Gå til innhold

Er så drittlei lekser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde det bare vært repetisjon og lesing, helt greitt. Her må jeg sitte i timevis og lære ungdommene mine matte, rettskriving, historie, ALT! Så får vi beskjed om at lekser skal ta maks en time, likevel renner det inn med anmerkninger og telefoner fra misfornøyde lærere.

Jeg er ikke lærer, jeg vil ikke være lærer, jeg vil være MAMMA på fritiden min, og vil ha kvalitetstid sammen med ungdommene mine på fritida vår. De skal være sosiale, trene og slappe av også, men de er så stressa at vi mister helt motet her! 

Er det slik overalt? Må foreldre etter en dag på jobb sitte med ungdommene sine i opptil tre-fire timer med lekser? (Det tar tid med flere barn)

Anonymkode: a2595...a48

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På ungdomskolen satt jeg alene. Dette lærte jeg fra syvende klasse. Noe jeg når lærer barna mine at lekser må de kunne gjøre alene. Heller selvfølgelig til når det er noe som virkelig er vanskelig.

Men barna dine burde kunne gjøre alle lekser selv på ungdomskolen. Du skal bare stå i bakgrunn, være opptatt med noe annet og la de finne ut av det. Du blir en hvilepute ved å hjelpe ungene dine hele tiden. Hvertfall hvis de bruker 3 til 4 timer om dagen med lekser.

Jeg ville kontaktet lærene og best om møte. Hva de konkret må jobbe med på skolen og hva lærene faktisk skal bidra med. Du skal også spørre om hva du og ungdommen kan gjøre hjemme. Kanskje de har noen råd.

Slutt å vær hvilepute. De er smarte nok til å gjøre dette selv.

Anonymkode: b620f...6a9

• Liker 13
Skrevet

Mange bibliotek har gratis leksehjelp. Sjekk ut dine nærmeste bibliotek. Sjekk også Røde Kors. Mener de skal ha et gratis online leksehjelp-tilbud. Lykke til!

Anonymkode: 631b2...933

Skrevet

Ungdommer? De må da kunne gjøre leksene sine selv.

Anmerkninger når de ikke har gjort leksene er på sin plass 🙂 

Anonymkode: fee99...669

• Liker 17
Skrevet

Er og drittlei av lekser! Og her er vi fortsatt i 3kl og 5kl. Lang vei å gå. Har ett barn som allerede sliter på skolen og leksene er ett helvete. Fått eget lekseopplegg av lærer, men det hjelper jo ikke når han får anmerkninger for å ikke gjøre de vanlige leksene... Jeg er så irritert. Er for heldagsskole og null lekser etter 2.kl hjemme  

Anonymkode: 9fcf4...bfe

• Liker 3
Skrevet

Men hvor mye lekser er det snakk om per barn per dag da? Om det er snakk om timevis med lekser for hvert barn hver dag, må dere nesten snakke med læreren om hvorfor det er sånn. Blir det ikke jobbet godt nok i timene så mye blir lekser? Dvs at barna ikke følger med og tuller bort tiden.  Eller er det andre grunner? 

Da jeg var i ungdomsskolen (og før den tid også forsåvidt) var jeg ganske så klar over sammenhengen mellom hvor mye jobbing jeg gjorde i timene og hvor mye lekser jeg fikk med hjem.. Jeg jobbet i timene og hadde sjelden ekstra lekser hjemme bortsett fra stilskriving og lese til prøver. 

Anonymkode: a5bfc...ab9

• Liker 4
Skrevet

Her må du jo snakke med læreren. Min på ungdomsskolen gjør lekser selv og så hjelper jeg ved behov. 

Anonymkode: b8bc0...56b

Skrevet

Takker for svar.

Har tatt det opp med lærere i årevis. Har vært i fau, fikk mange med meg, men så ble saken bare avsluttet da jeg sluttet.

De jobber i timene, likevel er det like mye lekser til alle. Hadde forstått om de måtte gjøre det de ikke rakk i timen pga somling eller noe. Vet ikke hva læreren gjør i timene, men de går ikke gjennom nytt stoff i matte iallfall, det er lekser.

De trenger meg til lekser, for de skjønner ikke hva de skal gjøre, kommer ikke i gang, osv. De er smarte, nysgjerrige og lærelystne ungdommer hjemme, helt til det er snakk om skole. Har til og med vurdert hjemmeskole, men jeg må jo ha en jobb! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takker for svar.

Har tatt det opp med lærere i årevis. Har vært i fau, fikk mange med meg, men så ble saken bare avsluttet da jeg sluttet.

De jobber i timene, likevel er det like mye lekser til alle. Hadde forstått om de måtte gjøre det de ikke rakk i timen pga somling eller noe. Vet ikke hva læreren gjør i timene, men de går ikke gjennom nytt stoff i matte iallfall, det er lekser.

De trenger meg til lekser, for de skjønner ikke hva de skal gjøre, kommer ikke i gang, osv. De er smarte, nysgjerrige og lærelystne ungdommer hjemme, helt til det er snakk om skole. Har til og med vurdert hjemmeskole, men jeg må jo ha en jobb! 

Send inn ny klage - denne gang til rektor. 
Lekser skal være repetering av det de allerede har gjennomgått på skolen. Det skal ikke være slik at foreldre må gå gjennom et helt nytt læreverk med dem. Hos oss er regelen også at leksene skal ta 20 min - overstiger man 20 min kan man velge å avslutte. 
Og anmerkning til 3 og 5 klasse?? Ikke rart barn gir opp skolen..

Anonymkode: e94fd...ded

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er og drittlei av lekser! Og her er vi fortsatt i 3kl og 5kl. Lang vei å gå. Har ett barn som allerede sliter på skolen og leksene er ett helvete. Fått eget lekseopplegg av lærer, men det hjelper jo ikke når han får anmerkninger for å ikke gjøre de vanlige leksene... Jeg er så irritert. Er for heldagsskole og null lekser etter 2.kl hjemme  

Anonymkode: 9fcf4...bfe

Vet du, dette bør du ta opp med rektor. Elever som har tilpassede lekser skal ikke ha anmerkning for å ikke gjøre de vanlige leksene!

Anonymkode: 67bbf...c15

• Liker 3
Skrevet

Følger ungdommen med i timen da? For jeg vet at på ungdomsskolen her er det veldig vanlig at ungdommen tilsynelatende følger med, men ikke gjør det, og det gjelder også lærelystne og smarte ungdommer. Jobber de på pcen blir det fort andre ting enn skole som blir gjort.

Anonymkode: 3d624...6f6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takker for svar.

Hvordan tror du det ville vært for de som sliter ordentlig og jobber treigt (ikke fordi de somler) om de ALLTID skulle få lekser som de bruker ekstra lang tid på mens halve klassen slapp fordi de tilfeldigvis jobber kjapt? 

Ellers synes jeg det er dumt å pålegge elevene å lære nytt stoff i matte hjemme. Selv har jeg jobbet med «flipped classroom» der de lærer nytt stoff hjemme og jobber med oppgaver i timene, men da er det videoer med enkle eksempeloppgaver de skal gjøre hjemme. Det er for å få bedre tid til å følge opp enkeltelever, men går selvfølgelig gjennom enkelte ting på skolen, og forventer ikke mer enn at elevene skal se videoene(det klarer alle) og prøve på eksempeloppgavene. 

For meg som lærer er det viktig å gi lekser som alle klarer (gir ofte alternative oppgaver i matte), så skjønner godt at du blir oppgitt, for det er ikke fu som forelder som skal være lærer. Det er vår jobb. 

Anonymkode: a946d...91d

• Liker 2
Skrevet

Hei. Jeg er lærer på barnetrinnet og sier til foreldrene at leksene skal ta en halv time. Det vil si at de kan legge dem vekk etter en halv times arbeid. Om noen stadig ikke rekker å bli ferdig med alt har jeg gitt dem for mye eller for vanskelig. Da justerer jeg. Dersom leksene blir en kamp og bare negativt så sier jeg at skal fokusere på lesingen og legge bort det andre noen dager. Læringene skal skje på skolen. Enkelt og greit. Lekser er et nyttig verktøy for å få gode arbeidsvaner og repetisjon. Blir det noe annet enn det gjør det mer skade enn gagn er min erfaring…

Anonymkode: 1077f...9a4

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei. Jeg er lærer på barnetrinnet og sier til foreldrene at leksene skal ta en halv time. Det vil si at de kan legge dem vekk etter en halv times arbeid. Om noen stadig ikke rekker å bli ferdig med alt har jeg gitt dem for mye eller for vanskelig. Da justerer jeg. Dersom leksene blir en kamp og bare negativt så sier jeg at skal fokusere på lesingen og legge bort det andre noen dager. Læringene skal skje på skolen. Enkelt og greit. Lekser er et nyttig verktøy for å få gode arbeidsvaner og repetisjon. Blir det noe annet enn det gjør det mer skade enn gagn er min erfaring…

Meg igjen. Når jeg skriver at leksene skal ta en halv time gjelder det selvsagt for alle. De som blir ferdig med oppgaver raskere enn det skal da lese resten av tiden. Alle blir vant til den halvtimen. Dette er riktignok på 2. trinn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 7.46):

På ungdomskolen satt jeg alene. Dette lærte jeg fra syvende klasse. Noe jeg når lærer barna mine at lekser må de kunne gjøre alene. Heller selvfølgelig til når det er noe som virkelig er vanskelig.

Men barna dine burde kunne gjøre alle lekser selv på ungdomskolen. Du skal bare stå i bakgrunn, være opptatt med noe annet og la de finne ut av det. Du blir en hvilepute ved å hjelpe ungene dine hele tiden. Hvertfall hvis de bruker 3 til 4 timer om dagen med lekser.

Jeg ville kontaktet lærene og best om møte. Hva de konkret må jobbe med på skolen og hva lærene faktisk skal bidra med. Du skal også spørre om hva du og ungdommen kan gjøre hjemme. Kanskje de har noen råd.

Slutt å vær hvilepute. De er smarte nok til å gjøre dette selv.

Anonymkode: b620f...6a9

Enig her. Og så stusser jeg litt på at TS sier hun må lære ungdommene sine historie. Hvilken ungdomsskole er det som har historie som fag i dag? Det ble det vel slutt med for mange tiår siden? Og om det skulle ha vært et valgfag, må jo historie på ungdomsskolenivå være noe av der enkleste som finnes, det vil vel for det meste være snakk om å lese, det er jo ikke akkurat snakk om innviklede formler eller grammatiske regler.

Skrevet

Stakkars barna dine. En lærer kan ikke undervise 25 barn, men veilede. Den viktigste læreren er foreldre og de skal jobbe sammen med barnet fra første klasse. På den måten har barnet ditt større sjanse for å klare seg videre i livet. Det tar ikke flere timer å gjøre lekser og hvis det gjør det så stopper man etter en time. Det sier skolen.

Det er ditt barns fremtid det er snakk om og du tenker på deg selv.

Barnet ditt fortjener bedre.

Skrevet
ti10 skrev (3 minutter siden):

Enig her. Og så stusser jeg litt på at TS sier hun må lære ungdommene sine historie. Hvilken ungdomsskole er det som har historie som fag i dag? Det ble det vel slutt med for mange tiår siden? Og om det skulle ha vært et valgfag, må jo historie på ungdomsskolenivå være noe av der enkleste som finnes, det vil vel for det meste være snakk om å lese, det er jo ikke akkurat snakk om innviklede formler eller grammatiske regler.

De lærer historie på ungdomsskolen jo. Men det er ikke et eget fag, det er en del av samfunnsfag.

Jeg er også drittlei av lekser! Men her har de nesten ikke lekser på ungdomsskolen, det er mest lesing til prøver og ferdigstillelse av prosjekt o.l. Og litt matteoppgaver. 

Barneskolen her er noe helt annet! Tredjeklassingen har ca en times lekser hver dag, og da må jeg sitte med henne hele tiden. Mange andre foreldre som er misfornøyde, flere har klaget men det hjelper ikke. Jeg har flere ganger bare avsluttet fordi det blir altfor mye. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 7.40):

Hadde det bare vært repetisjon og lesing, helt greitt. Her må jeg sitte i timevis og lære ungdommene mine matte, rettskriving, historie, ALT! Så får vi beskjed om at lekser skal ta maks en time, likevel renner det inn med anmerkninger og telefoner fra misfornøyde lærere.

Jeg er ikke lærer, jeg vil ikke være lærer, jeg vil være MAMMA på fritiden min, og vil ha kvalitetstid sammen med ungdommene mine på fritida vår. De skal være sosiale, trene og slappe av også, men de er så stressa at vi mister helt motet her! 

Er det slik overalt? Må foreldre etter en dag på jobb sitte med ungdommene sine i opptil tre-fire timer med lekser? (Det tar tid med flere barn)

Den nye regjeringen vil ha mindre lekser og heller litt lengre skoledag. Nettopp fordi foreldre skal få slippe å være lærere i tillegg i fritiden sin.

Og barna/ungdommen bør ikke minst lære først som sist, ‘at man ikke skal ta med jobben hjem’. Som man jo på en måte gjør ved leksearbeid. Da tar man med skolen (skolearbeidet) hjem..😏

Anonymkode: fea1d...0f9

• Liker 3
Skrevet

JAAA til leksefri skoler! Heller lengre dager på skolen. En del er så tidlig ferdig at det er helt bak mål!

De fleste lekser må gjøres med foreldre. Og mange jobber sent, middag og aktiviteter så er det 2timer lekser.. For barna er trøtt og vil ikke..  Nei takk! En kamp. Hver dag!

Anonymkode: bffd0...052

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

JAAA til leksefri skoler! Heller lengre dager på skolen. En del er så tidlig ferdig at det er helt bak mål!

De fleste lekser må gjøres med foreldre. Og mange jobber sent, middag og aktiviteter så er det 2timer lekser.. For barna er trøtt og vil ikke..  Nei takk! En kamp. Hver dag!

Mange skoler som har leksefri har bedre resultater og mindre barn som dropper ut av skole!!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...