AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Jeg jobber fulltid innen helsesektoren med turnus dag/aften. Jeg har kun meg selv å ta hensyn til, har verken mann/barn eller dyr. Problemet er de dagene jeg har dagvakt. Jeg føler meg fullstendig ødelagt når jeg kommer hjem, er trøtt, sliten og vondt i beina etter å ha gått hele dagen på hardt gulv (har gode sko). Jeg prøver å jogge 2-3 dager i uken, og sliter veldig med å klare dette etter jobb. Jeg har god viljestyrke og jogger noen ganger etter jobb, men opplever ingen progresjon eller glede, det blir mer et press. Det oppleves som om jeg bruker all energi på jobb, og dermed ikke har noe overskudd når jeg kommer hjem. På kveldsvakter har jeg ingen problemer med å trene før jobb - føler meg opplagt, pigg. osv når jeg går på jobb og opplever ikke å være sliten eller prestere dårlig på jobb da. Dette er en gåte for meg da jeg egentlig er et A-menneske, våkner før klokken ringer og er ikke trøtt om morgenen. Flere som har det sånn og har en god forklaring? Det skal sies at jeg ikke er særlig sulten på dagtid og spiser det meste av dagsbehovet på ettermiddag/kveld. Dette har jeg gjort i flere år, med stabil vekt. Jeg har også prøvd å trene før jobb som har gått relativt greit, men her og føler jeg meg enda mer sliten når jeg kommer hjem etter å ha vært oppe kl 5 for å trene før jobb, og ender da med å sitte helt apatisk i sofaen resten av dagen frem til leggetid. Anonymkode: a9e87...470
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Jeg er ganske lik deg. Jobber tredelt turnus, og er alltid utslitt etter dagvakter. Prøver likevel å tvinge meg ut; noen dager føler jeg meg bedre når jeg kommer i gang, andre dager er hele økta et slit. Jeg passer på å kun gjøre trening jeg liker godt de dagene jeg har dagvakter, og det er å løpe i fjellet eller å klatre. All annen styrketrening, evt prøve å slå løpeperser, sparer jeg til fridager/dager jeg jobber kveld. Rundt nattevakter trener jeg lite, og prioriterer hvile. Trening handler mye om disiplin. Det må bare gjøres, og ofte føler man seg litt bedre etterpå. Anonymkode: 5bee3...8bd 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Det handler nok om disiplin ja. Du får energi av å trene, derfor er det tyngre å sette i gang. Du nevner at du er A-menneske, har du vurdert å trene før jobb når du jobber på dag? Selv er jeg B-menneske, så det har aldri fungert for meg, men det er mange som gjør det på den måten. Ellers så handler det selvsagt også om å sove nok og spiste sunt slik at du får overskudd til å trene. Anonymkode: 45d36...b8b 3
Gjest Trøst Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 (endret) Jeg jobber todelt turnus og er et B-menneske fra en annen verden, men prioriterer likevel trening før kveldsvakt og drar på trening etter dagvakt selv om jeg er sliten. Det jeg har innsett er at det å være sliten etter jobb og sliten etter trening er to vilt forskjellige ting, og med riktig innstilling ser jeg på trening som et avbrekk fremfor ork. Trening gir meg overskudd, så det er motivasjon nok i seg selv til å gjøre det. Og jeg har til dags dato aldri angret på en treningsøkt, men jeg har angret mange ganger på at jeg ikke har gjennomført det. Nå trener jeg styrketrening og ikke løping, og jeg skjønner godt at det er vanskelig å ta seg en joggetur etter en lang vakt hvor du har gått på hardt gulv i flere timer. Om jeg skal gå tur etter dagvakt bruker jeg å vente til godt utpå ettermiddag/kveld, slik at beina får hvile litt. Siden du jobber turnus kan du jo bare legge løpingen til dagene hvor du kan gjøre det før kveldsvakt eller på fridager? Det er ikke favoritt hos meg å trene etter dagvakt, men noen uker må jeg bare. Om jeg kan planlegge slik at jeg slipper det, så gjør jeg det. Endret 16. september 2021 av Trøst
rampeguri Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Prøv å jogg før jobb! Jeg har aldri vært noe flink til å trene, og jogge/løpe gjør jeg iallefall ikke. Da jeg jobet (er ufør nå) så hendte det jeg gikk en tur før jeg begynte på jobb. Jobbet bare dagtid, når jeg kom hjem så var det lett å prioritere alt annet enn å bevege seg. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 Jeg jobber turnus som du og har bare en mann å ta hensyn til og står opp 04:30 den uka. Trener på helsestudio på vei hjem fra dagskift. Stopper jeg innom hjemme skjærer det seg helt,siden jeg da er såpass sigen av for lite søvn og sofaen kaller. Har med treningstøy i bilen og kjører rett dit. Vet ikke om du er hjemom før du drar ut for å jogge, kan du skifte på jobb og løpe en runde i nærheten av jobben/stoppe på vei hjem? Anonymkode: 22fac...71b 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 TS her, godt å se det ikke bare er meg😆Mange gode forslag her, kan jo si litt hva jeg har prøvd så langt: - Trene før dagvakt --> føler meg helt i svime resten av dagen etter jobb. Kunne kanskje ha fungert dersom jeg kun hadde tidligvakter, men dessverre er ikke det mulig i nåværende jobb. - Trene rett etter jobb uten å dra hjem først --> fungerer av og til, problemet er at jeg da har veldig vondt i beina etter å ha tråkket i 7-8 timer på hardt gulv og burde dermed hvile beina litt før jeg begiver meg ut på løpetur. - Trene på ettermiddag/kveld --> er kveldstrøtt, og er ikke typen som stikker ut etter kl 19 for å trene, da jeg er reelt trøtt. Og er ikke godt å løpe på full mage etter middag. Anonymkode: a9e87...470 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Sykle på sommeren og spinning på vinteren vil ikke belaste føttene på samme måte, hvis du liker å sykle? Anonymkode: 22fac...71b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 Jeg trener før jobb. Da er jeg «ferdig med det» og slipper å tenke på det resten av dagen. Er utpreget A-menneske da, det er jo en fordel😅 Anonymkode: b9e89...c2f
Gjest Albbas Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 Hvor ofte trener du da, hvis du kun trener de dagene du har kveldsvakt? Må du trene oftere? Hvor lenge har du trent? Kan du sykle eller gå tur i stedet? Ikke trenetrene men røre på deg? Rett etter jobb greier ikke jeg trene heller, med mindre jeg har hjemmekontor. Trener ganske sent på kvelden, eller før jobb. Jeg har stillesittende jobb da. Men du må jo bestemme hva DU vil prioritere, å finne rom for å trene de dagene du jobber dag, og akseptere at du ER sliten, eller ikke trene de dagene.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Kan du finne andre treningsmåter når du skal trene de dagene du jobber dag, og så legge joggingen til fridager og når du har kveldsvakter? Der som har fungert for meg i sånne situasjoner er å gjøre styrkeøvelser, eller svømme, eller yoga. Dette er slitsomt på en annen måte, og gjør at jeg klarer å gjøre det selv om jeg er sliten i beina. Har heller hatt færre med lengre joggeturer. Anonymkode: 0d5c9...f28 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 Jeg er ofte sliten etter jobb, men etter middag og muligens en halvtime på sofaen, går det bra igjen. Hva med å unne deg mat og hvile først? Anonymkode: 7b600...82d 2
sicario Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber fulltid innen helsesektoren med turnus dag/aften. Jeg har kun meg selv å ta hensyn til, har verken mann/barn eller dyr. Problemet er de dagene jeg har dagvakt. Jeg føler meg fullstendig ødelagt når jeg kommer hjem, er trøtt, sliten og vondt i beina etter å ha gått hele dagen på hardt gulv (har gode sko). Jeg prøver å jogge 2-3 dager i uken, og sliter veldig med å klare dette etter jobb. Jeg har god viljestyrke og jogger noen ganger etter jobb, men opplever ingen progresjon eller glede, det blir mer et press. Det oppleves som om jeg bruker all energi på jobb, og dermed ikke har noe overskudd når jeg kommer hjem. På kveldsvakter har jeg ingen problemer med å trene før jobb - føler meg opplagt, pigg. osv når jeg går på jobb og opplever ikke å være sliten eller prestere dårlig på jobb da. Dette er en gåte for meg da jeg egentlig er et A-menneske, våkner før klokken ringer og er ikke trøtt om morgenen. Flere som har det sånn og har en god forklaring? Det skal sies at jeg ikke er særlig sulten på dagtid og spiser det meste av dagsbehovet på ettermiddag/kveld. Dette har jeg gjort i flere år, med stabil vekt. Jeg har også prøvd å trene før jobb som har gått relativt greit, men her og føler jeg meg enda mer sliten når jeg kommer hjem etter å ha vært oppe kl 5 for å trene før jobb, og ender da med å sitte helt apatisk i sofaen resten av dagen frem til leggetid. Anonymkode: a9e87...470 Jeg jobber også turnus i helsesektoren og kjenner meg igjen i utfordringen. Det som funket for meg er å dra hjem som vanlig etter jobb. Slappe av litt for så å spise en sunn og næringsrik middag. Lar maten synke og fordøye litt før jeg så drar på trening. trener derfor oftest sent på kvelden. For mange er det et lite 7 mils steg og komme seg ut på kvelden for å trene, men det blir veldig fort en rutine. 1
sicario Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ofte sliten etter jobb, men etter middag og muligens en halvtime på sofaen, går det bra igjen. Hva med å unne deg mat og hvile først? Anonymkode: 7b600...82d Dette👍🏻 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 Henger meg på forslaget om middag og en liten hvil. Jeg sliter også med å trene på arbeidsdager da jeg ikke greier å trene tidlig før jobb og heller ikke orker på ettermiddag. Før jeg fikk barn trente jeg etter middag og hvil. Nå blir det fort vare i helgene og når jeg har overskudd en og annen hverdag. Anonymkode: e930a...6bd
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #16 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS her, godt å se det ikke bare er meg😆Mange gode forslag her, kan jo si litt hva jeg har prøvd så langt: - Trene før dagvakt --> føler meg helt i svime resten av dagen etter jobb. Kunne kanskje ha fungert dersom jeg kun hadde tidligvakter, men dessverre er ikke det mulig i nåværende jobb. - Trene rett etter jobb uten å dra hjem først --> fungerer av og til, problemet er at jeg da har veldig vondt i beina etter å ha tråkket i 7-8 timer på hardt gulv og burde dermed hvile beina litt før jeg begiver meg ut på løpetur. - Trene på ettermiddag/kveld --> er kveldstrøtt, og er ikke typen som stikker ut etter kl 19 for å trene, da jeg er reelt trøtt. Og er ikke godt å løpe på full mage etter middag. Anonymkode: a9e87...470 Du får overskudd av å være i god form, så sannsynligvis vil det bedre seg hvis du klarer å finne løsninger i stedet for å se bare problemer. Anonymkode: fca20...f6a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #17 Skrevet 17. september 2021 Kjenner igjen problemstillingen!! Jeg er sykepleie og blir helt utslitt både i hodet og kropp etter dagvakter, føles som jeg bruker opp all min energi på jobb. Har også barn, som selvfølgelig må få litt oppmerksomhet etter arb.tid. Jeg har blitt veldig oppmerksom på at jeg bare er nødt til å prioritere litt tid til hvile etter jobb. Syns det funker bra å ta seg en powernap! Når jeg kommer fra jobb, så fikser jeg kanskje kjapt noe middag, setter potetene i steikovnen e.l., så stiller jeg inn vekkerklokke på 15-20 min, og legger meg på sofan! Da klarer jeg oftest å sovne i et par minutter. Mer trengs ikke, og jeg føler meg recharged og nullstilt etterpå! Middag, og en kaffekopp, så er jeg Good to go resten av kvelden! Anonymkode: 6d083...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #18 Skrevet 17. september 2021 Hvilke sko har du? Jeg har også en jobb der jeg går mye på hardt underlag, men etter jeg kjøpte mine første Hoka sko har jeg ikke vondt i beina lengre. Anonymkode: eb049...9c1
Gjest Trøst Skrevet 17. september 2021 #19 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 13.52): TS her, godt å se det ikke bare er meg😆Mange gode forslag her, kan jo si litt hva jeg har prøvd så langt: - Trene før dagvakt --> føler meg helt i svime resten av dagen etter jobb. Kunne kanskje ha fungert dersom jeg kun hadde tidligvakter, men dessverre er ikke det mulig i nåværende jobb. - Trene rett etter jobb uten å dra hjem først --> fungerer av og til, problemet er at jeg da har veldig vondt i beina etter å ha tråkket i 7-8 timer på hardt gulv og burde dermed hvile beina litt før jeg begiver meg ut på løpetur. - Trene på ettermiddag/kveld --> er kveldstrøtt, og er ikke typen som stikker ut etter kl 19 for å trene, da jeg er reelt trøtt. Og er ikke godt å løpe på full mage etter middag. Anonymkode: a9e87...470 Hadde jeg vært deg ville jeg dratt hjem etter vakt og slappet av i en halvtimes tid før jeg tok en løpetur. Vent med middagen til etter du har løpt.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #20 Skrevet 18. september 2021 Enig i at du bør prøve annen trening enn jogging de dagene du har vondt i beina. Anonymkode: bb34e...0e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå