster du uansett bort verdifull tid ved å prøve ut ulik medisinering i din alder. Anonymkode: 70028...41b Har jeg? Men hvordan foregår det? Det har ikke gynekologen sagt et ord om.. Anonymkode: a0c27...578
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tror jeg ville gått til en annen gynekolog/ lege. Jeg tester selv med el tester og ser jo når den blir positivt, så jeg vet at det ikke alltid er 14 dager mellom el og mens. Rart hun er så steil på det- det stemmer jo ikke. Finn en annen som vil høre på det du sier 😊 Anonymkode: 1bf4b...062 Har vært inne på tanken, men det er jo så lang ventetid.. Ventet i 3 mnd på å komme inn her, og føler ikke jeg har tid til å sette på liste hos noen andre. Ja, er ikke det veldig rart? Hun er jo ekspert på ufrivillig barnløshet, så jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke er et tema. Anonymkode: a0c27...578
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har jeg? Men hvordan foregår det? Det har ikke gynekologen sagt et ord om.. Anonymkode: a0c27...578 Etter seks måneder som prøver i din alder. Gynekologen sender henvisning. Eller fastlegen sender direkte. Ville uansett bare gått privat i din alder mens du venter på offentlig forsøk, da det tross prioritet på grunn av alder vill ta måneder. Anonymkode: 70028...41b 1
Body Lotion Skrevet 17. september 2021 #7 Skrevet 17. september 2021 Jeg tar meg friheten til å linke et innlegg jeg skrev i november. Jeg møtte nemlig på samme problem med en gynekolog som mente det ikke var noe som het kort lutealfase (hun hadde også null tro på temping!) og mente jeg måtte på IVF.. Fikk allikevel mast meg til progesteron og det klaffet på første forsøk 😅
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #8 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 18.04): Etter seks måneder som prøver i din alder. Gynekologen sender henvisning. Eller fastlegen sender direkte. Ville uansett bare gått privat i din alder mens du venter på offentlig forsøk, da det tross prioritet på grunn av alder vill ta måneder. Anonymkode: 70028...41b Dette må jeg forhøre meg om. Rart at gynekologen ikke har nevnt dette..vi har jo snakket en del om alderen min. Men hvordan gjør jeg det privat? Bare ringer en klinikk og ber om time liksom? Anonymkode: a0c27...578
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #9 Skrevet 19. september 2021 Body Lotion skrev (På 17.9.2021 den 13.07): Jeg tar meg friheten til å linke et innlegg jeg skrev i november. Jeg møtte nemlig på samme problem med en gynekolog som mente det ikke var noe som het kort lutealfase (hun hadde også null tro på temping!) og mente jeg måtte på IVF.. Fikk allikevel mast meg til progesteron og det klaffet på første forsøk 😅 Tusen takk!!😊 Så fint å høre at dette hjalp for deg! Lurer på om det er noe sånt jeg også trenger. Må kanskje pushe litt på gynekologen. Kan jeg be spesifikt om å få crinone tro? Eller må jeg ta noen flere prøver og sånn først? Anonymkode: a0c27...578
Body Lotion Skrevet 19. september 2021 #10 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tusen takk!!😊 Så fint å høre at dette hjalp for deg! Lurer på om det er noe sånt jeg også trenger. Må kanskje pushe litt på gynekologen. Kan jeg be spesifikt om å få crinone tro? Eller må jeg ta noen flere prøver og sånn først? Anonymkode: a0c27...578 Jeg måtte ta blodprøve på syklusdag 2 og 20 (mener jeg å huske det var), men så mente jo gynekologen at jeg ikke hadde eggløsning/hadde senere eggløsning enn hva temperatur og eggløsningstester sa 😅 Det finnes også andre progesteron-medikamenter, derav lutinus. Jeg sa hvert fall at jeg ønsket å prøve progesteron og pushet litt på det, selv om gynekologen hadde null tiltro 🤪 Lykke til ❤️ Nå sitter jeg her med min 5 uker gamle datter 😁
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 Til dere som svarte i denne tråden: Nå er jeg litt fortvilet. Gynekologen nekter å skrive ut progesterontilskudd, og sier at det er bare noe man får når man er blitt gravid, for å forhindre spontanabort. Jeg er nå henvist til fertilitetsklinikk, men det kan ta lang tid før jeg kommer inn der, og i mellomtiden er det altså ingenting å gjøre. Hva ville dere gjort nå? Bare ventet på den timen hos klinikken, og fortsette å prøve imens, eller ville dere gjort noe annet? Anonymkode: a0c27...578
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Til dere som svarte i denne tråden: Nå er jeg litt fortvilet. Gynekologen nekter å skrive ut progesterontilskudd, og sier at det er bare noe man får når man er blitt gravid, for å forhindre spontanabort. Jeg er nå henvist til fertilitetsklinikk, men det kan ta lang tid før jeg kommer inn der, og i mellomtiden er det altså ingenting å gjøre. Hva ville dere gjort nå? Bare ventet på den timen hos klinikken, og fortsette å prøve imens, eller ville dere gjort noe annet? Anonymkode: a0c27...578 Først og fremst ville jeg ringt klinikken og hørt om de har mottatt henvisningen. Jeg har gjennom alle årene mine som prøver dessverre hørt mange historier om gynekologer som har lovet, og så glemt. Når det er bekreftet ville jeg spurt om ventetiden der. Jeg ville også spurt om hvilke forundersøkelser de krever (typisk hiv/hepatitt test av begge, 2 nyere spermprøver av han), og tatt dette privat for å spare tid. Om ventetiden er lang ville jeg googlet private klinikker i ditt område. Eller lagt ut hvor du bor her, slik at noen kan hjelpe deg. Så tatt kontakt, og bedt om nødvendige prøver, og mulig første forsøk, der. Mens du venter på at det offentlige maskineriet sakte kommer i gang. Anonymkode: 70028...41b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Til dere som svarte i denne tråden: Nå er jeg litt fortvilet. Gynekologen nekter å skrive ut progesterontilskudd, og sier at det er bare noe man får når man er blitt gravid, for å forhindre spontanabort. Jeg er nå henvist til fertilitetsklinikk, men det kan ta lang tid før jeg kommer inn der, og i mellomtiden er det altså ingenting å gjøre. Hva ville dere gjort nå? Bare ventet på den timen hos klinikken, og fortsette å prøve imens, eller ville dere gjort noe annet? Anonymkode: a0c27...578 Hvis dere har økonomi til det ville jeg tatt kontakt med privatklinikk. Ingen tid å miste! Anonymkode: 6b4e1...b54 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 Dette blir jo litt skudd i blinde, men mens du likevel venter.. Jeg har hatt kort lutealfase alle gangene jeg har prøvd å bli gravid (er gravid med tredje nå, er 38 år). Det hjalp å ta tilskudd av b-vitaminer (1 tbl pr dag) hele syklusen, da fikk jeg noe lenger lutealfase og ble gravid. Det er et «kjent» tips her inne på forumet, men ingen garanti selvsagt. Bare tenkte at det er noe du kan starte på mens du venter på time andre steder Anonymkode: afd02...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #15 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette blir jo litt skudd i blinde, men mens du likevel venter.. Jeg har hatt kort lutealfase alle gangene jeg har prøvd å bli gravid (er gravid med tredje nå, er 38 år). Det hjalp å ta tilskudd av b-vitaminer (1 tbl pr dag) hele syklusen, da fikk jeg noe lenger lutealfase og ble gravid. Det er et «kjent» tips her inne på forumet, men ingen garanti selvsagt. Bare tenkte at det er noe du kan starte på mens du venter på time andre steder Anonymkode: afd02...ef6 Hvor mye inneholdt en tablett som du tok?😊 Jeg tar allerede Pyridoksin 40mg, en tablett hver dag, øker til 3 etter EL.. men det har foreløpig ikke hatt noen effekt. Anonymkode: a0c27...578
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #16 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 10.59): Hvor mye inneholdt en tablett som du tok?😊 Jeg tar allerede Pyridoksin 40mg, en tablett hver dag, øker til 3 etter EL.. men det har foreløpig ikke hatt noen effekt. Anonymkode: a0c27...578 Jeg kjøpte bare et vanlig glass med 8 forskjellige b-vitaminer på apoteket (nyco-plus b-kompleks) Anonymkode: afd02...ef6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå