AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Jeg må bare lufte litt med mine norske medsøstre 🤦♀️ Jeg bor i Sverige og når jeg går ut i permisjon før fødsel så får vårt andre barn være i barnehagen bare 15 timer i uka, tir-tor. Det vil si at jeg skal gå høygravid hjemme som en sprekkferdig hval mandag og fredag med barnet frem til fødsel. (Etter fødsel får barnet 1-2 måneder med fulltid før det blir 15 timer i uka igjen så lenge foreldrene har permisjon) Er det bare jeg som synes at det er litt... i overkant å være hjemme med overaktiv 2-3-4-åring mens man ligger i de siste ukene og varmer opp til fødsel? Barnehage-tidene er fastsatt, så det betyr at jeg må hente og levere hver dag og ikke pappaen i tillegg. Krysser liksom fingrene for at jeg er helt frisk. Lurer også på hvordan det blir den dagen man føder, ikke så utrolig gøy om fødselen starter når man er hjemme alene med ungen 🤣 Hvordan hadde dere opplevd dette? Blir jo fint å få ekstra tid med eldstejenta før fødsel, men forrige gang jeg var gravid var jeg for det meste sengeliggende i denne perioden. Anonymkode: 70281...919 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Jeg synes den ordningen de har i Sverige høres helt syk ut, og en sikker oppskrift på å få folk til å lage så få barn som mulig (eventuelt utvikle fødselsdepresjon). Stakkars mor, stakkars baby og ikke minst stakkars halvstore søsken som blir vedheng på det som stort sett er en fulltidsjobb. Jeg tror jeg hadde blitt psykotisk, skulle jeg vært hjemme med 3-åringen og en liten baby to dager i uka. Anonymkode: 7740f...5e1 18
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Jeg hadde fått far til å ta ferie/ulønnet fri før fødsel. Dere visste vel at det kom til å skje? Anonymkode: 73b5e...779
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 Jeg synes den svenske ordningen er fantastisk. Barna er jo foreldrenes ansvar, og barnas behov for sosialisering dekkes opp av de 15 timene i uka. Det er jo faktisk ganske vanlig å ha eldre søsken i 60% bhg her i Norge også, så det blir jo det samme. Jeg liker også det svenske prinsippet med at barna er i barnehage den tiden foreldrene jobber, og ikke mer enn det (på fridager, ferie uten barn, osv…). Barn er et foreldreansvar, og ikke noe staten bør betale for at plasseres bort uten grunn/behov. Anonymkode: a3b54...90f 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Oi, dette ante jeg ikke, for en ulogisk ordning! Det er bra at dere ihvertfall får full barnehage de første månedene etter fødselen i det minste, da er det jo ihvertfall stort behov. Jeg har hatt to svangerskap og i første var jeg topp form frem til fødselen og andre helt elendig form og sengeliggende. Hvis du er så god form som jeg var med første så ville det nok gå fint å være hjemme med større barn, men helt umulig med andre. Har du mulighet å få sykemelding hvis du skulle ha behov for det? Og at da barnet får full plass? Angående hva du gjør når fødselen starter så ville jeg uansett avtalt med så mange som mulig å kunne være barnevakt på kort varsel. Vi hadde avtale med min svigermor, en søster og en nabo. Det endte med at søster kom og tok eldste når fødselen startet. Anonymkode: 4c7d0...f8e 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes den ordningen de har i Sverige høres helt syk ut, og en sikker oppskrift på å få folk til å lage så få barn som mulig (eventuelt utvikle fødselsdepresjon). Stakkars mor, stakkars baby og ikke minst stakkars halvstore søsken som blir vedheng på det som stort sett er en fulltidsjobb. Jeg tror jeg hadde blitt psykotisk, skulle jeg vært hjemme med 3-åringen og en liten baby to dager i uka. Anonymkode: 7740f...5e1 Skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget. For min del ser jeg på det som positivt å få tilbringe tid med begge barna etter fødsel, å involvere storesøster. Ja, det blir slitsomt, men barnehagen blir gratis for eldste i denne perioden - og jeg er strengt tatt hjemme. Med nummer to kan man ærlig talt ikke kalle det en fulltidsjobb lenger. Forstår den tankegangen med nummer en, for da er det et sjokk å bli foreldre. Tror jeg kommer til å ha det mentalt bedre denne gang enn isolert med førstemann. Anonymkode: 70281...919
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde fått far til å ta ferie/ulønnet fri før fødsel. Dere visste vel at det kom til å skje? Anonymkode: 73b5e...779 «dere visste vel at det kom til å skje» 🙄 KG! Far kan ikke ta ulønnet, da går det utover hans foreldrepengegrunnlag. Anonymkode: 70281...919 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, dette ante jeg ikke, for en ulogisk ordning! Det er bra at dere ihvertfall får full barnehage de første månedene etter fødselen i det minste, da er det jo ihvertfall stort behov. Jeg har hatt to svangerskap og i første var jeg topp form frem til fødselen og andre helt elendig form og sengeliggende. Hvis du er så god form som jeg var med første så ville det nok gå fint å være hjemme med større barn, men helt umulig med andre. Har du mulighet å få sykemelding hvis du skulle ha behov for det? Og at da barnet får full plass? Angående hva du gjør når fødselen starter så ville jeg uansett avtalt med så mange som mulig å kunne være barnevakt på kort varsel. Vi hadde avtale med min svigermor, en søster og en nabo. Det endte med at søster kom og tok eldste når fødselen startet. Anonymkode: 4c7d0...f8e Takk for konstruktivt innlegg! Sykemeldingen må være slik at jeg ikke kan ta meg av barnet, er ikke nok å bare være sykemeldt her. Har heldigvis flere å spille på her, men faktisk bare én person på dagtid. Er ikke helt tilrettelagt for fødsel på dagtid i vår tid! ts Anonymkode: 70281...919 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget. For min del ser jeg på det som positivt å få tilbringe tid med begge barna etter fødsel, å involvere storesøster. Ja, det blir slitsomt, men barnehagen blir gratis for eldste i denne perioden - og jeg er strengt tatt hjemme. Med nummer to kan man ærlig talt ikke kalle det en fulltidsjobb lenger. Forstår den tankegangen med nummer en, for da er det et sjokk å bli foreldre. Tror jeg kommer til å ha det mentalt bedre denne gang enn isolert med førstemann. Anonymkode: 70281...919 Hvor jeg vil? Ikke annet enn å uttrykke hvor teit (i mangel på et bedre ord) jeg synes den ordningen er. Du spurte jo ordrett «hvordan hadde dere opplevd dette», da må du jo også forvente tilbakemeldinger på at det kan oppleves negativt. Hvor vil du med ditt innlegg? Som jeg leser det har du foreløpig bare ett barn, da blir det jo noe søkt å forklare meg (som har tre) hvor fint og positivt det blir å være hjemme med et spedbarn og storesøster på én gang, synes du ikke? Jeg har erfart det, og min erfaring er at det var helt pyton de ulykksalige dagene det skjedde (lykke til med å «involvere storesøster» 8 timer i strekk), og jeg takket høyere makter for barnehagen. Men jeg håper det blir fint for dere! (Sånn på ordentlig, ikke passivt-aggressivt). Anonymkode: 7740f...5e1 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg må bare lufte litt med mine norske medsøstre 🤦♀️ Jeg bor i Sverige og når jeg går ut i permisjon før fødsel så får vårt andre barn være i barnehagen bare 15 timer i uka, tir-tor. Det vil si at jeg skal gå høygravid hjemme som en sprekkferdig hval mandag og fredag med barnet frem til fødsel. (Etter fødsel får barnet 1-2 måneder med fulltid før det blir 15 timer i uka igjen så lenge foreldrene har permisjon) Er det bare jeg som synes at det er litt... i overkant å være hjemme med overaktiv 2-3-4-åring mens man ligger i de siste ukene og varmer opp til fødsel? Barnehage-tidene er fastsatt, så det betyr at jeg må hente og levere hver dag og ikke pappaen i tillegg. Krysser liksom fingrene for at jeg er helt frisk. Lurer også på hvordan det blir den dagen man føder, ikke så utrolig gøy om fødselen starter når man er hjemme alene med ungen 🤣 Hvordan hadde dere opplevd dette? Blir jo fint å få ekstra tid med eldstejenta før fødsel, men forrige gang jeg var gravid var jeg for det meste sengeliggende i denne perioden. Anonymkode: 70281...919 Det hørtes rart ut 😮 Spør om det er gyldig med brev fra legen om at du ikke kan ha barnet hjemme pga at du skal føde hvert øyeblikk? Anonymkode: ebb3d...c8d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes den svenske ordningen er fantastisk. Barna er jo foreldrenes ansvar, og barnas behov for sosialisering dekkes opp av de 15 timene i uka. Det er jo faktisk ganske vanlig å ha eldre søsken i 60% bhg her i Norge også, så det blir jo det samme. Jeg liker også det svenske prinsippet med at barna er i barnehage den tiden foreldrene jobber, og ikke mer enn det (på fridager, ferie uten barn, osv…). Barn er et foreldreansvar, og ikke noe staten bør betale for at plasseres bort uten grunn/behov. Anonymkode: a3b54...90f Hallo, hørte du resten? HØYGRAVID, FØDE HVERT ØYEBLIKK. HALLO!! Anonymkode: ebb3d...c8d 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 I utgangspunktet liker jeg den svenske ordningen. Barn trenger mere tid med foreldrene i hverdagen, uten at det nødvendigvis må være kvalitetstid og å sitte på gulvet å leke i timevis. Å lære å underholde seg selv, være med på husarbeid og ærend så lærer man mye man ikke får kjennskap til i barnehagen. Tror norske barn er litt for mye, litt for tidlig og litt for lenge på institusjon. Når det er sakt så burde det være noe unntak fra regelen i enkelte situasjoner i de svenske barnehagene. Første barn her hadde full kolikk, hadde da rett og slett ikke hatt mulighet for å ta meg av ett barn til alene mange timer om dagen de første mnd. Hva gjør man i slike tilfeller i Sverige? Får familie/venner/naboer til å stille opp? Betaler barnevakt? Ikke vet jeg, men det må da være noen før deg som har vert opp i lignende? Forhør deg litt rundt ts, kanskje du får noen gode råd. Anonymkode: f1d64...f7a 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes den svenske ordningen er fantastisk. Barna er jo foreldrenes ansvar, og barnas behov for sosialisering dekkes opp av de 15 timene i uka. Det er jo faktisk ganske vanlig å ha eldre søsken i 60% bhg her i Norge også, så det blir jo det samme. Jeg liker også det svenske prinsippet med at barna er i barnehage den tiden foreldrene jobber, og ikke mer enn det (på fridager, ferie uten barn, osv…). Barn er et foreldreansvar, og ikke noe staten bør betale for at plasseres bort uten grunn/behov. Anonymkode: a3b54...90f Enig med deg Anonymkode: 682b4...677
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hallo, hørte du resten? HØYGRAVID, FØDE HVERT ØYEBLIKK. HALLO!! Anonymkode: ebb3d...c8d Hvorfor skriker du? Anonymkode: 682b4...677
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 Fikk barn i 1996 og en i 1997. Tredje kom i 2000. Var ekstrem kvalm i alle tre svangerskapene. Hadde ikke noen av de i barnehage, før eldste gikk året før skolestart. Nr to gikk så et år i barnehage, før minstemann krevde å begynne da han var tre år. Nå trivdes jeg hjemme med barna, hadde jobbet mange år i barnehage før jeg fikk barna. Og så fikk jeg rolige barn. Kunne leke rett utenfor kjøkkenet når jeg lagde middag. I tillegg ble jeg dagmamma til tre små som ikke fikk barnehageplass i august. Jobber nå med de små i bhg, og ser at mange av de har utrolig lange dager i bhg. Har truffet foreldre på butikken og det 10 minutter før bhg stenger. Så dagen etter at de hadde kommet 15 minutter for sent å hente barnet. Håper det går fint for dere. Anonymkode: 4de66...c4d 1
solmåneogstjerner Skrevet 16. september 2021 #16 Skrevet 16. september 2021 (endret) Hvordan vet barnehagen når du har termin? Er man nødt til å opplyse om det? Det høres absolutt slitsomt ut. Jeg hadde en 1,5 åring hjemme de to siste ukene før fødsel (sykdom+påske), og det hadde absolutt vært 1000 ganger bedre om vi slapp det... og det er IKKE fordi jeg ikke ønsket kvalitetstid med barnet! Har hørt før at bhg i sverige krever at man opplyser om hvor mye man jobber osv. Jeg mener det blir helt feil. Det kan være mange grunner til at bhg kan hjelpe familien mye, selv om man ikke nødvendigvis er på jobb. Først og fremst for barnets skyld, på mange måter. Så kjære medsøster, du har min forståelse ❤ Endret 16. september 2021 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #17 Skrevet 16. september 2021 Det finnes unntak for denne reglen i svenske barnehager. Hvis det er forhold i barnets familie som tilsier at barnet trenger å være mer i barnehagen, kan man søke om dette. Hvis feks den vordende mor er for syk til å ta seg av det barnet hun allerede har, eller at den nyfødte har tilstander som tilsier at mor må ha bhg-plass, så får hun det innvilget. Anonymkode: bfa51...f82 2
solmåneogstjerner Skrevet 16. september 2021 #18 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes unntak for denne reglen i svenske barnehager. Hvis det er forhold i barnets familie som tilsier at barnet trenger å være mer i barnehagen, kan man søke om dette. Hvis feks den vordende mor er for syk til å ta seg av det barnet hun allerede har, eller at den nyfødte har tilstander som tilsier at mor må ha bhg-plass, så får hun det innvilget. Anonymkode: bfa51...f82 Men utifra det du skriver så må det være spesielle tilstander tilstede. Altså ikke for helt normale tilstander som høygraviditet og nyfødt barn (som er helt normalt, men likevel ofte voldsomt slitsomt). Og da ville det vært bedre for barnet og hele familien med en normal barnehagedag. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #19 Skrevet 16. september 2021 Bor også i Sverige og er akkurat blitt gravid med nummer to, så du har min sympati! I utgangspunktet så syns jeg prinsippet bak den svenske ordningen er helt grei, men jeg syns det er merkelig at de ulike kommunene har ulike regler for hvor stor plass du får om en av foreldrene er arbeidsledig, i permisjon osv. Typ, i min kommune er det 25 timer i uka, i en nabokommune 30, og i en annen 15. (I sistnevnte er det mulig å få 25 timer i skoleåret og så ingenting i skoleferier i stedet.) Høres ut som om der du bor har en enda dårligere deal. Men flytte er nok en litt for drastisk løsning på problemet også 😅 Anonymkode: 0217e...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #20 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): I utgangspunktet liker jeg den svenske ordningen. Barn trenger mere tid med foreldrene i hverdagen, uten at det nødvendigvis må være kvalitetstid og å sitte på gulvet å leke i timevis. Å lære å underholde seg selv, være med på husarbeid og ærend så lærer man mye man ikke får kjennskap til i barnehagen. Tror norske barn er litt for mye, litt for tidlig og litt for lenge på institusjon. Når det er sakt så burde det være noe unntak fra regelen i enkelte situasjoner i de svenske barnehagene. Første barn her hadde full kolikk, hadde da rett og slett ikke hatt mulighet for å ta meg av ett barn til alene mange timer om dagen de første mnd. Hva gjør man i slike tilfeller i Sverige? Får familie/venner/naboer til å stille opp? Betaler barnevakt? Ikke vet jeg, men det må da være noen før deg som har vert opp i lignende? Forhør deg litt rundt ts, kanskje du får noen gode råd. Anonymkode: f1d64...f7a Haha, ja, barnet her elsker å være med på Systembolaget feks! Og butikken er familieaktivitet. Ser jo folk opprette tråder om de kan ha med seg unger på Vinmonpolet.... 😂 Her har man ikke noe valg. Det er faktisk skikkelig vanskelig å få folk til å tenke utenfor boksen her, alle er så vant til systemet at når jeg prøver å få til dialog så er det ikke så mye de sier, for da sier de implisitt at de ikke vil være med barna sine. Så vanskelig å få råd av andre 😟 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hørtes rart ut 😮 Spør om det er gyldig med brev fra legen om at du ikke kan ha barnet hjemme pga at du skal føde hvert øyeblikk? Anonymkode: ebb3d...c8d Nope. Har man fri skal barnet ha fri/får 15 timer per uke. solmåneogstjerner skrev (1 time siden): Hvordan vet barnehagen når du har termin? Er man nødt til å opplyse om det? Det høres absolutt slitsomt ut. Jeg hadde en 1,5 åring hjemme de to siste ukene før fødsel (sykdom+påske), og det hadde absolutt vært 1000 ganger bedre om vi slapp det... og det er IKKE fordi jeg ikke ønsket kvalitetstid med barnet! Har hørt før at bhg i sverige krever at man opplyser om hvor mye man jobber osv. Jeg mener det blir helt feil. Det kan være mange grunner til at bhg kan hjelpe familien mye, selv om man ikke nødvendigvis er på jobb. Først og fremst for barnets skyld, på mange måter. Så kjære medsøster, du har min forståelse ❤ Takk! ❤️ De vet når jeg har termin for når jeg har født vil barnet få 30 dager fulltid igjen. Man skal opplyse om når man jobber, noen må levere arbeidslister. Her er barnehagen halve prisen av norsk pluss fradrag på 400 kr i måneden når barna er over 3 (fordi 15 timer i uka er gratis), prisen er inntektsbasert og det er frokost, varm mat og mellommåltid (det jeg vil kalle en norsk barnehage-lunsj😂) inkludert i prisen. Så det er veldig bra på mange måter. Leser jo i Barn og familie-forumet om faren som har pappaperm og klipper hekken fordi kunsten har startet i barnehagen... hadde jo aldri vært mulig her! Anonymkode: 70281...919
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå