AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Jeg og mannen gifta oss og har kjøpt en bil sammen etter bryllup. Jeg betalte halvparten 50 tusen av lånet og han 50. Nå har vi felles økonomi så det er ikke noe min din, men alikevek. da bilen ble kjøpt skrev vi den på hans navn. Det gikk på automatikk. Da vi kjøpte, spurte han som dokumenterte oss om hvem sitt navn det skulle skrives på, så sa mannen min sin navn. Han som skrev det spurte ikke noe mer etter det, om medeier eller noe annet. senere nå spør moren min om jeg har skrevet meg som medeier og jeg visste ikke at det fantes noe som het medeier. Er det ikke slik at det vi kjøper etter bryllup blir automatisk begges? Eller er jeg nødt til å gjøre den på min navn som medier? Isåfall hvor kan dette gjøres nå? sitter og småstresser om det, hater å snakke om økonomi med mannen. Men kjenner dette plager meg. Jeg jobber hardt i jobben min og trives heller ikke der. Så for meg er dette en super stor sum Anonymkode: 341bd...be1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 For det første, du må snakke med mannen din om dette. For det andre, har dere særeie? Bilen eier han i prinsippet med kun hans navn. Anonymkode: a7954...067
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Jeg er gift, kvinne og bilen står på meg selv om vi begge betalte. Om vi skilles går fet under felles eie, så det er ikke så farlig. Men høres ut som det økonomiske forholdet mellom dere ikke er så godt. Man må kunne snakke om sånt hvis ikke blkr det problemer i fremtiden fordi man ikke samarbeider. Anonymkode: f665c...6d4 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 Du skal kunne legge til medeier hos vegvesenet, men vet ikke om det blir noen avgift for å gjøre dette i etterkant av salget. Slapt av både selger - og dere å ikke føre deg opp som medeier. Dette er en selvfølge når man eier en bil sammen. Anonymkode: 50b36...000 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Hadde fått endret på det så du står som medeier! Anonymkode: e9fd4...aa3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 https://advokatwulff.no/felleseie-saereie-sameie-og-eneeie/ Anonymkode: f665c...6d4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Hvor mye kostet bilen? Anonymkode: 1a720...956
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye kostet bilen? Anonymkode: 1a720...956 Rundt 270 000 Anonymkode: 341bd...be1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er gift, kvinne og bilen står på meg selv om vi begge betalte. Om vi skilles går fet under felles eie, så det er ikke så farlig. Men høres ut som det økonomiske forholdet mellom dere ikke er så godt. Man må kunne snakke om sånt hvis ikke blkr det problemer i fremtiden fordi man ikke samarbeider. Anonymkode: f665c...6d4 Så det er med andre ord like mye mitt bil som hans? Om han dør eller skilles så blir den min liksom? Anonymkode: 341bd...be1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Rundt 270 000 Anonymkode: 341bd...be1 Og en ting til, nå kan han jo i praksis selge bilen uten ditt samtykke og ta pengene selv om ting skulle skjære seg mellom dere. Anonymkode: 50b36...000
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så det er med andre ord like mye mitt bil som hans? Om han dør eller skilles så blir den min liksom? Anonymkode: 341bd...be1 Gå inn på linken jeg postet. Ved skilsmisse får mannen beholde bilen som står på han, men han må kjøpe ut deg siden det er felles eie i ekteskap. Anonymkode: f665c...6d4 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så det er med andre ord like mye mitt bil som hans? Om han dør eller skilles så blir den min liksom? Anonymkode: 341bd...be1 Nei. Den er hans - ikke din. Du skal så klart stå som medeier for at dere skal eie den «like mye». Anonymkode: 50b36...000
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Den er hans - ikke din. Du skal så klart stå som medeier for at dere skal eie den «like mye». Anonymkode: 50b36...000 Hvor endrer man det? Hvor kan jeg skrive meg som medeier Anonymkode: 341bd...be1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 Mange som svarer her forstår ikke hva det vil si å være gift, og ha kjøpt noe sammen som ektefeller. Ved skilsmisse er verdien av bilen felles. Sånn. Ferdig. Anonymkode: e21eb...a88 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mange som svarer her forstår ikke hva det vil si å være gift, og ha kjøpt noe sammen som ektefeller. Ved skilsmisse er verdien av bilen felles. Sånn. Ferdig. Anonymkode: e21eb...a88 Jeg er gift, og er ikke helt slik det fungerer. Det er muligheter for skjevdeling avhengig av hvor midlene kommer fra. Og selv om man kommer likt ut til slutt kan det være en mye mer kronglete vei å gå om eiendelen står på den ene. Er selv jurist. Vi styrer ikke med å sette alle eiendeler likt, eller hvem som betaler hva. I stedet har vi tegnet både testamente og ektepakt som dekker fordeling ved brudd. Selv om ønsket vårt er lik deling så er det en stor trygghet om vi kommer dit at alt er regulert. Ikke minst for å slippe dyre advokatutgifter, langvarige drakamper og dårlig stemning. Anonymkode: b8ffc...a8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå