Gå til innhold

Hvor mye hensyn skal man ta når man setter opp folk til dugnad?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Alterego666 skrev (2 timer siden):

Dugnad trumfer alt. 

Nå har ikke jeg barn som er på aktiviteter som krever dugnad, men jeg jobber turnus, mannen har lang reisevei og er borte 10-12 timer hver dag.

Så de dagene jeg har kveldsvakt, så måtte vi da ha en barnevakt for det minste barnet og en som måtte gå på dugnad.

Det er helt greit at man skal stille opp til dugnad, men at det er sånn at alle som ikke kan bare er late og ikke prioriterer riktig, det er feil. Selv om de selvfølgelig finnes de også. 

Anonymkode: 19dcd...ee9

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For alt i verda - du må IKKJE ta på deg å bytte vakter. Gjenta til det kjedsommelige at DERSOM IKKJE OPPSETT VAKT PASSAR SÅ MÅ KVAR ENKELT BYTTE INNBYRDES! 

Anonymkode: 65702...d6b

• Liker 10
Skrevet

Det er faktisk trist at barna må ha foreldre som har tid/overskudd/helse til å delta på dugnad for å kunne delta på fritidsaktiviteter. Alle barn har ikke det. Og for oss foreldre så er det et himla styr med alskens dugnader, møter osv. som må deltas på. Folk har forpliktelser andre steder også, det er ikke som om dugnaden for denne ene aktiviteten er det eneste foreldrene må delta på denne høsten. 

Her går ikke barna på noen aktiviteter, likevel har vi nå i løpet av 2 uker 2 dugnader (barnehage og sameie), 2 foreldremøter, 2 foreldresamtaler og 1 årsmøte i sameiet vi må delta på. Når man da legger til dugnader for fremtidige fritidsaktiviteter oppå der så er det åpenbart at det rett og slett blir for mye for mange. Det burde vært mulighet til å kjøpe seg ut av å delta på dugnad for de som har behov for det. 

Anonymkode: 4548e...bbc

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvilke miljøer dere vanker i jeg? Her er det sikkert 95% som stiller opp på dugnader, melder seg til SU/FAU etc. 

Anonymkode: 42750...fcb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk trist at barna må ha foreldre som har tid/overskudd/helse til å delta på dugnad for å kunne delta på fritidsaktiviteter. Alle barn har ikke det. Og for oss foreldre så er det et himla styr med alskens dugnader, møter osv. som må deltas på. Folk har forpliktelser andre steder også, det er ikke som om dugnaden for denne ene aktiviteten er det eneste foreldrene må delta på denne høsten. 

Her går ikke barna på noen aktiviteter, likevel har vi nå i løpet av 2 uker 2 dugnader (barnehage og sameie), 2 foreldremøter, 2 foreldresamtaler og 1 årsmøte i sameiet vi må delta på. Når man da legger til dugnader for fremtidige fritidsaktiviteter oppå der så er det åpenbart at det rett og slett blir for mye for mange. Det burde vært mulighet til å kjøpe seg ut av å delta på dugnad for de som har behov for det. 

Og den klagerekka der er lik for alle! Du er ikke enestående! Men, så er det en gang slik at enkelte oppgaver må gjøres og ønsker man betale seg ut av alt må altså kontingentene heves voldsomt! Det koster VOLDSOMT mye å få vaktmester kompaniet og andre til å utføre enkle dugnadsoppgaver, men det vil man jo heller ikke og det utelukker også mange barn, så velkommen til livet som voksen med barn. Ønsker du pest eller kolera? 

Anonymkode: f381e...f46

• Liker 10
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper de blir kliss like. Dugnad er frivillig og så lenge vi betaler for aktiviteten så har jeg god samvittighet👍🏻Så kan du heller jobbe dugnad om du vil.

Anonymkode: 2058e...c4f

Tingen er at du betaler ikke den virkelige kostnaden, hadde du gjort det hadde du sluppet dugnad. Problemet da er at folk hadde ikke hatt råd til at barna deltok og det hadde blitt enda dyrere for de som faktisk deltok. 

• Liker 6
Skrevet

Kommer gjerne på dugnad når jeg har anledning. Men, blir jeg satt opp eller trukket ut, boikotter jeg av prinsipp. 

• Liker 3
Skrevet

Åh, denne tråden fikk frem mange gode, men også frustrerende minner😉

Du har fått mange gode tips om hvordan du kan gjøre det TS, men som dugnadansvarlig selv synes jeg det å legge frem alle dugnader slik at man kan velge, så sette inn de som mangler og da må de bytte selv funket best! 
Jeg synes det å ja barn med i aktiviteter var en utrolig flott og sosial tid, savner det på mange måter, men man blir jo litt skuffet over noen foreldre også. ‘ Vi har så mye…’ Ja, hvem har ikke det? Slitsom tid, men det er jo en fase i livet som man faktisk savner etterpå.

Jeg tenker også at hvis alle bidrar litt så blir det mindre på alle. Noen bryr seg ikke, men de fleste vil gjerne bidra på en eller annen måte. Men jeg var frustrert noen ganger, og jeg vet ikke hvor mange ganger besteforeldre måtte ta i et tak (ved siden av mannen og meg) fordi vi manglet folk. At noen bare kan si at jeg gidder ikke forstår jeg ikke, barna var og er alltid viktigst for meg. 
Men så er det jo sånn at man ser de samme hele veien fra barnehagen til skolen til fritidsaktiviteter som engasjerer seg, og de samme som ikke bidrar, dessverre. 

Anonymkode: ed76e...6be

• Liker 4
Skrevet

I klubben til ungene er det en ukes kioskvakt pr lag ( 5dager x3 vakter) + 1/2 dag med dugnad rundt banen pr barn .. For sønnens lag hvor de er 24 stk går det fort å fylle kioskvakt. For datterens lag som bare er 9 stk er det verre å fylle vaktene.  Alle setter seg opp frivillig hvilken vakt.  De årene det blir cup kan man velge tid man vil jobbe, men hvert lag har ulike arbeidsoppgaver.  Alltid noen som ikke kan, som ALDRI har gjort noe de siste 10 årene. De samme ser aldri kamper eller kjører.   Er rart når andre familier klarer å jonglere 2 barn, laglederjobb/trenerjobb, klassekontakt, fau uten stress.  Dugnad er ikke mange timer. Naboen min sitter i styret i klubbens fotballgruppe og han jobber nesten fulltid utenom jobben sin på dugnad, fordi andre sluntrer unna.    Idrett betyr dugnad, kan du ikke delta, så trekk ungene dine ut.   Jeg er også lei av å ta doble vakter fordi noen velger å melde seg ut.  Har vært lagleder i mange år så kjenner den dårligste unnskyldningen- det er ikke MIN uke…. 

Anonymkode: 8e961...0b3

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og den klagerekka der er lik for alle! Du er ikke enestående! Men, så er det en gang slik at enkelte oppgaver må gjøres og ønsker man betale seg ut av alt må altså kontingentene heves voldsomt! Det koster VOLDSOMT mye å få vaktmester kompaniet og andre til å utføre enkle dugnadsoppgaver, men det vil man jo heller ikke og det utelukker også mange barn, så velkommen til livet som voksen med barn. Ønsker du pest eller kolera? 

Anonymkode: f381e...f46

At jeg «ikke er enestående» er jo hele poenget her 🤔🤷‍♀️ Folk flest har «ørten» dugnader å møte opp på, foreldremøter, foreldresamtaler, de skal kjøre til og fra aktiviteter og venner, følge opp lekser, gjøre husarbeid, lage middag og jobbe fulltid. Et eller annet sted strekker tiden faktisk ikke til. 🤷‍♀️

Å ansette «vaktmesterkompaniet» til å utføre ufaglært dugnadsarbeid blir litt overkill, all den tid det finnes mange studenter og tenåringer som ønsker seg en enkel helgejobb. Det kreves ikke akkurat utdannelse for å stå i en kiosk eller være parkeringsvakt. Kanskje en motivert sjel burde ha laget en «småjobb»-app hvor idrettslag kan legge inn ledige småjobber og tenåringer/studenter kan melde seg på. Det er mange muligheter :) Selv betaler jeg gjerne langt mer for fritidsaktiviteter for å slippe dugnader, når det blir aktuelt for mine barn. 

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor har de kiosk åpent i forbindele med kamper? Det er jo ikke for at foreldre og barn skal få seg noe å spise eller drikke, det er jo utelukkende der for å generere enda mer inntekt for klubben.

Anonymkode: a4553...059

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om man ikke kan/gidder dugnad, så må ungen drive med noe annet.
Kjitp når barnet klager "jeg vil også gå på fotball med ALLE vennene mine!!"

"Jamen du skjønner lille venn, mamma og pappa gidder ikke delta, vi er for late eller for opptatte eller syns andre ting er mye viktigere for oss enn at DU liksom skal drive med fotball med DINE venner. Hallo, vi har venner vi også. Og de skal vi være med i helga, ellers måtte vi vært på..dugnad. Så sorry, finn frem trompeten og kom deg på korpsøvelse - der slipper vi å gjøre en dritt nemlig.".

Mange artige innstillinger der ute. Og noen som faktisk tror de kan melde ungene på aktiviteter uten å bidra inn i andre enden. Man burde egentlig signere på dugnadsvilje ved innmelding, så den åpenlyse konsekvensen av å ikke gidde eller klare å prioritere det var at barnet faktisk ikke fikk bli med. 

Føler meg deg altså, for en jobb å skulle håndtere dette. Syns ordningen med trekning utover de som melder seg er helt grei. 

Anonymkode: e6ca8...c5a

Så det å ikke ha barnevakt til kanskje en 6 mnd gammel baby, eller at man jobber, eller tømmer dødsbo etter nær slektning.. Det er å være lat? Når frivillig dugnad behandles som audiens hos kongen og det er TVANG å stå i en kiosk i gud vet hvor mange timer.. Da sier det seg selv at noe må gjøres. 

Dugnad er en pest. 

Anonymkode: 764de...b76

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor har de kiosk åpent i forbindele med kamper? Det er jo ikke for at foreldre og barn skal få seg noe å spise eller drikke, det er jo utelukkende der for å generere enda mer inntekt for klubben.

Anonymkode: a4553...059

Og 130 kr for en vaffel.. 

• Liker 2
Skrevet

Vi betaler 3500 kr i året på medlemsavgift, i tillegg er det loddbøker flere ganger i året. Oppå dette er det kioskvakter og vakter i diverse festivaler, 17 mai og cuper. Selv syntes jeg det er heeeelt hinsides. Sitter her med 3 unger, full jobb også skal da i tillegg jobbe 17 hvis jeg får en gang skyld har fri? Baker gjerne en kake, kan også stå i kiosk 2 ganger i året, men da er det stopp for min del. Den kiosken kan fort dra inn 60k på en helg med kamper. Hvorfor skal vi for eks selge drøssevis med lodd? 

Anonymkode: 5f728...204

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Når frivillig dugnad behandles som audiens hos kongen og det er TVANG å stå i en kiosk i gud vet hvor mange timer.. Da sier det seg selv at noe må gjøres. 

Dugnad er en pest. 

Du er som sagt velkommen til å møte opp på klubbens årsmøte og foreslå nye metoder for å gjennomføre kamper og få inn penger. 

• Liker 6
Skrevet

Dugnad = frivillig , og da kan man heller ikke kreve eller forvente at alle stiller opp!

Klubbene må da heller si at enten så øker medlemskontingenten med xx kr eller så må de stille opp å jobbe på xx arrangementer 

Anonymkode: 2625f...c1c

• Liker 2
Skrevet

Vi skal ha vår første dugnad nå snart ifbm kamphelg på idrettslaget til ungene. En del foreldre må stille som vakter, kiosk og øvrig personell. Vi trakk tilfeldige navn og ga beskjed om at de må bytte selv hvis de ikke kan, men det renner naturligvis allikevel inn med klager over at det ikke passer. 

Noen kan aldri være med, de er alene med barnet, ikke noen vits i å sette dem opp, barnet trenger for mye fokus når de er på kamp pga usikker, nervøs, osv. 

Har ikke barnevakt. 

Andre forelderen jobber skift. 

Tømmer dødsbo. 

Jeg SKJØNNER at det kan være vanskelig innimellom, og for noen veldig vanskelig hver gang, men skal det være min jobb som dugnadsansvarlig å ha denne oversikten og ta alle hensyn? Folk fikk tilbudet om å melde seg frivillig, to stk meldte seg. (De to melder seg alltid og er engasjerte i det ungene dere driver med.) Vi trenger 12 stk, så det sier seg selv at det må delegeres. 

Anonymkode: a13f4...700

Lei inn noen øst-europeere eller flyktinger til å stå i kiosken. Det gjør vi der jeg bor.

Anonymkode: d0a79...060

• Liker 2
Skrevet
Morten1 skrev (1 time siden):

Tingen er at du betaler ikke den virkelige kostnaden, hadde du gjort det hadde du sluppet dugnad. Problemet da er at folk hadde ikke hatt råd til at barna deltok og det hadde blitt enda dyrere for de som faktisk deltok. 

Jeg har råd til å betale mer, om det skulle bli alternativet.

Anonymkode: 2058e...c4f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å være dugnadsansvarlig er et helvete og en svært utakknemlig jobb på grunn av alle foreldre som ikke gidder å delta. 

jeg forstår at det en og annen gang kan være vanskelig å få til, men noen foreldre melder seg ALDRI.

I «vår»klubb skal man stå 18 timer dugnad pr kalenderår. Det er ikke mye med tanke på alle cuper og arrangementer barna deltar på. Dersom man ikke står disse timene kan man kjøpe seg ut av det. Jeg tror det er 100 kr pr time eller noe sånt. Dette står i vedtektene, og det signerer alle foreldrene på når de melder barnet inn i idrettslaget.  Ingen vil stå dugnad, men er kiosken stengt og mammaene og pappaene ikke får vaffelen og kaffen sin, da blir det drama, da også. 

jeg ble til slutt så dritt lei av at ingen meldte seg og at ingenting passet, så jeg sendte ut en liste med førstemann til mølla-prinsippet. Noen vakter er tross alt alltid mer populære enn andre. De som ikke meldte seg på ble tildelt en vakt. Og passet det fremdeles ikke så fikk de en faktura på manglende dugnadstimer. I dag bruker vi oppgavekortet der alle vaktene ligger noen mnd i forveien. Det funker supert!

Anonymkode: a4a3e...a7f

OK, føler du ikke at det er noe galt med systemet når man er pålagt, dvs tvunget til å bruke 18 timer per kanelderår på noe som skal være frivillig? Ikke kall det for dugnad da, men obligatorisk deltakelse.

Det er misvisende å kalle det for dugnad når det er tvang i bildet.

Helt greit å være ærlig og si at hvis man ikke deltar disse 18 timene kan man kjøpe seg ut med pris 100kr per time, men ikke kall det dugnad.

• Liker 6
Skrevet

Vi betaler kr 2400 i året for at ungen på 8 skal gå på organisert aktivitet, det synes jeg er et høyt bidrag inn i klubbkassen. 

Klubbene burde kanskje vært tvunget til å informere om årets dugnader, sånn at alle har et reelt valg ved innmelding.

Her tar blubben på seg vakter for lokale arrangement, og tvinger forldrene til å gå, det mener jeg er en uting! 

de som går mest dugnad, kunne fått redusert medlemsavgift, det hadde både vært rettferdig og inkluderende. 

Anonymkode: 20dc8...682

2400? Og det syns du er mye? I året??

Her kan du gange det beløpet med fire! Og legge inn at man må være deltagende i en eller annen rolle på minst hver andre hjemmekamp, pluss to ganger ved siden av.

Til TS. Hva gjør disse foreldrene da? Altså kjører de bare ungen og slipper den av og så går til sine aktiviteter igjen? Kjedelig for ungene må jeg si, å ha så lite engasjerte foreldre. De aller fleste har jo en forelder hos seg når det er kamp. På hjemmekamper må man bidra for at det skal kunne gjennomføres.

Alternativet er jo å avlyse. Det er jo bare ungene det går utover. 

Anonymkode: fb7c5...723

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...