Gå til innhold

Er det virkelig noen fordeler med borgerlønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er noen partier som vil innføre borgerlønn. Men er ikke det kostbart? Lønnen må jo være nok til å leve av. Blir ikke det dyrere enn trygd eller andre sosiale ytelser? Ser ikke helt fordelene egentlig. 

Anonymkode: eaa45...6dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vet det er noen partier som vil innføre borgerlønn. Men er ikke det kostbart? Lønnen må jo være nok til å leve av. Blir ikke det dyrere enn trygd eller andre sosiale ytelser? Ser ikke helt fordelene egentlig. 

Anonymkode: eaa45...6dd

Borgerlønn trenger ikke bli dyrere enn dagens system. Det mest rettferdige er at alle tjener like mye, uansett yrke. Noen vil gå ned i lønn med dette systemet, men mange vil bli bedre stilt. Borgerlønn med lik utbetaling til alle er noe mange burde gå inn for.

Anonymkode: 9d872...025

• Liker 4
Skrevet

Mener å ha hørt at Finland har borgerlønn, rundt 5000 pr voksen i mnd? Hvis det er tilfelle er jo borgerlønnen mer et supplement til alle og det tror jeg er veldig positivt. Har hørt at det systemet de har fungerer veldig fint!

Anonymkode: 8405e...986

Skrevet

Noen fordeler med borgerlønn:

Mye mindre NAV. Her kan vi kutte mye utgifter og arbeid.

Det blir færre og færre jobber. Noen tror dette bare vil bli verre. Om maskinene tar alle de jobbene, så vil vi få en enorm underklasse uten borgerlønn. 

Mindre stigma rundt de som ikke får til å jobbe. Det blir ikke like flaut å være ufør. 

De som ikke får til å søke på støtteordninger faller ikke utenfor, for trenger ikke søke borgerlønn.

Lettere å kunne arbeide litt. Man trenger ikke være redd for å miste uføretrygd eller andre godtgjørelser med lønn. Dette vil kanskje gjøre det lettere å komme i arbeid, enten lønnet arbeid eller frivillig arbeid med for eksempel eldre, vanskeligstilte eller dyr.

Noen mener det vil gå opp-i-opp økonomisk. At utgiftene vi vil kutte vil kunne gå til borgerlønna. Eller at med borgerlønn kommer flere i arbeid. Men mange er også tilhenger av utprøving av borgerlønn på grunn av at kanskje samfunnet blir bedre for folk og gir mer stabilitet.

• Liker 9
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Det mest rettferdige er at alle tjener like mye, uansett yrke.

Er dette rettferdig??

Anonymkode: f9f07...2a1

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Borgerlønn trenger ikke bli dyrere enn dagens system. Det mest rettferdige er at alle tjener like mye, uansett yrke. Noen vil gå ned i lønn med dette systemet, men mange vil bli bedre stilt. Borgerlønn med lik utbetaling til alle er noe mange burde gå inn for.

Uansett yrke? Her har du gått glipp av noe. Borgerlønn er ikke istedenfor lønn fra arbeidsgiver så lønnsforskjellene vil være like bortsett fra de som i dag har forskjellige trinn på trygdeytelser og pensjon. 

Dvs om Ola nå går på trygd og får kr 15000 i mnd og Kari går på trygd og får 19000 i mnd og Julie som er pensjonist og får 14000 mnd  så vil disse fra nå få likt utbetalt. Per som jobber som rektor vil få samme beløp og I TILLEGG få sin lønn fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 79d0f...680

• Liker 18
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Selvsagt er det ikke rettferdig at alle skal tjene like mye uansett yrke. Hvem vil da gidde å bruke tid på høyere utdanning og påfølgende studielån.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det mest rettferdige er at alle tjener like mye, uansett yrke. 

Mener du virkelig det? Jeg hadde IKKE giddet å jobbe i yrket mitt om alle skulle hatt lik lønn. Tror nok det fins mange som meg. Jeg har et krevende yrke, stadig utfordringer, lange dager på kontoret, mye overtid, stress, krevende leverandører osv. Jeg synes det jeg gjør er gøy, så trives på jobb, men det er mye jeg synes er gøyere. Lønnen gjør det likevel verdt det.

Med lik lønn kan jeg vedde på at det er mang yrker vi får mangel på. Hvorfor gidde å utdanne seg? Hvorfor gidde overtid? Hvorfor gidde krevende, stressende eller kjedelige yrker?  

Anonymkode: 32a98...bcf

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Mener å ha hørt at Finland har borgerlønn, rundt 5000 pr voksen i mnd? Hvis det er tilfelle er jo borgerlønnen mer et supplement til alle og det tror jeg er veldig positivt. Har hørt at det systemet de har fungerer veldig fint!

Det var 2000 personer, arbeidsledige som fikk det over 2 år. De har ikke det lengre.

Anonymkode: 558f7...987

• Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du virkelig det? Jeg hadde IKKE giddet å jobbe i yrket mitt om alle skulle hatt lik lønn. Tror nok det fins mange som meg. Jeg har et krevende yrke, stadig utfordringer, lange dager på kontoret, mye overtid, stress, krevende leverandører osv. Jeg synes det jeg gjør er gøy, så trives på jobb, men det er mye jeg synes er gøyere. Lønnen gjør det likevel verdt det.

Med lik lønn kan jeg vedde på at det er mang yrker vi får mangel på. Hvorfor gidde å utdanne seg? Hvorfor gidde overtid? Hvorfor gidde krevende, stressende eller kjedelige yrker?  

Anonymkode: 32a98...bcf

Oi oi, stakkars deg! Du tjener antakelig langt mer enn den gjennomsnittlige sykepleier. Men sykepleieren slipper antakelig å ha med krevende leverandører å gjøre :tommelopp:

Lønn er, og vil aldri bli helt rettferdig, selv ikke når man legger utdanningsnivå til grunn.

• Liker 2
Skrevet

Bare late mennesker vil ha borgerlønn. De med høye ambisjoner og høye lønninger vil heller velge å jobbe enn å drive dank og få betalt for det. 

Jeg hadde aldri giddet å jobbe om jeg skulle få lik lønn som en dagdriver. Hva er vitsen? 

Anonymkode: df908...017

• Liker 7
Skrevet

Det funker ikke i praksis. Hvis alle får 10 000kr hver måned.. så er det som ingdn fikk det. Hvordan skal dette betales for? Hvis jeg betaler 10 000kr i skatt og så får 10 000kr så har jeg bare ikke betalt skatt. Som betyr at hver person som betaler mindre enn dette i skatt trenger disse pengene å tas fra et annet sted. De som betaler mer enn 10 000 får også 10 000 og overskuddet de betaler i skatt er ikke nok til å dekke det de andre ikke har betalt… så hvor kommer pengene fra? Noen sier at vi kan avvikle nav og bruke deres lønninger.. så i teorien tar du en gruppe med folk, tar jobben deres, slik at alt de får er borgerlønn,  også sprer den gamle lønnen deres over det hullet skatt ikke dekker? Da har du bare tvunget en haug med mennesker ut av jobb med mye mindre å rutte med i mnd. Så jeg skjønner ikke? Kan man like gjerne bare kutte skatten for alle da?

Anonymkode: 6ae3e...8aa

• Liker 5
Skrevet

UBI CAN WORK IF WE IMPLEMENT QUANTUMECONOMICS

Anonymkode: cf8fb...400

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Finland hadde et prøveprosjekt som skulle vare to år, dette ble avsluttet før tiden da det ikke hadde noe for seg. Lite positivt som kom ut av det. Skal sies at det var kun 2000 personer som var med i prosjektet og de fikk €500 ekstra utover hva de fikk fra før.

Anonymkode: 8ce7e...572

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bare late mennesker vil ha borgerlønn. De med høye ambisjoner og høye lønninger vil heller velge å jobbe enn å drive dank og få betalt for det. 

Jeg hadde aldri giddet å jobbe om jeg skulle få lik lønn som en dagdriver. Hva er vitsen? 

Høye ambisjoner er for folk som mangler en grunnleggende trygghet i seg selv og må måle sin verdi utfra prestasjoner og status.

Det hadde vært sunt for samfunnet og flere innså det patetiske i dette. Det vil tillate folk til å være fornøyd i sine "lavstatusjobber" uten å føle en skam pålagt av de som absolutt må måles, veies og vurderes for å finne sin egen selvverd.

Anonymkode: 6dae0...468

• Liker 4
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høye ambisjoner er for folk som mangler en grunnleggende trygghet i seg selv og må måle sin verdi utfra prestasjoner og status.

Det hadde vært sunt for samfunnet og flere innså det patetiske i dette. Det vil tillate folk til å være fornøyd i sine "lavstatusjobber" uten å føle en skam pålagt av de som absolutt må måles, veies og vurderes for å finne sin egen selvverd.

Anonymkode: 6dae0...468

Eller et ønske om et stabilt liv med romslig økonomi med frihet til å kjøpe og gjøre hva man vil, uten at man mistet nattesøvnen av det😅

Jeg føler meg mye tryggere nå med utdannelse og fint hus og romslig økonomi. Det gjorde jeg ikke som fattig. For å ikke snakke om den mestringsfølelsen ved å ha fått til noe her i livet😉

• Liker 4
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Mener du virkelig det? At alle skal tjene det samme? Hva skal være motivasjonen til å ta krevende jobber som lederstillinger, jobber som krever høy utdannelse og vanskelig kompetanse? Hvordan skal samfunnet klare å dekke disse stillingene? 

Anonymkode: 33220...fe4

• Liker 8
Skrevet

Jeg lurer på: Har tilhengere av borgerlønn tenkt på at veldig mange med dette systemet kommer til å gå drastisk ned i inntekt, om man sammenligner arbeidsinntekt og borgerlønn? Hvis vi ser store vansker når folk går fra sykepenger til AAP, eller fra lønn til dagpenger, hvordan tror dere det blir når man skal erstatte alle ytelser med borgerlønn?

Det å miste jobben eller bli syk kommer til å få uante konsekvenser for folk

Anonymkode: 80369...4c6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du virkelig det? At alle skal tjene det samme? Hva skal være motivasjonen til å ta krevende jobber som lederstillinger, jobber som krever høy utdannelse og vanskelig kompetanse? Hvordan skal samfunnet klare å dekke disse stillingene? 

Anonymkode: 33220...fe4

Borgerlønn er tenkt å være en grunnbetaling som alle får. De som kan og vil jobbe får i tillegg vanlig lønn oppå dette. 

Anonymkode: 87cd7...759

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det å miste jobben eller bli syk kommer til å få uante konsekvenser for folk

Anonymkode: 80369...4c6

Dette er jo normalen for mange som blir uføre i dagens system.

Anonymkode: 87cd7...759

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...