Gå til innhold

Karbonadedeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer så leste jeg i en tråd her inne at det ikke anbefales å kjøpe karbonadedeig fra Coop butikkene, fordi de som slakter er ikke snille med dyra. Men jeg fikk ikke spurt hvilken type karbonadedeig, vet dere hva jeg kanskje snakker om og kan guide meg? Jeg vil helst ikke kjøpe den type karbonadedeig som de mente man ikke skulle kjøpe, men er ikke lett å vite hvilken da. 

Hvilken karbonadedeig kjøper dere?

Anonymkode: f55eb...d8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De har trukket tilbake partier av sin egen karbonadedeig pga funn av plastrester og salmonella i løpet av de siste åra, men dårlig behandling av dyr? De har da akkurat samme merkene som Norgesgruppen og Rema, eventuell dyremishandling må da gjelde all karbonadedeig og det Gilde & Co du er ute etter å unngå?

Endret av blaamandag
  • Liker 1
Skrevet

Om du ikke vil spise mat som det er mulig dyr har lidd for, så må du nesten bli vegetarianer eller veganer. 

• Liker 2
Skrevet

Med mindre du kjøper fra en bonde eller jeger som du personlig vet behandler dyrene sine bra så kan du aldri være sikret. Det blir avdekket dårlig behandling av dyr i kjøttindustrien støtt og stadig. 

Anonymkode: d2cba...463

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I sommer så leste jeg i en tråd her inne at det ikke anbefales å kjøpe karbonadedeig fra Coop butikkene, fordi de som slakter er ikke snille med dyra. Men jeg fikk ikke spurt hvilken type karbonadedeig, vet dere hva jeg kanskje snakker om og kan guide meg? Jeg vil helst ikke kjøpe den type karbonadedeig som de mente man ikke skulle kjøpe, men er ikke lett å vite hvilken da. 

Hvilken karbonadedeig kjøper dere?

Anonymkode: f55eb...d8d

Petter kanin deler gjerne salaten sin med deg. Har du sjekket opp på Google at det stemmer det du leste av den tråden?

Skrevet
blaamandag skrev (7 minutter siden):

De har trukket tilbake partier av sin egen karbonadedeig pga funn av plastrester og salmonella i løpet av de siste åra, men dårlig behandling av dyr? De har da akkurat samme merkene som Norgesgruppen og Rema, eventuell dyremishandling må da gjelde all karbonadedeig og det Gilde & Co du er ute etter å unngå?

Det stemmer ikke, coop sine kjøttprodukter blir slaktet ved andre slakterier enn Nordfjord og Gilde, det hadde et navn, men nå har jeg glemt det i farta, men de har fått problemer pga behandling av dyr før. Det er snakk om mat fra Coops eget merke. 

Anonymkode: 1848e...1b4

Skrevet

Coop har sitt eget merke så det kan jo være dette noen har siktet til? Jeg vet at det har vært flere saker rettet mot Nortura(Gilde&prior) de siste årene ang dårlig behandling av dyr.

Anonymkode: 08c09...62c

Skrevet
Wednesday Addams skrev (11 minutter siden):

Om du ikke vil spise mat som det er mulig dyr har lidd for, så må du nesten bli vegetarianer eller veganer. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med mindre du kjøper fra en bonde eller jeger som du personlig vet behandler dyrene sine bra så kan du aldri være sikret. Det blir avdekket dårlig behandling av dyr i kjøttindustrien støtt og stadig. 

Det stemmer ikke.

Om du velger økologisk kjøtt med Debio-merke er du garantert satte standarder for dyrevelferd.

https://debio.no/forskjeller-mellom-okologisk-og-konvensjonell-produksjon/#oppsummering

Anonymkode: 736d0...8ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det stemmer ikke, coop sine kjøttprodukter blir slaktet ved andre slakterier enn Nordfjord og Gilde, det hadde et navn, men nå har jeg glemt det i farta, men de har fått problemer pga behandling av dyr før. Det er snakk om mat fra Coops eget merke. 

Fatland er slakteriet coop bruker 

Anonymkode: dfa6b...57f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fatland er slakteriet coop bruker 

Anonymkode: dfa6b...57f

Takk! Slet med å få det frem i hukommelsen her. 

Skrevet
Wednesday Addams skrev (1 minutt siden):

Det visste jeg ikke - takk for link.

Jeg vil også anbefale å bruke REKO-ringen - der får man mye info om de ulike produsentene, og kan kommunisere direkte med dem.

Jeg kjøper feks mye kjøtt fra Selheim gard på Voss. De har frittgående gris og kyr, den ene bonden er også veterinær, og de har bygget eget gardsslakteri på tunet slik at slakteren kommer til dyrene i stedet for omvendt, for å unngå at det blir noen som helst reisevei til slakteriet for dyrene.

https://www.vossg.no/

Også fint å følge dem på Instagram, der man får se jevnlige videoer av hvordan dyrene har det: https://www.instagram.com/vossgardsslakteriselheimgard/

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det stemmer ikke.

Om du velger økologisk kjøtt med Debio-merke er du garantert satte standarder for dyrevelferd.

https://debio.no/forskjeller-mellom-okologisk-og-konvensjonell-produksjon/#oppsummering

Selv om de har regler for dyrevelferd, så betyr ikke det at alle ansatte følger disse reglene. Det er der problemet ligger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om de har regler for dyrevelferd, så betyr ikke det at alle ansatte følger disse reglene. Det er der problemet ligger. 

Les deg opp, ikke bare sleng ut feilinformasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer ikke.

Jeg har begynt å kjøpe det jeg kan økologisk. Men kjøtt er det veldig dårlig utvalg på på de fleste butikkene rundt her. På min lokale Kiwi har de kun noen pakker økologisk kjøttdeig, på Rema har jeg funnet kylling, så kjøper jeg gjennom Reko-ringen. Noen tips til hvor en får tak i økologisk kjøtt?

Anonymkode: 840af...db4

Skrevet

Jeg kjøper fra Reko. Som regel vilt, hjort eller elg. Men også kvernet deig fra bønder som driver på en dyrevennlig måte, og der dyrene blir slaktet på gården. 

Anonymkode: 6633b...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...