Gå til innhold

Bytting av skole - vi blir ikke enige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort: barnefar og jeg flyttet til hans hjemplass (milevis fra min egen familie), og et par år etter gjorde han det slutt. Bruddet i seg selv gikk ganske greit, men det var selvfølgelig en stor sorg.

Jeg har blitt boende i samme by som han pga barna. Dette går greit, men jeg har følt mye på at jeg er veldig alene uten nær familie. Jeg lengter ofte hjem og sliter med stress i hverdagen. I fjor flyttet jobben min plass til andre siden av byen, noe som ikke hjalp på hverdagsstresset. Jeg har veldig lang kjørevei hver eneste dag. Dette hverdagsstresset har kostet, og som et tiltak for meg selv så har jeg ytret ønske om å flytte til en plass nærmere jobb. 

Mitt ønske er at barna våre (som går siste året barnehagen) kan begynne på skole i nærheten av dit jeg ønsker å flytte, men barnefar er helt imot. Han er ikke mottagelig for å høre på mine grunner og hva jeg syns er vanskelig, men han har heller ingen spesielle grunner for hvorfor barna må gå på skole i nærheten av han heller, annet enn at det er praktisk for han.

Hverdagsstresset stjeler mye overskudd fra meg som mor, og kjøretiden kunne blitt brukt til hygge og kos istedenfor stressing hit og dit. Jeg har prøvd å være imøtekommende mot han og jeg har gjort alt i min makt til å ikke gjøre dette til en konflikt, men han er som en vegg. Han sier "nei" og "dette er ikke praktisk for meg". Vi går til familievernkontoret for å prøve å bli enige nå...

Er det noen som har vært i en lignende situasjon og som kan dele noen erfaringer med meg?

Hilsen fortvilt og sliten småbarnsmor.

Anonymkode: b3aab...2ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er samværsfordelingen, har dere delt bosted/hvem har daglig omsorg?

Anonymkode: 7ccc1...a87

• Liker 1
Skrevet

Barna har nettverket sitt der de bor nå. Jeg syns ikke foreldre skal velge skole utifra deres hverdag. 

Barna skal settes først.

Du vil bytte hjem fordi det er enklere for deg og han vil ikke fordi det er enklere for han. Altså så står dere likt.

Barnas sitt nettverk trumfer.

Anonymkode: 6fb3e...593

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barna har nettverket sitt der de bor nå. Jeg syns ikke foreldre skal velge skole utifra deres hverdag. 

Barna skal settes først.

Du vil bytte hjem fordi det er enklere for deg og han vil ikke fordi det er enklere for han. Altså så står dere likt.

Barnas sitt nettverk trumfer.

Anonymkode: 6fb3e...593

Men at foreldre velger skole ut i fra sin hverdag vil jo igjen kunne gangne barna positivt - som TS skriver i form av mer tid til kos og hygge? Tror ikke de fleste barn har godt av stress med henting/levering/dårlig tid etc heller

Endret av MOD
Skrevet

Det er definitivt enklest for barna å bytte ved skolestart, hvis de uansett skal bytte miljø. 

Hvis barna bor like mye hos begge, bør det tilstrebes å finne et kompromiss, der du som flytter vekk, finner et sted som er så nær som mulig barnefar, men også så nær som mulig jobb. (Et sted midt i mellom, kanskje?)  Og så begynner barna på skole der. 
I en periode vil dette bli litt ekstra stress. Du må levere på skole der du bor, i barnehagen nær barnefar, og så komme deg til jobb (som er tilbake forbi der du bor). Men når dere er ferdige med barnehagen vil både du og barnefar ha en enklere hverdag enn om du flytter helt til der jobben er. 

Og barna bor mest hos deg, bør ditt behov telle mer enn hans. 

Anonymkode: cbba7...f54

Skrevet

Om barnet har fast bosted hos deg kan du flytte uansett hva barnefar sier. Bare meld ifra innefor det som er firsten

Anonymkode: a5fcc...436

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke lenge til barna kan ordne seg selv om morgenen og gå til skolen selv, dersom du bor nærme skolen. Det sparer du mye tid på, og du kan dra til jobb tidlig og slipper å kjøre barna. 

Dersom du bosetter deg langt unna skolen til barna, må du nok bringe og hente dem alle skoleårene, og det vil du ikke, tro meg.

Skrevet
MOD skrev (2 timer siden):

Men at foreldre velger skole ut i fra sin hverdag vil jo igjen kunne gangne barna positivt - som TS skriver i form av mer tid til kos og hygge? Tror ikke de fleste barn har godt av stress med henting/levering/dårlig tid etc heller

Gangne barna når de er hos mor, men ikke hos far da reiseveien vil gå utover tiden der. Slik det vil gjøre for tid med mor om barnas skole er nært fars bopel. 
Om barna bor 50/50 bør barnas nettverk vektes tyngre enn foreldrenes reisevei. Bor de fast hos mor vil det være logisk at de går på skole i nærheten av mors bopel 

Anonymkode: 79a4d...cb4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...