Gå til innhold

Sjefen sier jeg må slutte på masterstudiet, hvis jeg skal være sykemeldt fra jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar relevant master i helse og har avtale med kommunen om at de dekker lønn de dagene jeg har samling på masteren og noen studiedager osv. ved arbeidskrav/innleveringer/eksamen. Mot at jeg må forplikte meg til å være ansatt i ett år etter studiet. 
Har en dårlig leder og mange ting har ført til at jeg har vært delvis sykemeldt over en lengre periode. Jobber nå to dager i uken (60% sykemeldt). Avdelingsleder mener nå at jeg må slutte på studiet dersom jeg skal være sykemeldt fra jobb. Jobben kommer først liksom. Hun mener at hvis jeg klarer å studere og ellers delta på strikkecafe, frisvømming osv., men er sykemeldt fra jobb så må jeg heller prioritere jobben og slutte på masteren. 
Hun mener jeg ikke har rett på sykepenger når jeg klarer å studere og delta på andre aktiviteter, men ikke jobbe. 
Dettr har hun vel ikke lov til?

Anonymkode: d30d5...d48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen har ingenting med om du studerer (eller hva annet du gjør mens du ikke er på jobb).

Det er imidlertid riktig at studier kan medføre at du mister rett til sykepenger. Det er derfor du må krysse av for om du studerer bl.a når du leverer sykemelding. Dette er det NAV som håndhever, ikke arbeidsgiver. 

Anonymkode: cde7e...531

• Liker 24
Skrevet

Organiser deg! 
Organiser deg!!

ORGANISER DEG!!!!!!

• Liker 16
Skrevet

Jo, det er faktisk et spørsmål om det er riktig at man mottar en ytelse fra Nav, når man bruker kapasiteten sin på studier fremfor inntektsbringende arbeid. 

Anonymkode: 05573...43a

• Liker 39
Skrevet

Jeg var 100% sykemeldt en periode pga en fot, men kunne selvsagt likevel studere og få sykepenger til tross for at jeg ikke avbrøt studiene, men måtte da forklare til NAV om at jeg kan bruke hodet selv om jeg har vondt i foten og må ligge på sofaen, men den jobben jeg har er ikke mulig å tilrettelegge slik at jeg kan ligge på sofaen. 

Så hvis du har type utbrenthet eller noe som diagnose, vil NAV lure på hvordan du greier å studere om du ikke greier å jobbe, og vil muligens miste rett til sykepenger. 

Anonymkode: 2c112...ea1

• Liker 16
Skrevet

Tull. Man kan fint være sykemeldt fran en ting men friskmeldt til noe annet.

En person med to jobber. Den ene jobben er som maler og den andre jobben er som sanger. Knekker han hånden kan han fint være sykemeldt som maler, men fortsatt være arbeidsfør som sanger.

Når det kommer til sykepenger (ikke sykmelding) så er det nav som avgjør hva man har krav på. NAV kan i noen tilfeller anse en person til å være arbeidsfør i sykelovens forstand dersom man studerer fulltid men er sykmeldt fra jobb. Men dette gjøes ut fra en helhetlig vurdering.

Sjefen din skal kun forholde seg til sykmeldingen. Han skal ikke legge seg opp i noe annet, hverken sykepenger eller studier.

Anonymkode: ddc03...791

• Liker 4
Skrevet
tånegla skrev (7 minutter siden):

Organiser deg! 
Organiser deg!!

ORGANISER DEG!!!!!!

Det har ingenting å si ift sykepengerettigheter hos NAV...

• Liker 7
Skrevet

Jeg mener egentlig at sjefen din har litt rett..

Hva er det du jobber med som du ikke klarer å gjøre men å studere?

Anonymkode: 872fa...b43

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men de kan hjelpe mot en sjef som ikke aner hva h*n snakker om.

Anonymkode: 98e39...4db

• Liker 4
Skrevet

Tror sjefen din har rett her.

• Liker 12
Skrevet

Jeg har vært 100 % sykmeldt og likevel studert ved siden av. Studiene var påbegynt før sykmelding, og var ikke årsak til sykmelding. Nav da ingenting på det.

Anonymkode: c5013...7b1

• Liker 3
Skrevet

Sjefen din har et veldig godt poeng her, for når du bare er sykemeldt for sånn jallaballagreier og egentlig kunne brukt energien din på jobb, så kommer selvfølgelig jobb før studier. Dette kan også sjefen melde videre til nav, og da kan du miste sykepengerettigheter om navn kommer til samme konklusjon. At du ikke liker sjefen din er faktisk ikke grunn til sykepenger i det hele tatt, det alene er nok til å miste dem. 

Anonymkode: bb157...013

• Liker 19
Skrevet

Er enig med lederen din her.. 

Anonymkode: 16691...e11

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hun mener jeg ikke har rett på sykepenger når jeg klarer å studere og delta på andre aktiviteter, men ikke jobbe. 

Tenker at det her sier sitt, jeg.

• Liker 5
Skrevet

Utdannelse likestilles ofte med jobb i NAV derfor vil man miste retten på ytelse om man tar utdanning. Det finnes unntak som blir gjort for enkelte men du kan jo tenke deg hvor mange som hadde misbrukt systemet fremfor å ta lån i lånekassen om det ikke var slik.

Anonymkode: f5937...80c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei ikke i forhold til NAV. Men i forhold til arbeidsgiver og leder som syntes uten å ha loven på sin side. 
TS bør høre med NAV og selvfølgelig organisere seg. 

• Liker 4
Skrevet

Det går an å sykemelde seg fra studiene også.

Hvorfor deriver sjefen din å insisterer på at du skal slutte på studiet?

Anonymkode: 5489e...2f7

• Liker 3
Skrevet
tånegla skrev (37 minutter siden):

Organiser deg! 
Organiser deg!!

ORGANISER DEG!!!!!!

Ja for Da kan man bryte reglene og gjemme seg bak fagforeningen😂😂

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går an å sykemelde seg fra studiene også.

Hvorfor deriver sjefen din å insisterer på at du skal slutte på studiet?

Anonymkode: 5489e...2f7

Ifølge det hun skriver så høres det ut som han mener at om hun ikke klarer å jobbe, så burde hun iallefall ikke klare å studere.

Anonymkode: 872fa...b43

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...