AprilLudgate Skrevet 17. september 2021 #41 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi jobber i hhv Nydalen og Bygdøy Allè, men jobber også endel hjemmeifra. Bruker for det meste elbil til jobb. Anonymkode: 0989f...bb7 Om dere liker det snobbete høres kanskje Jar enklere ut? Bil langs Ring 3 eller t-banen til Majorstua og så over på Ringen/Vestli? Men hvorfor akkurat Jar og ikke type Røa eller noe sånt? Nordstrand høres knotete ut til Nydalen om man ikke skal belage seg på t-bane. Jeg personlig hadde valgt Tåsen over begge de to alternativene, men. Så kan dere begge sykle/gå til jobb om dere vil.
Kake-Kari78 Skrevet 17. september 2021 #42 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en mann fra Nordstrand, og som veldig mange andre så er han veldig pro-Nordstrand. De ligger jo som en liten oase på Oslo øst, og som konsekvens har veldig mange en sterk tilhørighet. For meg så er Nordstrand preget av en veldig annen type snobberi. Det er mange som har flyttet til Nordstrand som har nye penger og ikke føler seg helt "vel" med å bo på Oslo vest. Nordstrand er jo også omringet av mer belastede bydeler, så mitt inntrykk er at foreldre blir veldig opptatt av å 'skjerme' barna, og styre dem inn i rette kretser og på rette fritidsaktiviteter. Jeg er selv oppvokst på Oslo vest, og det var aldri slikt fokus hos mine foreldre. Vi kunne gå på ski, spille fotball eller basket, uten at noen var redde for at vi skulle menge oss med feil ungdommer. Jeg vet at Oslo vest og Bærum ofte får stempel som snobbete, men min erfaring er at det er mye mer dillete mødre og fedre som skal vise frem pengene sine på Nordstrand. Merkepresset på skoler som Kastellet er også helt ekstremt. Anonymkode: faf6d...bfa Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i påstanden din om at foreldre på Nordstrand er spesielt opptatt av å skjerme barna og styre dem inn i «de rette kretser». Som du sier, er Nordstrand ikke så langt unna Holmlia og lignende områder. Derfor går også barn fra typisk Oslo øst-områder på mange av fritidsaktivitetene her. Mine barn går sammen med barn fra Holmlia, Mortensrud osv på både tennis og turn, og det samme er tilfelle for flere av de andre fritidsaktivitetene her, som ikke har tilsvarende tilbud i Søndre Nordstrand. Det er da virkelig ingen foreldre her som bryr seg om hva slags barn barna våre omgås på fritiden - tvert imot er det mange som er bekymret fordi det er i overkant homogent her, og de setter stor pris på de mulighetene som finnes til at barna våre skal omgås mer mangfoldige miljøer. Det uthevede er også en helt latterlig påstand. Merkepresset på ungdomsskoler i Oslo er ekstremt samme hvor i byen man bor. Jeg har mange venner som er lærere, både på skoler i Groruddalen, på skoler rett utenfor Oslo og på skoler i mer typiske vestkant-områder. Alle forteller om et voldsomt merkepress med jakker og vesker i 10.000 kroners-klassen osv. Så det er iallfall ikke noe Nordstrand-fenomen, og ikke engang et vestkant-fenomen. Det er heller et uttrykk for den ekstreme velstanden vi (dessverre) lever i i Norge i dag. Jeg har bare barn på barneskolen enn så lenge, og på en annen Nordstrand-skole enn Kastellet. På vår skole er det null fokus på merker, og barna går i helt standard barneklær fra H&M, Lindex osv. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #43 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Da er man i en annen bydel for å velge alternativ transport, uansett om det er kort avstand😅 Jeg tar t-banen til Jar i rushen og det er mye folk, men aldri stappfullt som jeg opplever trikkene og togene er til Nordstrand. Anonymkode: 2a830...852 Nei, Lambertseter er i bydel Nordstrand. Det er ikke en annen bydel. Anonymkode: 24814...b34 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #44 Skrevet 17. september 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Vi jobber i hhv Nydalen og Bygdøy Allè, men jobber også endel hjemmeifra. Bruker for det meste elbil til jobb. Anonymkode: 0989f...bb7 Ville heller flytta til Berg/Tåsen/ullevål. Så kan en gå til jobb og den andre ta tbanen. Vi som reiser gjennom Jar hver dag vil ikke ha flere elbilister dit. Anonymkode: 52e85...077 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2021 #45 Skrevet 17. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en mann fra Nordstrand, og som veldig mange andre så er han veldig pro-Nordstrand. De ligger jo som en liten oase på Oslo øst, og som konsekvens har veldig mange en sterk tilhørighet. For meg så er Nordstrand preget av en veldig annen type snobberi. Det er mange som har flyttet til Nordstrand som har nye penger og ikke føler seg helt "vel" med å bo på Oslo vest. Nordstrand er jo også omringet av mer belastede bydeler, så mitt inntrykk er at foreldre blir veldig opptatt av å 'skjerme' barna, og styre dem inn i rette kretser og på rette fritidsaktiviteter. Jeg er selv oppvokst på Oslo vest, og det var aldri slikt fokus hos mine foreldre. Vi kunne gå på ski, spille fotball eller basket, uten at noen var redde for at vi skulle menge oss med feil ungdommer. Jeg vet at Oslo vest og Bærum ofte får stempel som snobbete, men min erfaring er at det er mye mer dillete mødre og fedre som skal vise frem pengene sine på Nordstrand. Merkepresset på skoler som Kastellet er også helt ekstremt. Anonymkode: faf6d...bfa Jeg kjenner meg også igjen i dette. Vi bor i Bærum og det er ikke like snobbete/merkepress og styrete foreldre som en del andre «bra» steder. Anonymkode: 58be5...629 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #46 Skrevet 18. september 2021 Kake-Kari78 skrev (På 17.9.2021 den 20.33): Mine barn går sammen med barn fra Holmlia, Mortensrud osv på både tennis og turn, og det samme er tilfelle for flere av de andre fritidsaktivitetene her, som ikke har tilsvarende tilbud i Søndre Nordstrand. Er dette NTK (Nordstrand Tennisklubb)? Jeg har vært med venninner på turnering og der er det ikke spesielt mye mangfold. Jeg ser nesten ingen fra Søndre Nordstrand der, og veldig mange foreldre som er opptatt av å mingle med riktige foreldre. Det er sikkert helt annerledes på Bekkelaget eller Ljan, men det er jo noe helt annet, og litt av poenget - at skillene er så store på Nordstrand. Det er stor forskjell på Solveien og leiligheter i Oberst Rodes vei, og det forsterkes ved at elevene blir plassert i klasse med andre som har adresse i sitt nærområde. Anonymkode: faf6d...bfa 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #47 Skrevet 18. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er dette NTK (Nordstrand Tennisklubb)? Jeg har vært med venninner på turnering og der er det ikke spesielt mye mangfold. Jeg ser nesten ingen fra Søndre Nordstrand der, og veldig mange foreldre som er opptatt av å mingle med riktige foreldre. Det er sikkert helt annerledes på Bekkelaget eller Ljan, men det er jo noe helt annet, og litt av poenget - at skillene er så store på Nordstrand. Det er stor forskjell på Solveien og leiligheter i Oberst Rodes vei, og det forsterkes ved at elevene blir plassert i klasse med andre som har adresse i sitt nærområde. Anonymkode: faf6d...bfa Nå er det vel ingen leiligheter i Oberst Rodes vei? Det er eneboliger stort sett. Og forskjellen på oberst rodes vei og Solveien er folk med god råd og folk med veldig god råd. Anonymkode: 85a28...953 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #48 Skrevet 21. september 2021 Tror ikke det er så mye forskjeller mellom Bærum øst og Nordstrand egentlig. Men har også inntrykk av at det er mye lettere med kollektivt fra Bærum enn Nordstrand. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor Jar er så attraktivt. Der finnes det jo ingenting annet enn boliger. Da hadde jeg mye heller bodd på f.eks Bekkestua; kjøpesenter, Vinmonpol, cafeer, restauranter, 5 store matbutikker, trikk, bane og busser. Og ikke minst, mange barnehager og splitter ny barneskole og snart ny ungdomsskole. Har en venninne som bor der og boligprisene har økt noe voldsomt siste årene nettopp fordi det er så populært å bo der. Ikke særlig snobbete heller, blanding av rekkehus, tomannsboliger og eneboliger. Og veldig god skole! Anonymkode: 88edd...0c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå