AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #1 Del Skrevet 16. september 2021 Bruker appen til Tibber, og det står det at 20 prosent av strømforbruket vårt går til oppvarming. Eneste problemet er at vi ikke bruker strøm til oppvarming nå i det hele tatt. Varmekablene er av og ingen ovner er på. Har noen erfart det samme? Hvordan kan jeg eventuelt nøste opp i dette? Vi bor i en gammel bygård, kan det være at noen "stjeler" strøm fra oss? Ovner i oppgangen eller noe sånt? Anonymkode: f8790...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klondrik Skrevet 16. september 2021 #2 Del Skrevet 16. september 2021 Oppvarming av varmtvannsbereder? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #3 Del Skrevet 16. september 2021 1 minutt siden, klondrik said: Oppvarming av varmtvannsbereder? Der sier du noe jeg ikke har tenkt på! Det gir jo faktisk mening... Jeg tror statistikken til Tibber baserer seg på mønster i strømbruk, og ikke på hva de ulike apparatene faktisk gjør, og da vil jo varmtvannsbrederen sikkert følge det samme mønsteret som en varmeovn. Anonymkode: f8790...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #4 Del Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der sier du noe jeg ikke har tenkt på! Det gir jo faktisk mening... Jeg tror statistikken til Tibber baserer seg på mønster i strømbruk, og ikke på hva de ulike apparatene faktisk gjør, og da vil jo varmtvannsbrederen sikkert følge det samme mønsteret som en varmeovn. Anonymkode: f8790...fad Hvis det går på mønster i strømbruk vil jo også lys som står på hele tiden eller hele natten f.eks som utelys, lys i gangen f.eks også gå på dette? Eller? Anonymkode: 0cab9...04a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. september 2021 #5 Del Skrevet 16. september 2021 Hvordan henter Tibber inn informasjon om forbruk? Har den full oversikt og rapportering av forbruk pr kurs, og hva som er koblet til hver eneste kurs? Eller bare gjetter den basert på statistikk og gjennomsnitt? Strøm til varmekabler "lukter" ikke annerledes enn strøm til støvsuger, så om ikke det ligger inne et ekstremt antall sniffere i el-anlegget må det da bli rimelig umulig å rapportere korrekt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #6 Del Skrevet 16. september 2021 2 minutter siden, newman01 said: Hvordan henter Tibber inn informasjon om forbruk? Har den full oversikt og rapportering av forbruk pr kurs, og hva som er koblet til hver eneste kurs? Eller bare gjetter den basert på statistikk og gjennomsnitt? Strøm til varmekabler "lukter" ikke annerledes enn strøm til støvsuger, så om ikke det ligger inne et ekstremt antall sniffere i el-anlegget må det da bli rimelig umulig å rapportere korrekt Såvidt jeg kan forstå av nettsiden så er det det uthevede som er tilfellet. Sånn sett er jo også statistikken relativt ubrukelig, selv om den vil gi en viss indikasjon på fordelingen av forbruk. Anonymkode: f8790...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokkar Skrevet 16. september 2021 #7 Del Skrevet 16. september 2021 newman01 skrev (3 minutter siden): Hvordan henter Tibber inn informasjon om forbruk? Har den full oversikt og rapportering av forbruk pr kurs, og hva som er koblet til hver eneste kurs? Eller bare gjetter den basert på statistikk og gjennomsnitt? Strøm til varmekabler "lukter" ikke annerledes enn strøm til støvsuger, så om ikke det ligger inne et ekstremt antall sniffere i el-anlegget må det da bli rimelig umulig å rapportere korrekt Den måler vel strømmen og hvor mye strøm som brukes hele døgnet. Apparat som kjøleskap, frys, varmtvann og andre ting som bare står på vil kanskje komme som oppvarming av og til? Her bruker vi ca 8kwh på en dag, når ting står på uten at vi er hjemme. Dette går nok under "oppvarming", men er som nemnt inkludert kjøleskap osv også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #8 Del Skrevet 16. september 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det går på mønster i strømbruk vil jo også lys som står på hele tiden eller hele natten f.eks som utelys, lys i gangen f.eks også gå på dette? Eller? Anonymkode: 0cab9...04a Ja, det skulle jeg tro. Det står litt om det her: https://support.tibber.com/nb/articles/4564583-forbruk-og-analyser Anonymkode: f8790...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klondrik Skrevet 16. september 2021 #9 Del Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bruker appen til Tibber, og det står det at 20 prosent av strømforbruket vårt går til oppvarming. Eneste problemet er at vi ikke bruker strøm til oppvarming nå i det hele tatt. Varmekablene er av og ingen ovner er på. Har noen erfart det samme? Hvordan kan jeg eventuelt nøste opp i dette? Vi bor i en gammel bygård, kan det være at noen "stjeler" strøm fra oss? Ovner i oppgangen eller noe sånt? Sånn jeg har skjønt det så kan "tibber" detaljert fange opp og sende ut data om strømforbruket ditt dersom du har produkter som er tilkoblet Wi-Fi. I dag får man kjøpt det meste som kan tilkobles wi-fi, også varmtvannsbereder men de færreste har det. Om du ikke har ovner, varmtvannsbereder eller andre produkter som kan tilkobles wi-fi så blir det et problem da appen ikke klarer å lese om du bruker støvsugeren eller varmeovnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #10 Del Skrevet 16. september 2021 Hos meg står det 8% til lading av elbil, enda jeg ikke har det. Det er kun stipulert, og ikke noe anna. Det er tatt fra alt som er gjort av undersøkelser gjennom flere år. Anonymkode: 44e83...207 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2021 #11 Del Skrevet 16. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bruker appen til Tibber, og det står det at 20 prosent av strømforbruket vårt går til oppvarming. Eneste problemet er at vi ikke bruker strøm til oppvarming nå i det hele tatt. Varmekablene er av og ingen ovner er på. Har noen erfart det samme? Hvordan kan jeg eventuelt nøste opp i dette? Vi bor i en gammel bygård, kan det være at noen "stjeler" strøm fra oss? Ovner i oppgangen eller noe sånt? Anonymkode: f8790...fad Varmtvannsbereder feks. Anonymkode: 4034f...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå