Gå til innhold

Akjsemarkedet går nedover og nedover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett at den siste uka så har aksjemarkedet generelt sunket. Noen tanker om hvorfor? Og hvordan tror dere utviklingen blir framover i høst?

Anonymkode: 6032d...756

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig med en justering på høsten. I tillegg til ny bølge. Og problemer med vareleveranser +++. Det gjelder å enten sitte stille eller kjøpe mer nå. Det går oppover etterhvert.

Anonymkode: c7474...e87

• Liker 1
Skrevet

Mine aksjer har steget, så jeg er ikke bekymret.

Skrevet (endret)

Kina begynner å vakle litt mht nasjonale tiltak - og man ser også konkurransekraften i Kina mot endel land i Europa er betydelig svekket i enkelte segment. 

Samtidig er aksjer generelt overpriset i historisk forstand - spesielt i modne marked som USA. 
I det bildet er det mange investorer som er veldig usikre, og vil selge raskt ved uro i markedet - og dermed kunne starte mer langvarige korreksjoner.

Helt umulig å se hvordan markedet fremover vil bli, for veksten er nå tilbake samtidig med at det er mange alarmbjeller som begynner å ringe på sidelinjen.

Endel som nå ser tendensen til at vi kan gå inn i en ny 0-avkastnings periode som vil vare i mange år.1632119507-Capture.png.6762f753ca898446c1b666951777e478.png

Endret av The_Stig
  • Liker 2
Skrevet

Hvis tidshorisonten din er den siste uken, bør du ikke være i aksjemarkedet.

Anonymkode: 670aa...ea2

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser at det går nedover. (Fond)

Fra 110% ned til 106%😅 Jeg skjelver i buksa.

Anonymkode: 4ff51...993

Skrevet

Inflasjon og usikkerhet, tror nok det går oppover igjen :)

Anonymkode: 7a106...823

Skrevet

Jeg har hatt dårlig hell siste årene på markedet. 

Kjøpte meg inn i 3 fond for 3 år siden, og lot det stå seg til. Fulgte ikke med og glemte de av. Disse 3 fondene vokste lite i forhold til resten, så jeg "tapte" gevinst på å velge feil. Hadde veldig lav fortjeneste på disse. 

Kjøpte meg så inn i flere tek-fond i januar, men så fauk man rett inn i en tek-korreksjon som forsåvidt enda pågår. Jeg stod i disse fondene og tenkte at det ville snu. Står enda, og akkurat nå er jeg oppe i 0-1% fortjeneste på 6 måneder. Nok en trasig opplevelse. 

Kjøpte meg dog inn i flere andre fond iløpet av våren, og lå ca. på 8% fortjeneste på disse i slutten av juli.

Så kom "høstkorreksjonen" som allerede har spist godt av disse 8%'ene jeg hadde i fortjeneste på disse enkelte fondene, samt at tek-fondene også igjen går nedover. Ned fra 0-1% betyr røde tall, nok engang. 

Så skjer dette eiendomskrakket av store dimensjoner som ingen helt vet omfanget av enda. Kan føre hele verdensøkonomien inn i en langvarig korreksjon/krise. I tillegg står verdensbankene klare til renteøkninger, og en større korreksjon har blitt spådd i lang tid.

Jeg er bekymret. Og må ærlig innrømme at jeg suger innenfor fond-kjøp. 

Anonymkode: ed1b9...49d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er bekymret. Og må ærlig innrømme at jeg suger innenfor fond-kjøp. 

Men det vil jo hente seg inn igjen.... En vakker dag.... Så kortsiktig bekymret, langsiktig nervøs og enda mer langsiktig stille optimist. 

Skrevet
The_Stig skrev (7 timer siden):

Endel som nå ser tendensen til at vi kan gå inn i en ny 0-avkastnings periode som vil vare i mange år.

Jepp. 

80-tallet ble rammet av bankkrisen. Tidlig 00-tall sprakk dotcom-boblen. 2007 Finanskrisen.

Coming up: 2021 Eiendomskrisen eller inflasjonskrisen? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...