Gå til innhold

Hvor mye hensyn skal man ta når man setter opp folk til dugnad?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi skal ha vår første dugnad nå snart ifbm kamphelg på idrettslaget til ungene. En del foreldre må stille som vakter, kiosk og øvrig personell.

Her er det mange som muligens ikke forstår poenget. Hvis dette handler om et lag som spiller i serie, er det ikke noe alternativ å "avlyse". Et lag spiller X hjemmekamper i løpet av sesongen, og det går på omgang hvilket lag som står for driften av bane (eller hall), kiosk osv. Dette ansvaret har laget trolig én eller to ganger hver sesong. I alle de andre kampene kommer laget til "dekket bord" og åpen kiosk, fordi ett av de andre lagene har ansvaret. Det er ikke en cup som noen hyperaktive ildsjeler har funnet på og som kan avlyses, det er en del av systemet for seriespill.

Hvis du bor i nærheten av f.eks. en håndballhall, gjett hvem som drifter alle kampene hver helg i sesongen - og regn litt på hva det ville kostet å sette det bort. Det er mange timer helgearbeid: Man åpner hall og garderober, fyller opp med papir og rydder på toalettene, kjører sekretariat (tidtaging og logg) på kampene, organiserer kiosksalg (inkludert vaffelsteking), rydder og vasker og håndterer søppel når det er over og ber konstant til høyere makter om at det ikke skjer noe av typen brannalarm eller tekniske problemer med tidtakingen eller alle sikkerhetssystemene. Men det er en eller to helger i året, de andre helgene drar man bare til hallen og nyter godt av andres innsats. 

Sånn drives barneidretten, lik det eller ikke. Hvis man som enkelt-forelder tror det er mulig å forandre dette opplegget i et stort idrettslag, lykke til. Da er det trolig bedre å finne en annen aktivitet. 

Til ts: Jeg har vært hallvaktansvarlig i årevis, og det er ikke spesielt gøy. Husker med gru f.eks. en gang vi hadde siste helg før jul... Et sjakktrekk er å varsle i veldig god tid om hvilke helger det gjelderslik at folk ikke kan komme med unnskyldninger de kunne organisert seg vekk fra. Det kan også være lurt å "overbemanne", dvs. sette opp to der det trengs én og la dem bli enige seg i mellom. Ungene kan hjelpe til i kiosken når de blir eldre. Unnskyldningen om at barnet ikke tåler at mor eller far står i kiosken i stedet for på sidelinja, er bare tull, og det er trolig treneren enig i. Da får den foresatte ta med en venn eller slektning som kan heie og trøste akkurat den dagen. 

Hvis det er jeg som misforstår og dette er en engangsgreie - desto verre. Hvis dette er en enkelt helg (cup el.l.) som idrettslaget satser mye på, og som trolig barna (spillerne) gleder seg til, er det egoistisk å tro at man skal slippe å bidra med noe så enkelt som en kioskvakt eller tilsvarende. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nøyaktig hvilken aktivitet er det du tenker hverken krever innsats etter penger fra foreldrene da? Hvordan tenker du det skal gjennomføres?

Må innrømme at jeg ikke kan komme på en eneste idrett eller aktivitet. 
med mindre den aktiviteten innebærer at man sender ut barna alene for å leke.

Anonymkode: 3c845...c0a

Mine barn driver med 3 forskjellige aktiviteter hvor alt jeg må gjøre er å kjøre dem fram og tilbake. Snart kan eldste ta bussen på egen hånd også. Ingen dugnader, ingenting foreldrene må gjøre i tillegg, kun fast årlig beløp. Nei, de leker ikke der. :) To av aktivitetene er absolutt idrett også og det er fult mulig å lage ''cup'' og få barna til å konkurrere mot hverandre. Men det gjøres ikke for det er ikke målet med aktiviteten. OK, jeg må innrømme at jeg ikke vet om et annet sted i landet man har ''cup'' og konkurranser, men iallefall her er det ikke noe sånt. Barna konkurrerer mot hverandre internt i klubben for å si det sånn. En av aktivitetene har en fest hvor hele klubben samles 1 gang i året ut i naturen, men da tar man med egen mat og drikke og rydder etter seg. De andre to har ikke sånt i planen.

Så ja, det er fult mulig. Det spørs hvordan man organiserer det og hva man vil med dette. Men det er fult mulig. 

Skrevet
Drizzt skrev (9 minutter siden):

Det jeg setter lys på er om systemet er optimalt som det er eller om noe drastisk må endres. Mest av alt reagerer jeg på ordet dugnad i denne sammenheng hvor det er åpenbart at det er et vesentlig element av tvang i bildet. 

Systemet slik det er er ekskluderende både når det gjelder foreldre som ikke har råd og foreldre som ikke har tid å jobbe gratis. Jeg har innsikt nok for å forstå hvor heldig jeg er som har 3 barn som ikke er en del av dette systemet. Men for all del - det er bare å fortsette.

Det er mest optimalt slik det er, for da kan man inkludere barn som kommer fra hjem hvor de ikke har mye penger. Ikke alle har mye penger, men alle har tid. Det er ikke snakk om 3 timer hver uke, det er snakk om noen timer ila et helt år.

Så er det noen alenemødre/fedre, eller noen med kroniske sykdommer som ikke kan stille like ofte som andre, og det er ok. Men på vårt ene lag er det 25 barn, dvs 50 foreldre. 6 av fedrene er trenere så da gjenstår 44 foreldre til å stå i kiosk ol noen ganger i året.

Vi som så langt har stilt på dugnad og kioskvakter samt bakt til kiosken er samboerene/konene til trenerene. Det vil da si at av 25 barn, er det kun foreldrene til 6 av barna som bidrar, mens de 19 andre nyter godt av våres innsats. Er det riktig?

Anonymkode: 3c845...c0a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi skal ha vår første dugnad nå snart ifbm kamphelg på idrettslaget til ungene. En del foreldre må stille som vakter, kiosk og øvrig personell. Vi trakk tilfeldige navn og ga beskjed om at de må bytte selv hvis de ikke kan, men det renner naturligvis allikevel inn med klager over at det ikke passer. 

Noen kan aldri være med, de er alene med barnet, ikke noen vits i å sette dem opp, barnet trenger for mye fokus når de er på kamp pga usikker, nervøs, osv. 

Har ikke barnevakt. 

Andre forelderen jobber skift. 

Tømmer dødsbo. 

Jeg SKJØNNER at det kan være vanskelig innimellom, og for noen veldig vanskelig hver gang, men skal det være min jobb som dugnadsansvarlig å ha denne oversikten og ta alle hensyn? Folk fikk tilbudet om å melde seg frivillig, to stk meldte seg. (De to melder seg alltid og er engasjerte i det ungene dere driver med.) Vi trenger 12 stk, så det sier seg selv at det må delegeres. 

Anonymkode: a13f4...700

Her var de fleste foreldre "trenere" så vi 4 andre hadde dugnad hver gang. Dvs to av de kunne aldri.. Selv om de stod å så på barnet sitt spille.. Stod 6-8timer på kjøkkenet i kaos mange ganger og ute i flere timer i all slags hver. Med en mann som jobber vekke og alene med alle barna. Så stilte jeg alltid opp for det. Men kjipt at det alltid ble oss til dugnad..Hadde vårt ok å sett barna spille og.. Og noen ganger var det å komme ut før solen stod opp og stille til dugnad en del timer før jeg måtte kjøre og hente barnet og ut på kamp. Fikk dugad før eller etter barnet skulle. Noen ganger kræsjer det med dugnad. Når du er alene med barnet og dugnad andre tider enn kamp er det ikke lett.. Alltid noen som ikke stiller opp.. Men dugnad måtte kunne tilpasses noen ganger og. 

Anonymkode: bf1e5...6d2

Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Mine barn driver med 3 forskjellige aktiviteter hvor alt jeg må gjøre er å kjøre dem fram og tilbake. Snart kan eldste ta bussen på egen hånd også. Ingen dugnader, ingenting foreldrene må gjøre i tillegg, kun fast årlig beløp. Nei, de leker ikke der. :) To av aktivitetene er absolutt idrett også og det er fult mulig å lage ''cup'' og få barna til å konkurrere mot hverandre. Men det gjøres ikke for det er ikke målet med aktiviteten. OK, jeg må innrømme at jeg ikke vet om et annet sted i landet man har ''cup'' og konkurranser, men iallefall her er det ikke noe sånt. Barna konkurrerer mot hverandre internt i klubben for å si det sånn. En av aktivitetene har en fest hvor hele klubben samles 1 gang i året ut i naturen, men da tar man med egen mat og drikke og rydder etter seg. De andre to har ikke sånt i planen.

Så ja, det er fult mulig. Det spørs hvordan man organiserer det og hva man vil med dette. Men det er fult mulig. 

Hvilke aktiviteter er dette da? Hva er prisen for å delta?

Hvordan ser du for deg at dette kan overføres til håndball og fotball?

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på en ting etter å ha lest denne tråden. En skrev at kontingenten ikke engang dekket grunnleggende utgifter. 

Om dere tar utgiftene delt på antall medlemmer: hvor mye hadde det da blitt per medlem i året?

Anonymkode: 27fde...3f8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg lurer på en ting etter å ha lest denne tråden. En skrev at kontingenten ikke engang dekket grunnleggende utgifter. 

Om dere tar utgiftene delt på antall medlemmer: hvor mye hadde det da blitt per medlem i året?

Her er kontigent fra 1000-3500 i halvåret for barn/ungdom avhengig av alder og treningsmengde.  Dobles den så dekker det grunnleggende utgifter, MEN den dekker fortsatt ikke en person som er vakt hver kveld i kiosken og fortsatt ikke nok folk til arrangere turnering (som er gøy for alle).  Andre inntekter er sponsorpenger, tilskudd fra kommunen, fotballskoler. Det mest inntektsgivende er turneringer, men det krever mye av foreldre.  I vår klubb ga to helger med turneringer for 6-14 åringer litt mer enn hva som tilsvarer et halvt års treningsavgift for alle medlemmer.  To helger tilsvarer 4-5 timer maks per barns foreldre. 

Anonymkode: 8e961...0b3

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg bor i en bydel, hvor mange foreldre har nok med sitt, men vil likevel at deres barn skal få delta på idrett på lik linje med andre barn.  Jeg har forståelse for dette. Det er vanskelig for alle oss andre som står igjen. Dessverre er det den samme foreldregruppen som stiller opp som trenere, styreverv, FAU osv. som må ta børen for at barna skal få blomstre. I det lange løp kan det være verdt det. Vi må ta med oss andres barn på cuper etc fordi foreldrene ikke kommer seg avgårde for egen maskin. Det nytter ikke å shame disse foreldrene. Prøv heller å se det positive i det enn å hele tiden være negative. Vi vet ikke hvordan folk har det innenfor sine 4 vegger. Det kan godt hende at trening/cup er barnets fristed. Vær raus. Det er faktisk de beste spillerene på laget vi tar med oss som ekstra-passasjerer - som bidrar på laget. Selv om foreldrene sjelden har mulighet å stille opp. 

Endret av Dollyen
  • Liker 3
Skrevet

Det at enkelte idretter skal være så dugnad-drevet er jo et problem. Jeg mener det også er et problem at man gjør det vanskelig for seg selv med arrangementer og «dilldall» som fint kunne klart seg uten. Man har barn som gjerne vil drive med ting på fritiden, men så innebærer det en slags skjult arbeidsbelastning på foreldrene.

Mitt ene barn ville gjerne være med på fotball, men måtte rett og slett si nei. Jeg spurte om det var mulig å betale oss ut av dugnad, men det ble blankt avvist.

Jeg tenker som andre er inne på - at det burde være klare regler og forventninger til foreldre. 

Anonymkode: 3c889...6d5

• Liker 7
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Hos oss hadde det blitt 6500 i året pr. barn. De miste betaler i dag 1000 og de eldste 3500, vi har ikke seniorlag. Det er også en forholdsmessig fordeling av dugnadsinnsats, de minste deltar ikke på alle dugnadene.

En forholdsmessig fordeling av kostnadene ville medført at de minste betalte 3500 og de eldste betalte ca 13 000 i tillegg måtte man betale administrasjon (styrearbeid), lagleder, sekretariat, dommerverter ol, verdien av denne jobben er ikke med i driftsutgiftene til klubben. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener det også er et problem at man gjør det vanskelig for seg selv med arrangementer og «dilldall» som fint kunne klart seg uten. 

Hvis du skal spille fotball og håndball er ikke arrangementer som kamper "dilldall" og noe de kan klare seg uten. Spør du barna er kampene artigst. 

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker som andre er inne på - at det burde være klare regler og forventninger til foreldre. 

Hos oss er det klare regler og forventninger og foreldrene blir informert om dette en gang i året, men det forutsetter at de stiller på årets første møte eller gidder å lese referatet. Det er utrolig hvor mange av de som klager høyest som aldri deltar på møter og så viser det seg at de heller ikke leser referatet etter møtet. Alle er forventet å hjelpe til ved arrangement, alle som har barn over 10 år må delta i en vaktordning 2x i året og alle må selge lodd. De kan kjøpe seg ut av toalettpapirdugnad, de kan ikke kjøpe seg ut av annen dugnad (med mindre de selv betaler noen for å stille opp). 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dere som hater å få noen vakter i året til kiosk, dugnad på klubbhuset, oppdrag turnering. Hvordan har dere tenkt at et idrettslag skal få inn penger uten å øke treningssvgiften og hvordan få noen til å gjøre de jobbene som må gjøres for å drive en klubb. 

Det er ikke gøy å stå i kiosk noen timer, male klubbhuset, stå parkeringsvakt men hva med å se det positive- du kan bli bedre kjent med foreldre på laget.   Dugnad og kamper er et bra sosialt lim i laget. Går foreldre godt sammen går ofte barna godt sammen.  

Det er likevel ikke gøy å være dugnadsansvarlig, og vite at man har flere oppgaver enn villige. Jeg har tro på litt gapestokk, at lag har dokument med alle dugnader liggende åpne så alle kan se de som aldri gjør noe.

Fra jeg skrev forrige innlegg til nå tok jeg en kikk på resultatregnskapet for vår lokale klubb og treningsgebyrer dekket ikke engang baneleie, utstyr, lys, varme, klubbhus, serieavgift så ungene kan trene og spille kamper og ha drakter.

Ja er ikke mye verdsatt disse foreldre trenerne som bruker 6-10t i uka utpå fotballfeltet hele året i all slags vær for barna dems, men en kioskvakt eller lignende det er for ille😂

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du at vi som er i mot dugnad mener at treningsavgiften ikke skal økes? Det må den selvsagt. Den må økes så man får dekket alle utgifter ved anlegg etc, og dekket lønn til nok og gode nok trenere.

Det høres ut som dere tar for lav kontigent.

Anonymkode: 89bf7...b82

Hvor mye er du villig til å betale da? Da mener jeg bare treningskontigent. 

Vi har så mye utgifter utenom treningsavgiften så den er liksom det minste problemet selv om den er det høyeste jeg har sett her i tråden.

Anonymkode: fb7c5...723

• Liker 3
Skrevet

Hater dugnader og det skal ikke gå utover barnet mitt. Jeg vil heller betale meg ut. 

Anonymkode: cb7ef...593

Skrevet

Jeg synes problemet er at lista legges for høyt. Naboens gutt på sju år begynte nylig på fotball, og i løpet av én måned har de hatt tre bortekamper 50 min. kjøring én vei unna. Unnskyld, men hva er greia? Innen ti min kjøring finnes det ti andre påmeldte lag fra samme årskull. Når man er sju år holder det leenge å spille mot naboklubben. 

Jeg skjønner at det er frustrerende å være dugnadsansvarlig, men jeg tror noe av motviljen mot dugnad skyldes at man legger lista for høyt. Det er greit å hjelpe til som dommer hvis dommeren skader seg under en fotballkamp, men ikke å bekle en eller annen rolle man selv føler er helt unødvendig. Kioskvakter vil i en del situasjoner oppleves slik. Greit nok at man kanskje trenger en kiosk når det er en heldags turnering langt unna nærmeste butikk, men man trenger det ikke for kvelder der det bare er treninger eller enkeltkamper. 

Og hvorfor trenger man kaker på møter i barnehagen, på skolen, i idrettslaget? Premier på uhøytidelige konkurranser? Og sosiale tilstelninger i haugevis før og etter trening? Det er sikkert hyggelig for ungene å spise havregrøt etter trening, men hvorfor be foreldre om å lage det etter hver eneste trening, når ungene ikke har bedt om det? Det er å misbruke foreldrenes energi. Selv om man bare må hjelpe til en gang i måneden, blir det mye hvis man har 2-4 barn med 2-3 aktiviteter hver. 

Anonymkode: 040c5...333

• Liker 5
Skrevet
Loff77 skrev (1 time siden):

Ja er ikke mye verdsatt disse foreldre trenerne som bruker 6-10t i uka utpå fotballfeltet hele året i all slags vær for barna dems, men en kioskvakt eller lignende det er for ille😂

I tillegg så stiller disse trenerne opp på dugnad så familien stiller dobbelt.   Aner ikke hvor mye vakter/dugnad jeg har gjort selv mannen min er trener.  

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner at det er frustrerende å være dugnadsansvarlig, men jeg tror noe av motviljen mot dugnad skyldes at man legger lista for høyt. Det er greit å hjelpe til som dommer hvis dommeren skader seg under en fotballkamp, men ikke å bekle en eller annen rolle man selv føler er helt unødvendig. Kioskvakter vil i en del situasjoner oppleves slik. Greit nok at man kanskje trenger en kiosk når det er en heldags turnering langt unna nærmeste butikk, men man trenger det ikke for kvelder der det bare er treninger eller enkeltkamper

Synes oftest lista for dugnad er veldig lav…..  

Treninger og enkeltkamper. Tror ikke du har vært mye på anlegg for å se at hver dag er som en turnering med stappfulle baner.   Mest antall kamper samtidig på anlegget her er fem 7er/9er, fire 5ere og to 3er baner og da er det bittelitt plass for å trene også. Anlegget er ikke blant de største i kretsen engang. Så det er ikke enkeltkamper.

Har man valgt flere barn så betyr det mer oppfølging, det er et valg man har tatt. 

• Liker 4
Skrevet

Synes det er så irriterende at det skal være så mye dilldall rundt et arrangement som en fotballkamp. Hvorfor ikke bare la spillerne møte opp, og spille? Sånn var det da jeg var barn. Nå skal det være kioskvakt, parkeringsvakt osv osv. MÅ de absolutt ha en bemannet kiosk når smågutter på 9 år skal spille kamp? Komplett unødvendig, og mye styr for foreldre som må steke vafler og bemanne kiosker.

De burde heller økt kontingenten med en tusenlapp i året. Familier med dårlig råd får uansett finansiert kontingenten til idrettslaget av kommunen.

Før spilte barna mine instrumenter i kulturskolen. Jeg savner det, jeg. Null dugnad!

Anonymkode: 88c2a...161

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vel, JEG kan sjeldent stille opp. Jeg har en kronisk sykdom, mye smerter og kan ikke gå eller stå mye. Har heller ikke penger til å betale meg fri, er ufør. Har heller ikke lappen eller bil, så kan ikke stille opp på kjøring, levering eller lignende.

Så det er bare barn av ressurssterke foreldre med tid og overskudd som skal kunne gå på organisert idrett/aktivitet?

Jeg er bare én forelder, men det er mange med meg, med unike utfordringer. Vi også betaler det aktiviteten koster, slik at våre barn også kan få være med på et fellesskap, en aktivitet, noe som gir glede og mestring, noe som mange av oss selv ikke har mulighet til. Utenforskap er mye dyrere enn at noen foreldre ikke kan delta på dugnad. 

Anonymkode: 72555...2bf

Men du skjønner jo ikke det som blir forklart her. Hvis alle skulle latt være å stille opp pga utfordrende ting i livet, så hadde man ikke hatt noen fritidsaktiviteter som barna kan gå på. Evt at det hadde blitt mye dyrere. Når ting må avlyses fordi man ikke er nok folk, og det et de samme som aldri stiller opp, så er det utrolig frustrerte for de som alltid gjør det.

Enkelt og greit, stiller ikke foreldre opp på dugnad, så går det utover gjennomføringen av de ulike aktivitetene.

Anonymkode: ed7c0...2dd

• Liker 6
Skrevet

Greia med barneidretten er at den sponser voksenidretten, spesielt jentefotball. Jentelaget har færre turer, dårligere utstyr og dårligere trener og lokaler. Men dugnad skal vi ha, selge kort og doruller osv. Jeg NEKTER å tro at alle timene vi står i kiosk eller selger ting dekker det lille laget faktisk får. Spesielt med kontigent på flere tusen kroner i året. 

Anonymkode: 4ef0a...f72

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes det er så irriterende at det skal være så mye dilldall rundt et arrangement som en fotballkamp. Hvorfor ikke bare la spillerne møte opp, og spille? Sånn var det da jeg var barn. Nå skal det være kioskvakt, parkeringsvakt osv osv. MÅ de absolutt ha en bemannet kiosk når smågutter på 9 år skal spille kamp? Komplett unødvendig, og mye styr for foreldre som må steke vafler og bemanne kiosker.

De burde heller økt kontingenten med en tusenlapp i året. Familier med dårlig råd får uansett finansiert kontingenten til idrettslaget av kommunen.

Før spilte barna mine instrumenter i kulturskolen. Jeg savner det, jeg. Null dugnad!

Anonymkode: 88c2a...161

Såå enig! Ingen trenger kiosk for å spille én kamp. Alle disse idiotdugnadene kveler dugnadsånden, og så klager de over at folk ikke stiller når det virkelig trengs... 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...