Gå til innhold

Forslag til to regelendringer her på KG

nomore82

Anbefalte innlegg

Nå har jeg en del fartstid på dette forumet og etterhvert har det blitt en god del innlegg. Og jeg ønsker nå å komme med et par forbedringsforslag jeg tror vil gjøre kvaliteten på forumet bedre og jobben som moderatorer lettere.

Og det første er naturligvis AB-funksjonen - og ja - jeg har tatt opp denne før.

Jeg har forståelse for at det er ønskelig å tilby brukere mulighet for å være anonym når innlegget inneholder sensitive opplysninger eller i sin helhet kan være belastende. Full støtte. Men, å akseptere den nærmest over alt mener jeg gjør mer skade enn nytte.

For det første er det for alle andre vanskelig å følge meninger og innspill i diskusjoner hvor det nærmest er 90% AB-brukere. Greit nok at AB-koden er lett synlig nederst i hvert enkelt innlegg, men det er faktisk krevende å følge denne igjennom en diskusjon. For jeg antar jo at det er saklige eller nyttige diskusjoner en ønsker i forumet? Da gjør AB-funksjonen det krevende.

For det andre åpner det opp for at brukere faktisk har flere kontoer som en poster som AB i samme tråd. Vi har sett det skje tidligere, vi vet at det foregår nå og vi vet at det kommer til å skje frem i tid. Jeg vet at det ikke er lov å gjøre det, men det tar tid før rapporter blir lest eller moderatorer oppdager det, og i mellomtiden kan trådstarter eller hvilken som helst bruker i tråden provosere frem et enormt engasjement på svært kort tid som ødelegger tråden. Som kanskje var legitim. Og tråden blir ikke frisk igjen bare fordi moderator har fjernet innlegg i strid med regelverket - den dør som regel samtidig med modereringen.

For det tredje åpner det opp for at mange spekulerer i om en og samme bruker har flere kontoer/AB-koder. Joda, jeg vet at det ikke er lov med brukerdebatt - men det er naturlig konsekvens av at dere tillater å skjule brukernavnet. Regelverket skaper altså en situasjon hvor det er naturlig at mistanker oppstår, og så skal dere slå ned på mistankene - ikke situasjonen.

For det fjerde er det åpenbare med troll. Åpenbart er det mange troll bak AB-brukere. Det skal ikke mye leseforståelse eller sunn fornuft til for å forstå det. I tillegg er det jo enkelte her som åpenbart innrømmer å trolle som AB fordi det er mulig og gøy å provosere. Dette drar ned kvaliteten på forumet dramatisk.

Forslag til regelendring: "Vi ønsker å tilby brukerne våre muligheten til å kunne poste med skjult brukernavn enten når det gjelder sensitive spørsmål eller belastende tema eller ikke. Ved å hake av for "post som anonym" når du skal legge inn et innlegg, vil brukernavnet ditt bli skjult i akkurat dette innlegget. Du er selv ansvarlig for å hake av denne boksen, moderatorene har ikke mulighet til å anonymisere innlegg i etterkant. Innlegg som ikke er åpenbart belastende eller inneholder sensitive opplysninger kan uten videre bli slettet i sin helhet. Moderatorene har mulighet til å sjekke brukernavnet som står bak innlegget ved regelbrudd.

Det er ikke lov til å gå til angrep på noen fordi de skriver som anonyme brukere - dette regnes som brukerangrep."

Resultatet etter dette mener jeg at en fortsatt tilbyr brukere mulighet for å være ekstra anonyme, men troll får en svært innskrenket mulighet for å trolle. Jeg vil og våre å påstå at dette vil lette arbeidet for moderatorer betraktelig ettersom det vil være enklere å vurdere om et innlegg er i tråd med regelen over, eller ikke, enn å måtte sjekke nøyere om brukeren troller.

Det andre forslaget er rundt muligheten for å ha flere brukere på forumet.

Regelverket tillater ikke at en har flere brukere for å diskutere i en og samme tråd. Men hvorfor tillate flere brukere i det hele tatt? Jeg var faktisk ikke klar over at det var tillatt før det ble tatt opp i en tråd. Det er helt naturlig på etthvert forum at en skal delta med kun en bruker.

Dette og åpner for trolling, og skaper og en situasjon hvor det er lett å mistenkeliggjøre brukere for å misbruke funksjonen. Et kroneksempel på både avsporinger knyttet til dette samt at det faktisk stemte, er Mette Ask tråden. Dere må jo ha mottatt enormt med rapporter på dette i løpet av årene som igjen har skapt en unødvendig arbeidsbelastning - som igjen har redusert kapasiteten til moderatorteamet til å moderere andre tråder?

Hva er gevinsten av å tillate dette? Dersom en bruker ønsker å være anonym fordi en skriver om sensitive opplysninger eller belastende innlegg så har en AB-funksjonen. Og forslaget mitt over tillater da fortsatt dette. I noen få tilfeller ser jeg kanskje nytteverdien om en ønsker å skille mellom en felles-/blogger-konto og en privat konto. Men da må regelverket åpne for akkurat dette. For eksempel etter søknad til dere. slik firmabrukere i dag håndteres.

Forslag til tillegg i regelverket under "Brukernavn, sletting av konto og utestengelse": "Det er kun tillatt med en brukerkonto på forumet til enhver tid. Dersom det blir mistenkt at dette blir misbrukt vil en risikere at forumadmin blokkerer alle brukerkontoene. Ved klage på en slik utestengelse ta kontakt på [email protected]. Felleskontoer/bloggkontoer er tillatt dersom en søker til forumadmin og dette blir innvilget."

Jeg mener at og dette må gi moderatorer en større lettelse i jobben. I stede for å bruke tid og energi på å sjekke opp i og spekulere i om en person har flere kontoer i en og samme diskusjon så kan en heller sortere dette ut på et tidligere tidspunkt for hele forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nomore82 skrev (6 timer siden):

Forslag til tillegg i regelverket under "Brukernavn, sletting av konto og utestengelse": "Det er kun tillatt med en brukerkonto på forumet til enhver tid. Dersom det blir mistenkt at dette blir misbrukt vil en risikere at forumadmin blokkerer alle brukerkontoene. Ved klage på en slik utestengelse ta kontakt på [email protected]. Felleskontoer/bloggkontoer er tillatt dersom en søker til forumadmin og dette blir innvilget."

Hva om man har laget seg en bruker og vært aktiv der en viss tid, men ønsker seg en "ny start"? Må da første bruker slettes før du lager en ny? Høres veldig strengt ut, synes jeg. Dersom man ikke bytter mellom brukere hele tiden og er aktiv på en av kontoene, så ser jeg ikke problemet med at en person disponerer flere kontoer. 

Endret av Wednesday Addams
skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednesday Addams skrev (1 time siden):

Hva om man har laget seg en bruker og vært aktiv der en viss tid, men ønsker seg en "ny start"? Må da første bruker slettes før du lager en ny? Høres veldig strengt ut, synes jeg. Dersom man ikke bytter mellom brukere hele tiden og er aktiv på en av kontoene, så ser jeg ikke problemet med at en person disponerer flere kontoer. 

Da er det vel bare å opprette en ny og be om å få forrige slettet? Moderatorene bruker sjeldent mange timene før en bruker er slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (2 minutter siden):

Da er det vel bare å opprette en ny og be om å få forrige slettet? Moderatorene bruker sjeldent mange timene før en bruker er slettet.

Jo, forsåvidt, men om man har skrevet mange (bra) innlegg på den brukeren bør det jo være rom for å ikke slette brukeren. Med mindre man er aktiv på to ulike brukere ser jeg ikke noe problem om man har flere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg mener at den utstrakte bruken av AnonymBruker-funksjonen ødelegger forumet. Har lest en del her i det siste, og særlig inne på Singelliv og dating-foraet er det ille.

Mobbing, uthenging av eldre menn, angrep på kvinner osv. Saken er jo den at denne funksjonen meget sjelden blir brukt for å skjerme brukernavnet mot innsyn i sensitive opplysninger, den blir brukt fordi personer her inne ønsker å angripe andre brukere, eller spesifikke grupper, og ikke ha oppførselen registrert i innleggshistorikken. Da kan man også effektivt utgi seg for å være hvem og hva som helst, etter hva som passer for anledningen. 

AnonymBruker-funksjonen trenger ikke forsvinne helt, men den bør ha langt flere begrensninger enn det som er tilfellet i dag, nesten alle regelbrudd jeg ser, er av nettopp AnonymBruker. Angriper man noen med synlig brukernavn, må man stå for det i ettertid, noe man slipper unna ved bruk av denne funksjonen. Dette gjør altså terskelen for å gå til angrep betydelig lavere.

Ønsker man å ta opp et sensitivt tema, kunne man kanskje sendt en forespørsel til en moderator, som deretter innvilget forespørselen for akkurat det temaet brukeren ville opprette. At hvem som helst kan huke av for denne funksjonen, ødelegger forumet. Og det er synd, for dette forumet har i utgangspunktet potensiale. Men det kunne vært så utrolig mye bedre. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet enig, men, det er noen men her.

1. Hvem skal definere hva som er sensitivt nok? 

2. Mange troll skriver også under nyoppstartede brukere, uten å bruke AB-funksjonen. De starter nye brukere hele tiden. Å fjerne AB-funksjonen vil ikke hjelpe på det.

3. Hva hvis KG mistenker noen for å ha to kontoer, og utestenger på feil grunnlag? Altså at de mistenker noe som ikke stemmer? 

——————————————

Ellers så har jeg tidligere foreslått et eget underfora for vold- og seksuallovbrudd. Dette forumet kan gi rom for AB-funksjonen, og så kan andre fora frigis for denne funksjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Gjenferdet  Perfekt blir det nok fortsatt ikke, men det fjerner en del problemer på forumet. Det stemmer at de bare kan opprette nye brukere i stort tempo, men det blir mye mer synlig det de holder på med.

Hvis en bruker med få innlegg har bedrevet brukerdebatt og brukerangrep i en tråd der det f.eks har utviklet seg en krangel, så blir det påfallende hvis det «plutselig» kommer inn en annen helt ny bruker med få innlegg og liksom enten skal uttrykke støtte til brukeren som forsvant, eller opprettholde angrepene. Og alt blir jo synlig for alle. Har man angrepet en spesifikk gruppe mennesker, kan man ikke late som ingenting i andre tråder med den samme brukeren, slik som i dag.

I dag kan man gjemme brukernavnet, slik at man ikke får sett hvem som faktisk involverer seg i problemene. Det er null transparens for andre forumdeltagere.

Et annet problem med AnonymBruker-funksjonen er (slik jeg har forstått det) at moderator ikke kan få opp alle innleggene skrevet av den aktuelle brukeren så lenge de bruker AB-funksjonen, hvis de f.eks sjekker brukernavnet bak et regelbrudd fra AnonymBruker, så er det fortsatt kun snakk om det enkelte innlegget.

Brukeren kan da ha 40-50 andre regelbrudd rundt om på forumet, skrevet med samme AB-funksjon, som da passerer under radaren fordi de ikke er knyttet til brukerprofilen. Man er altså helt avhengig av at akkurat det enkelte innlegg blir rapportert, og da er det kun det innlegget som blir registrert. Alle andre regelbrudd er usynlige inntil de blir rapportert inn, og altså ett av gangen. 

Hadde brukeren måttet skrive under åpent nick, hadde alle innleggene ligget i innleggshistorikken, og problematferden hadde raskt og effektivt blitt stoppet.

Et eget fora for vold- og seksuallovbrudd kan man godt ha, der man har denne funksjonen. Kropp og helse, og Barn og familie kan også ha funksjonen, disse foraene har etter mitt inntrykk færre problemer enn samlivsforaene, det er særlig Singelliv og dating og Samliv og kjærlighetsrelasjoner som typisk har tråder der preferanser diskuteres, og det ender veldig ofte i krangletråder der menn og kvinner angriper hverandre, og det skrives sårende om hverandres kjønnsorganer og kropper. Og alltid med AB-funksjonen.

Det er først og fremst dette som må stoppes her inne, sånn i første omgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...