AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Til dere som er langtidssamboere og ektefeller og ikke har fellesøkonomi, hvorfor ikke? Og er dere bekymra for skeivfordeling eller urettferdighet basert på lønn, forbruk og arbeidsmengde? Hvordan sikrer dere den som tjener minst sånn at det ikke blir "kvinnefella"? Hos oss hadde det blitt så feil, i mine øyne. Jeg tjener omtrent dobbelt av mannen, samtidig har han flere helseutgifter og matutgifter. Ikke fordi han MÅ ha det, men fordi det er hva han trenger. Han jobber omtrent like mye som meg, kanskje til og med litt mer når vi tar med husarbeid og å fikse ting, men ulike jobber gir ulik lønn. Jeg ser på oss som et team, ikke to tilfeldige som bor sammen og deler utgifter. Anonymkode: d017c...78b 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Før vi giftet oss og kjøpte hus sammen hadde vi separat økonomi ja. Delte alt på to, bortsett fra hans huslån. Mye enklere å ha alt felles slik vi har nå. Jeg tjener lite pga aap, han tjener godt. Jeg sparer på alt jeg kan for oss, og vi bruker heller ekstra penger på å nedbetale bolig kjapt. Hadde jeg derimot vært shoppegal vet jeg mannen hadde insistert på separat økonomi, med god grunn. Man må faktisk ha ganske likt syn på økonomi om man skal dele den. Vi har snakket mye om økonomi, og hva planen vår de neste 10-20 årene er økonomisk. Veldig greit å ikke måtte følge med på hvem som betaler forsikring og hvem som handler mat den uka, det går fra fellesskapet. Slipper å tenke på kvinnefella. Anonymkode: 15b2b...758 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Til dere som er langtidssamboere og ektefeller og ikke har fellesøkonomi, hvorfor ikke? Og er dere bekymra for skeivfordeling eller urettferdighet basert på lønn, forbruk og arbeidsmengde? Hvordan sikrer dere den som tjener minst sånn at det ikke blir "kvinnefella"? Hos oss hadde det blitt så feil, i mine øyne. Jeg tjener omtrent dobbelt av mannen, samtidig har han flere helseutgifter og matutgifter. Ikke fordi han MÅ ha det, men fordi det er hva han trenger. Han jobber omtrent like mye som meg, kanskje til og med litt mer når vi tar med husarbeid og å fikse ting, men ulike jobber gir ulik lønn. Jeg ser på oss som et team, ikke to tilfeldige som bor sammen og deler utgifter. Anonymkode: d017c...78b Fordi jeg ønsker å sikre egne barn og ikke nødvendigvis hans barn hvis jeg skulle gå bort. Jeg tjener mest og betaler mest, men har sikret mine sparepenger og har en større eierandel i huset vårt. Er jo snakk om noen millioner, dette ønsker jeg ikke at hans barn skal få ta en del av. Ellers er vi lite bekymret over økonomi, forbruk og husarbeid. Jeg jobber minst, tjener mest og gjør alt i huset, også det som gjelder hans barn. Men om det skulle bli slutt eller at jeg dør, da har jeg sikret meg selv om mine barn. Mannen min havner heller ikke i kvinnefella, han vil få en god sum om det skulle bli slutt, barna hans klarer jeg også å kjøpe ut om han skulle dø. Så alle er sikret på best mulig måte.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 Fordi vi liker å ha det på den måten, ønsker ikke å måtte st til ansvar for hva vi bruker penger på. Anonymkode: 16425...55b 3
prt90 Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Hatt separat økonomi i 10 år og har fortsatt ikke hatt en eneste krangel om økonomi. Spleiser på det som er felles, og resten gjør vi som vi vil med. Da bestemmer jeg selv om jeg vil kjøpe veske for 50.000 spare de pengene i aksjefond :) 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Til dere som er langtidssamboere og ektefeller og ikke har fellesøkonomi, hvorfor ikke? Og er dere bekymra for skeivfordeling eller urettferdighet basert på lønn, forbruk og arbeidsmengde? Hvordan sikrer dere den som tjener minst sånn at det ikke blir "kvinnefella"? Hos oss hadde det blitt så feil, i mine øyne. Jeg tjener omtrent dobbelt av mannen, samtidig har han flere helseutgifter og matutgifter. Ikke fordi han MÅ ha det, men fordi det er hva han trenger. Han jobber omtrent like mye som meg, kanskje til og med litt mer når vi tar med husarbeid og å fikse ting, men ulike jobber gir ulik lønn. Jeg ser på oss som et team, ikke to tilfeldige som bor sammen og deler utgifter. Anonymkode: d017c...78b Delt økonomi gjør det slik at vi ALDRI har diskutert eller vært uenig om penger eller hva vi bruker penger på. Har vært sambo i 20 år, og vi deler slik at jeg betaler alle faste utgifter på hus,hun betaler mat og det som var med barna. Hadde hun mye en mnd, så spyttet jeg i litt,uten noe mer om og men. Spiser vi ute så betaler som regel jeg. Hun kan kjøpe det hun vil av klær uten å måtte forsvare det, jeg kjøper den bilen jeg vil ha,uten å måtte forsvare det overfor henne. De av våre venner som har felles økonomi diskuterer bruken av penger når de er uenige om prioriteringer......det er en diskusjon vi aldri har hatt. Anonymkode: 42869...14b 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 Folk får vel bare gjøre det som passer dem best. Så enkelt. Anonymkode: f12f0...b54
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 Vi er kun samboer, ikke gift. Vi har ikke felles økonomi fordi han har 4 barn. Jeg arbeider mest, tjener mest å eier huset vi bor i. Vi deler mat, strøm å alle type husholdningsutgifter. Ellers gjør vi nok sånn ca 50/50 av husarbeid. Anonymkode: 326dc...57c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 Jeg tjener ca halvparten av mannen, men har likevel ok økonomi. Vil at mine penger er mine, og vil bruke de på det jeg vil. Liker å være selvstendig. Leiligheten er i mitt navn og nedbetalt. Vi har en egen konto for fellesutgifter og mat som vi overfører et fast beløp til, samt at en del spares her. Disse pengene går til feks oppussing, ny vaskemaskin osv. Anonymkode: 146e8...cfb 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 Vi tjener omtrent like mye og deler likt på fellesutgiftene. Vi kan ikke ha fellesøkonomi på resten fordi mannen ikke evner å ha penger på konto, alt MÅ brukes etter hvert som det kommer inn. Jeg har sparekonto + en del i fond. Tror skilsmissen hadde vært et faktum for lenge siden med felles økonomi, da hadde hver krone jeg har ekstra gått med til et eller annet moro mannen bare må ha. Anonymkode: b3fe1...607 1
Fiora Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 Vi tjener ganske likt, men har hver vår økonomi fordi vi liker det sånn. Ingen av oss legger seg opp i hva den andre bruker penger på.
minienthe Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Delt økonomi gjør det slik at vi ALDRI har diskutert eller vært uenig om penger eller hva vi bruker penger på. Har vært sambo i 20 år, og vi deler slik at jeg betaler alle faste utgifter på hus,hun betaler mat og det som var med barna. Hadde hun mye en mnd, så spyttet jeg i litt,uten noe mer om og men. Spiser vi ute så betaler som regel jeg. Hun kan kjøpe det hun vil av klær uten å måtte forsvare det, jeg kjøper den bilen jeg vil ha,uten å måtte forsvare det overfor henne. De av våre venner som har felles økonomi diskuterer bruken av penger når de er uenige om prioriteringer......det er en diskusjon vi aldri har hatt. Anonymkode: 42869...14b This! Vi er på snart fjortende året og har kjørt separat økonomi men felles utgift/regningskonto hele veien og penger er en ting vi aldri har vært uenig om. Og det er utrolig deilig å vite at det som er igjen etter at felleskontoen er fylt opp er penger jeg kan gjøre absolutt hva jeg vil med uten å måtte ta hensyn til andre. Eneste forskjellen på oss og paret jeg siterer her er at vi har ikke barn men selv om vi hadde hatt det så ville vi fortsatt operert med separat økonomi og felles utgift/regningskonto. 1
Gjest Alterego666 Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 Det man blir enige om er det som er rettferdig. Det finnes ingen mal.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 Har felles økonomi og tre felles barn. Har veldig likt syn på pengebruk og krangler aldri om penger. Sparer mye og syns det er fint å vite at begge vil ha grei økonomi som pensjonist. Tror det er viktig å ha likt syn på penger om man skal ha felles ellers kan det bli mye krangling. Anonymkode: 4b378...48f 3
Gjest ti10 Skrevet 16. september 2021 #15 Skrevet 16. september 2021 minienthe skrev (1 time siden): This! Vi er på snart fjortende året og har kjørt separat økonomi men felles utgift/regningskonto hele veien og penger er en ting vi aldri har vært uenig om. Og det er utrolig deilig å vite at det som er igjen etter at felleskontoen er fylt opp er penger jeg kan gjøre absolutt hva jeg vil med uten å måtte ta hensyn til andre. Eneste forskjellen på oss og paret jeg siterer her er at vi har ikke barn men selv om vi hadde hatt det så ville vi fortsatt operert med separat økonomi og felles utgift/regningskonto. Men er du ikke enig i at samboeren til han du siterer har gått i det som kalles kvinnefella? Hva sitter hun igjen med hvis det blir slutt? Ikke en dritt! Mens han sitter glad og fornøyd i eget, fullt utstyrt (og nedbetalt?) hus. Jeg ser poenget med å ha separat økonomi og felles utgifts-/regningskonto, men da må også utgiftene fordeles rettferdig , ikke slik at den ene parten betaler løpende utgifter som mat og barneklær, mens den andre kjøper hus og andre ting som er rene investeringer.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #16 Skrevet 16. september 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tjener ca halvparten av mannen, men har likevel ok økonomi. Vil at mine penger er mine, og vil bruke de på det jeg vil. Liker å være selvstendig. Leiligheten er i mitt navn og nedbetalt. Vi har en egen konto for fellesutgifter og mat som vi overfører et fast beløp til, samt at en del spares her. Disse pengene går til feks oppussing, ny vaskemaskin osv. Anonymkode: 146e8...cfb Så mannen din bruker penger på å pusse opp din leilighet, som du eier 100%? Anonymkode: c1cbc...9c4
Brunello Skrevet 16. september 2021 #17 Skrevet 16. september 2021 minienthe skrev (1 time siden): This! Vi er på snart fjortende året og har kjørt separat økonomi men felles utgift/regningskonto hele veien og penger er en ting vi aldri har vært uenig om. Og det er utrolig deilig å vite at det som er igjen etter at felleskontoen er fylt opp er penger jeg kan gjøre absolutt hva jeg vil med uten å måtte ta hensyn til andre. Eneste forskjellen på oss og paret jeg siterer her er at vi har ikke barn men selv om vi hadde hatt det så ville vi fortsatt operert med separat økonomi og felles utgift/regningskonto. Jeg tror ikke dette har noe med felles eller separat økonomi å gjøre. Vi har hatt felles økonomi i over 25 år uten å krangle en eneste gang om penger. Tror det avgjørende er å ha lik oppfatning om hva pengene skal brukes på. 2
minienthe Skrevet 16. september 2021 #18 Skrevet 16. september 2021 ti10 skrev (3 timer siden): Men er du ikke enig i at samboeren til han du siterer har gått i det som kalles kvinnefella? Hva sitter hun igjen med hvis det blir slutt? Ikke en dritt! Mens han sitter glad og fornøyd i eget, fullt utstyrt (og nedbetalt?) hus. Jeg ser poenget med å ha separat økonomi og felles utgifts-/regningskonto, men da må også utgiftene fordeles rettferdig , ikke slik at den ene parten betaler løpende utgifter som mat og barneklær, mens den andre kjøper hus og andre ting som er rene investeringer. For alt jeg vet så har de en separat avtale i bakkant, vanskelig å si ut i fra det innlegget. For min del så er det konseptet å ha separate økonomier jeg var enig i, ikke hvordan de velger å gjøre det seg i mellom.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #19 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så mannen din bruker penger på å pusse opp din leilighet, som du eier 100%? Anonymkode: c1cbc...9c4 Ja hvorfor skulle han ikke hjelpe sin kjære? Anonymkode: e5bcf...341
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #20 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så mannen din bruker penger på å pusse opp din leilighet, som du eier 100%? Anonymkode: c1cbc...9c4 Ja, men alle utgifter er skrevet opp, og skulle det bli slutt får han pengene tilbake. Anonymkode: 146e8...cfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå