Gå til innhold

Bergvarme- når lønner det seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har installert bergvarme? Klarer dere å regne hjem investeringen? Er jo kjapt 200k i kostnad, så bør vel ha en ganske stor bolig? 

Anonymkode: 24d79...925

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Installerte for 4år siden. Stor enebolig og hadde da ca 3000kr/mnd på strøm. Nå har vi noen 100 lapp/mnd i vinter og ha det behagelig varmt inne. Pluss at vi kan dusje så lenge vi vil. I helgen fylte vi en basseng på 300l ute med varmtvann og gikk ikke tomt. Tar heller ikke lang tid å varme opp vannet. 

Anonymkode: 46612...930

Skrevet

Dum langtidsinvestering. Energien som er lagret i bakken vil etter hvert brukes opp. Energien som tilføres bakken gjennom solen er en ekstremt langsom prosess; det som tilføres fra jordens indre går enda saktere. En vanlig storhusholdning vil lett bruke mer energi enn det som tilføres, og da er det bare et tidsspørsmål før den lagrede overskuddsenergien blir brukt opp.

Anonymkode: 2baea...d60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Installerte for 4år siden. Stor enebolig og hadde da ca 3000kr/mnd på strøm. Nå har vi noen 100 lapp/mnd i vinter og ha det behagelig varmt inne. Pluss at vi kan dusje så lenge vi vil. I helgen fylte vi en basseng på 300l ute med varmtvann og gikk ikke tomt. Tar heller ikke lang tid å varme opp vannet. 

Hva betalte dere for å få det installert? 😊

Anonymkode: 56511...be0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dum langtidsinvestering. Energien som er lagret i bakken vil etter hvert brukes opp. Energien som tilføres bakken gjennom solen er en ekstremt langsom prosess; det som tilføres fra jordens indre går enda saktere. En vanlig storhusholdning vil lett bruke mer energi enn det som tilføres, og da er det bare et tidsspørsmål før den lagrede overskuddsenergien blir brukt opp.

Anonymkode: 2baea...d60

Hmm, dette var nytt for meg. Hvor kan jeg lese mer om dette? Jeg har lest at med mindre man har et enormt forbruk så kan kilden vare i 100-200 år? Men du regner kanskje ikke det som lang sikt?? 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hmm, dette var nytt for meg. Hvor kan jeg lese mer om dette? Jeg har lest at med mindre man har et enormt forbruk så kan kilden vare i 100-200 år? Men du regner kanskje ikke det som lang sikt?? 😉

Betalte i underkant av 200 tusen for kobling. Er uansett kjempefornøyd.

Når det gjelder svaret du fikk fra hen du siterte, er jeg usikker på, men barndomshjemmet har fått installert bergvarme fra 70-tallet og den varmer huset godt enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...