Gå til innhold

Nordstrand eller Jar ( Bærum)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi er en familie på 4 som er på utkikk etter hus med hage, og har funnet to områder som vi liker godt. Nordstrand og Jar/ Bærum. Jeg opplever disse områdene som ganske like, bortsett fra at de ligger på hver sin kant av byen. Er det noen som har noen tanker rundt hva som er forskjellen på disse to områdene - hvor det ville vært best å bosatt seg?

Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 0989f...bb7

Skrevet

Jeg ville bosatt meg der det var enklest å komme til jobb.

• Liker 8
Skrevet

Man kan ikke sammenligne disse stedene, da Jar er sikkert dobbelt så langt fra Oslo sentrum som Nordstrand. Jar er et greit sted å bo hvis man jobber i Lysaker/Fornebu-området.

Anonymkode: 3d91f...d67

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Man kan ikke sammenligne disse stedene, da Jar er sikkert dobbelt så langt fra Oslo sentrum som Nordstrand. Jar er et greit sted å bo hvis man jobber i Lysaker/Fornebu-området.

Det er det jeg ikke får helt til å stemme. 14 min med t bane fra Jar til Majorstuen, og 30 min med trikk fra Sæter til Majorstuen (tok utgangspunkt i Nordstrand skole). Nå er jeg ikke så godt kjent i områdene, så mulig jeg tar feil. Samme gjelder til Nationaltheateret - det virker som det tar lenger tid å komme seg med kollektivt til sentrum om man bosetter seg på Nordstrand. :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg bodde på Jar før og har flyttet til Nordstrand for et par måneder siden! Trivdes veldig godt på Jar, deilig med både trikk/bane/buss i tilfelle streik eller problemer med kollektivt, men Nordstrand har et bedre utvalg av butikker og tilbud og jeg liker veien inn til sentrum godt. Begge er stille og fine områder, så jeg ville nok valgt den som var mest praktisk mtp jobb.

Anonymkode: 3c415...474

• Liker 5
Skrevet

Jar ligger ikke i Oslo, men i Bærum. Jar er fint, men snobbete. Mye rikfolk der. Sikkert noen snobber på Nordstrand og, men er mer blandet miljø der, tror jeg. Kommer jo an på hvilket miljø du tilhører selv også. Kommer du fra en rik og velstående familie er kanskje Jar det beste valget, men kommer du fra arbeiderklassen (som de fleste av oss gjør) er det kanskje lettere å passe inn på Nordstrand. 

Anonymkode: 804a1...f22

• Liker 1
Skrevet

Nordstrand er litt billigere på platået. Munkerud/Ljabru/Kastellet. Noen kakeshus her og der, men generelt sett middelklasse. 
Se etter hus i Munkerudveien, Tysleveien, Kittel Nielsens vei, Munkerudåsen, Ole Moes vei, Postdamveien.  Det er litt pregløst blitt, men sånn er det. 

Solveien er preget av mange dyre eiendommer, men også mer alminnelige hus. De beste husene i Solveien er dyrere enn beste Jar. Men Jar er jevnere og et større overklassepreg. 

Anonymkode: 85a28...953

• Liker 1
Skrevet

Jar er et blendahvit nabolag. Mye penger og bare eneboliger. Det kommer helt an på hvor du jobber og hvor på Jar du vil bo, men i nærheten av f.eks Jar skole eller t-bane er det beste område mtp jobb i Oslo. Meget god kollektivtilbud og ei heller ikke langt fra Lilleaker og CC vest med bra utvalg av matbutikker og delikatesser, Jar skole har et godt rykte. På Lysaker stasjon skal det etterhvert komme ny t-banestasjon og hele området skal fornyes. 

Nordstrand er godt blandet og vil ikke kalle det sentralt og kollektivtilbudet er så som så. Det er tog og trikk. Toget til Nordstrand er smekkfull i rushtiden og ikke fullt så blendahvit. Vil nok tatt taxi hjem etter en tur ut på byen. 

Anonymkode: 2a830...852

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke sette opp en liste over hva ved disse stedene du liker? Fine steder begge to, men det kommer jo an på hva du vil ha.

Nærhet til osv..

Anonymkode: f8dab...38e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bor i Bærum og Jar er jo rett ved Oslo grensen og med T-bane. Så tror Jar er nærmere Oslo sentrum enn Nordstrand. 

Anonymkode: 58be5...629

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jar ligger ikke i Oslo, men i Bærum. Jar er fint, men snobbete. Mye rikfolk der. Sikkert noen snobber på Nordstrand og, men er mer blandet miljø der, tror jeg. Kommer jo an på hvilket miljø du tilhører selv også. Kommer du fra en rik og velstående familie er kanskje Jar det beste valget, men kommer du fra arbeiderklassen (som de fleste av oss gjør) er det kanskje lettere å passe inn på Nordstrand. 

Anonymkode: 804a1...f22

Fordommer… Jar er helt vanlig. Det bor alt fra lærere, butikkarbeidere til advokater her. Men ja det er få arbeidsledige/navere som bor her. Men absolutt ikke karikatur snobbete. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jar er et blendahvit nabolag. Mye penger og bare eneboliger. Det kommer helt an på hvor du jobber og hvor på Jar du vil bo, men i nærheten av f.eks Jar skole eller t-bane er det beste område mtp jobb i Oslo. Meget god kollektivtilbud og ei heller ikke langt fra Lilleaker og CC vest med bra utvalg av matbutikker og delikatesser, Jar skole har et godt rykte. På Lysaker stasjon skal det etterhvert komme ny t-banestasjon og hele området skal fornyes. 

Nordstrand er godt blandet og vil ikke kalle det sentralt og kollektivtilbudet er så som så. Det er tog og trikk. Toget til Nordstrand er smekkfull i rushtiden og ikke fullt så blendahvit. Vil nok tatt taxi hjem etter en tur ut på byen. 

Bor på Nordstrand, og er absolutt ikke enig med deg i at kollektiv-tilbudet er så som så… Hvis man bor så langt i Nordstrand-skråningen at toget er eneste mulighet, er sikkert ikke kollektiv-tilbudet det beste (men bor man så langt ned kan man også enkelt komme seg til bussene på Mosseveien, og da har man veldig mange muligheter).

Men de aller, aller fleste som bor på Nordstrand bor nærmere trikkelinjen enn toglinjen, og trikken går hvert 5. minutt og bruker 15 min til sentrum. I tillegg til trikken, er det også veldig mange på Nordstrand som bor nært 74-bussen (som har hyppige avganger til sentrum) og mange har også gangavstand til T-bane-stasjonene på Lambertseter.

Både trikken og t-banen har endestasjon i rolige områder med overveiende etnisk norske beboere, så det finnes ikke skummelt å dra hjem sent om kvelden. Har aldri tenkt tanken at det skulle være nødvendig å ta taxi hjem fordi det skulle kunne være skummelt å reise kollektivt på kvelden 😅

Endret av Kake-Kari78
Feil
  • Liker 6
Skrevet

Trikken fra Nordstrand går hvert 5 minutt til byen og jeg sykler fra Holtet (nesten bare nedover bakker) til Oslo s på 10-15 minutter. Mye mer praktisk på Norsdstrand enn Jar. Kveldssol og utsikt har vi også her.

Anonymkode: 4befd...66d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er det jeg ikke får helt til å stemme. 14 min med t bane fra Jar til Majorstuen, og 30 min med trikk fra Sæter til Majorstuen (tok utgangspunkt i Nordstrand skole). Nå er jeg ikke så godt kjent i områdene, så mulig jeg tar feil. Samme gjelder til Nationaltheateret - det virker som det tar lenger tid å komme seg med kollektivt til sentrum om man bosetter seg på Nordstrand. :)

Du kan ta toget fra Nordstrand til byen på 6 minutter. 

Anonymkode: 24814...b34

• Liker 3
Skrevet

Noen som har arva ja

Anonymkode: d83c7...a05

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg syntes Jar var altfor snobbete. Utrolig glad barna ikke endte med å gå på skole der, vi sognet til Jar skole da de var i bhg alder.

Anonymkode: c91b5...373

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordommer… Jar er helt vanlig. Det bor alt fra lærere, butikkarbeidere til advokater her. Men ja det er få arbeidsledige/navere som bor her. Men absolutt ikke karikatur snobbete. 

Få navere 😅

Neida, ingen riktige fordommer der 😐(for ordens skyld, aldri vært på Jar og du kan ha rett - men betegnelsene dine er jo hindisdes).  

Anonymkode: a8971...3ef

Skrevet

Ville valgt Nordstrand, men Nordstrand er jo flere områder, så det kommer jo litt an på hvor boligen ligger.

Og hvor er arbeidsplassene deres?

Anonymkode: 41b46...53f

• Liker 3
Skrevet

Bærum er jo en bedre kommune å bo i enn Oslo. Ingen eiendomsskatt. Bedre skoler. Bedre kommunalt helsetilbud. Kommunen styres stabilt av Høyre. Alt er bedre ved Bærum.

Anonymkode: 3788e...61c

• Liker 7
Skrevet
Kake-Kari78 skrev (10 timer siden):

Bor på Nordstrand, og er absolutt ikke enig med deg i at kollektiv-tilbudet er så som så… Hvis man bor så langt i Nordstrand-skråningen at toget er eneste mulighet, er sikkert ikke kollektiv-tilbudet det beste (men bor man så langt ned kan man også enkelt komme seg til bussene på Mosseveien, og da har man veldig mange muligheter).

Men de aller, aller fleste som bor på Nordstrand bor nærmere trikkelinjen enn toglinjen, og trikken går hvert 5. minutt og bruker 15 min til sentrum. I tillegg til trikken, er det også veldig mange på Nordstrand som bor nært 74-bussen (som har hyppige avganger til sentrum) og mange har også gangavstand til T-bane-stasjonene på Lambertseter.

Både trikken og t-banen har endestasjon i rolige områder med overveiende etnisk norske beboere, så det finnes ikke skummelt å dra hjem sent om kvelden. Har aldri tenkt tanken at det skulle være nødvendig å ta taxi hjem fordi det skulle kunne være skummelt å reise kollektivt på kvelden 😅

Jeg har tatt trikken til Nordstrand to ganger og begge gangene var trikken stappfullt. Med barnevogn var det ikke bare-bare. Det samme er det på tog. 

Når toget streiker, kan man alltids ta buss, men i rushtrafikken er det kø-helv..

På Jar, hvertfall de områdene jeg nevnte, har man flere alternativer, dersom togene står. Man har t-bane(r), trikk, tog og busser. Så man kommer seg alltid til Oslo uten å være avhengig av bil. I rushen er det mange folk, men har aldri opplevd at det er sild-i-tønne fullt på Jar. 

Har man gangavstand til Lambertseter t-banestasjon, så bor msn vel egentlig på Lambertseter og ikke Nordstrand?😬

Jeg har alltid fått høre at Nordstrand er østkantens vestkant, og Lambertseter er ikke akkurat noen vestkant. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...