Gå til innhold

Hvor mye hensyn skal man ta når man setter opp folk til dugnad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha vår første dugnad nå snart ifbm kamphelg på idrettslaget til ungene. En del foreldre må stille som vakter, kiosk og øvrig personell. Vi trakk tilfeldige navn og ga beskjed om at de må bytte selv hvis de ikke kan, men det renner naturligvis allikevel inn med klager over at det ikke passer. 

Noen kan aldri være med, de er alene med barnet, ikke noen vits i å sette dem opp, barnet trenger for mye fokus når de er på kamp pga usikker, nervøs, osv. 

Har ikke barnevakt. 

Andre forelderen jobber skift. 

Tømmer dødsbo. 

Jeg SKJØNNER at det kan være vanskelig innimellom, og for noen veldig vanskelig hver gang, men skal det være min jobb som dugnadsansvarlig å ha denne oversikten og ta alle hensyn? Folk fikk tilbudet om å melde seg frivillig, to stk meldte seg. (De to melder seg alltid og er engasjerte i det ungene dere driver med.) Vi trenger 12 stk, så det sier seg selv at det må delegeres. 

Anonymkode: a13f4...700

• Liker 11
Skrevet

Om man ikke kan/gidder dugnad, så må ungen drive med noe annet.
Kjitp når barnet klager "jeg vil også gå på fotball med ALLE vennene mine!!"

"Jamen du skjønner lille venn, mamma og pappa gidder ikke delta, vi er for late eller for opptatte eller syns andre ting er mye viktigere for oss enn at DU liksom skal drive med fotball med DINE venner. Hallo, vi har venner vi også. Og de skal vi være med i helga, ellers måtte vi vært på..dugnad. Så sorry, finn frem trompeten og kom deg på korpsøvelse - der slipper vi å gjøre en dritt nemlig.".

Mange artige innstillinger der ute. Og noen som faktisk tror de kan melde ungene på aktiviteter uten å bidra inn i andre enden. Man burde egentlig signere på dugnadsvilje ved innmelding, så den åpenlyse konsekvensen av å ikke gidde eller klare å prioritere det var at barnet faktisk ikke fikk bli med. 

Føler meg deg altså, for en jobb å skulle håndtere dette. Syns ordningen med trekning utover de som melder seg er helt grei. 

Anonymkode: e6ca8...c5a

• Liker 29
Skrevet

Dette er veldig vanskelig.. Men i idrettsklubben som mine barn er med i har vi en stor dugnad i året som holder kostnadene for å kunne delta i idretten nede.. (de er billigst i hele området). Man kan velge å droppe dugnadet, men da må man betale i stede. Pengene blir brukt til å leie inn noen til å ta vakta. Eventuelt så kan man tilby seg å hjelpe med ting i forkant eller etterkan av den aktuelle dugnadshelgen.

Det er alltid noen gjengangere som aldri kan.. Det disse glemmer er at trenere, oppmenn, de som sitter i styret i klubben og de som sitter i styret for arrangement jobber også frivillig.. Gjerne hele året.. Så å ta ei kioskvakt i ny og ne er det minste man burde kunne forvente..

• Liker 26
Skrevet

Våre barn har en dugnadsportal.  Her melder vi oss på dugnad selv, og kam velge hva og når vi ønsker å bidra med. Bake kake til et arrangement gir ett poeng, mens å jobbe jobbe dugnad på et stevne gir kanskje tre poeng pr dag- så man man tilsammen ha x antall poeng ila året. Jeg synes det er helt fantastisk! Jeg har selv vært ansvarlig ved flere arrangement- og 99% dukker opp og gjør det de skal. 

Det er jo vanskelig å tvinge folk til å møte opp, men jeg synes du bør sende en e-post til de foreldre med svar av typen «barna trenger at jeg ser på kampen» hvor du forklarer at dere er avhengig av at folk stiller opp for å kunne gjennomføre arrangementet. Og si at de i utgangspunktet må organiserere bytte selv!

Anonymkode: 60789...68c

• Liker 30
Skrevet

Dugnad er dritt og jeg kommer aldri til å delta.

Anonymkode: 2058e...c4f

• Liker 10
Skrevet

Hovedgreia med dugnaden er at den er basert på frivillighet. Når ønske om å delta krasjer med praktisk mulighet av forskjellige grunner, så viker dugnaden. 

Hvis du ikke får fylt listene, må arrangementet avlyses. 

Jeg er sjeleglad for at ingen av mine 3 barn virker interessert i idrett med dugnader, så vi slipper alt dette. De har andre aktiviteter og hverdagen er full som den er. Vi stiller opp på dugnad her i nabolaget når fellesarealer skal rakes, gressklippes, beises og annet for å gjøre det hyggeligere for alle som bor her, men passer det ikke, så passer det ikke.

• Liker 12
Gjest DramaTheLama
Skrevet

Da hadde jeg kjørt på med en post på facebooksiden eller hvor dere en har kontakt med at siden ingen stiller til dugnad må arrangementet avlyses. Pleier løse seg da.

Skrevet

Når det kommer til dugnad på fritidsaktiviteter er det en del av betalingen for aktiviteten barnet mottar. Regningen en betaler dekker treninger, stevner er for dyrt å leie inn profersjonelle til, så der må foreldre bidra. Vil man ikke delta har man meldt på feil aktivitet.

Hater selv dugnad, men møter opp fordet. Man kan ikke bare få uten å gi.

Alle kan finne en unnskyldning for å ikke delta, men det er bare et hinder vedkommende selv må overkomme. Skal barnet være med må mor eller far også delta med sin del. 

Hadde jeg vært deg TS hadde jeg sendt ut en felles mail: "Da stevner ikke driver seg selv er barna avhengig av dere foreldre for å gjennomføre. Dette er en del av å være med i klubben som alle må være med på uansette livssituasjon. På forhånd sendte vi ut liste med jobber slik at dere selv kunne sette dere opp der det passet. Dessverre svarte kun et fåtall på dette. De som har svart har fått sine ønsker oppfylt, resten har fått tildelt vakt uvilkårlig. Dere er selv ansvarlig for deres vakt eller bytte hvis det ikke passer. Alternativet er å avlyse, noe som kun går ut over barna deres. 

Beklager at jeg er streng, men dette er eneste mulighet." 

Anonymkode: 2b2d0...d00

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Om man ikke kan/gidder dugnad, så må ungen drive med noe annet.
Kjitp når barnet klager "jeg vil også gå på fotball med ALLE vennene mine!!"

"Jamen du skjønner lille venn, mamma og pappa gidder ikke delta, vi er for late eller for opptatte eller syns andre ting er mye viktigere for oss enn at DU liksom skal drive med fotball med DINE venner. Hallo, vi har venner vi også. Og de skal vi være med i helga, ellers måtte vi vært på..dugnad. Så sorry, finn frem trompeten og kom deg på korpsøvelse - der slipper vi å gjøre en dritt nemlig.".

Mange artige innstillinger der ute. Og noen som faktisk tror de kan melde ungene på aktiviteter uten å bidra inn i andre enden. Man burde egentlig signere på dugnadsvilje ved innmelding, så den åpenlyse konsekvensen av å ikke gidde eller klare å prioritere det var at barnet faktisk ikke fikk bli med. 

Føler meg deg altså, for en jobb å skulle håndtere dette. Syns ordningen med trekning utover de som melder seg er helt grei. 

Anonymkode: e6ca8...c5a

Vi betaler kr 2400 i året for at ungen på 8 skal gå på organisert aktivitet, det synes jeg er et høyt bidrag inn i klubbkassen. 

Klubbene burde kanskje vært tvunget til å informere om årets dugnader, sånn at alle har et reelt valg ved innmelding.

Her tar blubben på seg vakter for lokale arrangement, og tvinger forldrene til å gå, det mener jeg er en uting! 

de som går mest dugnad, kunne fått redusert medlemsavgift, det hadde både vært rettferdig og inkluderende. 

Anonymkode: 20dc8...682

• Liker 18
Skrevet

Vel da må arrangementet avlyses. Det er dritt med foll som melder på unger på alt mulig, men ikke gidder å stille opp på dugnad

Anonymkode: ec534...cba

• Liker 6
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi skal ha vår første dugnad nå snart ifbm kamphelg på idrettslaget til ungene. En del foreldre må stille som vakter, kiosk og øvrig personell. Vi trakk tilfeldige navn og ga beskjed om at de må bytte selv hvis de ikke kan, men det renner naturligvis allikevel inn med klager over at det ikke passer. 

Jeg har drevet med dette i mange år. Foreldre får beskjed om at de må hjelpe til på arrangement da barna starter på idretten. De får beskjed om at arrangmentene vil bli likt fordelt og at dersom ingen melder seg vil jeg fordele etter en liste, hvis det ikke passer må de finne noen å bytte med.

Tips og trøst: Ikke ta på deg å fikse for alle for da blir de late. Jeg tipper dette er en ganske ung gjeng, etter min erfaring er det mye lettere å få foreldrene til å stille opp etter at de har vært med et par ganger, det er alltid de yngste som har størst problemer. 

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Dugnad et djevelens verk. Og det handler ikke om at man ikke bryr seg om barna, men alle har ikke denne fantastiske 8-16 to foreldre til stede og søsken som bare kan henge på sidelinja i 8 timer-situasjonen.

Anonymkode: 7213a...431

Hvis man ikke kan stille på ugunstige tider kan man påta seg å fordele dugnadstimer for laget, det kan man gjøre hjemme alene til alle tider.

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Noen kan aldri være med, de er alene med barnet, ikke noen vits i å sette dem opp, barnet trenger for mye fokus når de er på kamp pga usikker, nervøs, osv. 

Har ikke barnevakt. 

Andre forelderen jobber skift. 

Tømmer dødsbo. 

Jeg SKJØNNER at det kan være vanskelig innimellom, og for noen veldig vanskelig hver gang, men skal det være min jobb som dugnadsansvarlig å ha denne oversikten og ta alle hensyn? Folk fikk tilbudet om å melde seg frivillig, to stk meldte seg. (De to melder seg alltid og er engasjerte i det ungene dere driver med.) Vi trenger 12 stk, så det sier seg selv at det må delegeres. 

Dugnad er jo så drit kjedelig også. Ikke snakk om jeg gidder å bruke min tid til det. Det var barnet som ville sparke fotball, ikke jeg. 

Anonymkode: cd2a4...d4c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi betaler kr 2400 i året for at ungen på 8 skal gå på organisert aktivitet, det synes jeg er et høyt bidrag inn i klubbkassen. 

2400 i året er en rimlig aktivitet. Du bør delta på dugnad med glede for å slippe unna med den prisen.

Anonymkode: 2b2d0...d00

• Liker 38
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Klubbene burde kanskje vært tvunget til å informere om årets dugnader, sånn at alle har et reelt valg ved innmelding.

Her tar blubben på seg vakter for lokale arrangement, og tvinger forldrene til å gå, det mener jeg er en uting! 

de som går mest dugnad, kunne fått redusert medlemsavgift, det hadde både vært rettferdig og inkluderende. 

Anonymkode: 20dc8...682

2400 kr dekker veldig lita av hva det koster for klubben så dere betaler veldig lite, og dugnad bør dere virkeilig delta på.

Anonymkode: 16d3e...271

• Liker 17
Skrevet

Synes det er så trist med slike foreldre 😔 

Anonymkode: 81874...8ff

• Liker 15
Skrevet

Å være dugnadsansvarlig er et helvete og en svært utakknemlig jobb på grunn av alle foreldre som ikke gidder å delta. 

jeg forstår at det en og annen gang kan være vanskelig å få til, men noen foreldre melder seg ALDRI.

I «vår»klubb skal man stå 18 timer dugnad pr kalenderår. Det er ikke mye med tanke på alle cuper og arrangementer barna deltar på. Dersom man ikke står disse timene kan man kjøpe seg ut av det. Jeg tror det er 100 kr pr time eller noe sånt. Dette står i vedtektene, og det signerer alle foreldrene på når de melder barnet inn i idrettslaget.  Ingen vil stå dugnad, men er kiosken stengt og mammaene og pappaene ikke får vaffelen og kaffen sin, da blir det drama, da også. 

jeg ble til slutt så dritt lei av at ingen meldte seg og at ingenting passet, så jeg sendte ut en liste med førstemann til mølla-prinsippet. Noen vakter er tross alt alltid mer populære enn andre. De som ikke meldte seg på ble tildelt en vakt. Og passet det fremdeles ikke så fikk de en faktura på manglende dugnadstimer. I dag bruker vi oppgavekortet der alle vaktene ligger noen mnd i forveien. Det funker supert!

Anonymkode: a4a3e...a7f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...