Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

M26 her, tjener idag 750fast, 900 m OT. Er høytutdannet og har en kritisk funksjon i firmaet mitt, det blir stadig lagt ut stillingsannonser til liknende stillinger, og jeg vurderer å søke på dem, for å gå opp i millionlønn, er det realistisk å be om 1,2 mill? Har 2 års erfaring, men en god utvikling på de årene. Trives egentlig godt på nåværende arbeidsplass, og vil egentlig ikke slutte, men vil bare bruke det til å presse lønnen opp.... Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 1cde4...779

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et hopp fra 750 til 1,2 er et solid hopp. Det er ikke alltid arbeidsgiver setter kjempestor pris på at ansatte søker jobber og forhandler lønn med andre arbeidsgivere, det kan fort bli sett på som illojalt og ustabil arbeidskraft. 

På en annen side er det ikke optimalt om ansatte føler at de ikke blir verdsatt i eget firma. Men å håpe på et hopp fra 750 til 1,2 (med eller uten overtid) kan nok være litt optimistisk... 

Skrevet

Hvis lønnen er det viktigste for deg, så er det jo bare å prøve. 

Se hva markedet er villige til å betale deg. Se om du er så ettertraktet som du tror.

Men mange arbeidsgivere har erfart at " Har du først gått ut i markedet og søkt på andre jobber, er du halvveis ute av døra uansett hva de gjør."
De ser derfor ikke poenget med å "by over" for å beholde arbeidskraft, med mindre du kan vise at du er veldig misfornøyd av en god grunn. (Ønsker kjempemessig lønnshopp etter 2 år er ikke en slik grunn.) 

Så når du går til leder og forteller om nytt tilbud, må du være forberedt på svaret "Det var synd du vil slutte hos oss, men lykke til i ny jobb." eller "Den lønna kan ikke vi konkurrere på, så om det er viktigst for deg, så må du ta det tilbudet der."

Anonymkode: 642bc...165

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som et særdeles urealistisk lønnshopp, men nå vet jeg ikke hvilket yrke det er snakk om… 

Anonymkode: a1149...924

• Liker 2
Skrevet

Hadde heller satset på lønnsøkning i ny jobb om lønna er så viktig. Det er den beste muligheten for å presse lønna. Som noen sier her, kan være du får til svar, lykke til med ny jobb! Men du kan jo prøve deg da. 

Anonymkode: e5d1b...f9a

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde heller satset på lønnsøkning i ny jobb om lønna er så viktig. Det er den beste muligheten for å presse lønna. Som noen sier her, kan være du får til svar, lykke til med ny jobb! Men du kan jo prøve deg da. 

Anonymkode: e5d1b...f9a

Trives egentlig svært godt i nåværende jobb.... men penger er jo fremdeles ikke uviktig... hvis jeg en dag vil stifte familie og ha råd til hus er det naivt å si at penger ikke er viktige...

Trådstarter

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trives egentlig svært godt i nåværende jobb.... men penger er jo fremdeles ikke uviktig... hvis jeg en dag vil stifte familie og ha råd til hus er det naivt å si at penger ikke er viktige...

Trådstarter

Du tjener likevel ganske mye allerede til alder å være. MYE mer enn hva de fleste gjør. 

Anonymkode: 1eae2...e7a

Skrevet

En kollega av meg forsøkte å presse lønna med å hente inn jobbtilbud fra konkurrerende firma. Det funket dårlig, sjefen så bare lykke til videre. 

Jeg tok en lønnssamtale med sjefen, påpekte min kritiske funksjon, mitt økte ansvarsområde og ikke minst alle resultatene jeg kunne vise til. Dette fungerte og jeg gikk opp 200.000 

Anonymkode: 464d5...141

Skrevet

Om det er realistisk avhenger av helt grunnleggende mekanismer innen lønnsdannelse og arbeidsmarked:

• ligger lønnsnivået ellers i markedet i det området du sikter deg mot? 
    • for den type stilling du har?
    • for den type utdanning du har?
    • justert for alder eller antall år i arbeidslivet?
  • er det søkers eller arbeidsgivers marked for øyeblikket?
    • generelt?
    • ...og for denne typen stillinger?
    • har du en attraktiv utdannelse som det er konkurranse om?
    • ...eller er det stor konkurranse om stillingene?
  • har du gode prestasjoner?
  • har du personlige egenskaper som gjør deg attraktiv?

Det du ber om er en 60% lønnsøkning når man ser grunnlønn mot grunnlønn. Vanligvis er det himmelropende urealistisk. 

Anonymkode: 24201...7a1

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du tjener likevel ganske mye allerede til alder å være. MYE mer enn hva de fleste gjør. 

Anonymkode: 1eae2...e7a

Vet det, men ikke nok...

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En kollega av meg forsøkte å presse lønna med å hente inn jobbtilbud fra konkurrerende firma. Det funket dårlig, sjefen så bare lykke til videre. 

Jeg tok en lønnssamtale med sjefen, påpekte min kritiske funksjon, mitt økte ansvarsområde og ikke minst alle resultatene jeg kunne vise til. Dette fungerte og jeg gikk opp 200.000 

Anonymkode: 464d5...141

Jeg gjorde dette nå i april, resultatet var 125k lønnsøkning, men skulle egentlig ha vært 210k

Skrevet

Du har vel ingenting å tape på å prøve? 

Skrevet

Du bør i såfall gjøre dette før du etablerer deg!

Anonymkode: bfae5...256

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...