AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Jeg føler jeg har nok å gjøre. Får ikke noe kompensasjon for denne oppgaven, og jeg kjenner på at jeg egentlig ikke har lyst. Har bedt min leder om å spørre noen andre, men det er kun jeg som har riktig bakgrunn mtp den utdannelsen studenten tar. Hvis ikke det finnes noen vei ut av dette, tror dere jeg kan bruke det i lønnsforhandlingene? At jeg tar på meg ekstra oppgavet og er fleksibel? Anonymkode: ed88b...d10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Du er pliktig til å ta på deg student i ditt felt. Anonymkode: 665b9...dae 5
Whistler Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Det er det jo meget mulig at din leder kan bestemme. Hva står det i arbeidskontrakten og i jobbeskrivelsen din? Hvis det er så mye som en tøddel der som antyder at du skal være delaktig i opplæring kan du ikke nekte, og du kan heller ikke kreve noe i lønnsforhandlingene på dette grunnlaget. Hvis det ikke er noe i jobbeskrivelsen som tyder på at du kan pålegges slike oppgaver kan du enten be om mer lønn, eller at jobbeskrivelsen justeres med bortfall av andre oppgaver. 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er pliktig til å ta på deg student i ditt felt. Anonymkode: 665b9...dae Hvor står det? Anonymkode: 7a8b6...3cf 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Dette er innenfor leders styringsrett, så her må du bare finne frem pågangsmotet og ta imot. Hilsen sykepleier som har gått med studenter i 20 år uten hverken å få velge eller få kompensasjon for det. Helt vanlig. Anonymkode: a5fb6...7b7 12
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 Det er vanskelig å si ut fra det du skriver TS. Hva jobber du som, og hva står det i kontrakten din? Hvis du f. eks. jobber i helsevesenet må du nok belage deg på det, men er det innen helse du jobber? Anonymkode: 27337...d98 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Da jeg var i praksis, fikk veilederen min kompenasasjon. Dette var på skole (lærer). Ser sykepleiere ikke får det https://sykepleien.no/2020/11/veileder-om-praksis-det-er-mye-bedre-ha-en-veileder-som-onsker-veilede Du sier ikke noe om yrket du er i. Sjekk kontrakten din, og google litt. Anonymkode: a3c21...752
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Arbeidsgiver har i all hovedsak styringsrett på arbeidsoppgavene dine. Men dersom det er noe som tilsier i arbeidsavtalen din at du ikke skal gjøre en slik jobb har du kanskje noe å rutte med. Andre begrensinger er: - Dersom oppgavene er av krenkende eller diskrimerende art. - Dersom arbeidstaker ikke er kvalifisert til oppgaven. - Dersom arbeidsoppgavene utgjør en risiko for arbeidstaker. Det beste er å kontakte en fagforening for veiledning. Anonymkode: 44ab2...8f7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg føler jeg har nok å gjøre. Får ikke noe kompensasjon for denne oppgaven, og jeg kjenner på at jeg egentlig ikke har lyst. Har bedt min leder om å spørre noen andre, men det er kun jeg som har riktig bakgrunn mtp den utdannelsen studenten tar. Hvis ikke det finnes noen vei ut av dette, tror dere jeg kan bruke det i lønnsforhandlingene? At jeg tar på meg ekstra oppgavet og er fleksibel? Anonymkode: ed88b...d10 Som helsefagarbeider så får vi lærlinger for 12mnd av gangen og vi har fått beskjed om at det er obligatorisk. Vi får heller aldri økonomisk kompensasjon. Verken som veileder for lærlinger i 12 mnd (med delprøver og alt vi må lage), veileder for studenter (4-8uker eller så). Vi får heller ikke økonomisk kompensasjon for å ta ekstra kurs for å få mulighet å dele ut legemidler (gi medisiner). Hvis jeg har vært gravid med bekkenløsning da har jeg sluppet men ikke uten at det er noe som virkelig er et hinder. Lyst og ork er ikke nok iallfall. Anonymkode: 7c76e...a51
Mezzosoprena Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg føler jeg har nok å gjøre. Får ikke noe kompensasjon for denne oppgaven, og jeg kjenner på at jeg egentlig ikke har lyst. Har bedt min leder om å spørre noen andre, men det er kun jeg som har riktig bakgrunn mtp den utdannelsen studenten tar. Hvis ikke det finnes noen vei ut av dette, tror dere jeg kan bruke det i lønnsforhandlingene? At jeg tar på meg ekstra oppgavet og er fleksibel? Anonymkode: ed88b...d10 Men - noen må da vel ha ansvaret for denne studenten, og alle som jobber der du jobber har sikkert mye å gjøre? "Har ikke lyst" tror jeg ikke er noe argument du kan bruke. Svaret mitt er egentlig bare: Ja, dette bør virkelig arbeidsgiver ha lov til å pålegge deg. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Muligens, men for studenten vil det neppe være positivt å få en motvillig veileder som er tvangspålagt oppgaven. Det er ikke heldig for noen. Jeg har vært veileder mange ganger. Blitt spurt i forkant og jeg får 10000 fra universitetet. Det visste jeg ikke om før etter jeg hadde takket ja. Anonymkode: 5fa8f...935
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 Har hatt studenter i barnehagen, pedagogisk leder. Der får man ekstra lønn fra universitetet de kommer fra. Anonymkode: 2ce0d...abf
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #13 Skrevet 17. september 2021 Takk for svar alle sammen. Har altså ikke protestert, men spurt om det går an å spørre noen andre. Det gikk ikke, av nevnte årsaker. Så har jeg ikke kranglet på det, men er som nevnt ikke spesielt lysten. Det står ingenting i arbeidskontrakten min om at jeg skal ha studenter (eller lære opp nyansatte, men det tar jeg som en selvfølge at man skal, har selv blitt lært opp. Jeg vet jo at jeg blir den eneste på jobben min i overskuelig fremtid som kan være veileder, på grunn av at studentene som kommer til oss er fra mitt felt. Som vi alle jobber i, men jeg er den eneste med min bachelor. Det kjennes urettferdig, men jeg får bite tennene sammen og heller være glad for tilliten, om det går an å si. Det gikk fint med den siste studenten jeg hadde, men jeg skulle ønske at noen andre kunne få prøve seg. Anonymkode: ed88b...d10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå