AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Hei. Lurer på om det kan kreves at jeg skal stille på jobb når andre ansatte er syke, når det ikke står i kontrakten min? Han har ikke direkte sagt det, men hvis jeg ikke stiller må butikken være stengt, og det har han sagt er uaktuelt. Anonymkode: d765b...c5b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Tviler på at butikkansatte kan beordres. Da må vel sjefen ta vakten selv om du ikke kan. Anonymkode: 2a774...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Nei. I enkelte yrker kan det kreves, men da type jobber hvor det er fare for liv og helse om det ikke bemannes. I en vanlig butikk kan man ikke forlange at folk jobber mer enn de har kontraktfestet (men man kan tilby incentiver for at folk skal takke ja, som ekstra betaling ut over vanlig overtid). Anonymkode: ffaae...6b6 4
Fiora Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 Arbeidsgiver har lov til å beordre ansatte som har fri til å jobbe. Lurer på om de da i så tilfelle må bruke akkurat den ordlyden, at det er en ordre. Men de har lov, ja.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tviler på at butikkansatte kan beordres. Da må vel sjefen ta vakten selv om du ikke kan. Anonymkode: 2a774...c7a Han bor 6 timer unna, så er ikke et alternativ det heller... Anonymkode: d765b...c5b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 Med mindre det er fare for liv og helse kan du ikke beordres. Men jobber du f.eks på sykehus, sykehjem etc kan du det. Men da får du 100% overtid alle timene. En butikk går ikke utover liv og helse. Så nei, du kan ikke beordres Anonymkode: bf3af...c1b 2
tånegla Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Derfor bør du organisere deg. Du vil få riktig svar fra fagforbundet ditt og de vil også støtte deg om du blir behandlet feil av leder. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 tånegla skrev (1 minutt siden): Derfor bør du organisere deg. Du vil få riktig svar fra fagforbundet ditt og de vil også støtte deg om du blir behandlet feil av leder. Okei, hvordan vet jeg hvilken fagforening jeg skal melde meg inn i? Jeg får ikke noe ekstra for å måtte steppe inn.. Anonymkode: d765b...c5b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 Fiora skrev (11 minutter siden): Arbeidsgiver har lov til å beordre ansatte som har fri til å jobbe. Lurer på om de da i så tilfelle må bruke akkurat den ordlyden, at det er en ordre. Men de har lov, ja. Nope, arbeidsgiver har IKKE lov til å beordre ansatte på jobb, med mindre det er fare for liv og helse. I og med at TS jobber i butikk så tviler jeg på at det er tilfellet her. TS: Bare si nei, du er opptatt. Og se deg om etter en annen jobb. Anonymkode: a065f...5bb 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Okei, hvordan vet jeg hvilken fagforening jeg skal melde meg inn i? Jeg får ikke noe ekstra for å måtte steppe inn.. Anonymkode: d765b...c5b Hvis du jobber i butikk, er det Handel og kontor https://www.hkinfo.no Anonymkode: 27428...966
tånegla Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okei, hvordan vet jeg hvilken fagforening jeg skal melde meg inn i? Jeg får ikke noe ekstra for å måtte steppe inn.. Anonymkode: d765b...c5b Google er din venn😁 Men Handel og Kontor er vel nærliggende å tenke er riktig. Det du betaler i årlig kontigent, tjener du fort inn igjen på rabatter, kurstilbud og annet. Ofte tenker folk at det er dyrt å være fagorganisert, men det er absolutt verdt det. Jeg feks. Sparer over 8000 i året på forsikringer. 1
Fiora Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Okei, hvordan vet jeg hvilken fagforening jeg skal melde meg inn i? Jeg får ikke noe ekstra for å måtte steppe inn.. Anonymkode: d765b...c5b Du kan sjekke om du finner noe som faller inn under din yrkesgruppe på sidene til f.eks LO eller YS 😊 ikke vær redd for å ringe forskjellige fagforbund og lete opp informasjon, de er der for å hjelpe arbeidstakere! 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nope, arbeidsgiver har IKKE lov til å beordre ansatte på jobb, med mindre det er fare for liv og helse. I og med at TS jobber i butikk så tviler jeg på at det er tilfellet her. TS: Bare si nei, du er opptatt. Og se deg om etter en annen jobb. Anonymkode: a065f...5bb Ok, da har jeg nok misforstått. Har jobbet i institusjon store deler av yrkeslivet og der kunne de selvfølgelig det, så trodde det var gjengs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå