AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Skrevet 16. september 2021 Jeg har pr i dag kun varmepumpe og panelovner. Jeg har pipe, så kan i teorien få satt inn en peisovn. Mtp at strømprisene vil bli veldig høye så vurderer jeg om jeg burde investere i peisovn og heller kjøpe ved. På sikt vil kanskje boligen øke i verdi med en peisovn? Anonymkode: 5a935...579 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #2 Skrevet 16. september 2021 Alle hus bør ha muligheter for ikke-elektrisk oppvarming. Det er god beredskap. Anonymkode: 3e685...393 11
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Skrevet 16. september 2021 Ved er dyrt det og. Så mtp å spare penger på strøm så bør du regne litt på det. Anonymkode: 16d73...f44
Pappi Skrevet 16. september 2021 #4 Skrevet 16. september 2021 Prisen på boligen vil nok ikke øke mer enn kostnaden ved å skaffe peisovn. Slik det er i dag lønner det seg å fyre med ved om du har tilgang til billig eller gratis ved. Dette kan jo endre seg ved økte energipriser, men markedsprisen på ved vil nok også øke en del hvis strømprisene går mye opp.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #5 Skrevet 16. september 2021 Jeg har bodd i hus uten vedovn, og kan si med hånda på hjertet - aldri igjen. Det er ikke bare strømprisen, men også hva som faktisk skjer når strømmen går på vinteren. Med husdyr, barn osv så må man da flytte ut mens det pågår uten vedovn. Med vedovn klarer du deg fint. Klesvasken tørker også på null komma niks foran ovnen på vinteren i stedet for å stå dagesvis. Det føles også godt å vite at jeg alltid har varme. Om det konkret lønner seg strømmessig når vi kjøper ved tviler jeg på, men det er en ekstra sikkerhet. Man bør alltid ha en varmekilde uten å være avhengig av elektrisitet, om det er vedovn eller gassbrenner (usikker på navnet, men..). Anonymkode: 82046...64b 3
newman01 Skrevet 16. september 2021 #6 Skrevet 16. september 2021 Om man planlegger å kjøpe ved i sekk på Plantasjen til 59kr pr 40liters sekk bør man vite at det normalt sett er godt over dobbelt så dyrt som å varme opp huset med strøm. Kanskje ikke akkurat nå for tiden, men nå snakker vi om historisk høye strømpriser. Om man kan få gratis ved av famile som driver skogbruk, eller har mulighet til å kjøpe favn billig er regnestykket helt annerledes.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #7 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg har bodd i hus uten vedovn, og kan si med hånda på hjertet - aldri igjen. Det er ikke bare strømprisen, men også hva som faktisk skjer når strømmen går på vinteren. Med husdyr, barn osv så må man da flytte ut mens det pågår uten vedovn. Med vedovn klarer du deg fint. Klesvasken tørker også på null komma niks foran ovnen på vinteren i stedet for å stå dagesvis. Det føles også godt å vite at jeg alltid har varme. Om det konkret lønner seg strømmessig når vi kjøper ved tviler jeg på, men det er en ekstra sikkerhet. Man bør alltid ha en varmekilde uten å være avhengig av elektrisitet, om det er vedovn eller gassbrenner (usikker på navnet, men..). Anonymkode: 82046...64b Spot on. Å bo et sted uten vedovn som alternativ eller hovedvarmekilde er fullstendig uaktuelt. For meg er det også et krav at jeg må ha tilgang til gratis ved. Anonymkode: 18230...d7a
Knirke Skrevet 16. september 2021 #8 Skrevet 16. september 2021 42 minutter siden, newman01 said: Om man planlegger å kjøpe ved i sekk på Plantasjen til 59kr pr 40liters sekk bør man vite at det normalt sett er godt over dobbelt så dyrt som å varme opp huset med strøm. Kanskje ikke akkurat nå for tiden, men nå snakker vi om historisk høye strømpriser. Om man kan få gratis ved av famile som driver skogbruk, eller har mulighet til å kjøpe favn billig er regnestykket helt annerledes. Dette. Vi har peis, men den varmer dårlig, så vi har satt inn vedovn i tillegg. Vi kjøper ved i store kvanta av en bonde, og har også motorsag og kan hugge selv. Man kan be f.eks kommunen om å få trær som skal fjernes, eller tilby seg å felle trær for venner og bekjente, og vipps så har man gratis ved. Jeg ler høyt når jeg ser prisene på butikk-ved.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #9 Skrevet 16. september 2021 Ikke monter vedovn dersom du bor i urbane strøk. Det kommer antagelig til å bli totalforbud om kort tid, og nå er det jo uansett forbudt på enkeltdatoer utifra vær og forurensningsnivå. Anonymkode: 066ac...6aa 1
Obscura Skrevet 16. september 2021 #10 Skrevet 16. september 2021 (endret) Jeg bor i et hus fra 60-tallet som har en vedovn med "to etasjer". Den har nok plass til en liten kjele på den første hyllen og en stor på toppen. Det er kjempedeilig å vite at om strømmen går, eller strømprisen blir FOR høy så kan jeg både varme huset og lage varm mat. Vedlageret mitt er fullt nok til å klare meg en hel vinter om det trengs, siden jeg fylte den opp en sommer der det var et godt tilbud fra en bonde i området. Endret 16. september 2021 av Obscura
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke monter vedovn dersom du bor i urbane strøk. Det kommer antagelig til å bli totalforbud om kort tid, og nå er det jo uansett forbudt på enkeltdatoer utifra vær og forurensningsnivå. Anonymkode: 066ac...6aa Kan du vise til din påstand om forbud mot vedovner, perioder med forbud? Anonymkode: b307c...3b1 4
Morten1 Skrevet 16. september 2021 #12 Skrevet 16. september 2021 Jeg har gratis ved ettersom jeg hogger mye på hytta som likevel må bort. Jeg kjøpte en vedovn hjemme til 23.000 ink montasje og demontering av oljefyr som stod der. Jeg sparte 11.000 i året i strøm ved å fyre med ved fremfor varmekabler og panelovner, noen ovner står på selvfølgelig. Det jeg vil anbefale deg er å følge med på finn.no, er mange som gir bort større trestokker og da koster det deg lite i penger for utstyr som trengs til å kappe og lage vedkubber. Jeg som mange andre her inne ville aldri bod i ett hus uten alternativ strømkilde. Selv om sannsynligheten for å miste strøm i tettbebygde strøk er liten så er den der.
Million Skrevet 16. september 2021 #13 Skrevet 16. september 2021 Da jeg og eksen bodde i rekkehus, installerte vi peisovn, fordi han hadde nærmest ubegrenset tilgang på gratis ved via jobben. Gratis ved = gratis oppvarming hele vinteren. Vi brukte ovnen så mye som mulig for å spare strøm om vinteren. Synes det var en god investering. Men uten tilgang på gratis ved tror jeg neppe vi hadde gjort det. Ved koster en del å kjøpe inn, og jeg tror ikke strøm er så mye dyrere enn å måtte drive og kjøpe inn favn etter favn med ved. Pluss at det ER faktisk litt mere tungvindt med å måtte fyre opp hver morgen, fylle på med ved utover dag og kveld, spa ut gammel aske og rense ovnen osv. Mye enklere å slå på en varmepumpe bare.... 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 Vi brukte nesten like mye penger på ved som på strøm og da kom strømmen i tillegg. Anonymkode: baabc...5f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå