AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Jeg og min samboer eier hus 50/50. Jeg har ca 50% gjeld på min andel, han er gjeldsfri. Jeg må nok selge huset hvis jeg skal betale ut hans arv til familien. Han derimot har nok midler til å beholde huset selv om han skulle måtte betale ut arv til min familie. Vi har ingen barn, så ingen av oss arver hverandre uten testament. Jeg ønsker at vi skal skrive testament som begunstiger hverandre, han ønsker ikke dette. Jeg kan selvsagt ikke tvinge han, men syns det er litt kjipt. Det er jo ikke akkurat som om jeg bare er ute etter pengene hans, det handler jo om at vi bygger et liv sammen og ønsker å sikre hverandre dersom det verste skulle skje. Ønsker derfor å høre litt erfaringer fra andre om hvordan dere har løst dette? Anonymkode: 88a62...ad1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Gjensidig livsforsikring med hverandre som begunstiget. Anonymkode: 0ab3e...4c2 15
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Det blir jo feil at hans midler utelukkende skal gå til deg, han har gjerne nevøer og nieser han ønsker å sikre. Vi satt først opp testamentet etter 20 år sammen, og der begunstiges likevel nevøer og nieser godt. Jeg og mannen løste det i stedet ved gjensidig livsforsikring de første årene av forholdet. I deres tilfelle er det naturlig at man kun tar forsikring på han, som du betaler? Så er du sikret huset ved brudd. Anonymkode: d40a5...d47 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det blir jo feil at hans midler utelukkende skal gå til deg, han har gjerne nevøer og nieser han ønsker å sikre. Vi satt først opp testamentet etter 20 år sammen, og der begunstiges likevel nevøer og nieser godt. Jeg og mannen løste det i stedet ved gjensidig livsforsikring de første årene av forholdet. I deres tilfelle er det naturlig at man kun tar forsikring på han, som du betaler? Så er du sikret huset ved brudd. Anonymkode: d40a5...d47 Dødsfall, selvfølgelig. Anonymkode: d40a5...d47
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Når dere eier hus sammen bør dere ha livsforsikring. Men jeg er usikker på om forsikringssummen vil gå til deg uten testamente. Anonymkode: b9691...af4
Whistler Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 Et gjensidig testamente angår bare den frie tredelen hvis det er livsarvinger. Mange gjør det fordi det gjør at man lettere greier å beholde bolig etter et bortfall.
Whistler Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når dere eier hus sammen bør dere ha livsforsikring. Men jeg er usikker på om forsikringssummen vil gå til deg uten testamente. Anonymkode: b9691...af4 Med livsforsikring kan man sette opp en begunstiget. Testamente er uten betydning for det. Det finnes eksempler der noen har glemt å endre begunstiget etter samlivsbrudd, der den nye partneren har måttet se at exen fikk forsikringspengene... 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Whistler skrev (2 minutter siden): Med livsforsikring kan man sette opp en begunstiget. Testamente er uten betydning for det. Det finnes eksempler der noen har glemt å endre begunstiget etter samlivsbrudd, der den nye partneren har måttet se at exen fikk forsikringspengene... Takk for oppklaring:) Ts, da bør dere ha minst livsforsikring med hverandre som begunstiget. Vil han ikke det syns jeg han er utrolig kjip med deg, og hadde faktisk vurdert hele forholdet over dette. Gjensidig respekt er viktig, og at han forstår hvor stressende dette er for deg. Anonymkode: b9691...af4 2
Ulven Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 Personlig hadde jeg begynt å tvile sterkt på forholdet hvis mannen ikke hadde ønsket å gjøre de tiltak som skulle til for å sikre meg ved et evnt dødsfall. At det er viktigere for ham at hans slekt arver hans halvdel av huset, enn at du slipper å selge hjemmet ditt, sier noe om forholdet deres er jeg redd. 16
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 Feil å sikre sin livsledsager fordi nevøer og nieser har krav på arv og skal sikres!? Det er altså det mest tåpelig jeg har lest på kg den siste tida. Og det sier ikke lite. Anonymkode: e2395...f84 12
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Whistler skrev (4 timer siden): Et gjensidig testamente angår bare den frie tredelen hvis det er livsarvinger. Mange gjør det fordi det gjør at man lettere greier å beholde bolig etter et bortfall. Når de ikke har barn, kan man fritt testamentere som man vil. Søsken eller nevøer/nieser er ikke livsarvinger, men arver kun dersom det ikke finnes livsarvinger eller testamente som sier noe annet. Anonymkode: e2395...f84 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 Utrolig rart valg av typen din. Det burde være en enkel sak å skrive et lite testamente hvor at dere arver hverandre innenfor boligrammene og tilhørende materieller, slik at dere er sikret mot hverandres dødsfall. Så kunne dere heller latt andre eiendeler og kapitalinnskudd gå til andre arvere, hvis det var det. Jeg tror jeg ville revurdert forholdet, for han setter deg jo åpenbart ikke høyt nok i livet sitt. Anonymkode: e39f8...92d 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Feil å sikre sin livsledsager fordi nevøer og nieser har krav på arv og skal sikres!? Det er altså det mest tåpelig jeg har lest på kg den siste tida. Og det sier ikke lite. Anonymkode: e2395...f84 Jeg har vært med mannen i 25 år. Jeg er likevel uendelig glad i mine nevøer og nieser. Og i hans, selvfølgelig. For oss begge føles det feil at den ene siden skal få alt. Vi har en del i formue. Mer blir det når vi arver. Så ja. At 4 stykker skal sitte igjen med lite, og 4 stykker skal få 2-3 millioner hver, kun basert på hvem som faller fra først. Det blir feil for oss begge. Vi har derfor satt opp avtaler som både sikrer hverandre, og familien på begge sider. Anonymkode: d40a5...d47 3
CAPS LOCK Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært med mannen i 25 år. Jeg er likevel uendelig glad i mine nevøer og nieser. Og i hans, selvfølgelig. For oss begge føles det feil at den ene siden skal få alt. Vi har en del i formue. Mer blir det når vi arver. Så ja. At 4 stykker skal sitte igjen med lite, og 4 stykker skal få 2-3 millioner hver, kun basert på hvem som faller fra først. Det blir feil for oss begge. Vi har derfor satt opp avtaler som både sikrer hverandre, og familien på begge sider. Anonymkode: d40a5...d47 Et gjensidig testament hvor lengstlevende har rett til å overta alt når den første dør og med bestemmelser om hvem som skal arve når begge er døde, løser dette problemet. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 CAPS LOCK skrev (1 minutt siden): Et gjensidig testament hvor lengstlevende har rett til å overta alt når den første dør og med bestemmelser om hvem som skal arve når begge er døde, løser dette problemet. Det ønsket vi ikke, og det frarådet advokaten oss til også. Om den ene faller fra allerede kan det fortsatt ta 40 år før neste følger etter. Hvem vet hvor nevøer og nieser er da? Mulig en er milliarder, en er rusmisbruker, en har falt fra..... Kanskje vi ikke ser på den samme verdenen i det hele tatt. Det å legge føringer på noe så langt frem i tid går rett og slett ikke. Vi ventet derfor til vi var trygge nok på hverandre og forholdet til å vite at den andre løpende kunne ta riktige valg på begges vegne inn i en usikker fremtid. Anonymkode: d40a5...d47 3
CAPS LOCK Skrevet 16. september 2021 #16 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har derfor satt opp avtaler som både sikrer hverandre, og familien på begge sider. Anonymkode: d40a5...d47 Hva slags avtaler er dette? Dødsdisposisjoner krever testament for å være gyldige.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #17 Skrevet 17. september 2021 Takk for svar alle. Greit å vite at det er flere enn meg som reagerer på det. Vi får prøve å ta en alvorsprat i heimen i helgen. Det er mange gode poeng her som jeg vil ta med meg i diskusjonen. TS Anonymkode: 88a62...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #18 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar alle. Greit å vite at det er flere enn meg som reagerer på det. Vi får prøve å ta en alvorsprat i heimen i helgen. Det er mange gode poeng her som jeg vil ta med meg i diskusjonen. TS Anonymkode: 88a62...ad1 Har ikke fått med meg hvor lenge dere har vært sammen(?). Ikke naturlig etter 1-2 år, men når man er etablert bør det være naturlig å sikre den gjenlevende mot å flytte. Selv droppet jeg en eksepsjonelt gjerrig eks som tok bensinpenger for å hente meg på toget; da jeg var fattig syk student som pendlet. Haha kom bare på dette da jeg leste innlegget her😄 Anonymkode: 68669...bed
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #19 Skrevet 17. september 2021 Synes det blir underlig å forvente når man ikke har barn sammen. Men gjensidig livsforsikring sikrer dere begge Anonymkode: 94cb6...bea
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #20 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke fått med meg hvor lenge dere har vært sammen(?). Ikke naturlig etter 1-2 år, men når man er etablert bør det være naturlig å sikre den gjenlevende mot å flytte. Selv droppet jeg en eksepsjonelt gjerrig eks som tok bensinpenger for å hente meg på toget; da jeg var fattig syk student som pendlet. Haha kom bare på dette da jeg leste innlegget her😄 Anonymkode: 68669...bed Vi har vært sammen i ca 5 år. Bodd sammen i 4 år. Ikke vært et tema tidligere da jeg også hadde hatt råd til å kjøpe ut hans andel av boligen vi har bodd i til nå. Diskusjonen har kommet opp nå når vi har kjøpt et hus hvor jeg ikke lenger har råd til å kjøpe han ut. Min samboer er heldigvis ikke av typen som tar bensinpenger for å hente meg. Skjønner godt at det er en eks 😄 TS Anonymkode: 88a62...ad1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå